elektronikci
FD Üye
Reklam Kurulu’nun, tüketicileri kandıran ve aldatıcı/yanıltıcı reklam yapan firmalara ve toplumsal medya fenomenlerine, 2022 yılının birinci dört ayında ne kadar para cezası uyguladığı ortaya çıktı. Ticaret Bakanlığının elde ettiği datalara nazaran Reklam Şurası, aldatıcı reklam yapan bireylerin ve şirketlerin tespiti yapmak için ocak ayından itibaren binlerce dosyayı mercek altına aldı.
Buna nazaran yaptıkları tanıtımlarla tüketicileri yanlış yönlendirerek kandıran firmalara milyonlarca lira değerinde idari para ve durdurma cezası uygulandı. İncelenen evraklardan kurallara muhalif bulunanlarının büyük bir kısmının sağlık, besin ve kozmetik sektörü tanıtımlarından oluşması ise dikkat çekti.
İncelenen 7 bin belgeden 668'i 'kurallara aykırı' bulundu
Reklam Konseyi, aldatıcı ve aldatıcı tanıtım yapan firmaları belirlemek için yılın birinci 4 ayında tam olarak 7 bin 57 dosya inceledi. Gerçekleştirilen incelemeler sonucunda 668 belgenin kurallara ters olduğu kararlaştırılırken; bunların 504’üne reklam durdurma, 164’üne ise idari para ve durdurma cezası verilmesi uygun bulundu. Uygulanan idari para cezası ölçüsünün ise 17 milyon liranın üzerinde olduğu söz edildi.
Aykırı bulunan belgelerin büyük bir çoğunluğu sıhhat, besin ve kozmetik bölümüne ilişkin tanıtımlardan oluşurken; bu sektörleri teknoloji, güçlü tüketim mallar ve turizm kesimlerinin yapmış olduğu tanıtımlar takip etti.
Öte yandan şura, tıpkı süreç zarfında ‘influencer’ olarak bilinen çok takipçili toplumsal medya kullanıcılarının reklam faaliyetlerini de inceledi. Toplamda 12 evrak inceleme alınırken, bunlardan 10’unun mevzuata aykırı olduğu sonucuna ulaşıldı. Kelam konusu evraklardan 8’i hakkında durdurma kararı verilirken, 2’si hakkında da durdurma ve idari para cezası uygulandı.