iltasyazilim
FD Üye
yalanla ilgili ayetler, kuranda yalanla ilgili ayetler, yalan konulu ayetler, yalanla ilgili hadisler
1 Hakkında bilgin bulunmayan şeyin ardına düşme
İsrâ sûresi (17) 36
2 İnsan hiçbir söz söylemez ancak yanında onu gözetleyen yazmaya hazırlanmış bir melek bulunmasın
Kaf sûresi (50) 18
Her iki âyet dili korumakla ilgili bölümde ikinci âyet keza Nemîme yasağıkonusunda geçmiş bulunmaktadır Oralarda yaptığımız yorumlar bu konuda da aynen geçerlidir Burada şuna işaret etmekle yetineceğiz Buhârî birinci âyetteki bizim peşine düşmediye çeviri ettiğimiz lâ takfu kelimesinin lâ tekul söylemediye de yorumlandığına işâret etmektedir (İ'tisam 7) Bu mâna konumuza daha yerinde düşmekte ve o vakit âyet Hakkında alim bulunmayan sözü söylemeya da Bilmediğin konuda görüş demeç etme!aramak olur İkinci âyet ise zaten kasıtlı olarak veya bilmeyerek söylenen her sözün mutlaka kaydedildiği gerçeğini hatırlatmaktadır O halde bu iki âyet kasıtlı olarak yalan söylemeyi öncelikle yasaklamış olmaktadır
Hadisler
1545 Abdullah İbni Mes'ûd radıyallâhu anh''den rivâyet edildiğine tarafından Nebî sallallâhu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
hiç kuşkusuz güya ve işte doğruluk hayra ve üstün iyiliğe yöneltir İyilik de cennete iletir Kişi doğru söyleye söyleye Allah katında sıddîk (doğrucu) diye kaydedilir Yalan Söyleme yoldan çıkmaya (fucûr) sürükler Fucûr da cehenneme götürür Birey yalancılığı meslek edinince Allah katında fazla palavracı (kezzâb) diye yazılır
Buhâri Edeb 69; Müslim Birr 103105 Ayrıca bk Ebû Dâvûd Edeb 80; Tirmizi Birr 46; İbni Mâce Mukaddime 7; Dua 5 *
1 Hakkında bilgin bulunmayan şeyin ardına düşme
İsrâ sûresi (17) 36
2 İnsan hiçbir söz söylemez ancak yanında onu gözetleyen yazmaya hazırlanmış bir melek bulunmasın
Kaf sûresi (50) 18
Her iki âyet dili korumakla ilgili bölümde ikinci âyet keza Nemîme yasağıkonusunda geçmiş bulunmaktadır Oralarda yaptığımız yorumlar bu konuda da aynen geçerlidir Burada şuna işaret etmekle yetineceğiz Buhârî birinci âyetteki bizim peşine düşmediye çeviri ettiğimiz lâ takfu kelimesinin lâ tekul söylemediye de yorumlandığına işâret etmektedir (İ'tisam 7) Bu mâna konumuza daha yerinde düşmekte ve o vakit âyet Hakkında alim bulunmayan sözü söylemeya da Bilmediğin konuda görüş demeç etme!aramak olur İkinci âyet ise zaten kasıtlı olarak veya bilmeyerek söylenen her sözün mutlaka kaydedildiği gerçeğini hatırlatmaktadır O halde bu iki âyet kasıtlı olarak yalan söylemeyi öncelikle yasaklamış olmaktadır
Hadisler
1545 Abdullah İbni Mes'ûd radıyallâhu anh''den rivâyet edildiğine tarafından Nebî sallallâhu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
hiç kuşkusuz güya ve işte doğruluk hayra ve üstün iyiliğe yöneltir İyilik de cennete iletir Kişi doğru söyleye söyleye Allah katında sıddîk (doğrucu) diye kaydedilir Yalan Söyleme yoldan çıkmaya (fucûr) sürükler Fucûr da cehenneme götürür Birey yalancılığı meslek edinince Allah katında fazla palavracı (kezzâb) diye yazılır
Buhâri Edeb 69; Müslim Birr 103105 Ayrıca bk Ebû Dâvûd Edeb 80; Tirmizi Birr 46; İbni Mâce Mukaddime 7; Dua 5 *