yalanla ilgili ayetler, kuranda yalanla ilgili ayetler, yalan konulu ayetler, yalanla ilgili hadisler
1 Hakkında bilgin bulunmayan şeyin ardına duşme
İsra sUresi (17) 36
2 İnsan hicbir soz soylemez ki yanında onu gozetleyen yazmaya hazır bir melek bulunmasın
Kaf sUresi (50) 18
Her iki ayet dili korumakla ilgili bolumde ikinci ayet ayrıca Nemime yasağıkonusunda gecmiş bulunmaktadır Oralarda yaptığımız yorumlar bu konuda da aynen gecerlidir Burada şuna işaret etmekle yetineceğiz Buhari birinci ayetteki bizim peşine duşmediye tercume ettiğimiz la takfu kelimesinin la tekul soylemediye de yorumlandığına işaret etmektedir (İ'tisam 7) Bu mana konumuza daha uygun duşmekte ve o zaman ayet Hakkında bilgin bulunmayan sozu soylemeya da Bilmediğin konuda goruş beyan etme!demek olur İkinci ayet ise zaten bilerek veya bilmeyerek soylenen her sozun mutlaka kaydedildiği gerceğini hatırlatmaktadır O halde bu iki ayet bilerek yalan soylemeyi oncelikle yasaklamış olmaktadır
Hadisler
1545 Abdullah İbni Mes'Ud radıyallahu anh''den rivayet edildiğine gore Nebi sallallahu aleyhi ve sellem şoyle buyurdu:
Şuphesiz ki sozde ve işte doğruluk hayra ve ustun iyiliğe yoneltir İyilik de cennete iletir Kişi doğru soyleye soyleye Allah katında sıddik (doğrucu) diye kaydedilir Yalancılık yoldan cıkmaya (fucUr) surukler FucUr da cehenneme goturur Kişi yalancılığı meslek edinince Allah katında cok yalancı (kezzab) diye yazılır
Buhari Edeb 69; Muslim Birr 103105 Ayrıca bk EbU DavUd Edeb 80; Tirmizi Birr 46; İbni Mace Mukaddime 7; Dua 5
1 Hakkında bilgin bulunmayan şeyin ardına duşme
İsra sUresi (17) 36
2 İnsan hicbir soz soylemez ki yanında onu gozetleyen yazmaya hazır bir melek bulunmasın
Kaf sUresi (50) 18
Her iki ayet dili korumakla ilgili bolumde ikinci ayet ayrıca Nemime yasağıkonusunda gecmiş bulunmaktadır Oralarda yaptığımız yorumlar bu konuda da aynen gecerlidir Burada şuna işaret etmekle yetineceğiz Buhari birinci ayetteki bizim peşine duşmediye tercume ettiğimiz la takfu kelimesinin la tekul soylemediye de yorumlandığına işaret etmektedir (İ'tisam 7) Bu mana konumuza daha uygun duşmekte ve o zaman ayet Hakkında bilgin bulunmayan sozu soylemeya da Bilmediğin konuda goruş beyan etme!demek olur İkinci ayet ise zaten bilerek veya bilmeyerek soylenen her sozun mutlaka kaydedildiği gerceğini hatırlatmaktadır O halde bu iki ayet bilerek yalan soylemeyi oncelikle yasaklamış olmaktadır
Hadisler
1545 Abdullah İbni Mes'Ud radıyallahu anh''den rivayet edildiğine gore Nebi sallallahu aleyhi ve sellem şoyle buyurdu:
Şuphesiz ki sozde ve işte doğruluk hayra ve ustun iyiliğe yoneltir İyilik de cennete iletir Kişi doğru soyleye soyleye Allah katında sıddik (doğrucu) diye kaydedilir Yalancılık yoldan cıkmaya (fucUr) surukler FucUr da cehenneme goturur Kişi yalancılığı meslek edinince Allah katında cok yalancı (kezzab) diye yazılır
Buhari Edeb 69; Muslim Birr 103105 Ayrıca bk EbU DavUd Edeb 80; Tirmizi Birr 46; İbni Mace Mukaddime 7; Dua 5