iltasyazilim
FD Üye
Yara Bandı Üzerine Mesh Edilir mi
Yara bandı ve bandaj üzerine mesh etmek
İslam dini ibadetlerde kolaylığı seçim etmesi sebebiyle ayaklara mest giyildiğinde, abdest için bunun çıkarılıp ayağın yıkanmasını istemeyip, mestin üstüne mesh yapmayı caiz görmüştür Benzer şekilde üstünde sargı yer alan bir uzvun abdest veya gusül alırken su ile yıkanması sağlık durumu açısından zararlıysa bu bandaj çözülmeyip üzerine mesh yapılmasıyla yetinilmiş ve yapılan bu mesh o uzvu hükmen yıkama kabul edilmiştir Hatta mesh de zararlı olması durumunda ondanda vazgeçilmiştir Tüm bu hükümler dinimizin, takatin fevkinde teklifte bulunmadığını göstermektedir
Sorunun cevabına gelince bere bandı yıkanılması ya da mesh edilmesi zararlı olan bir yara üzerine yapıştırılmışsa fıkıh kitaplarımızda geçen “i ’sabecebire olarak değerlendirilir Bunun üstüne meshin caiz olabilmesi, belli başlı şartlara bağlıdır Fıkıh kitaplarımızda bunlar şu şekilde mezkûrdur:
Yaranın yıkanması ya da mesh edilmesi uzva zarar veriyor ya da yıkamak hasar vermese de yaranın açılması hasar veriyorsa sargı üstüne mesh caizdir Benzer şekilde kişi, yarasını yıkayıp temizlemek için sargıyı açtığında o sargıyı tekrardan (pansuman yaparak) bağlaması mümkün olmuyor ve bağlatacak yardımcı da bulamıyorsa sargıyı açmaksızın üstüne mesh yapması caizdir Belki sıcak, soğuk veya ılık suyla, yarayı yıkayıp temizlemek zarar vermiyorsa mesh caiz olmayıp, yaranın kendisine hasar vermediği suyla yıkanması gerekir Bandaj üstüne mesh yerine getirmek da hasar veriyorsa, mesh terk edilir Zira yıkamak meshden daha kuvvetlidir Özürden dolayı yıkayıp temizlemek terk edilirse, meshin özürden nedeniyle terk edilmesi evleviyetle caiz olur
Bandaj üzerine mesh hasar vermediği halde meshin terk edilmesi, zahir rivayede, İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ’e tarafından caiz olmadığı ifade edilmiştir İmam Serahsi ’nin ifadesine kadar, zahir rivayede Ebu Hanife ’den bu konuda bir nakil yoktur Zahir rivayenin gayrisine tarafından ise bunun yani sargı üstüne mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi Ebu Hanife ’ye kadar caizdir Ebu Hanife ’den İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ’in görüşleri doğrultusunda söylenti de naklolunmuşturSahih olan görüş zahir rivayede olduğu gibi, bandaj üstüne mesh hasar vermediği halde meshin terk edilmesi caiz değildir Sağduyulu olanda budur Bere iğleşmediği halde sargısının yenisiyle değiştirilmesi her ne değin üstüne yapılan meshe hasar vermese de güzel olan meshi iade etmektir *
Yara bandı ve bandaj üzerine mesh etmek
İslam dini ibadetlerde kolaylığı seçim etmesi sebebiyle ayaklara mest giyildiğinde, abdest için bunun çıkarılıp ayağın yıkanmasını istemeyip, mestin üstüne mesh yapmayı caiz görmüştür Benzer şekilde üstünde sargı yer alan bir uzvun abdest veya gusül alırken su ile yıkanması sağlık durumu açısından zararlıysa bu bandaj çözülmeyip üzerine mesh yapılmasıyla yetinilmiş ve yapılan bu mesh o uzvu hükmen yıkama kabul edilmiştir Hatta mesh de zararlı olması durumunda ondanda vazgeçilmiştir Tüm bu hükümler dinimizin, takatin fevkinde teklifte bulunmadığını göstermektedir
Sorunun cevabına gelince bere bandı yıkanılması ya da mesh edilmesi zararlı olan bir yara üzerine yapıştırılmışsa fıkıh kitaplarımızda geçen “i ’sabecebire olarak değerlendirilir Bunun üstüne meshin caiz olabilmesi, belli başlı şartlara bağlıdır Fıkıh kitaplarımızda bunlar şu şekilde mezkûrdur:
Yaranın yıkanması ya da mesh edilmesi uzva zarar veriyor ya da yıkamak hasar vermese de yaranın açılması hasar veriyorsa sargı üstüne mesh caizdir Benzer şekilde kişi, yarasını yıkayıp temizlemek için sargıyı açtığında o sargıyı tekrardan (pansuman yaparak) bağlaması mümkün olmuyor ve bağlatacak yardımcı da bulamıyorsa sargıyı açmaksızın üstüne mesh yapması caizdir Belki sıcak, soğuk veya ılık suyla, yarayı yıkayıp temizlemek zarar vermiyorsa mesh caiz olmayıp, yaranın kendisine hasar vermediği suyla yıkanması gerekir Bandaj üstüne mesh yerine getirmek da hasar veriyorsa, mesh terk edilir Zira yıkamak meshden daha kuvvetlidir Özürden dolayı yıkayıp temizlemek terk edilirse, meshin özürden nedeniyle terk edilmesi evleviyetle caiz olur
Bandaj üzerine mesh hasar vermediği halde meshin terk edilmesi, zahir rivayede, İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ’e tarafından caiz olmadığı ifade edilmiştir İmam Serahsi ’nin ifadesine kadar, zahir rivayede Ebu Hanife ’den bu konuda bir nakil yoktur Zahir rivayenin gayrisine tarafından ise bunun yani sargı üstüne mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi Ebu Hanife ’ye kadar caizdir Ebu Hanife ’den İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ’in görüşleri doğrultusunda söylenti de naklolunmuşturSahih olan görüş zahir rivayede olduğu gibi, bandaj üstüne mesh hasar vermediği halde meshin terk edilmesi caiz değildir Sağduyulu olanda budur Bere iğleşmediği halde sargısının yenisiyle değiştirilmesi her ne değin üstüne yapılan meshe hasar vermese de güzel olan meshi iade etmektir *