DirectX 12’ye gelen üçüncü ve en önemli yeniliklerden biri olan DirectStorage, halihazırda Xbox Series X ve Series S konsollarda kullanılan bir teknoloji. Normal şartlarda Windows 10 güncellemesi ile PC dünyasına katılacak olan bu özellik, Microsoft tarafından alınan ani bir kararla beraber artık Windows 11‘e özel oldu.
DirectStorage, RAM’e kopyalan sıkıştırılmış oyun verilerinin açılmadan, doğrudan ekran kartı belleğine (VRAM) aktarılmasını sağlayarak oyun açılış sürelerini düşüren bir teknolojidir. DirectStorage teknolojisi ile Xbox Series S ve X için geliştirilen avantajlı özellikler artık Windows 11 bilgisayarlarda da kullanılabilir hale geliyor. Örneğin oyunlar ve birtakım diğer programlar, bilgisayarın depolama cihazındaki dosyalara daha hızlı bir şekilde doğrudan erişim sağlayabilecek.
Normalde bir PC oyunu oynadığınızda oyunun çizilmesi için gerekli olan sıkıştırılmış dokuları, modelleri ve grafik paketleri diskinizden sistem belleğine yani RAM’e kopyalanır, daha sonrasında işlemci tarafından açılan bu veriler ekran kartının belleğine aktarılır ve sonra da grafik çizimi başlar. Tahmin edebileceğiniz gibi bu aktarım esnasında hem işlemciye bir ek yük biner -zira bellek kontrolcü işlemci içinde yer alıyor- hem de ekstra bir gecikme oluşur. İşte DirectStorage bu kopyalanma evresindeki gecikmeleri daha da azaltmayı hedefleyen bir teknoloji.
Genellikle yerel depolamadan geçici belleğe (RAM) aktarım bu sürecin en yavaş işlediği yer olsa da yine de pek sorun değildir. Fakat modern bir AAA oyunu söz konusu olduğunda ihtiyaç duyulan her şey doğrudan belleğe kopyalanmak yerine küçük parçalar halinde kopyalanır. Zira günümüzde ortalama bir AAA oyununun en az 80-90 GB gibi devasa boyutlara sahip olduğunu düşündüğümüzde, zaten tamamının belleğe yüklenmesi pek olası gözükmemekte.
Bu mevzuyu daha anlaşılır bir şekilde örnekleyecek olursak; genellikle açık dünya oyunlarında, oyun tarafından sürekli modeller ve dokuların işlenmek üzere yerel depolamadan talep edildiğini biliyoruz. DirectStorage teknolojisinin işte bu noktada oyun dünyasına performans anlamında çok büyük katkıları olacağını düşünüyoruz. Çünkü bu denklem sadece diskler ve bellek arasında çözülmemekte. CPU da her seferinde bu istekleri işlemek zorunda.
Maalesef ki oyuna veya programa bağlı olarak CPU tüm bu istekleri yeterince karşılayamazsa performans anlamında bir düşüklüğe tanıklık edebilirsiniz. Bu nedenle bilgisayarımız; yapay zeka, ağ iletişimi, yol bulma işlemleri gibi diğer şeylerde kullanılmak üzere ayrılmış sistem kaynağını ve oyun kaynağını sınırlayabilir. DirectStorage sayesinde ise işlemci yükü azaltılabilir.
Oyun ve yazılım dünyasında yaşanması muhtemel bu değişikliğin olası nedenlerinden biri de, NVMe SSD’lerin artık yaygınlaşıp birçok bilgisayarın varsayılan depolama aygıtı haline gelmesi. Zira NVMe SSD’ler, SATA SSD’lere kıyasla büyük ölçüde bant genişliğine ve IOPS değerine sahip. SATA SSD’ler aynı anda bir giriş çıkış isteği işlerken, NVMe SSD’ler bunu çok daha yüksek sayıda yapabiliyor.
DirectStorage teknolojisi de NVMe sürücüsü olmayan bilgisayarlar ve oyunlar için destek sunmayacak olsa da, yeni bilgisayarlar için hızlı yükleme süreleri, hızlı veri akışı ve daha az işlemci kullanımıyla öne çıkacak.
Microsoft tarafından Windows 11 için yapılan lansmanda, DirectStorage’ın özel bir teknoloji ve yenilik olduğu özellikle belirtildi. Bu nedenle Windows 10’a yönelik herhangi bir DirectStorage sürümünün çıkmasını beklemiyoruz.
Maalesef ki geliştiriciler 2021 yılının son aylarına kadar beta testi için DirectStorage kütüphanesini kullanamayacak. Yine aynı şekilde ne zaman nihai sürüm yayınlanacak bilinmiyor.
Bütün bunlar bir yana, NVIDIA cephesi tarafından geliştirilen RTX IO adında benzer bir teknolojiyi de duymuş olabilirsiniz. Bu teknoloji yerel kaynağın sistem belleğine kopyalanma aşamasının atlanmasıyla ilgili olduğundan DirectStorage ile aynı şey değil. NVIDIA RTX IO’da bir oyunun verileri yerel depolama biriminden ekran kartı belleğine doğrudan aktarılabiliyor. Her ne kadar aynı şey olmasalar da NVIDIA RTX IO teknolojisi de CPU’nun karşılamaya çalıştığı I/O isteklerini azaltmak adına Microsoft’un çıkaracağı DirectStorage API’si ile beraber çalışmak üzere tasarlanıyor.
Ve her zaman olduğu gibi, bir firma yeni bir şeyi ortaya atarsa diğerleri de zamanla onu yapmaya başlar kuralından hareketle, AMD ve Intel’den de benzer hamleler bekleyebiliriz.