Yasa Nedir yasa nedir özetle Yasa nedir, ne işe yarar, kimler için vardır ? Sorularınıza cevaplar alabileceksiniz 1549354475 1549354475 yasanedir5c5945f119caeyasanedir5c5945f119caeyasanedir5c5945f119cae Kanun veya yasa bir anayasal hukuk rejiminde, yetkili organlarca meydana getirilen hukuk kurallarıdır kanunlar, tüzükler, yönetmelikler birer kanundur kanuna yönetmelik da denir Rahat anlamında kanun, yasama organınca yapılan kanun, adıyla gerçekleştirilen işlerdir Hukukla paralel anlamlılık taşır oysa hukukun öğelerinden yalnızca biri ve hukuk kaynaklarından sadece biridir Kanun, yazılı ya da yazısız olabilir Yazılmış kanunların en ünlüsü MÖ 1700 lerde yapılmış Hammurabi Kanunlarıdır Roma hukuku, Cermen hukuku, Katolik hukuku, islam hukuku yazılmış kanunlara, dayanır Modern kanunların yazılmış oluşu Fransız Devriminden sonradan gelişmiştir Kayda Değer yazılmış kanunlara Kod code denilmektedir Toplumu Kodlarla yönetmeye Kodifikasyon denilir ve Kıta avrupada geçerlidir Uygar kanunlar birer Koddur islam dünyasında Mecelle ve Kanunı Esasi birincil kodlardır Türkiyede kanun yatırma yetkisi Tbmm'nindir Kanun teklifi bakanlar Kurulu ta sarı ve milletvekillerince tek ya da grup halinde kanun teklifi, gerekçe gösterilerek yapılır Bunun dışındaki kişi ve kurumlar, kanun isteklerini meclise iletebilirler Cumhurbaşkanı, kanun öneri edemez, çünkü Cumhurbaşkanı seçildikten sonradan Tbmm üyeliğini kaybeder Kanunlar cumhurbaşkanına sunulur ve cumhurbaşkanı yayınlarsa yürürlüğe girer Yayınlamazsa bütçe kanunu hariç, gerekçesiyle meclise iade eder 15 gün içinde Meclis kanunu aynıyla yeniden kabul ederse, artık cumhurbaşkanı o kanunu yayınlar Meclis, kanun yaparken tüzük ve içtüzük hükümlerine uyar Kanunlar TC Devlete Ait gazetede kuruluşu 7 ekim 1920 yayınlanırsa yürürlüğe girer tarih belirtilmemişse 45 gün içinde tüm yurtta geçerli olur Başbakanlık, Düstur adıyla kanunları derlemekte, her yasama yılında bir cilt yayınlamaktadır Kanunlar, yönetmelik veri sistemleriyle internette yayınlanmaktadır Meclisin yayınladığı iki kanun dergisi bulunmaktadır Zabıt Dergisi, Kanunlar Dergisi Meclis, geçmişe yönelik kabahat taşıyan kanun yapamaz tercih kanunu değişiklikleri, yürürlük tarihinden başlayarak 1 yıl içinde olacak seçimlerde uygulanmaz Kanunlar kanun, tüzük, mevzuat, KHK, Tbmm içtüzüğü, içtihadı Birleştirme Kararları, duruşma kararları, içtihatlar, örf ve adet, beyanname, genelge, yönerge adlarını taşır kanunlardaki değişiklikleri izlemek yurttaş için muhtemel değildir, ancak hukukçular bunu bilebilir Her kanunun bir sıra numarası olur Kanunlar bu no ile anılır Fakat, Cumhuriyet öncesinden kalan kanunlar adlarıyla anılır 19201960 arasındaki kanunlar 17480 arası no taşır 27 mayıs 19601 kasım 1961 arasındaki kanunlar 1375 arası no taşır 1961 den günü müze dek gelen kanunlar 1den başlar ve son olarak 5000 leri aşmıştır Bu durumda aynı nolu iki kanun olabilir böylece kanunlar mehaz verilirken tarihi ve nosu birlikte verilir anayasaya kadar, bazı konular fakat kanunla düzenlenebilir cinayet, antlaşmalar, yargıç ve savcı atamaları gibi Kanunlar, anayasaya aykırı olamaz ve bu kaide hak denetimi düzeniyle denetlenir Kanunlar, bireylerce kavranabilir şekilde olur ve anlaşılır dille yazılır TC Anayasasının ilk 3 maddesi değiştirilemez Bütün kanunlar Tüzük denilen esas kanuna göredir Bir kanun, başka bir kanunla ya da Mahkeme kararıyla yürürlükten kalkar Süreli kanunlar ise, kendiliğinden kalkar Bütçe Kanunu gibi Tüzük mahkemesinin kanun iptalleri Devlete Ait Gazetede yayınlandığı anda o kanun yürürlükten kalkar Bazı kanunlar yürürlükte olmasına karşın işler değildir Ulusal Korunma Kanunu gibi Bazıları ise yürürlüktedir ama fiilen uygulanmaz mesela kanunlara kadar 614 yaşları arasındaki her çocuğun eğitimi zorunludur, fakat uygulamada okula gitmeyen pek çok çocuk vardır Kanunlar, sadece kanun haline gelmekle kanun olmaz, gerçekte düzenlenme hataları, toplum gerçekleriyle kararsızlık, uyg ulama için zorunlu tedbirlerin alınmaması, kanunu uygulayanlardaki aksaklıklar, vasıta eksikleri, halkın benimsememesi gibi sebeplerle kağıt üstünde kalabilir illegal kabahat olmaz Antlaşmalar, kanundur ve Anayasa Mahkemesine götürülemez Lokal kanunla milletlerarası kanun çelişirse, milletlerarası kanun başlıca alınır Antlaşmalar, mecliste bir kanunla uygun bulunursa onaylanır Kanunları yasama organı yapar, oysa yürütme organı kanun gibi KHKler yapabilir KHKler de Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girer Olaganüstü haller dışarıda KHKler Anayasa mahkemesi denetimine açıktır Yüretme organı anayasa çıkarabilir tüzüklerin iptali için danıştayda dava açılır Bir diğer kanun olan yönetmelikleri, yürütme organı dışında kamu tüzel kişileri de çıkarabilir, bunlar da yönetimsel yargıya açıktır, kamusal yönetmelikler Resmi Gazetede yayınlanır Kanunlar birbiriyle çelişemez Kanun hiyerarşisinde Anayasa en baştadır aynı kanunlar eşit güçtedir Kanun hiyerarşisi şöyledir tüzük, kanun, KHK, anayasa, yönetmelik, içtihad Bunlar arasında çelişki olursa adalet organları danıştay ve yöneticilik mahkemeleri, kanunları yoklama görevi gibi denetler