iltasyazilim
FD Üye
Yamaç Paraşütü Hakkında Bilgi
Yamaç paraşütü İngilizce paragliding, Fransızca Parapente, Almanca gleitschirm olarak adlandırılır
Yamaç Paraşütünün Tarihi :
1940 Yıllarında, Wright kardeşler başarılı ilk uçuşlarının yanında birkaç parça perde kumaşından yaptıkları bir nesil uçurtmayla başka bir havacılık olayına da öncülük etmişlerdir Bu yıllarda havacılığın öncülerinden Otto Lilienthall gibi yamaçlardan koşarak havalanan ve aşağıya kadar süzülerek inen yeni bir hava aracının denemeleri yapılıyordu Bu vasıta rahatlıkla sökülüp takılabilen çubuklardan ve üzerlerine gerilmiş kumaşlardan üretilmiş bir delta kanattı
1948 yılında Dr Francis Rogallo portatif delta kanadı oluşturmayı başardı Zamanla delta kanatlar güvenlik ve performans açısından epeyce geliştiler ve yakın zamana değin en ucuz ve en hafif hava aracı olma özelliklerini korudular Fakat araç gereç ve imal teknolojileri geliştikçe delta kanatların performansları ile birlikte fiyatları da artmaya başladı
Bugün tecrübeli bir pilot, 3035 kg ağırlığındaki delta kanadına ilave olarak yedek paraşüt, hava akımlarına kadar şekillendirilmiş bağlantı elemanları, altimetre, varyometre, pusula ve hız saati gibi bir takım cihazlara ve telsize ihtiyaç duyar Elbette tüm bunları taşımak için bir araç ve uçmayı düşündüğünüz tepedeki kalkış noktasına dek uzanan bir yol gereklidir
Bu yüzden 1970'li yıların sonlarında bazı uçucular yapısı değişmez ve ağır olmayan, daha esnek ve daha hafif bir hava aracı arayışına girdiler Birkaç öncü paraşütlerle yamaçlardan uçuş denemelerine başladılar Bunlar uçaktan atlayarak limit hızda (yaklaşık 198 kms) düşerken açtırmak üzere tasarlanmış hür düşüş paraşütleriydi Fazla geçmeden limit hızdaki açılış şokunun doğurduğu fazla yüksek gerilimlerin daha yavaş ve daha yumuşak olan yamaç kalkışlarında ortaya çıkmadığı ayrım edildi ve farklı malzemelerden daha büyük boyutlarda paraşütlerin işe yarayabileceği düşünüldü
Üreticiler hava geçirgenliği olmayan kumaşlardan daha geniş yüzeyli paraşütler üretmeye başladılar Bu kumaşlardan üretilmiş bir paraşüt eğer limit hızda düşen bir paraşütçü kadar açılacak olursa büyük ihtimalle patlardı
Fazla geçmeden ucuzluğun ve basitliğin en son teknoloji ile birleştirildiği yamaç paraşütçülüğüadıyla bilinen yepyeni bir spor doğdu 1980'li yıllarda yamaç paraşütçüleri uyumlu olarak tepelerden havalanmaya başladılar Rengarenk kanatlar tüm kıtaların tepelerinde görülmeye başladı, Japonya'daki Fuji Dağı ve Himalayalar'daki Everest zirvesinden uçuşlar gerçekleştirildi
Yamaç paraşütü üreticileri daha yavaş bir çöküntü oranı ve daha iyi bir süzülme performansı için çalıştıkça yamaç paraşütleri bağımsızlık düşüş paraşütlerinden iyice farklı bir şekil aldılar Geniş yüzeyleri, uzun ve ince ipleri, dar gözenekli olan girişleri ve tıpatıp bir uçak kanadını hatırlatan kesitleriyle bir paraşütten fazla uzun ve ince bir kanatşeklini aldılar Süzülme açıları serbest düşüş paraşütlerinin çok altına indi, hatta uygun şartlarda süzmek yerine yükselebilecek performansa ulaştılar Yüzlerce kilometrelik uzaklık rekorları kırıldı, saatlerce süren uçuşlar gerçekleştirildi; termik ve dalga kaldırıcıları kullanılarak binlerce feet irtifalara çıkıldı
Bu spor son yıllarda öyle seri yayıldı ancak birçok ülkede delta kanattan daha fazla meraklısı ortaya çıktı
Kolay ve zevkli olmasının yanı sıra havacılığın her dalında olduğu gibi yamaç paraşütçülüğünün de kuşkusuz uyulması gereken bir takım güvenlik kuralları vardır Havacılığın kural ihlallerini ve dikkatsiz, dikkatsiz, gafil hareketleri affetmediğini asla unutmamak gerekir Emniyetli bir uçuş için uçuş ortamının iyi bir biçimde tanınması, paraşütün değişik koşullar altındaki davranışlarının bilinmesi, doğa şartlarının ve pilot limitlerinin asla zorlanmaması gerekir
Türkiye'de Yamaç Paraşütü Sporu 1990 başlarında Fethiye Ölüdeniz bölgesinde fakat Baba Dağı'nın tanıdık olmayan pilotlar tarafından keşfedilmesi ile tanındı ve ilk olarak üniversite kulüplerinde faal olarak başladı Bugün Ölüdeniz Babadağ, dünyanın en önemli uçuş bölgelerinden biri olarak kabul edilmekte ve her yıl yüzlerce tanıdık olmayan pilotu ağırlamaktadır
Türkiye'de bu sporla ilgilenen 2000 civarında pilot vardır ve bu rakam her sene katlanarak artmaktadır
Günümüzde pilotların da tecrübesine emrindeki olarak, yamaç paraşütü ile minik tepelerden kalkılıp, yüzlerce metre yukarılara çıkılabilmekte ve saatlerce havada kalıp kilometrelerce uzaklara uçulabilmektedir
Katlandığında bir sırt çantasına sığacak dek küçülebilmesi ve ağırlığının da fazla eksik olması bir takım dağcıların ilgisini çekmiştir ve dağların zirvelerinden yamaç paraşütüyle uçarak inenler vardır
Türkiye'de yamaç paraşütçülüğü hızla gelişmektedir Ve ülkemiz uçuşa fazla elverişli noktalara sahiptir Anında her şehrimiz civarında uçuşa yerinde bölgeler bulunabilir Burada özellikle, Türkiye ’nin ve dünyanın en iyi uçuş noktası sayılabilecek Ölüdeniz e sahip olduğumuzu açıkça belirtmek gerekli Keza AntalyaKaş, Denizli, Isparta, Erzincan, Eskişehir, Erzurum, İzmir, Bolu, Akşehir uçuşa elverişli diğer şehirlerimizden bazılarıdır
Yamaç paraşütünü diğer hava araçlarıyla kıyaslarsak öğrenmesi en kolay olanıdır Kesin afiyet koşulları içerisinde derhal cümbür cemaat yapabilir Bunun için ülkemizde başvurabileceğiniz birçok kulüp, dernek, kurs, şahıs, şirket, vs vardır Ülkemizde bu sporun eğitimini veren ve yapan takriben 40 civarı üniversite kulübü vardır Yan üniversite kulüplerinin bir çoğunun kendi üniversite öğrencisi haricinde öğrenci kabul etmediği bilinmektedir Yamaç paraşütünün fiyatı yüksek bir spor olduğu tanıdık bir gerçektir Kullanılan malzemeler Türkiye de üretilmemektedir ve maliyeti oldukça fazladır Bu yüzden üniversite kulüplerinde eğitim alan öğrencilerin maddi açıdan büyük avantajları vardır
Bu sporu yaparken kullanacağımız alete yamaç paraşütü, parapente (Fransızca), paraglider (İngilizce) gibi isimler verilir Yamaç paraşütünün kumaş kısmına kanopi, kanat ya da kubbe adı verilir Yamaç paraşütünde kullanılan malzemeler teknolojinin gelişmesiyle artık yüksek nitelikli ve güvenilir malzemeler haline gelmiştir Yeni kanopiler dacron polyesterden dikilirler ve yırtılması fazla zordur Yırtılsa bile özel dikişi ile yırtığın büyümesi engellenmektedir Oturulan kısmına ise harness denir ve uzun uçuşlarda kullanılan harnesslerde birde değiştirme paraşüt mevcuttur Bahsettiğimiz pilot harnesslerde sırt ve yan korumalar bulunmaktadır Eğitimlerde ise basic harness denilen harnessler seçim edilmektedir Yüksek yükseklik uçuşları mutlaka pilot harnessler ile yaptırılır
Yamaç paraşütünde kullanılan iplerin bir her birine 130 kg çekere sahip iplerdir ve yamaç paraşütünde onlarca ip vardır Su geçirmez ve çok hafiftirler İplerin ast olduğu vidaların çekeri ise 410 kg dır Kolonların bağlandığı kolonların çekeri ise fazla daha fazladır
Diğer bir temel malzeme ise kask tır ve bunun yanına variometre, rüzgar ölçer, uçuş tulumu, uçuş botu ise kullanılan diğer malzemeler arasında yer alır
Yamaç paraşütünde sağ ve sol olmak üzere iki fren bulunmaktadır ve bu sayede istediğimiz yere çok yumuşak iniş yapma imkanımız bulunmaktadır Yani çoğu insanın düşündüğü gibi yamaç paraşütü rüzgar nereye eserse oraya değil, siz nereye isterseniz oraya gider
Yamaç paraşütü eğitimi önce teorik eğitimle başlar Teorik eğitimde; malzeme bilgisi, aerodinamik, uçuş tekniği, makro ve mikro meteoroloji anlatılan bazı konulardır
Teorik eğitim sonrası öğrenciler yer eğitimine geçerler Yer eğitiminin maksadı öğrencilere yerde paraşütle olan reflekslerinin gelişmesini karşılamak ve esas hareketleri öğrenmektir Öğrencinin durumuna kadar 13 gün arası sürer Yer eğitimini tüketen öğrenci önce 3040 metre yükseklikteki tepelerden 2030 civarı başlangıç uçuşu gerçekleştirir Bu uçuşlar fazla kısa süreli olup öğrencinin tecrübesinin arttırılması ve hareketlerin(dönüşler,kalkış ve iniş vb) öğretilmesi amaçlanır daha sonra gitgide yükselerek eğitim sürdürülür Açılış eğitimi biten öğrenci artık yüksek zirve eğitimine hazırlanmış hale kazanç Bu eğitim süreci öğrencinin becerisi ve hava koşullarına da ast olarak sürer Başlangıç eğitimi bütün koşullar uygunsa ortalama 510 gün arası sürer Yer eğitimi ve açılış eğitimi genelde biraz sıkıcı geçer Fakat ayağınız yerden kesildiği ilk andan itibaren her şeyi unutur gökyüzünün ve uçmanın keyfini, özgürlüğün tadını çıkarırsınız
Yamaç Paraşütünü Kimler Yapabilir :
Yamaç paraşütü olabilmek için yaş sınırı en düşük 16, azami 55 ’tir Bu çok kesin bir hudut olmamakla birlikte 55 yaşın üzerindeki katılımcılar için eğitimin birincil günü gerçekleştirilen yer çalışmaları birazcık yorucu geçebilir Küçük tepelerden uçuşlarda aralıksız tepeye çıkıp geri tırmanmak azıcık efor sarfettirebilir ve yorucu olabilir Kilo sınırı asgari 40 kg en fazla 130 kg ’di
Yamaç paraşütüne katılacaksanız, ilk kez sizden afiyet koşullarınızın uygun olduğuna dair form biçiminde bir ifade istenir
Yamaç Paraşütü Nasıl Yapılır :
Uçuş :
Yamaç Seçimi : Birincil yapılacak meslek iniş yerinin seçilmesidir Düz bir alan olması şarttır Çünkü belirli bir koşu mesafesi gerekmektedir Streamer ya da windsock koşu pistinin tabi tarafına dikilmelidir Bunlar pilotun görüş açısı içinde olmalıdır Yamaçta koşu yolunda engellerin olmaması ve uygun bir eğimin olması gerekir fazla tepede olan yamaçlar uçuş için uygun değildir
Kalkış :
Kontroller : Rüzgar önden gelmelidir Ilk Olarak azami 30° yana gelebilir Tecrübeli pilotlar için 90° olabilir Son kontroller yapılmalıdır Kopuk olup olmadıkları, taşlara takılmadıkları teftiş edilir Kontrol iplerinin en altta ve açık olduğuna bakılır Kask takılır ve harnesse girilir Harnessde önce but kolonları sonra göğüs kolonları takılır
İniş :
Yere 2530m kala rüzgar öne alınır ve komut ipleri kullanılmaz Harness'tan çıkılır ve yere 12 m kala fren ipleri sonuna kadar çekilir Bu harekete Dinamik Stalldenir Gerektiğinde ipler ele dolanıp daha pozitif çekilmesi sağlanır Etap yere değdiği andan itibaren koşmaya başlanır Koşarken fren iplerini çekmeye devam edin *
Yamaç paraşütü İngilizce paragliding, Fransızca Parapente, Almanca gleitschirm olarak adlandırılır
Yamaç Paraşütünün Tarihi :
1940 Yıllarında, Wright kardeşler başarılı ilk uçuşlarının yanında birkaç parça perde kumaşından yaptıkları bir nesil uçurtmayla başka bir havacılık olayına da öncülük etmişlerdir Bu yıllarda havacılığın öncülerinden Otto Lilienthall gibi yamaçlardan koşarak havalanan ve aşağıya kadar süzülerek inen yeni bir hava aracının denemeleri yapılıyordu Bu vasıta rahatlıkla sökülüp takılabilen çubuklardan ve üzerlerine gerilmiş kumaşlardan üretilmiş bir delta kanattı
1948 yılında Dr Francis Rogallo portatif delta kanadı oluşturmayı başardı Zamanla delta kanatlar güvenlik ve performans açısından epeyce geliştiler ve yakın zamana değin en ucuz ve en hafif hava aracı olma özelliklerini korudular Fakat araç gereç ve imal teknolojileri geliştikçe delta kanatların performansları ile birlikte fiyatları da artmaya başladı
Bugün tecrübeli bir pilot, 3035 kg ağırlığındaki delta kanadına ilave olarak yedek paraşüt, hava akımlarına kadar şekillendirilmiş bağlantı elemanları, altimetre, varyometre, pusula ve hız saati gibi bir takım cihazlara ve telsize ihtiyaç duyar Elbette tüm bunları taşımak için bir araç ve uçmayı düşündüğünüz tepedeki kalkış noktasına dek uzanan bir yol gereklidir
Bu yüzden 1970'li yıların sonlarında bazı uçucular yapısı değişmez ve ağır olmayan, daha esnek ve daha hafif bir hava aracı arayışına girdiler Birkaç öncü paraşütlerle yamaçlardan uçuş denemelerine başladılar Bunlar uçaktan atlayarak limit hızda (yaklaşık 198 kms) düşerken açtırmak üzere tasarlanmış hür düşüş paraşütleriydi Fazla geçmeden limit hızdaki açılış şokunun doğurduğu fazla yüksek gerilimlerin daha yavaş ve daha yumuşak olan yamaç kalkışlarında ortaya çıkmadığı ayrım edildi ve farklı malzemelerden daha büyük boyutlarda paraşütlerin işe yarayabileceği düşünüldü
Üreticiler hava geçirgenliği olmayan kumaşlardan daha geniş yüzeyli paraşütler üretmeye başladılar Bu kumaşlardan üretilmiş bir paraşüt eğer limit hızda düşen bir paraşütçü kadar açılacak olursa büyük ihtimalle patlardı
Fazla geçmeden ucuzluğun ve basitliğin en son teknoloji ile birleştirildiği yamaç paraşütçülüğüadıyla bilinen yepyeni bir spor doğdu 1980'li yıllarda yamaç paraşütçüleri uyumlu olarak tepelerden havalanmaya başladılar Rengarenk kanatlar tüm kıtaların tepelerinde görülmeye başladı, Japonya'daki Fuji Dağı ve Himalayalar'daki Everest zirvesinden uçuşlar gerçekleştirildi
Yamaç paraşütü üreticileri daha yavaş bir çöküntü oranı ve daha iyi bir süzülme performansı için çalıştıkça yamaç paraşütleri bağımsızlık düşüş paraşütlerinden iyice farklı bir şekil aldılar Geniş yüzeyleri, uzun ve ince ipleri, dar gözenekli olan girişleri ve tıpatıp bir uçak kanadını hatırlatan kesitleriyle bir paraşütten fazla uzun ve ince bir kanatşeklini aldılar Süzülme açıları serbest düşüş paraşütlerinin çok altına indi, hatta uygun şartlarda süzmek yerine yükselebilecek performansa ulaştılar Yüzlerce kilometrelik uzaklık rekorları kırıldı, saatlerce süren uçuşlar gerçekleştirildi; termik ve dalga kaldırıcıları kullanılarak binlerce feet irtifalara çıkıldı
Bu spor son yıllarda öyle seri yayıldı ancak birçok ülkede delta kanattan daha fazla meraklısı ortaya çıktı
Kolay ve zevkli olmasının yanı sıra havacılığın her dalında olduğu gibi yamaç paraşütçülüğünün de kuşkusuz uyulması gereken bir takım güvenlik kuralları vardır Havacılığın kural ihlallerini ve dikkatsiz, dikkatsiz, gafil hareketleri affetmediğini asla unutmamak gerekir Emniyetli bir uçuş için uçuş ortamının iyi bir biçimde tanınması, paraşütün değişik koşullar altındaki davranışlarının bilinmesi, doğa şartlarının ve pilot limitlerinin asla zorlanmaması gerekir
Türkiye'de Yamaç Paraşütü Sporu 1990 başlarında Fethiye Ölüdeniz bölgesinde fakat Baba Dağı'nın tanıdık olmayan pilotlar tarafından keşfedilmesi ile tanındı ve ilk olarak üniversite kulüplerinde faal olarak başladı Bugün Ölüdeniz Babadağ, dünyanın en önemli uçuş bölgelerinden biri olarak kabul edilmekte ve her yıl yüzlerce tanıdık olmayan pilotu ağırlamaktadır
Türkiye'de bu sporla ilgilenen 2000 civarında pilot vardır ve bu rakam her sene katlanarak artmaktadır
Günümüzde pilotların da tecrübesine emrindeki olarak, yamaç paraşütü ile minik tepelerden kalkılıp, yüzlerce metre yukarılara çıkılabilmekte ve saatlerce havada kalıp kilometrelerce uzaklara uçulabilmektedir
Katlandığında bir sırt çantasına sığacak dek küçülebilmesi ve ağırlığının da fazla eksik olması bir takım dağcıların ilgisini çekmiştir ve dağların zirvelerinden yamaç paraşütüyle uçarak inenler vardır
Türkiye'de yamaç paraşütçülüğü hızla gelişmektedir Ve ülkemiz uçuşa fazla elverişli noktalara sahiptir Anında her şehrimiz civarında uçuşa yerinde bölgeler bulunabilir Burada özellikle, Türkiye ’nin ve dünyanın en iyi uçuş noktası sayılabilecek Ölüdeniz e sahip olduğumuzu açıkça belirtmek gerekli Keza AntalyaKaş, Denizli, Isparta, Erzincan, Eskişehir, Erzurum, İzmir, Bolu, Akşehir uçuşa elverişli diğer şehirlerimizden bazılarıdır
Yamaç paraşütünü diğer hava araçlarıyla kıyaslarsak öğrenmesi en kolay olanıdır Kesin afiyet koşulları içerisinde derhal cümbür cemaat yapabilir Bunun için ülkemizde başvurabileceğiniz birçok kulüp, dernek, kurs, şahıs, şirket, vs vardır Ülkemizde bu sporun eğitimini veren ve yapan takriben 40 civarı üniversite kulübü vardır Yan üniversite kulüplerinin bir çoğunun kendi üniversite öğrencisi haricinde öğrenci kabul etmediği bilinmektedir Yamaç paraşütünün fiyatı yüksek bir spor olduğu tanıdık bir gerçektir Kullanılan malzemeler Türkiye de üretilmemektedir ve maliyeti oldukça fazladır Bu yüzden üniversite kulüplerinde eğitim alan öğrencilerin maddi açıdan büyük avantajları vardır
Bu sporu yaparken kullanacağımız alete yamaç paraşütü, parapente (Fransızca), paraglider (İngilizce) gibi isimler verilir Yamaç paraşütünün kumaş kısmına kanopi, kanat ya da kubbe adı verilir Yamaç paraşütünde kullanılan malzemeler teknolojinin gelişmesiyle artık yüksek nitelikli ve güvenilir malzemeler haline gelmiştir Yeni kanopiler dacron polyesterden dikilirler ve yırtılması fazla zordur Yırtılsa bile özel dikişi ile yırtığın büyümesi engellenmektedir Oturulan kısmına ise harness denir ve uzun uçuşlarda kullanılan harnesslerde birde değiştirme paraşüt mevcuttur Bahsettiğimiz pilot harnesslerde sırt ve yan korumalar bulunmaktadır Eğitimlerde ise basic harness denilen harnessler seçim edilmektedir Yüksek yükseklik uçuşları mutlaka pilot harnessler ile yaptırılır
Yamaç paraşütünde kullanılan iplerin bir her birine 130 kg çekere sahip iplerdir ve yamaç paraşütünde onlarca ip vardır Su geçirmez ve çok hafiftirler İplerin ast olduğu vidaların çekeri ise 410 kg dır Kolonların bağlandığı kolonların çekeri ise fazla daha fazladır
Diğer bir temel malzeme ise kask tır ve bunun yanına variometre, rüzgar ölçer, uçuş tulumu, uçuş botu ise kullanılan diğer malzemeler arasında yer alır
Yamaç paraşütünde sağ ve sol olmak üzere iki fren bulunmaktadır ve bu sayede istediğimiz yere çok yumuşak iniş yapma imkanımız bulunmaktadır Yani çoğu insanın düşündüğü gibi yamaç paraşütü rüzgar nereye eserse oraya değil, siz nereye isterseniz oraya gider
Yamaç paraşütü eğitimi önce teorik eğitimle başlar Teorik eğitimde; malzeme bilgisi, aerodinamik, uçuş tekniği, makro ve mikro meteoroloji anlatılan bazı konulardır
Teorik eğitim sonrası öğrenciler yer eğitimine geçerler Yer eğitiminin maksadı öğrencilere yerde paraşütle olan reflekslerinin gelişmesini karşılamak ve esas hareketleri öğrenmektir Öğrencinin durumuna kadar 13 gün arası sürer Yer eğitimini tüketen öğrenci önce 3040 metre yükseklikteki tepelerden 2030 civarı başlangıç uçuşu gerçekleştirir Bu uçuşlar fazla kısa süreli olup öğrencinin tecrübesinin arttırılması ve hareketlerin(dönüşler,kalkış ve iniş vb) öğretilmesi amaçlanır daha sonra gitgide yükselerek eğitim sürdürülür Açılış eğitimi biten öğrenci artık yüksek zirve eğitimine hazırlanmış hale kazanç Bu eğitim süreci öğrencinin becerisi ve hava koşullarına da ast olarak sürer Başlangıç eğitimi bütün koşullar uygunsa ortalama 510 gün arası sürer Yer eğitimi ve açılış eğitimi genelde biraz sıkıcı geçer Fakat ayağınız yerden kesildiği ilk andan itibaren her şeyi unutur gökyüzünün ve uçmanın keyfini, özgürlüğün tadını çıkarırsınız
Yamaç Paraşütünü Kimler Yapabilir :
Yamaç paraşütü olabilmek için yaş sınırı en düşük 16, azami 55 ’tir Bu çok kesin bir hudut olmamakla birlikte 55 yaşın üzerindeki katılımcılar için eğitimin birincil günü gerçekleştirilen yer çalışmaları birazcık yorucu geçebilir Küçük tepelerden uçuşlarda aralıksız tepeye çıkıp geri tırmanmak azıcık efor sarfettirebilir ve yorucu olabilir Kilo sınırı asgari 40 kg en fazla 130 kg ’di
Yamaç paraşütüne katılacaksanız, ilk kez sizden afiyet koşullarınızın uygun olduğuna dair form biçiminde bir ifade istenir
Yamaç Paraşütü Nasıl Yapılır :
Uçuş :
Yamaç Seçimi : Birincil yapılacak meslek iniş yerinin seçilmesidir Düz bir alan olması şarttır Çünkü belirli bir koşu mesafesi gerekmektedir Streamer ya da windsock koşu pistinin tabi tarafına dikilmelidir Bunlar pilotun görüş açısı içinde olmalıdır Yamaçta koşu yolunda engellerin olmaması ve uygun bir eğimin olması gerekir fazla tepede olan yamaçlar uçuş için uygun değildir
Kalkış :
Kontroller : Rüzgar önden gelmelidir Ilk Olarak azami 30° yana gelebilir Tecrübeli pilotlar için 90° olabilir Son kontroller yapılmalıdır Kopuk olup olmadıkları, taşlara takılmadıkları teftiş edilir Kontrol iplerinin en altta ve açık olduğuna bakılır Kask takılır ve harnesse girilir Harnessde önce but kolonları sonra göğüs kolonları takılır
İniş :
Yere 2530m kala rüzgar öne alınır ve komut ipleri kullanılmaz Harness'tan çıkılır ve yere 12 m kala fren ipleri sonuna kadar çekilir Bu harekete Dinamik Stalldenir Gerektiğinde ipler ele dolanıp daha pozitif çekilmesi sağlanır Etap yere değdiği andan itibaren koşmaya başlanır Koşarken fren iplerini çekmeye devam edin *