Günlük hayatta ve bilhassa internet ortamında en sık karşılaştığımız kavramların ortasında Y ve Z jenerasyonları bulunuyor. Uzun müddettir araştırmalara ve müşahedelere natürel tutulan bu nesillerin kendi ortalarında manaları ve elbette farklılıkları da bulunuyor.
Toplumsal olarak ne vakit bir araştırma yapılsa, ayrım direkt olarak jenerasyonlar ortası veriliyor fakat bu jenerasyonlar tam olarak ne manaya geliyor ve neden bu mevzuda birçok ayrım var, hiç düşündünüz mü? Bu mevzuya kesin bir mana kazandırmak, Y ve Z jenerasyonları hakkında söylenenlerden kaçı hakikat, kaçı yalnızca önyargıdan oluşuyor bir bakmak istedik.
Akıllı telefonla en haşır neşir jenerasyon: Z nesli
- Doğum yılı aralığı: 1997 - 2012
- Mevcut yaş: 9 - 24
- İlgi alanları: Akıllı telefon ve tablet
- Etkilendiği periyot: Toplumsal medya ve akıllı telefonların patlama yaptığı 2000’ler ve sonrası
Pekala bu Z jenerasyonunun hayattan beklentisi ne? Öteki jenerasyonlardan ne farkı var? Aslına bakarsanız bu mevzu üzerine yapılmış tonla araştırma bulunuyor lakin biz, 19 farklı ülkeden 18 bin kişinin katıldığı bir anketten yola çıkarak birtakım dataları paylaşmak istiyoruz.
Anketteki bilgilerden en göze çarpanların ortasında, Z jenerasyonunun sahip olduğu girişimcilik hırsı, akıllı telefon ve tabletlere karşı sahip oldukları ilgi bulunuyor. Yapılan araştırmaya nazaran Z jenerasyonundaki her 4 şahıstan 1’i, birer teşebbüsçü olmak ve kendi işini kurmak istiyor. Ayrıyeten Z nesli, lisan öğrenmeye en yatkın beşerler olduğu için yabancılarla irtibatları kuvvetli kabul ediliyor.
Etnik ve kültürel açıdan güçlü bir toplumdan oluşan Z nesli din, lisan ve ırkın değerli olmadığını, dünyadaki bütün insanların eşit olduğunu düşünüyor. Hareket yapmaya, kanılarını sert bir lisanla gösterme konusunda Y jenerasyonu kadar yürekli değiller lakin kanılarını belirtmekten de kaçınmıyorlar.
Z nesli, teknolojiye en güvenen toplum
Yapılan anket kapsamında, iştirakçilere şöyle bir soru yöneltiliyor; “Önümüzdeki 10 yıl boyunca hangi teknolojinin ihtilal yaratmasını mümkün görüyorsunuz?” Z jenerasyonundan iştirakçiler, öteki nesiller ortasında en çok teknolojiye güvenen bir toplum olarak öne çıkarak, sanal gözlüklerin önümüzdeki 10 yıl içerisinde bilhassa iş dünyasında ihtilal yaratacağını düşünüyor.
Z nesli esasen teknolojiye en çok güvenen toplum olarak biliniyor ve yapılan araştırmaların ortasında toplumsal medyayı en etkin kullanan neslin tekrar Z olduğu ortaya çıkıyor.
Z nesli, bugüne kadar en uygun eğitilmiş toplumu yansıtıyor
Z jenerasyonunun en büyük özellikleri ortasında uygun derecede eğitim almaları bulunuyor. Z jenerasyonundaki gençlerin ebeveynleri, birçok Y jenerasyonundaki ebeveynlere nazaran en az bir üniversite bitirmiş bireyler olarak karşımıza çıkıyor. Eğitim almış ebeveynler, Z neslindeki çocuklarının da eğitim görmesini istiyor ve bu yüzden yalnızca okula değil, kurs ve çeşitli seminerlere de son derece kıymet veriyor.
Z nesli kuşağı hakkındaki genel görüşler / önyargılar
- İnsanları olduğu üzere kabul etme eğilimindedirler, bu yüzden komplekssiz bir hayat usulleri vardır.
- Toplumsal medyada gördükleri bilgileri çok fazla sorgulamazlar, direkt yanlışsız olarak kabul ederler.
- En yaratıcı kuşaklardandır.
- Teknoloji de dahil olmak üzere çabucak hemen her şeyi çok süratli tüketirler, bu yüzden acilen sıkılırlar.
- Uzun mühlet çalışmaktan çok hoşlanmazlar, imkanlar doğrultusunda rahatlarına düşkün olmayı tercih ederler.
- Dış görünüş konusunda muhakkak bir kalıba girmeyi sevmezler, rahat ve şık giyinmeyi tercih ederler.
- Ferdî olmayı severler lakin baş dengi beşerlerle işbirliği yapmaktan da hoşlanırlar.
- Doğum yılı aralığı: 1980 - 1996
- Mevcut yaş: 25 - 41
- İlgi alanları: Televizyon, müzik, iş ve günlük hayat ortasında istikrar
- Etkilendiği devir: Televizyon ve internetin yeni yeni popülerleştiği vakitler
Z nesli teknoloji ile son derece ilgili olabilir fakat gözünü internetle açan insanların da Y nesline ilişkin olduğunu unutmamak lazım. Televizyon ve internetle birinci kere karşılaşan kuşak olan Y nesli, akıllı telefon ya da tabletlerden çok ilgisini televizyonlara ve internet alemine yöneltmiş durumda. Hatta Y nesli, teknolojiye olan ilgisi yüzünden birçok vakit iGeneration olarak da anılıyor.
Y neslinin girişimcilik konusundaki argümanlarının, Z jenerasyonundan çok daha fazla olduğunu söyleyebiliriz aslında. Yazımızın başlarında bahsettiğimiz geniş çaplı anketin sonuçlarında, Y jenerasyonundaki her 3 şahıstan biri, teşebbüsçü olmak istediğini belirtirken, eğitime en çok ehemmiyet veren fakat Z nesli kadar şanslı olmayan kuşak yeniden Y nesli olarak karşımıza çıkıyor.
Y nesli, ofis hayatına uygun değil
Ayrıyeten bugüne kadar yapılan araştırmaların neredeyse hepsinde Y neslinin ofis hayatına uygun olmadığı, iş hayatına atıldıktan çabucak sonra kendi işlerini kurmak istemeleri ortaya çıkıyor. Bunun en büyük nedeni ise bugüne kadar diretilen standart mesai saatlerinin Y jenerasyonu tarafından güzel karşılanmaması bulunuyor.
Z neslinde nazaran daha çok sonuç odaklı çalışmalar üzerinde ağırlaşan Y nesli, bilhassa de bilişim, pazarlama, toplumsal medya ve irtibat bölümlerinde çalışmayı tercih ediyor. Yapılan araştırmalar sonucunda ebeveynler, Y neslindeki çocuklarına kendilerinden daha uygun bir hayat sunabilmek için oldukça bir çaba göstermiş ve bu da Y jenerasyonunun eğitim ve genel kültür konusunda mükemmeliyetçi olmalarına yol açmış.
Y jenerasyonu hakkındaki genel görüşler / önyargılar
- Sabırsız ve ve birebir vakitte sadakatsiz olarak anılırlar.
- Yapılan araştırmalara nazaran bilhassa işyerinde pohpohlanmak güzellerine sarfiyat.
- İş ile ilgili yüz yüze görüşme yapmak yerine e-posta ile haberleşmeyi tercih eder.
- İş hayatında memnun olmayı para kazanmaktan daha çok ister.
- Özgüvenleri yüksektir ve bu yüzden de görüşlerini savunmaktançekinmezler.
- Otoriter yapıdan hoşlanmazlar, çoklukla ferdi hareket etmeyi tercih ederler.
- Mesai saatlerini kendileri belirlemek isterler.
- Bilgi ve tecrübe eksikliği çekerler, bu yüzden kendilerini kanıtlamak için çeşitli kurs ve seminerlere katılırlar.
Her iki jenerasyona da yöneltilen savları biraz daha ayrıntılı düşündüğümüz vakit, bu biçim özelliklerin katiyetle bir genele vurulmaması gerektiğini anlamak hiç de sıkıntı olmuyor. Z neslinin teknolojiyle en çok haşır neşir olan jenerasyon olduğunu söylemiştik, değil mi? Toplumsal medyada daima kusursuz bir hayatın yansıtıldığı, hoşluk algısının çok farklı düzeylere çıkarıldığı bir dünyada, gençlerden komplekssiz olmalarını beklemek biraz yanlış olmaz mı?
Gelelim çalışmaya yatkın olmamalarına ve en çabuk sıkılan jenerasyondan olmalarına. Açıkçası “Y nesli çalışmayı seviyor ancak Z nesli çalışmaktan hiç hoşlanmıyor.” üzere bir algı yaratmanın son derece yanlış olduğunu düşünüyoruz. Z jenerasyonu dediğimiz bölümün en yaşlısı bile, şimdi üniversiteden yeni mezun olmuş durumda. Pekala çalışma hayatına daha yeni atılan bir toplum için bu kadar keskin bir önyargı yapmak ne kadar yanlışsız?
İnanıyoruz ki geçmişte de her şey insanların elinin altında olsaydı, haberleşmek, oyun oynamak ya da müzik dinlemek şimdilerde olduğu üzere kolay olsaydı, eski jenerasyonlar da çabuk sıkılan bir jenerasyon olarak anılırdı. Her şeyi hıphızlı tükettiğimiz bir periyotta, gençlerin basitçe ulaşabileceği şeylere karşı ekstrem bir halde ilgi duymaması, hiç de yargılanacak bir durum değil.
Y neslinin ofis ortamını sevmemesini bahis alalım biraz. İş hayatında birçok müdür, işveren ya da üst konumdan birçok kişi ekseriyetle X nesline ilişkin oluyor. 1963 -1981 yılları ortasında doğan X nesli, Y jenerasyonuna nazaran inanılmaz derecede farklılık gösteriyor ve iş hayatında yaşanan jenerasyon farkı, herkesin canını sıkacak ve iş hayatından soğutabilecek olaylara yol açabiliyor. Bu yüzden de baş yapısının büsbütün farklı olduğu beşerlerle birebir iş hayatını paylaşmak yalnızca Y neslini değil, bütün nesillerden insanları rahatsız eder.
Yapılan araştırmalar sonucunda elde edilen datalar bir nebze de olsa doğruyu yansıtıyor lakin önyargı taşıyan özelliklerin katiyetle genele vurulmaması gerektiğini düşünüyoruz. Pekala sizler kendi ilişkin olduğunuz jenerasyona dair izler bulabildiniz mi? İki farklı nesil için belirtilen özellikler sizin ne kadarınızı yansıtıyor? Görüşlerinizi bekliyor olacağız.