iltasyazilim
FD Üye
Yasak oruçlar nelerdir
Yasaklanmış Edilen Oruçlar
Peş peşe Tutulan Oruç:
“Visal orucu denen bu oruç şekli iki veya daha pozitif gün hiç iftar etmeden tutulan oruçtur Şefkat ve acınacak şey timsali Peygamber Efendimiz (aleyhissalatu vesselâm) bu şekilde yapanları öğüt etmiş, onlara visal yapmamalarını öğüt buyurmuştur Hz Aişe validemiz, bu durumu ifade eden bir beyanlarında: “Peygamber (aleyhissalatu vesselâm) Müslümanlara acıdığı için, visal orucunu (iftar etmeksizin sürekli oruç tutmayı) yasaklamıştır demiştir
Her gün Tutulan Oruç
İslam, her durum ve zeminde yaşanabilecek bir enginliğe sahiptir Herkesin yaşayabileceği basit bir dindir O ’nda insanların üstesinden gelemeyecekleri hiçbir hüküm yoktur O ’nda her şey itidalli bir şekilde olup, ifrat ve tefrit bulunmamaktadır Bir insanın her gün oruç tutması bir kısım menfi neticeler verebilir Vücudunu zayıflata¬bileceğinden diğer bedenî vazifelerini aksatabilir, cemiyetle tamamiyle kenetlenemez, ola ki ferdi ferid olarak yaşama mecburiyetinde kalabilir Veyahut da her gün oruç tuta tuta arzu onda alışkanlık haline kazanç, dolayısıyla oruçtan elde edilecek böylece çok menfaat kaybedilmiş olur İşte bunlardan dolayıdır ancak Allah Rasulü (aleyhissalatu vesselâm) insanların devamlı oruç tutmalarını istememiş, böyle yapanların oruç tutmuş sayılmayacağını bildirmiştir
Şek Günü Tutulan Oruç
Şek günü, Şaban ayının otuzuna eşit gelen gündür Bugünün oruçlu olarak geçirilmesini Rasûlullah (aleyhissalatu vesselâm) yasaklamıştır Bunda şu hikmetler gözetilmiş olabilir: Müslümanların Ramazan ayına dinç bir şekilde girmeleri, ibadetlerin başlangıç ve bitiş zamanlarını en ince ayrıntısına kadar araştırma ve buna göre hareket etmeleri, bunun bir âdet haline gelerek, Ramazanın başlangıcının değişmesi ihtimali vb Bu mevzuda şu rivayetleri görmekteyiz Ammar b Yasir şöyle söylenti etmektedir:
“Kim şek gününde oruç tutarsa Ebu'l Kasım'a (Peygamber Efendimiz'e) aleyhinde gelmiş olur Diğer bir rivayette de Efendimiz şöyle buyurmaktadır: “Sizden herhangi biriniz Ramazan'dan bir ya da iki gün önce oruç tutmasın Fakat önceden beri tutageldiği bir oruç varsa tutsun İkinci hadisten, eğer bir kişinin önceden beri tuttuğu bir oruç varsa ve bu şek gününe eşit gelmişse bunda herhangi bir mahzurun olmadığı anlaşılmaktadır
Bayram ve Teşrik Günlerinde Tutulan Oruç
Tutulması yasaklanan oruçlardan biri de, Ramazan bayramının birinci günü ile Kurban bayramı günlerinde tutulan oruçlardır Bayram günleri, yemeiçme, Müslümanlarla bayram sevincini yaşama, onlarla beraber sofraya oturma günleridir Bu zamanlarda Müslüman oruç tutmayacak, diğer Müslümanlarla beraber aynı şeyleri paylaşmaya çalışacaktır Bunun için Allah Rasûlü (aleyhissalatu vesselâm) bu günlerde oruç tutmayı yasaklamış, bu günlerin âdeta Allah'ın insanlara açtığı birer eğlence sofrası olduğunu bildirmiştir Ukbe b Amir'n rivayet ettiği bir hadiste Efendimiz (aleyhissalatu vesselâm):
“Arefe günü, Kurban bayramı günü ve teşrik günleri biz Müslümanların bayramıdır Bu günler yemeiçme ve Allah'ı anma günleridir buyurmuştur Yeniden bu mevzuda Ebû Saîd el Hudri'den de şu söylenti vardır: “Allah Rasûlü (aleyhissalatu vesselâm) şu iki günde oruç tutmayı yasaklanmış etti Bunlar Ramazan ve Kurban bayramı günleridir
Sadece Cuma Günü Oruç Tutmanın Hükmü
Cuma günü Müslümanların bayram günüdür Orucu bugüne görev edip yakalamak Efendimiz (aleyhissalatu vesselâm) göre yasaklanmıştır Bir hadislerinde Peygamber Efendimiz: “Geceler arasında yalnızca cuma gecesini ibadete atama etmeyin, yeniden günler aralarında oruç yetişmek için yalnızca cuma gününü devir etmeyin Ancak sizden biri âdeti olan bir oruç tutuyorsa bu müstesnadır buyurmuşlardır
Hayız ve Nifaslıların Oruç Tutması
Kadınlardan hayız ve nifaslı olanlar bu dönemlerinde bazı ibadetlerden muaf tutulmuşlardır Böyle bir durumda bayan oruç tutmayacak, namaz kılmayacaktır Ancak bu devre Ramazan'a denk gelirse, tutamadığı gün sayısınca diğer zaman tutacaktır Bir rivayette Muaz (ra) şöyle demektedir: “Ben Hz Aişe (ra)'ye hayızlı bir kadının yalnızca orucu kaza edip, namazı etmediğinin sebebini sordum O şöyle cevap verdi: “Biz Rasûlullah ile beraber bulunduğumuzda, hayızlı iken sadece orucu kaza etmemizi söyler, namaz hakkında herhangi bir emirde bulunmazdı *
Yasaklanmış Edilen Oruçlar
Peş peşe Tutulan Oruç:
“Visal orucu denen bu oruç şekli iki veya daha pozitif gün hiç iftar etmeden tutulan oruçtur Şefkat ve acınacak şey timsali Peygamber Efendimiz (aleyhissalatu vesselâm) bu şekilde yapanları öğüt etmiş, onlara visal yapmamalarını öğüt buyurmuştur Hz Aişe validemiz, bu durumu ifade eden bir beyanlarında: “Peygamber (aleyhissalatu vesselâm) Müslümanlara acıdığı için, visal orucunu (iftar etmeksizin sürekli oruç tutmayı) yasaklamıştır demiştir
Her gün Tutulan Oruç
İslam, her durum ve zeminde yaşanabilecek bir enginliğe sahiptir Herkesin yaşayabileceği basit bir dindir O ’nda insanların üstesinden gelemeyecekleri hiçbir hüküm yoktur O ’nda her şey itidalli bir şekilde olup, ifrat ve tefrit bulunmamaktadır Bir insanın her gün oruç tutması bir kısım menfi neticeler verebilir Vücudunu zayıflata¬bileceğinden diğer bedenî vazifelerini aksatabilir, cemiyetle tamamiyle kenetlenemez, ola ki ferdi ferid olarak yaşama mecburiyetinde kalabilir Veyahut da her gün oruç tuta tuta arzu onda alışkanlık haline kazanç, dolayısıyla oruçtan elde edilecek böylece çok menfaat kaybedilmiş olur İşte bunlardan dolayıdır ancak Allah Rasulü (aleyhissalatu vesselâm) insanların devamlı oruç tutmalarını istememiş, böyle yapanların oruç tutmuş sayılmayacağını bildirmiştir
Şek Günü Tutulan Oruç
Şek günü, Şaban ayının otuzuna eşit gelen gündür Bugünün oruçlu olarak geçirilmesini Rasûlullah (aleyhissalatu vesselâm) yasaklamıştır Bunda şu hikmetler gözetilmiş olabilir: Müslümanların Ramazan ayına dinç bir şekilde girmeleri, ibadetlerin başlangıç ve bitiş zamanlarını en ince ayrıntısına kadar araştırma ve buna göre hareket etmeleri, bunun bir âdet haline gelerek, Ramazanın başlangıcının değişmesi ihtimali vb Bu mevzuda şu rivayetleri görmekteyiz Ammar b Yasir şöyle söylenti etmektedir:
“Kim şek gününde oruç tutarsa Ebu'l Kasım'a (Peygamber Efendimiz'e) aleyhinde gelmiş olur Diğer bir rivayette de Efendimiz şöyle buyurmaktadır: “Sizden herhangi biriniz Ramazan'dan bir ya da iki gün önce oruç tutmasın Fakat önceden beri tutageldiği bir oruç varsa tutsun İkinci hadisten, eğer bir kişinin önceden beri tuttuğu bir oruç varsa ve bu şek gününe eşit gelmişse bunda herhangi bir mahzurun olmadığı anlaşılmaktadır
Bayram ve Teşrik Günlerinde Tutulan Oruç
Tutulması yasaklanan oruçlardan biri de, Ramazan bayramının birinci günü ile Kurban bayramı günlerinde tutulan oruçlardır Bayram günleri, yemeiçme, Müslümanlarla bayram sevincini yaşama, onlarla beraber sofraya oturma günleridir Bu zamanlarda Müslüman oruç tutmayacak, diğer Müslümanlarla beraber aynı şeyleri paylaşmaya çalışacaktır Bunun için Allah Rasûlü (aleyhissalatu vesselâm) bu günlerde oruç tutmayı yasaklamış, bu günlerin âdeta Allah'ın insanlara açtığı birer eğlence sofrası olduğunu bildirmiştir Ukbe b Amir'n rivayet ettiği bir hadiste Efendimiz (aleyhissalatu vesselâm):
“Arefe günü, Kurban bayramı günü ve teşrik günleri biz Müslümanların bayramıdır Bu günler yemeiçme ve Allah'ı anma günleridir buyurmuştur Yeniden bu mevzuda Ebû Saîd el Hudri'den de şu söylenti vardır: “Allah Rasûlü (aleyhissalatu vesselâm) şu iki günde oruç tutmayı yasaklanmış etti Bunlar Ramazan ve Kurban bayramı günleridir
Sadece Cuma Günü Oruç Tutmanın Hükmü
Cuma günü Müslümanların bayram günüdür Orucu bugüne görev edip yakalamak Efendimiz (aleyhissalatu vesselâm) göre yasaklanmıştır Bir hadislerinde Peygamber Efendimiz: “Geceler arasında yalnızca cuma gecesini ibadete atama etmeyin, yeniden günler aralarında oruç yetişmek için yalnızca cuma gününü devir etmeyin Ancak sizden biri âdeti olan bir oruç tutuyorsa bu müstesnadır buyurmuşlardır
Hayız ve Nifaslıların Oruç Tutması
Kadınlardan hayız ve nifaslı olanlar bu dönemlerinde bazı ibadetlerden muaf tutulmuşlardır Böyle bir durumda bayan oruç tutmayacak, namaz kılmayacaktır Ancak bu devre Ramazan'a denk gelirse, tutamadığı gün sayısınca diğer zaman tutacaktır Bir rivayette Muaz (ra) şöyle demektedir: “Ben Hz Aişe (ra)'ye hayızlı bir kadının yalnızca orucu kaza edip, namazı etmediğinin sebebini sordum O şöyle cevap verdi: “Biz Rasûlullah ile beraber bulunduğumuzda, hayızlı iken sadece orucu kaza etmemizi söyler, namaz hakkında herhangi bir emirde bulunmazdı *