Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Yapay Zeka Rubik Küp Yarışında Klasik Sistemden Geride Kaldı

Yapay Zeka Rubik Küp Yarışında Klasik Sistemden Geride Kaldı
0
187

makaleci

FD Üye
Katılım
Ocak 14, 2020
Mesajlar
87,772
Etkileşim
8
Puan
38
Yaş
37
F-D Coin
73
deepcubea-isimli-yapay-zek-rubik-kupu-sadece-1-2-saniyede-cozmeyi-basardi-1563727163.jpg

Rubik küpler, 1970’lerin ahir ortaya çıktığından beri zekâ oyunları arasında en üst sıralarda kendine nokta edindi. Rubik küpü merkezine alan organizasyon Yerküre Küp Birliği, rubik küp hayranları için olabildiğince süratli tahliller üretmek adına her yıl çeşitli yarışlar düzenliyor. Bu müsabakaya giren yarışmacılar, "Speedcubers" olarak biliniyor ve şu ana kadar en süratli Speedcubers, bir rubik küpü yalnızca 3,47 saniyede çözmeyi başaran Çinli Yusheng Du.

Epeyce yeterli bir müddette küpü çözen Du, muhtemelen DeepCubeA üzere makine tahsiline sahip bir yazılımla hiç eşleşmediği için hâlâ yerküre şampiyonu unvanını koruyabiliyor. California Üniversitesi’nde bir araştırma ekibi tarafından geliştirilen ve derin bir had ağından oluşan rubik küp çözme yazılımı, rubik küpü yalnızca 1,2 saniyede ve ortalama 28 hamlede çözmeyi başardı. Bu sürat, size inanılmaz gelebilir ancak geçen yıl MIT’de araştırmacılar tarafından geliştirilen "min2phase" algoritmasını kullanan robotik sistem kadar süratli değil. Min2phase algoritması, rubik küpü yalnızca 0,38 saniyede çözmeyi başarmıştı.

1b1731932ff75bd5ac44678aca375ba7f7a87479.jpeg

Bu mühletleri karşılaştırdığımızda ortaya çıkan sonuçların farklı yanı min2phase'in rastgele bir had ağına sahip olmamasının yanı sıra eğitilmemiş ve rastgele bir makine öğrenme tekniğini kullanmıyor olması. DeepCubeA ise daha fazlasını yapabilmek için potansiyele sahip bir yapay zekâ. Şu an için bir robottan daha süratli olması beklenmiyor gelgelelim birden fazla meydanda dilsiz algoritmalardan çok daha süratli çalışıyor.

DeepCubeA, makine öğrenmesi kullanılarak rubik küp çözme konusunda eğitildi. Rubik küpün rastgele kombinasyonlarıyla başlayarak kendisine bir plan çizmesi gereken yapay zekâ, tahlile ulaşmak için kendi kendine hamlelerini hesaplıyor ve en kısa müddette nasıl çözeceğini düşünüyor. Emel, fonksiyonları mümkün olduğunca az kullanmak ve bu sayede çok çabuk bir biçimde formu çözebilmek.

427fe06f1e8a4db1248f18cb89dbf86cbf84c23b.jpeg

Rubik küpte 43.252.003.274.489.856.000 üzere okuması bile epeyce güç olan muhtemel kombinasyon olduğu göz önüne alındığında, küpü çözebilmek için belli bir hamle serisi gerçekleştirmeniz gerekiyor. DeepCubeA’nın da küpü çözmeye başlarken rastgele başlaması mümkün olamayacağı için araştırmacılar, yapay zekâyı tersten eğittiler. Ne yapması gerektiğini birinci başta öğrenen yapay zekâ, böylelikle rubik küpü en süratli şekilde kombinasyonların içerisinde boğulmadan çözebilecekti.

Araştırmacılar, DeepCubeA'yi 2 gün boyunca 10 milyar farklı rubik küp kombinasyonu ile eğitmiş ve 30 hamle içinde hepsini çözme vazifesini vermişti. Yekun 1.000 rubik küp üzerinde test edilen DeepCubeA, bu küplerin hepsini kendisine verilen hamle sayısından %60 daha az hamle kullanarak başarıyla çözmeyi başardı.

Rubik küp, sadece bir oyuncak olmasına rağmen bunu çözmek için kullanılan yapay zekâ algoritmaları, diğer birçok sıkıntıya da uyarlanabilir. Araştırmacılar, bu yapay zekâ algoritmasını, eczacıların belli bedensel fonksiyonları gaye alacak ilaçlar geliştirmelerine yardımcı olacak proteinlerin yapısını kestirim etmek için kullanmayı amaçlıyorlar. Araştırmacılardan Agostinelli, “Rubik küpün, proteinlerin yapısına emsal bir formda birçok mümkünlüğü var ve yalnızca bir tanesi tahlil olarak kabul ediliyor. Rubik küpü çözmek için geliştirdiğimiz yapay zekâ algoritmasını bu cihete çevirebilirsek bir sorunu daha çözebiliriz” açıklamasında bulundu.




 

Similar threads

Araştırmacılar, rubik küpünü bir saniyeden kısa bir müddette çözebilen bir yapay zekâ algoritması geliştirdi. Bu çalışma, yapay zekâ sistemlerinin düşünebileceğini, plân yapabileceğini ve kararlar alabileceğini gösteren bir adım niteliğini taşıyor. Rastgele spesifik bir malumat ya da oyun içi...
Cevaplar
0
Görüntüleme
173
Ülkemizde zekâ küpü olarak da bilinen Rubik küp, 1970’li yıllarda Macar heykeltıraş ve mimar Erno Rubik tarafından icat edildi. Kullanıcıların tıpkı renkleri küpün yüzeylerine getirmesini amaçlayan bu alet, vakitle dünya çapında popülerleşerek en sevilen mekanik bulmacalar ortasında yer aldı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
70
Rubik küp 1974 yılında Macar heykeltıraş ve mimar Erno Rubik tarafından icat edilmiştir. İcat edilme hedefi büsbütün bir zeka bulmacası tipi yaratmak olan Rubik küp, bu yapıtta bir metafor olarak kullanılmıştır. Ne yazık ki, sanatkarın yorumuna ulaşamamakla birlikte çeşitli takma isimlerle...
Cevaplar
0
Görüntüleme
86
Yapay zekâ kavramına hiç de yabancı olmayan Facebook’taki araştırmacılar, yapay zekâ asistanlarının gerçekçi ortamlarda fizikî yerküreyi süratle öğrenmelerini sağlayan 'Habitat' adında bir ortam geliştirdi. Yapay zekâ ile çalışan robotların gerçek yerküredeki hizmetlerini...
Cevaplar
0
Görüntüleme
256
Yapay zeka, her ne kadar son yıllarda tanınan olmuş bir gündem unsuru olsa da aslında uzun bir geçmişi var. Hatta o denli ki 'makineler de düşünebilir mi?' sorusu, antik Yunan mitlerinde bile kendine yer bulmuş. Bu antik ancak etkileyici niyetin gerçeğe dönüşmesini sağlayacak seyahat ise 1950'li...
Cevaplar
0
Görüntüleme
158
858,500Konular
982,373Mesajlar
32,973Kullanıcılar
Üst Alt