Yargıtay kararı emsal olmaz bankalar kart ücreti alacak Yargıtay’ın son kararı, alıcı nezdinde ’bundan sonradan bankalar kredi kartı ücreti istek edemeyecek’ biçiminde algılanırken, kararın gerekçesi bankaları rahatlattı BKM Başkanı Sertaç Özinal, münferit kararların emsal teşkil etmeyeceğini söyledi, bankaların kart ücreti almaya devam edeceğini belirtti Özinal, yıllık kart ücretinin de ’yasadışı bir dilekçe’ olmadığını savundu ZONGULDAK Alıcı Hakem Heyeti’nin verdiği, kredi kart ücretinin alınmamasınailişkin kararın iptalini görüşen Yargıtay 13 Hukuk Dairesi’nin, davacı bankayı haksız bulması, bundan sonra bankaların müşterilerinden böyle bir ücret tahsil edemeyeceğiyönünde algılandı Alıcı dernekleri bankalara dava açmayı planlarken, kart kullanıcıları da Yargıtay kararı doğrultusunda ’Ben de bu ücreti ödemeyeceğim’ taleplerini artırdı Oysa önceki gün Devlete Ait Gazete’de yayımlanan kararın gerekçesi, kart kullanıcılarının bu yöndeki sevincini yarım bıraktı Çünkü karara tarafından, kullanıcının kart ücretini ödememesi için bankanın bazı koşulları yerine getirmemiş gerekiyordu Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Başkanı Sertaç Özinal, öncelikle bu kararın ’emsal’ bir karar olarak algılanmaması gerektiğini söylerken, kredi kartı ücretlerinin yasalarda bulunan bir başvuru formu olduğuna uyarı çekti Son kanunda da yazıyor Son olarak Yargıtay kararı ile gündeme gelen kredi kartı ücretlerine ilişkin sorularımızı yanıtlayan Sertaç Özinal, bankalar ile müşterileri arasında zaman zaman münferit olaylar olabileceğini, bunları genelleştirmeden önce yasalara görmek gerektiğini vurguladı Özinal, bu konuda şunları söyledi: En son 1 Mart 2006’da yürürlüğe giren ve Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nunda kart kullanıcısından, sözleşmede yer alması koşuluyla faiz, komisyon ya da masraf gibi adlar aşağı ödeme talep edilebileceği yer alıyor Bu kanuna tarafından de sözleşmenin ’12 punto siyah koyu harflerle’ düzenlenmesi zorunlu başkaca Türk Ticaret Kanunu’ndan Borçlar Kanunu’na kadar çoğu kanunda da bu konuya yer veriliyorBu vergi ’kanunsuz’ değil Duruşma kararlarının yanı sıra zaman zaman tüketici derneklerinde bankaların takvim üyelik bedeli adı aşağıda aldığı bu ücreti kavga konusu yaptığını hatırlatan Özinal, şunları dile getirdi: İlgili kanunların yanı sıra geçen yıl, Şubat 2007’de Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü bu konuyla ilgili bir genelge yayınladı Fazla sayıda tüketicinin, bakanlığa ve hakem heyetine ’kredi kartı üyelik ücretinin hukuki dayanaktan mahrum olmasını’ mazeret göstererek, iptal istemi ile başvurması üzerine yayınlanan bu başlıca de, uygulamanın yasal dayanaklarına uyarı çekilmişti Yani hiçkimse çıkıp, bankaların bu uygulaması için yasadışı diyemez Banka burada bir hizmet veriyor, bunun da bir maliyeti var Ve o maliyeti müşterisi ile paylaşıyorTBB: Ücretler akla uygun ve dengelenmiş TÜRKİYE Bankalar Birliği (TBB), bankaların uyguladığı kredi kartı ücretlerinin hukuki olduğunu savundu ve Münferit davalarda, taraflar arasında imzalanmış olan kredi kartı sözleşmelerindeki düzenlemeler dikkate alınarak verilmiş yer alan adalet kararlarının, bütün kredi kartları için emsal oluşturması hukuken mümkün yokaçıklaması yaptı Yargıtay 13’üncü Dairesi’nin son kararı üzerine yapılan yorumlar ve bankalara gelen ödenti iptali başvuruları üstüne, bir kamuoyu duyurusu yapan Birlik, kredi kartı uygulamalarının bankalar açısından maliyetli bir iş olduğuna uyarı çekti Hileli şart Bu maliyetlerin kart hamillerine yansıtılmasının yasal dayanaklarına da yer verilen duyuruda, Yargıtay’ın kararında istenen ücret için ’hileli şart’ denilmiş olmasına, şöyle bir açıklık getirildi: 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a tarafından sözleşmede yer alan bir düzenlemenin hileli durum olarak nitelendirilebilmesi için, söz konusu düzenlemenin tüketici ile müzakere edilmeden konulmuş olması, alıcı aleyhine dengesizliğe niçin olması ve bunun iyiniyet kurallarına aykırı olması koşullarının tamamının birarada olması gerekiyorbu arada takvim ücretlerin yüksekliğine ilişkin eleştirilere karşılık da TBB, şu değerlendirmeyi yaptı: Kart ücretleri masraflar ile karşılaştırıldığında akla uygun ve dengelenmiş bulunuyor Kart ücreti alınması iyi niyet kurallarına da yerinde Zira bankalarca kart hamilleri, kendilerinden kart ücreti alınacağı konusunda muhtelif kanallarla bilgilendirililiyor29 milyon sözleşmenin değişmesi muhtemel değildi YARGITAY kararının gerekçesinden ve yapılan açıklamalardan edinilen netice şu oysa; bankaların kredi kartı takvim ücreti talep edebilmesi için bunun mutlaka sözleşmede yer alması gerekiyor Ancak sözleşmenin 12 punto olarak yazılması 2 sene önce çıkan yasaya dayandığına kadar, bu yasadan önce imzalanmış 12 punto olmayan milyonlarca da kontrat bulunuyor Bu durumda bankalar tüm bu sözleşmeleri yenilemeli mi, yahut alıcı olarak ’12 puntoluk bir anlaşma imzalamadım davası’ açalım mısorusuna Sertaç Özinal, şu yanıtı verdi: Kredi Kartı Yasası ele alındığı dönemde, tüm bunlar düşünüldü Sonuçta kanuna uyma için bankalara bir yıl süre tanındı Ayrıca 29 milyon sözleşmenin yenilenmesinin mümkün olmadığı gerçeğinden yola çıkarak, bundan sonraki sözleşmelerin kanunda yer aldığı şekliyle düzenlenmesi öngörülürken, bankaların yapılan değişiklikleri müşterisine gönderdiği kredi kartı ekstreleriyle bildirmesi yeterli bulundu Yani eski sözleşmelerin yenilenmesine gerek değilKart ücretinin dünyada çok örneği var KREDİ kartlarından yıllık vergi alınmasının sadece Türkiye’ye özgü bir durum olmadığına da dikkat çeken Sertaç Özinal, Bunun bütün dünyada örnekleri mevcut Avrupa’da da yaygın olarak uygulanıyor ve hiçbir ülkede aidat kısıtlaması da yokdiye konuştu Yargıtay bankayı niye haksız buldu Kontrat 12 punto ve koyu siyah harflerle düzenlenmemişti Kart ücretine ilişkin miktar boş bırakılmış ve sonradan doldurulmuştu Banka kart ücretini tüketici ile tartışma ederek kararlaştırdığını ispatlayamadı Banka ile pazarlık işe fayda mı GAZETEMİZİ arayan bazı okurların, Bankamı aradım ’Ya ücret almaktan vazgeçin veya kartımı iptal edin’ deyince vergi almaktan vazgeçtilersözlerini aktardığımız, Bankamızı arayıp böyle bir pazarlık yapsak işe fayda mısorusunu yönelttiğimiz bankacılar, şunları söyledi: Kesinlikle böyle bir şart değil diyemeyiz Her müşterinin bankası nezdinde öbür bir kredibilitesi olabilir Banka açısından bereketli, kárlı bir müşteridir Banka kaybetmek istemediği bir tip için böyle bir inisiyatif kullanabilir