Haylaz çocuklarımıza girişim tarzımız Annelerin derdi bitmez Bilhassa çocuklar yaramazsa işte o süre anneler için yaşam hiç çekilmezYaramaz çocuk değil de başlıca konu agresif çocuk aslındaÇocuğu saldırgan olan anneler bu konudan oldukça dertliÇocuklar niçin saldırgan olur, niçin bir çocuk aralıksız etrafında bulunan diğer insanlara saldırma gereği duyar, lüzum arkadaşlarına gerekse ailesine neden saldırır ? Çocuğu saldırganlık eğilimi gösteren annelere birkaç tavsiye ! Çocuğunuz fazla mu afacan veya çocuğunuza nasıl davranmanız gerektiğini bilemiyor musunuz ? kimi zaman çekilmez olsa da haylazlık yapan çocukların daha akıllı olduğu öteden beri söylenmektedirama siz çocuğum akıllı deyip onun bu davranışlarına göz yumamazsınızherşeyin çözümü olduğu gibi haylazlık yapan çocukların da çaresi var Yaşıtlarına veya anne babasına vuran, kavgacı davranışlar belirten çocuklar, bu tutumu aralıksız ışık halkası getirirse, bir uzmana gerekiyor Oysa, bu davranışların tek sorumlusu çocuğun kendisi yok Bazen anne baba da haberdar olmadan, çocuğun saldırgan ve yaramaz tavırlar göstermesini pekiştiren hareketlerde bulunabiliyor Uzmanlar, aşırı yaramazlığın akıl değil, hiperaktivite belirtisi olduğunun altını çiziyorlar Bir Takım anne babalar çocuklarının yaramazlıklarını önlemek için aşırı katı kurallara başvururken, bazı aileler ise bunun akıl göstergesi olduğunu düşünerek, üstünde durmuyorlar Peki, dürüst davranış modeli nasıl olmalı? Memorial Hastanesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Uzmanı Dr Ayten Erdoğan, çocuklarda aşırı kavgacı davranışları durdurmak için neler yapılabileceği ile ilgili veri verdi Çocuklarda arkadaşlarına ya da aile bireylerine dövme şeklinde davranışlar sık görülür ve çoğunlukla kendisine ilgi çekmeye çalışıldığı durumlarda ortaya çıkar Saldırgan davranışların ne düzeyde olduğu önemlidir; çocukta bu tutum kesintisiz biçimde, yaşıtlarına karşısında ve sosyal ortamlarda da oluyorsa, önemlidir Birbir buçuk yaşındaki çocuklar kendi hareket kabiliyetlerini keşfettikçe, ellerindeki eşyaları fırlatıp atmaya meraklı ışık halkası gelebilir, etraflarındaki eşyalara veya bireylere vurarak oyun yaptıklarını düşünebilirler Bir Takım yetişkinler çocuğun bu davranışını gülerek karşılar ya da özendirme edici davranabilirler Bu Nedenle, yetişkinler yaptıklarının bazen bilincinde olarak, bazen de haberdar olmadan çocuğu etrafındaki kişilere vurmaya, bunu bir oyunmuş gibi algılamaya teşvik ederler Hareketlilik ile akıl düzeyi aralarında herhangi bir bağlantı yok Aşırı hareketlilik en çoğunlukla ailenin sınır koymaması sonucu, çocukların nerede durulması gerektiğini öğrenememesi durumunda (ırk arasında şımarık denen çocuklarda) görülür Ayrıca, fazla hareketli çocukta bizim ‘uyarı eksikliği hiperaktivite bozukluğu’ dediğimiz sorun da söz konusu olabilir Fakat o çocukların zekaları aynı diğer çocuklar gibi büyük oranda bayağı olmakla birlikte, onlarda görülen oranda geri veya ileri de olabilir Yani; afacan çocuğun akıl yönünden sıradan çocuktan farkı yoktur Amaçsız hareketlilik zeka geriliği olan ya da otistik çocuklarda sık görülür Üstün zekalı çocuklarda, anlamsız hareketlilik değil; keşfetme, merak etme, araştırma, anlamaya alıştırma gibi amaçlı hareketlilik görülebilir Bu çocuklarda niçin netice ilişkisi kurma, söyleneni kavrama iyi geliştiği için ailenin ve büyüklerin koyduğu sınırları kolay kabullenir Yaptıklarının sonucunu hesap etme yetenekleri, sosyal becerileri, zekaları nedeni ile daha gelişmiş olduğu için toplum içinde ahenksiz hareketleri fazla gözlenmez Uyarı süreleri uzun olduğu ve dürtüsel olmadıkları için ilgilendikleri konu üstüne odaklanıp, uzun zaman aynı konu ile meşgul olabilirler Ailenin sınır koymaması, şımartmasından kaynaklanan yaramazlıklarda çocuk ailesinin yanına olmadığı başka ortamlarda, diğer kişilerleyken söylenenleri dinler, evdeki hareketleri orada yapmaz Okula, kreşe giden çocuklarda, ‘evde çok afacan, okulda fazla sessiz’ denen çocuklar, genelde evde her isteği yapılıp, hudut koyulmayan çocuklardır Bazen haz çok fazla derecede olduğunda ve kurallar hiç öğretilmediğinde ise, çocukta her ortamda istediği davranışları kuralsız sergileme gözlenebilir Dürtülerini denetleme etmeyi öğrenmedikleri için akıllarına geleni derhal gerçekleştirmek isterler, bir istekten bir isteğe atlarlar Yaramazlıkta en fazla ayırt edilmesi gereken; çocukta hiperaktivite olup olmadığıdır Bu durumda çocuk, aile ve büyükler sınırları koysa da ve çocuk bunları kullanmak istese de, uygulayamaz, elinde olmadan düşünmeden hareket eder, başına çok meslek getirir Bu gibi durumlarda, ailenin gözünün aralıksız çocuğun üstünde olması gerekir Hem, istediği halde kurallara uyamadığı için ailenin ve öğretmenin tepkilerini çektiğinden çocukta; moral bozukluğu, bunalım gelişebilir Dikkat süreleri kısa olduğu için ilgilendikleri konu üzerine odaklanamazlar, sık sık ilgilendikleri şey değişir Çocukların anlaşmazlıklarında başta araya girmeden kendilerinin halletmesini beklemek, çocukların sosyal ilişkilerde problem çözme becerilerinin gelişmesi açısından faydalıdır Ama; dövme, ısırma, saç çekme gibi davranışlar olduğunda, anında müdahale ederek bu davranışların yanlış olduğunun kesin bir dille uyarılması gerekir O davranışları göstermek yerine; anlamayacağı düşünülse bile isteğini belirtebileceği, karşısındaki arkadaşının da istekleri olduğu, eğer yaşıtları ile oynamak istiyorsa ara sıra kendi isteklerinin olmayacağını anlatmak yardımsever olur Çocuk bir seferde bunu anlamasa da, ailenin her seferinde aynı tutarlı tavrı göstermesi ve çocuğun kavgacı davranışların onaylanmadığını görmesi sonucu, çocuk bir vakit sonradan bu davranışları kullanmayı bırakır