Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Yaratıcı Olan Allahın Güzel İsimleri, el- Hâlıku, el-Bâri’u, el-Musavviru, el-Bedî’u

Yaratıcı Olan Allahın Güzel İsimleri, el- Hâlıku, el-Bâri’u, el-Musavviru, el-Bedî’u
0
102

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
1 el Hâlıku (yoktan yaratan):

Allah (cc) bütün evreni, içerisindeki tüm canlı ve cansız varlıkları yoktan yaratmıştır Duyu organları yolu ile algılanabilen ve algılanamayan bütün varlıklar O’nun “Ol! hitabıyla yoktan yaratılmışlardır O bu yaratmada hiçbir yorgunluk duymamıştır Kendi’sinden de hiç bir şey eksilmemiştir İnsanın yaratıcı olarak Allah’ın (cc) varlığını kabul edip de O’nun ahirette ilgili mekanları, mahşer meydanını, cennet ve cehennemi yaratamayacağına inanması çok sığ bir düşüncedir Bu düşünce, bir sanatçının bir tablosuna bakıp hayranlık duyduktan sonra onun bir daha başka güzel bir tablo çizemeyeceğine hükmetmek kadar gerçeğe aykırıdır Elbette sanatçı tablo yapmak gibi bir beceriye sahipse buna olanak bulduğunda sanatını yapmaya devam edecektir


En büyük sanatçı olan Allah’ı (cc) yaratıcı yönü ile sadece bu evrenle ve gördüğümüz şeylerle sınırlamak O’nun peygamberler ve kutsal kitaplar aracılığı ile bildirdiği ölüm sonrası tekrar dirilişe, hesap olayını gerçekleştirmesine, cenneti ve cehennemi yaratacağına inanmamak, hiç de mantığa uygun bir düşünce değildir İnsanı yoktan yaratan Allah (cc) elbette öldükten sonra tekrar diriltmeye kadirdir Çünkü öldükten sonra diriltmek yoktan yaratmaktan daha kolay bir iştir Tüm evreni, yıldızları, gezegenleri çok ince hesaplarla yoktan yaratan Allah’ın (cc), daha başka evrenleri ve peygamberlerin, kutsal kitapların haber verdiği mahşer alanını, cenneti ve cehennemi de yoktan yaratmaması önünde hiçbir engel yoktur


2 elBâri’u(varlık türlerini uygun ve ölçülü yaratan):

İnsan, organlarına şöyle bir baktığında Allah’ın (cc) onları belli bir ölçüde ve uygunlukta yarattığını görür Organlardaki bu ölçü ve uyum, Allah’ın (cc) varlığına ve birliğine bir işarettir İnsanın ellerine, gözlerine, kulaklarına, diline, yüzüne bakıp da tüm bunların tesadüfen yaratıldığına inanması olanaksızdır Bunu hiçbir vicdan kabul edemez Tüm bu organların biçimi, ölçüsü, bunları tasarlayıp yaratan bir Allah’ı (cc) gerekli kılmaktadır Aynı biçim ve ölçü tüm diğer canlı varlıklarda olduğu gibi evrende yıldız ve gezegenler arasında da vardır Dünyamızın büyüklüğü, güneşe uzaklığı, eğimi bizim yaşamımıza uygun olmak üzere çok ince hesaplarla belirlenmiştir


ElBâri’ güzel ismi tüm canlı varlıkların türlere ayrılırken farklı biçimlerde ve özelliklerde yaratılmasında daha açık biçimde görülür Doğada her bir hayvan türü bir diğerinin besin zincirini oluştururken gerekli bütün savunma ve mücadele silahları ile donatılmış olarak yaratılmıştır Kimisi gözlerinin keskinliğiyle, kimisi duyarlı koku almasıyla, kimisi işitmedeki üstünlüğüyle, kimisi yırtıcılığıyla, kimisi hızlı koşmasıyla, kimisi de doğurganlığı ile diğerlerinden üstün yaratılması sayesinde varlığını ve türünü korumaktadır


“Ey insan, seni cömert olan Rabb’ine karşı aldatan şey nedir? O seni yaratmadı mı? Bütün vücut sistemini düzenleyip seni dengeli bir yapıyla meydana getirmedi mi? Seni dilediği bir surette sekilendirmedi mi? (İnfitâr suresi, ayet 68)


3 elMusavviru (varlık türünün her bir bireyini belli özellik, nitelik ve nicelikte yaratan, onlara betimleyebileceğimiz biçimleri veren):

Allah (cc) elBâri’ güzel ismi ile her varlık türünü uygun ve ölçülü bir biçimde yaratırken elMusavvir güzel ismi ile de her bir türün bireylerini birbirinden ayrılan özellik ve niteliklerle farklı kılmıştır Bu yüzden tıpkı aynısı olan bir ağaç yaprağına dünyada rastlanılamaz Tabii bunun en güzel tecellisi insan yüzlerinde kendisini göstermiştir İkizler de dahil olmak üzere dünyada her bir insanın yüzünde ayırıcı özellikler, nitelikler bulunur Hatta dünya tarihi boyunca ölmüş olanlar için de aynı durum söz konusudur Allah (cc) her insanı farklı bir biçimde tasarlayarak yaratmıştır Bu da büyük bir nimettir Zira insanlar birbirinin aynısı olarak yaratılmış olsaydı hukuk meydana gelemezdi Herkes birbiriyle karıştırılırdı Bir hırsız için kesin delil asla bulunamazdı, evli eşler birbirlerini başkalarından ayıramazlardı


Allah (cc) zatını duyu organlardan gizlemesine karşın eserleri ile bize Kendi’sini tanıtma yolunu seçmiştir Allah (cc) sıfatlarını ve güzel isimlerini varlık âleminde tecelli ettirmiştir Her şey O’ndan söz ederken O Kendi’sini gizlemiştir Çünkü O, varlık âleminin ötesindedir; yaratıcıdır Varlık âleminden yüce ve aşkındır (elAliyy, elMüteâlî) Buna göre yaratılmış olan her şey Allah’ı (cc) bize tanıttığına göre çok değerlidir Bu açıdan Allah’ın elHâlık, elBâri’, elMusavvir güzel isimleri hem kulu yaratılmış olan şeylerde Allah’ı (cc) sıfat ve güzel isimleriyle tanımasına (tefekküre) sevk etmekte hem de kulun O’nu bu güzel isimlerle yüceltmesini gerekli kılmaktadır


4 elBedî’u (Allah cc eşsizdir, benzersizdir; örneksiz yaratandır)

Allah (cc) modelsiz ve örneksiz olarak bu evreni ve içerisindeki her şeyi yoktan yaratmıştır O’nun yaratmasına bir sınır koyamayız Yarattığı şeylerin pek azından haberimiz bulunmaktadır Cennet ve cehennem yaratıldıkları halde gözlerimizin önünde değildir ve bunlar bizlerin ölümümüzü, kıymetin kopmasını ve hesap olayını beklemektedirler Ayrıca cinler ve melekler gibi duyu organlarımızdan gizlenen başka varlıkların âlemleri de bulunmaktadır Allah’ın (cc) yaratma gücünü ve varlıklarını dünya yaratılalı beri yıldızlarının çoğunun ışığı bize ulaşamamış bu uçsuz bucaksız evrenle sınırlandıramayız Allah (cc) mahiyetlerini bilemeyeceğimiz nice evrenlerin de sahibidir Allah’ın (cc) mülküne ve yaratmasına bir son düşünülemez Çünkü “O, her an yaratma halindedir (Rahmân suresi, ayet 29) Her yarattığı varlık da yüce Allah (cc) gibi eşsiz ve benzersiz bir özellik taşımaktadır


ElAhad güzel ismi Allah’ın (cc) eşsiz ve benzersiz oluşunu birlik ve teklik temelinde belirlemekteydi ElMusavvir güzel isminde Allah’ın (cc) bu eşsiz ve benzersiz özelliklerin ve niteliklerin bir tecellisinin bulunduğunu belirtmiştik Buna göre canlı varlıkların her bir türünün bireylerinde bütünüyle aynı özellik ve nitelikleri taşıyanını bulmak olanaksızdı Allah (cc) bunların her birini birbirinden ayıracak özellik ve niteliklerle yaratmıştı Parmak uçlarımızda dahi her birimizi diğerinden ayıran farklılıklar bulunmaktadır ElBedi’ güzel isminde ise bu eşsiz ve benzersiz olmada bir de güzellik cephesi söz konusudur


Mecazi aşklarda sevgililer birbirlerinin güzelliklerini gözlerinde büyütürler ve birbirlerine âşık olurlar Zira her birinin güzelliğinde Allah’ın (cc) eşsiz ve benzersiz oluşundan gelen bir tecelli bulunmaktadır Aşk eşsiz ve benzersiz olana duyulan çekim olarak da tanımlanabilir Bu olgu Allah’ın (cc) eşsiz ve benzersiz bir güzellikte olduğuna da işarettir Çünkü yarattığı varlıklar birbirlerine âşık olabiliyorlarsa ve Allah (cc) da bu güzellikleri yarattığına göre O onlardan daha eşsiz ve benzersiz bir güzelliğe sahiptir ElBedi’ güzel ismi asıl sevilecek ve âşık olunacak varlığın eşsiz ve benzersiz bir güzelliğe sahip olan Allah (cc) olduğunu da düşündürmektedir


El Musavvir güzel isminin yönü varlıklara dönüktür ElMusavvir güzel ismi ile elHâlık, elBâri’ olan Allah’ın (cc) varlıkları yaratıp türlerine ayırdıktan sonra her bir türün bireylerine de ayrı özelliklerle ve niteliklerle şekil vermesi tamamlanmaktadır Zaten bu üç ismin birbiri ardı sıra gelmesi, bu düşünceyi kanıtlamaktadır ElBedi’ güzel isminde ise eşsiz ve benzersiz bir özellikte, nitelikte ve güzel olarak yaratılan varlıklardan hareketle Allah’ın (cc) da eşsiz ve benzersiz bir güzellikte olduğu düşüncesine ulaşılma söz konusudur


Kuranı Kerim’de Allah’ın (cc) bu güzel ismi fiil olarak şöyle bir cümleyle iki ayrı ayette geçmektedir: “O gökleri ve yeri bir örnek olmaksızın yaratandır (Bakara suresi, ayet 117; En’am suresi, ayet 101)


Demek ki Kuranı Kerim’de Allah (cc) elBedi’ güzel isminin bu eşsiz ve benzersiz oluşunu, elMusavvir güzel isminde olduğu gibi sadece bir türün bireylerinde söz konusu etmemekte, gökleri ve yeri kapsayacak bir genişlikte ele almaktadır Her varlığın yaratılışındaki farklılık, özgünlük, ayrı bir güzellik Allah’ın (cc) elBedi’ güzel ismine işaret etmektedir Nitekim yukarıdaki ayetin En’am suresindeki devamında O’nun çocuğunun ve eşinin olamayacağı, her şeyin O’nun mahluku olduğu ve her şeyi bildiği bilgileri de işlenmiştir Bu da yukarıdaki ayette geçen bedi’ fiili ile Allah’ın (cc) eşsiz, benzersiz ve kusurdan uzak (güzel) oluşuna vurgu yapıldığını göstermektedir


ElBedi’ güzel ismi, elMusavvir güzel ismine göre Allah’ın (cc) benzersizliğini, eşsizliğini daha ileri bir derecede vurgulamaktadır Örneğin Ahmet Mehmet’e benzemez, derken “benzemez sözcüğünü rahatlıkla kullanabiliriz Ama Ahmet Tekir’e benzemez diyemeyiz Burada benzemez sözü uygun düşmemektedir Çünkü Ahmet ile Tekir arasında mahiyet farkı vardır Ahmet Tekir’den ayrı bir varlıktır Bunun gibi Allah’ın (cc) hiçbir güzel ismi ve sıfatı da yaratılmışlara benzemez, benzetilemez Çünkü Allah (cc) mahiyet olarak insandan ayrıdır Allah (cc) yaratıcıdır, insan ise yaratılmış bir varlıktır İşte elBedi’ güzel ismi Allah (cc) ile yaratılmışlar arasındaki bu muazzam farklılığa dikkati çeker


Yine yukarıdaki ayeti kerimede dolaylı bir biçimde Allah’ın (cc) yaratma işine bir sınır koyamayacağımız, bir son düşünemeyeceğimiz de çıkarılmaktadır Çünkü gökler ve yerler ifadesi ile bir sınırsızlığa ve sonsuzluğa dikkatimiz çekilmektedir Nitekim yukarıdaki ayetin Bakara suresindeki devamında Allah’ın (cc) bir şeyi yaratmak isteyince sadece “Ol! demesinin yeterli olduğu belirtilmektedir


El Bedi’ güzel ismi Allah’a (cc) her şeyin yaratıcısı olarak büyük bir hayranlığı ve O’nun güzel isimlerini yüceltmeyi gerekli kılmaktadır
Muhsin İyi
 
858,543Konular
981,899Mesajlar
32,553Kullanıcılar
alizadegh123Son üye
Üst Alt