bilgisayarci
FD Üye
Windows 11, çeşitli özelliklerin yanı sıra oyuncular için verilen vaatlerle birlikte piyasaya sürülmüştü. Microsoft vaatlerinden kimilerini yerine getirse de birtakım yenilikler için hala vakte gereksinim var. Genel olacak bakarsak, Windows 11 işletim sistemi oyunculara en yeterli tecrübe sunmak için tasarlandı. Yazılım devi, düşük kaynak tüketiminin yanı sıra performansı uygunlaştırmak için ince çalışmalar yaptığını söylüyor.
Geçmişte verilen ayrıntılara tekrar dönelim. Yeni işletim sistemi, öncelikle geliştirilmiş bir kaynak idare sistemine sahip. Bu noktada artık ön plandaki iş yüklerine daha yüksek öncelikler verilirken, art plan süreçleri tarafından tüketilen süreç gücü azalıyor.
Windows artık faal olmayan sekmeleri duraklatma konusunda daha yetenekli ve böylece harcanan sistem kaynakları minimuma iniyor. Microsoft’un Windows İdare takımından sorumlu Lider Yardımcısı Steve Dispensa, yeni sekme uyku fonksiyonu sayesinde sistemin %32 daha az bellek kullanımına sahip olabileceğini ve CPU kullanımın oranının %37 oranında azalabileceğini söylemişti.
Microsoft, donanım fonksiyonlarını yürüten kodları optimize ederek, kullanıcı komutları ile donanımda yürütülen asıl komutlar ortasındaki gecikmeyi azaltmayı başardı. Böylelikle kullanıcılar tarafından algılanan yansıma mühletleri güzelleşiyor ve boşta geçen mühlet en aza iniyor. Bu ayrıyeten bellek kullanımı ve genel performans üzerinde zincirleme bir tesire sahip.
Öte yandan yazılım devi işletim sisteminde disk kullanımını azaltan yeni sıkıştırma teknikleri uyguladığını ve bu tekniği Windows 11 güncellemeleriyle genişlettiğini belirtmişti. Microsoft ayrıyeten 11’deki yeni güncelleme motoru nedeniyle güncellemelerin şu anda olduğu kadar çok kaynak gerektirmeyeceği tabir ediyor. Ek olarak, Windows güncellemelerinin toplum boyutu %40 oranında düşecek ve güncelleme süreçleri daha süratli işleyecek. Artık gelin unsurlar halinde oyun odaklı sunulan geliştirmelere bir bakalım.
Microsoft’un Xbox Game Pass oyun platformu bildiğiniz üzere oyuncular için sunulan bir uygulamaya ve devasa bir oyun kütüphanesine sahip. Xbox oyun konsollarında Game Pass tecrübesi epey meselesiz, lakin Windows 10 sistemlerinde daha hantal ve problemli diyebiliriz.
Windows 10 kullanıcıları, yıllar boyunca bozuk oyun belgeleri, garip Windows Mağazası entegrasyon problemleri ve depolama alanını boşaltmayan başarısız oyun kaldırma süreçleri üzere birçok sorun yaşadı. Microsoft geçmişte birçok sorunu düzeltirken çalışmalarını sürdürüyor. PC Game Pass ve yeni Microsoft oyun ekosistemi, Windows 11 ile entegre olarak sunuluyor.
Windows 10, birinci vakitlerde yaşanan performans problemleri için geliştirilen “Oyun Modu” ile daha yeterli hale gelmişti. Windows 11 de birebir formda Oyun Modu ile geliyor, lakin bu özellik yerleşik olarak geliyor ve yılların tecrübesiyle birlikte çeşitli geliştirmeler aldı.
Windows 11’in Oyun Modu, donanımınızdan en âlâ biçimde yararlanmanıza yardımcı olmak için oyun dışı süreçlerin önceliğini zayıflatırken oyunlara öncelik veriyor. PCMag, Windows 10 ve 11’in derinlemesine bir karşılaştırmasını yayınladı ve kimi küçük performans farklılıkları ortaya çıkmıştı. Avantaj çoklukla Windows 11 lehine, lakin her oyunda fark yok. O denli ki Microsoft vakitle geliştirmeler yapmaya devam edecek.
Xbox konsollarında kullanılan Auto-HDR, sırf SDR takviyesi sunan oyunlara HDR takviyesi ekleyen değerli bir özellik. Sonuçların mahallî HDR takviyesi kadar düzgün olması imkansız, fakat SDR oyunlara uygulandığında manzara kalitesi kıymetli ölçüde güzelleşebiliyor.
Windows 11 Otomatik HDR dayanağı, SDR içeriğini otomatik olarak hesaplıyor ve mümkün olduğu halde HDR’ye yakın içerik kalitesine dönüştürmeye çalışıyor. Böylece HDR’yi desteklemeyen oyunları HDR kalitesine yakın formda oynamak mümkün oluyor.
Otomatik HDR tecrübesi oyuna nazaran farklılık gösteriyor, en değerlisi ise Windows 11 ile tüm bilgisayar oyunlarında kullanılabiliyor. Bu özelliğin sadece DirectX 11 yahut DirectX 12 kullanan oyunlarda çalıştığını tekrar hatırlatalım. Windows 11 Auto HDR dayanağı hakkındaki tüm ayrıntılar için bu makalemizi ziyaret edebilirsiniz.
Yeni kuşak oyun konsollarının yaptığı en büyük sıçramalardan biri de yüksek süratli depolama teknolojileriydi. Hem donanımsal hem yazılımsal gelişimlerle birlikte oyun yükleme müddetleri büyük ölçüde kısaldı ve hatta birtakım oyunlarda performans artışları sağlandı.
Söz konusu bilhassa oyunlar olduğunda bilgisayarlar SSD’lerin sunduğu suratlardan tam manasıyla yararlanamıyordu. Xbox konsollarda kullanılan DirectStorage teknolojisi artık Windows 11 ile birlikte bilgisayara geliyor. Bu teknoloji birinci olarak Windows 11’e özel olacaktı, lakin sonrasında Windows 10 için geleceği doğrulandı. Şu an DirectStorage için çok erken. Windows 11 için bile her şey netleşmemişken Windows 10 için bir şey söyleyemiyoruz.
Microsoft’un DirectStorage API’si, oyunlardaki NVMe depolama süreçleriyle ilgilenirken CPU kullanımını azaltmak ve öteki misyonlar için CPU döngülerinden tasarruf etmek için geliştirildi. Oyun geliştiricileri, dokular üzere çeşitli gereçleri evvel CPU’ya ve akabinde GPU’ya göndermek için kullanılan klâsik usuller yerine DirectStorage kullanarak yükleme müddetlerini değerli ölçüde azaltabilecek. Ayrıyeten görsellerin kalitesini güzelleştirebilir ve daha gelişmiş fizik yahut karmaşık oyun yapay zekası üzere şeyler için yedek CPU döngüleri kullanabilecekler.
Microsoft’ta kıdemli yazılım mühendisi olan Cooper Partin’e nazaran işlemciye binen yük de önemli oranlarda düşüş gösterecek:
“DirectStorage, çağdaş oyun sistemleri için tasarlandı. Daha küçük okumaları hakikaten verimli bir biçimde hallediyor ve daha fazla iş yapmak için işleri bir ortaya toplayabilirsiniz. Oyun ile tam olarak entegre edildiğinde, Windows 11’de bir NVMe SSD ile bir oyundaki CPU yükünü %20 ila %40 oranında azaltır. Bu, Windows 11’deki evrak I/O yığınında yapılan gelişmelere ve genel olarak platformdaki gelişmelere bağlıdır.”
DirectStorage’ın çalışması için kimi özel ihtiyaçlar belirlendi. NVMe protokolünü kullanan bir SSD’ye ve Shader Model 6.0 dayanağı sunan bir DirectX 12 GPU’ya gereksiniminiz var. Şu anda DirectStorage dayanaklı bir oyun sunulmuş değil, fakat Windows 11 ile yeni jenerasyon oyunlar için yer hazırlanıyor.
Hem Windows 10 hem de Windows 11, geliştiricilerin göz kamaştırıcı oyunlar geliştirmek için kullanabilecekleri Microsoft’un en son API’si DirectX 12 Ultimate‘ı destekliyor. Bu hususta Windows 10 oyuncularının bir eksiği yok, lakin bu durum uzun müddet geçerli olmayacak. Windows 10 takviyesi bir değişiklik olmazsa 2025 Ekim ayında sona erecek. Bu da gelecekteki DirectX geliştirmelerinin Xbox konsollarına ve Windows 11’e özel olabileceğini gösteriyor.
Elbette aceleye gerek yok, zira takviyenin sonuna kadar Windows 10 için birçok DirectX 12 Ultimate güncellemesi bekliyoruz.
Intel’in 12. Jenerasyon Alder Lake ve 13. Kuşak Raptor Lake işlemcileri, bildiğiniz üzere hibrit mimarisiyle birlikte performanslı büyük çekirdekleri küçük verimlilik çekirdekleriyle bir ortaya getiriyor. Şu an için bu işlemcilerden tam performansı almak için Windows 11 koşul. Vazifeleri çekirdeklere en güzel formda ve en uygun zamanlamayla yönlendirmek için kullanılan algoritma sadece Windows 11’de mevcut. Özetlemek gerekirse, yeni kuşak melez mimarili bir işlemci almayı düşünüyorsanız Windows 11 tek seçeneğiniz.
Auto-HDR ve DirectStorage üzere özellikler sahiden güzel karşılansa da, Microsoft’un sadece yeni konsollarında bulunan birtakım farklı özellikler var. Bu bağlamda şirketin gelecekte Windows 11’e birçok teknoloji getirmesini bekleyebiliriz. Kimi özellikler Windows 10 için de sunulabilir lakin Windows 11’e has şeyler kesinlikle gelecektir.
Özellikle Xbox’ın Quick Resume özelliğini Windows PC’lerde görmek isteriz. Bu özellik, bir oyunun anlık durumunu SSD’nize kaydediyor ve oyuna en son oynadığınız yerden anında devam etme imkanı tanıyor.