Yağlı boya teknikleri
Yağlı boya teknikleri hangileridir ?
Yağlı boya tekniği yapım sırasında kısmen hata kabul eden bir tekniktir İstenmeyen yerler sonradan duzeltilebilirYapılan resimler uzun omurludurTemizlik ve bakımı kolaydır Yağ (bezir yağı) ve toz boyaların karışımıyla yapılmış boyalara yağlı boya denir Bu karışımın icine katılan diğer maddeler boyanın kalitesini belirlemektedir Yağlı boyada aranan başta gelen ozelliklerden biri renklerin solmaması, diğeri, uzerinde kabuk yapmadan kurumasıdır Yağlı boya tekniğinde iyi sonuc almak icin: Resim yapılacak sathın iyi hazırlanmasına, kaliteli boya kullanılmasına, incelticilerin kaliteli olmasına, boya paleti, fırcalar ve resim sehpasının kullanışlı olmasına dikkat edilmelidirAyrıca guzel resimler yapmak icin cok calışmak gerekir Cok calışmak kaliteyi de beraberinde getirir
Yağlıboya Resim İcin Satıh Hazırlanması:Tuval:Yağlı boya resim yapmak icin kullanılan yuzeye denirResim sathı; karton, tahta veya şasi uzerine bez gererek yapılacak tuvallerden yapılır Resmin boyutlarına uyan boyut ve kesitlerde ahşap şasi uzerine bez gerilerek yapılacak işlemde ahşapların kesit ve boyutu resim boyutuna gore değişirAhşabın kesiti 2X4 cm den başlamak uzere resim boyutu buyudukce kesit kalınlıkları da bez gerildiğinde esneme yapmaması icin kalınlaştırılmalıdır Şasi uzerine bez gerildiğinde boyanırken bezin yapışmamasını ve iz yapmamasını sağlamak icin ahşabın bir yuzu ice eğimli olarak rendelenmelidirŞasinin catılması koşelerinden yapıştırma, cakma ve kamalı olmak uzere ceşitli şekillerde yapılır Yapıştırma ve cakma ile yapılan şasilerde koşeler sabit olurKamalı şasilerde bez gerildikten sonra tuvalde olabilecek bollaşmalar kamaların sıkıştırılması ile duzeltilebilirCatılmış bir şasiye bez gerilerek cakılmalıdır Gerilecek bezin az bukumlu iplikten dokunmuş olması halinde, gerildikten sonra tuval bollaşmaz Bezin kaba veya ince dokulu olması isteğe gore secilir Ayrıca bezin sentetik elyaflı olmamasına dikkat edilmelidirSentetik elyaflı bezlerin elektrik yukleri nedeniyle fazla toz tutacaklarından ileride resimlerin daha cabuk kirlenmesi gibi sakıncaları olacaktırŞasi kenarlarından yaklaşık 5 er cm buyuk kesilen bez, kenar ortalarından başlamak uzere başlı kucuk civilerle şasiye cakılır Bezdeki iplik dokusunu şasi kenarlarına paralel olması sağlanmalıdır Cakma işlemi sırasında ağzı geniş germe pensesi ile bezin gerilmesi iyi olurGerilmiş tuvallerde ve bitmiş resimlerde herhangi bir nedenle bollaşma olursa, tuvalin arkasını ıslak bir fırca veya sungerle nemlendirerek, kurumaya bırakmak ve bu işlemi bir kac kez tekrarlamak bollaşmayı giderebilir
Gerilmiş bezin resim yapılır hale getirilmesi: Bezin emiciliğini giderecek şekilde boyanması gerekirEn basit şekliyle; inceltilmiş plastik boya ile 2 veya uc kat, katlar arası ince zımpara ile zımparalanarak boyanır Bu durumda tuval sathı duzgun bir hal alır Ancak emiciliği fazladır Son kat uzerine zımpara surerek, terebentin ile inceltilmiş bir kat bezir yağım surmek sathın emiciliğini azaltır Bezirin cok ince surulmesine ozen gosterilmelidirAksi halde satıhta akma yapar
Diğer tuval hazırlama şekilleriBezir yağı cinko ustubeci) + (Kazein kaba ustubec) karışımı, inceltilmiş bezirli doyurulmuş satha 2 kat surulurYukarıda verilmiş olan karışım bez, karton veya tahta uzerine uygulandığında cok iyi sonuc alınır Az miktarda sentetik vernik katılırsa resim sathı daha az emici olurKarton ve mukavva en ucuz resim yapılacak malzemedir Her tur karton kullanılabilir Yeter ki, yukarıda bahsedilen karışımlarla doyurulup hazırlansınKarton veya mukavvanın arkası da bezir yağı ile doyurulur Kartonun kıvrılmamasını sağlamak icin sert bir satha yapıştırılmalıdırTahta eski ustaların kullandığı, ozellikle ikonaların yapıldığı iyi bir resim sathıdır Ancak calışan bir malzeme olduğundan sonradan catlama ve eğilme yapmaması icin cok iyi hazırlanmalıdırBugun, prese edilmiş tahta levhalar ve ozellikle kontraplak lar sanatcılar tarafından tercih edilmektedir
Kaliteli Boya Kullanılması Yağlı Boya Resim İcin Onemlidir:Boyama karışımı resmin kalitesini ve kalıcılığını etkiler, yağlı boya resimde boya ne kadar kalın surulurse surulsun kururken kabuk yapmamalı, buruşmamalıdırYağlı boyanın ışığa dayanaklılığı da onemlidir Kullanılan toz boyaların iyi olması halinde boyalar solmaz Piyasada satılan tup yağlı boyalar uzerinde ışığa dayanıklılıklarını belirten işaretler konulmaktadır Gunumuzde boya fabrikaları, titiz calışmalarıyla oldukca iyi resim boyaları yapmaktadırlar Bu nedenle sanatcının boyasını kendisinin hazırlaması gibi bir sıkıntısı yoktur Ucuz boyalarla da cok iyi resimler yapılabilir Piyasadan boya alırken boyaların markalarından cok, boyanın icinde bulunan maddelere dikkat edilmelidir Aynı turde boyaları birlikte kullanmak yapılacak resmin kalıcılığını uzatırBeyaz boyalardan kurşun beyazı ortucu bir boyadır ancak, diğer boyalarla karıştırıldığında ve havayla temasında kararma yapar Bu nedenle cinko beyazı kullanılmalıdır Cinko beyazı, kurşun beyazı kadar kapatıcı olmamasına karşın, kararma yapmadığı icin tercih edilen beyaz boyadırCevremizde gorduğumuz tum renklerin (sarı, kırmızı ve mavi) uc ana rengin karışımlarından elde edilebileceğini duşunerek, boyaların satın alınması faydalı olur Uc ana renkle ve bunların ara renkleri ile (turuncu, yeşil, mor) işe başlayarak paletteki renk ceşidini tecrube arttıkca artırmak doğru olur
İncelticiler ve Vernikler:Boyayla birlikte kullanılacak incelticiler de boyalar kadar onemlidir Kullanılacak incelticinin cinsi boyanın mat veya parlak olmasını etkileyeceği gibi catlama veya dokulmelere de neden olabilirler En iyi incelticiler sırasıyla keten yağı, haşhaş yağı, ceviz yağı, bezir yağıdır Terebentin kullanıldığında boyayı matlaştırır Bu nedenle, cok az miktarda inceltici olarak kullanılabilirYağlı boya resim bittikten sonra tam kuruma yaptığında sathının dış etkilerden korunması icin vernik kullanılır İsteğe gore mat veya parlak olan vernik turu sentetik olmalıdırResim sathına yumuşak bir fırca veya puskurtme usuluyle surulur Vernik surulme işleminde akma yapmaması icin cok ince ve homojen olarak surulmelidir
Palet, Fırca, Resim Sehpası ve Diğer Gerecler:
Palet: Yağlıboyada kullanılacak boyaların tupten sıkılarak uzerine konduğu ve karıştırıldığı; yaklaşık 30 x 40 cm olculerinde plaka genellikle kontrplaktan yapılırPalette sathın emici olmamasına ve elde tutularak kullanılıyorsa hafif olmasına dikkat edilmelidir
Fırca: Yağlı boya resim yaparken, kullanılacak fırca ceşidi, yapılan resmin buyukluk ve calışma turune gore değişir Kucuk ayrımlar gosteren bir resimde ince fırcalar, buyuk lekeler ve cizgiler yapılan resimde geniş fırcalar kullanılırFırcalar, buyuklukleri ve turlerine gore kıllarının cinsi sert ve yumuşak olmak uzere ceşitlidir Yağlı boya resim yapımında fırca dışında gerecler de kullanılmaktadır Bunlar da yapılacak resim turunun isteğine gore ceşitli gereclerdirBoya ıspatulaları, tamponlar (sunger vb), değişik boya puskurtuculeri ve akla gelebilecek diğer boyama turleri gibiGunumuzde devamlı bir araştırma icinde olan sanatcı her tur boyama işlemini yapıtlarında uygulamaktadır
Resim sehpası( şovale); sanatcılar iki tur resim sehpası kullanırlarBiri atolye icinde kullanılan buyu ve ağır sehpalar, diğeri hafif ve taşınabilir olan atolye dışında kullanılan sehpalardır
Alıntı
Yağlı boya teknikleri hangileridir ?
Yağlı boya tekniği yapım sırasında kısmen hata kabul eden bir tekniktir İstenmeyen yerler sonradan duzeltilebilirYapılan resimler uzun omurludurTemizlik ve bakımı kolaydır Yağ (bezir yağı) ve toz boyaların karışımıyla yapılmış boyalara yağlı boya denir Bu karışımın icine katılan diğer maddeler boyanın kalitesini belirlemektedir Yağlı boyada aranan başta gelen ozelliklerden biri renklerin solmaması, diğeri, uzerinde kabuk yapmadan kurumasıdır Yağlı boya tekniğinde iyi sonuc almak icin: Resim yapılacak sathın iyi hazırlanmasına, kaliteli boya kullanılmasına, incelticilerin kaliteli olmasına, boya paleti, fırcalar ve resim sehpasının kullanışlı olmasına dikkat edilmelidirAyrıca guzel resimler yapmak icin cok calışmak gerekir Cok calışmak kaliteyi de beraberinde getirir
Yağlıboya Resim İcin Satıh Hazırlanması:Tuval:Yağlı boya resim yapmak icin kullanılan yuzeye denirResim sathı; karton, tahta veya şasi uzerine bez gererek yapılacak tuvallerden yapılır Resmin boyutlarına uyan boyut ve kesitlerde ahşap şasi uzerine bez gerilerek yapılacak işlemde ahşapların kesit ve boyutu resim boyutuna gore değişirAhşabın kesiti 2X4 cm den başlamak uzere resim boyutu buyudukce kesit kalınlıkları da bez gerildiğinde esneme yapmaması icin kalınlaştırılmalıdır Şasi uzerine bez gerildiğinde boyanırken bezin yapışmamasını ve iz yapmamasını sağlamak icin ahşabın bir yuzu ice eğimli olarak rendelenmelidirŞasinin catılması koşelerinden yapıştırma, cakma ve kamalı olmak uzere ceşitli şekillerde yapılır Yapıştırma ve cakma ile yapılan şasilerde koşeler sabit olurKamalı şasilerde bez gerildikten sonra tuvalde olabilecek bollaşmalar kamaların sıkıştırılması ile duzeltilebilirCatılmış bir şasiye bez gerilerek cakılmalıdır Gerilecek bezin az bukumlu iplikten dokunmuş olması halinde, gerildikten sonra tuval bollaşmaz Bezin kaba veya ince dokulu olması isteğe gore secilir Ayrıca bezin sentetik elyaflı olmamasına dikkat edilmelidirSentetik elyaflı bezlerin elektrik yukleri nedeniyle fazla toz tutacaklarından ileride resimlerin daha cabuk kirlenmesi gibi sakıncaları olacaktırŞasi kenarlarından yaklaşık 5 er cm buyuk kesilen bez, kenar ortalarından başlamak uzere başlı kucuk civilerle şasiye cakılır Bezdeki iplik dokusunu şasi kenarlarına paralel olması sağlanmalıdır Cakma işlemi sırasında ağzı geniş germe pensesi ile bezin gerilmesi iyi olurGerilmiş tuvallerde ve bitmiş resimlerde herhangi bir nedenle bollaşma olursa, tuvalin arkasını ıslak bir fırca veya sungerle nemlendirerek, kurumaya bırakmak ve bu işlemi bir kac kez tekrarlamak bollaşmayı giderebilir
Gerilmiş bezin resim yapılır hale getirilmesi: Bezin emiciliğini giderecek şekilde boyanması gerekirEn basit şekliyle; inceltilmiş plastik boya ile 2 veya uc kat, katlar arası ince zımpara ile zımparalanarak boyanır Bu durumda tuval sathı duzgun bir hal alır Ancak emiciliği fazladır Son kat uzerine zımpara surerek, terebentin ile inceltilmiş bir kat bezir yağım surmek sathın emiciliğini azaltır Bezirin cok ince surulmesine ozen gosterilmelidirAksi halde satıhta akma yapar
Diğer tuval hazırlama şekilleriBezir yağı cinko ustubeci) + (Kazein kaba ustubec) karışımı, inceltilmiş bezirli doyurulmuş satha 2 kat surulurYukarıda verilmiş olan karışım bez, karton veya tahta uzerine uygulandığında cok iyi sonuc alınır Az miktarda sentetik vernik katılırsa resim sathı daha az emici olurKarton ve mukavva en ucuz resim yapılacak malzemedir Her tur karton kullanılabilir Yeter ki, yukarıda bahsedilen karışımlarla doyurulup hazırlansınKarton veya mukavvanın arkası da bezir yağı ile doyurulur Kartonun kıvrılmamasını sağlamak icin sert bir satha yapıştırılmalıdırTahta eski ustaların kullandığı, ozellikle ikonaların yapıldığı iyi bir resim sathıdır Ancak calışan bir malzeme olduğundan sonradan catlama ve eğilme yapmaması icin cok iyi hazırlanmalıdırBugun, prese edilmiş tahta levhalar ve ozellikle kontraplak lar sanatcılar tarafından tercih edilmektedir
Kaliteli Boya Kullanılması Yağlı Boya Resim İcin Onemlidir:Boyama karışımı resmin kalitesini ve kalıcılığını etkiler, yağlı boya resimde boya ne kadar kalın surulurse surulsun kururken kabuk yapmamalı, buruşmamalıdırYağlı boyanın ışığa dayanaklılığı da onemlidir Kullanılan toz boyaların iyi olması halinde boyalar solmaz Piyasada satılan tup yağlı boyalar uzerinde ışığa dayanıklılıklarını belirten işaretler konulmaktadır Gunumuzde boya fabrikaları, titiz calışmalarıyla oldukca iyi resim boyaları yapmaktadırlar Bu nedenle sanatcının boyasını kendisinin hazırlaması gibi bir sıkıntısı yoktur Ucuz boyalarla da cok iyi resimler yapılabilir Piyasadan boya alırken boyaların markalarından cok, boyanın icinde bulunan maddelere dikkat edilmelidir Aynı turde boyaları birlikte kullanmak yapılacak resmin kalıcılığını uzatırBeyaz boyalardan kurşun beyazı ortucu bir boyadır ancak, diğer boyalarla karıştırıldığında ve havayla temasında kararma yapar Bu nedenle cinko beyazı kullanılmalıdır Cinko beyazı, kurşun beyazı kadar kapatıcı olmamasına karşın, kararma yapmadığı icin tercih edilen beyaz boyadırCevremizde gorduğumuz tum renklerin (sarı, kırmızı ve mavi) uc ana rengin karışımlarından elde edilebileceğini duşunerek, boyaların satın alınması faydalı olur Uc ana renkle ve bunların ara renkleri ile (turuncu, yeşil, mor) işe başlayarak paletteki renk ceşidini tecrube arttıkca artırmak doğru olur
İncelticiler ve Vernikler:Boyayla birlikte kullanılacak incelticiler de boyalar kadar onemlidir Kullanılacak incelticinin cinsi boyanın mat veya parlak olmasını etkileyeceği gibi catlama veya dokulmelere de neden olabilirler En iyi incelticiler sırasıyla keten yağı, haşhaş yağı, ceviz yağı, bezir yağıdır Terebentin kullanıldığında boyayı matlaştırır Bu nedenle, cok az miktarda inceltici olarak kullanılabilirYağlı boya resim bittikten sonra tam kuruma yaptığında sathının dış etkilerden korunması icin vernik kullanılır İsteğe gore mat veya parlak olan vernik turu sentetik olmalıdırResim sathına yumuşak bir fırca veya puskurtme usuluyle surulur Vernik surulme işleminde akma yapmaması icin cok ince ve homojen olarak surulmelidir
Palet, Fırca, Resim Sehpası ve Diğer Gerecler:
Palet: Yağlıboyada kullanılacak boyaların tupten sıkılarak uzerine konduğu ve karıştırıldığı; yaklaşık 30 x 40 cm olculerinde plaka genellikle kontrplaktan yapılırPalette sathın emici olmamasına ve elde tutularak kullanılıyorsa hafif olmasına dikkat edilmelidir
Fırca: Yağlı boya resim yaparken, kullanılacak fırca ceşidi, yapılan resmin buyukluk ve calışma turune gore değişir Kucuk ayrımlar gosteren bir resimde ince fırcalar, buyuk lekeler ve cizgiler yapılan resimde geniş fırcalar kullanılırFırcalar, buyuklukleri ve turlerine gore kıllarının cinsi sert ve yumuşak olmak uzere ceşitlidir Yağlı boya resim yapımında fırca dışında gerecler de kullanılmaktadır Bunlar da yapılacak resim turunun isteğine gore ceşitli gereclerdirBoya ıspatulaları, tamponlar (sunger vb), değişik boya puskurtuculeri ve akla gelebilecek diğer boyama turleri gibiGunumuzde devamlı bir araştırma icinde olan sanatcı her tur boyama işlemini yapıtlarında uygulamaktadır
Resim sehpası( şovale); sanatcılar iki tur resim sehpası kullanırlarBiri atolye icinde kullanılan buyu ve ağır sehpalar, diğeri hafif ve taşınabilir olan atolye dışında kullanılan sehpalardır
Alıntı