Yapamıyor, Oğrenemıyor Diye Kızmayın
Okul oncesi ve sonrası cocuğunuzun dil gelişimine, oğrenme beceri ve hızına dikkat edin Doğumla başlayan ve yaşam boyu suren, oğrenme gucluğusorunu sizin cocuğunuzun da başına gelmiş olabilir Bu sorun erkeklerde ve sol elini kullananlarda daha cok goruluyor
Bir cocuğun zekası normal ya da normalin ustunde olmasına rağmen dinleme, duşunme, anlama, kendini ifade etme, okumayazma veya matematik becerilerinde yaşıtlarına ve zekasına oranla duşuk başarı gostermesi olarak tanımlanan ozgul oğrenme gucluğunun, toplumda gorulme sıklığı yuzde 115 arasında değişiyor Cocuğun doğumuyla başlayan ve yaşam boyu suren oğrenme ve algılama sorunu; dil gelişimi ve kullanımı, konuşma, okumayazma, matematik becerilerini etkileyen bir sorun olduğundan, bireyin eğitimini, mesleğini, gunluk aktivitelerini etkileyebiliyor
ERKEKLERDE DAHA SIK
Ozgul oğrenme gucluğu olan cocukların anne babalarında benzer sorunlar olma olasılığının normal populasyondan 512 kat daha fazla olduğunu belirten Sema Hastanesi Cocuk Psikiyatrisi Uzmanı Dr Savaş Yılmaz, İkizlerden birinde oğrenme gucluğu varsa diğerinde de olma olasılığı yuksek Benzer sorun kardeşler icin de gecerlidedi Dr Yılmaz'a gore bu sorun erkelerde kızlara, solaklarda sağ elini kullananlara kıyasla daha sık goruluyor
KELİME DAĞARCIĞI GELİŞİMİ
Dr Yılmaz, oğrenme gucluğunun okul oncesi doneme ilişkin belirtilerini şoyle sıraladı: Dil gelişiminde gecikmeler; yanlış telaffuz, kelime dağarcının yavaş gelişmesi gibi konuşma bozuklukları; oz bakım becerilerinde gucluk, sakarlık, cizim becerilerinde sorun; sayılar, alfabe, saat, gunler gibi bazı kavramları oğrenmede gucluk cekme
DANIŞMANDAN DESTEK ALIN
Ozel oğrenme gucluğunun tedavisinde problem olan alanlara yonelik ozel eğitim desteği verilmesi gerektiğinin altını cizen Dr Yılmaz, Cocuğun hangi alanlarda gucluğu varsa buna yonelik okuma yazma, yonetim, algılama gibi eğitim planlanır Bunun yanında ailenin tutumları konusunda bir danışmandan destek alınması, cocuğun gucluklerini ailece yenme konusunda kolaylık sağlayacaktırdedi Dr Yılmaz hiperaktivite ve depresyon gibi ek hastalıkların bulunması halinde ilac tedavisinin de yapılabileceğini vurguladı
COCUĞUNUZDA BU BELİRTİLERE DİKKAT!
AKADEMiK BAŞARI: Okul başarısı yaşıtlarına ve zekasına oranla duşuktur Bazı derslerde başarısı normal ya da normal ustuyken, ozellikle okuma gerektiren sozel ağırlıklı derslerde duşuktur
OKUMA BECERİSİ: Okuma hız ve niteliği acısından yaşıtlarından geridir Harfses uyumu gelişmemiştir Bazı harflerin seslerini oğrenemez ve harfin şekli ile sesini birleştiremez
YAZMA BECERİSİ: Yaşıtlarına oranla el yazısı okunaksız ve cirkin, sınıf duzeyine gore yazması yavaştır Bazı harf, sayı ve kelimeleri ters yazar; bd, mn gibi bazı harfleri karıştırır Heceleri atlar ya da harfhece ekler, sınıf duzeyine gore yazılı imla ve noktalama hataları yapar Kucukbuyuk harf, noktalama, hece bolme, yazarken kelimeler arasına boşluk bırakmama ya da bir kelimeyi ikiuc parcaya bolerek yazma gibi hatalar yapar
ORGANİZE OLMA BECERİSİ: Odası, cantası, eşyaları ve giysileri dağınık olup; defter ve kitaplarını kotu kullanır ve yırtar Yazarken gereksiz satır atlar, boşluk bırakır, sayfanın belirli bir kısmını kullanmaz, zamanını ayarlamakta gucluk ceker, duşuncelerini organize edemez
YONETİM BECERİSİ: Yonunu bulmakta zorlanır; sağsol, doğubatı, kuzeyguney, altust, onarka, dunbugun, oncesonra, gun, ay, yıl, mevsim gibi kavramları karıştırır; saati oğrenmekte zorlanır
SOZEL İFADE BECERİSİ: Duygu ve duşuncelerini sozel olarak ifade etmekte zorlanır, serbest konuşurken duzgun cumleler kuramaz, heyecanlanır, takılır, şaşırır ve sınıfta sozel katılımı azdır
Okul oncesi ve sonrası cocuğunuzun dil gelişimine, oğrenme beceri ve hızına dikkat edin Doğumla başlayan ve yaşam boyu suren, oğrenme gucluğusorunu sizin cocuğunuzun da başına gelmiş olabilir Bu sorun erkeklerde ve sol elini kullananlarda daha cok goruluyor
Bir cocuğun zekası normal ya da normalin ustunde olmasına rağmen dinleme, duşunme, anlama, kendini ifade etme, okumayazma veya matematik becerilerinde yaşıtlarına ve zekasına oranla duşuk başarı gostermesi olarak tanımlanan ozgul oğrenme gucluğunun, toplumda gorulme sıklığı yuzde 115 arasında değişiyor Cocuğun doğumuyla başlayan ve yaşam boyu suren oğrenme ve algılama sorunu; dil gelişimi ve kullanımı, konuşma, okumayazma, matematik becerilerini etkileyen bir sorun olduğundan, bireyin eğitimini, mesleğini, gunluk aktivitelerini etkileyebiliyor
ERKEKLERDE DAHA SIK
Ozgul oğrenme gucluğu olan cocukların anne babalarında benzer sorunlar olma olasılığının normal populasyondan 512 kat daha fazla olduğunu belirten Sema Hastanesi Cocuk Psikiyatrisi Uzmanı Dr Savaş Yılmaz, İkizlerden birinde oğrenme gucluğu varsa diğerinde de olma olasılığı yuksek Benzer sorun kardeşler icin de gecerlidedi Dr Yılmaz'a gore bu sorun erkelerde kızlara, solaklarda sağ elini kullananlara kıyasla daha sık goruluyor
KELİME DAĞARCIĞI GELİŞİMİ
Dr Yılmaz, oğrenme gucluğunun okul oncesi doneme ilişkin belirtilerini şoyle sıraladı: Dil gelişiminde gecikmeler; yanlış telaffuz, kelime dağarcının yavaş gelişmesi gibi konuşma bozuklukları; oz bakım becerilerinde gucluk, sakarlık, cizim becerilerinde sorun; sayılar, alfabe, saat, gunler gibi bazı kavramları oğrenmede gucluk cekme
DANIŞMANDAN DESTEK ALIN
Ozel oğrenme gucluğunun tedavisinde problem olan alanlara yonelik ozel eğitim desteği verilmesi gerektiğinin altını cizen Dr Yılmaz, Cocuğun hangi alanlarda gucluğu varsa buna yonelik okuma yazma, yonetim, algılama gibi eğitim planlanır Bunun yanında ailenin tutumları konusunda bir danışmandan destek alınması, cocuğun gucluklerini ailece yenme konusunda kolaylık sağlayacaktırdedi Dr Yılmaz hiperaktivite ve depresyon gibi ek hastalıkların bulunması halinde ilac tedavisinin de yapılabileceğini vurguladı
COCUĞUNUZDA BU BELİRTİLERE DİKKAT!
AKADEMiK BAŞARI: Okul başarısı yaşıtlarına ve zekasına oranla duşuktur Bazı derslerde başarısı normal ya da normal ustuyken, ozellikle okuma gerektiren sozel ağırlıklı derslerde duşuktur
OKUMA BECERİSİ: Okuma hız ve niteliği acısından yaşıtlarından geridir Harfses uyumu gelişmemiştir Bazı harflerin seslerini oğrenemez ve harfin şekli ile sesini birleştiremez
YAZMA BECERİSİ: Yaşıtlarına oranla el yazısı okunaksız ve cirkin, sınıf duzeyine gore yazması yavaştır Bazı harf, sayı ve kelimeleri ters yazar; bd, mn gibi bazı harfleri karıştırır Heceleri atlar ya da harfhece ekler, sınıf duzeyine gore yazılı imla ve noktalama hataları yapar Kucukbuyuk harf, noktalama, hece bolme, yazarken kelimeler arasına boşluk bırakmama ya da bir kelimeyi ikiuc parcaya bolerek yazma gibi hatalar yapar
ORGANİZE OLMA BECERİSİ: Odası, cantası, eşyaları ve giysileri dağınık olup; defter ve kitaplarını kotu kullanır ve yırtar Yazarken gereksiz satır atlar, boşluk bırakır, sayfanın belirli bir kısmını kullanmaz, zamanını ayarlamakta gucluk ceker, duşuncelerini organize edemez
YONETİM BECERİSİ: Yonunu bulmakta zorlanır; sağsol, doğubatı, kuzeyguney, altust, onarka, dunbugun, oncesonra, gun, ay, yıl, mevsim gibi kavramları karıştırır; saati oğrenmekte zorlanır
SOZEL İFADE BECERİSİ: Duygu ve duşuncelerini sozel olarak ifade etmekte zorlanır, serbest konuşurken duzgun cumleler kuramaz, heyecanlanır, takılır, şaşırır ve sınıfta sozel katılımı azdır