nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Devletin Esas Organları
Devletin Temel Organları
Güçler ayrılığı ilkesine alt olarak Tüzük'da yasama, yürütme ve adalet organları ile kimi ulus kurum ve kuruluşlarının devir ve yetkileri düzenlenmiştir
Yasama Organı
Türkiye Büyük Halk Müziği Meclisi (TBMM) 550 milletvekilinden oluşur Milletvekili seçimleri beş yılda bir yapılır Meclis, süre dolmadan seçimlerin yenilenmesine karar verebileceği gibi, Cumhurbaşkanı da Tüzük'dan kaynaklanan yetkisi çerçevesinde seçimlerin yenilenmesine karar verebilir Meclis, savaş nedeniyle seçimlerin bir sene ertelenmesini kararlaştırabilir TBMM üyeliklerinde boşalma olması durumunda, her tercih döneminde bir kez ara tercih yapılır Seçimler, özgürlük, eşdeğer, sıcacık, tek dereceli, genel oy, açık sayım ve döküm esaslarına kadar, adalet organlarının genel idare ve denetimi aşağı yapılır Seçimlerle ilgili konularda son laf Yüksek Tercih Kurulu'nundur Yüksek Seçim Kurulu, Yargıtay ve Danıştay üyelerinden oluşur Onsekiz yaşını dolduran her Türk vatandaşı seçme, otuz yaşını dolduran ve ilköğretimi tamamlayan her Türk yurttaşı da seçilme hakkına sahiptir Seçim yöntemi yasayla belirlenir Yasa, temsilde yargı ve yönetimde kararlılıkilkelerini korumak zorundadır Önce Anayasa Mahkemesi kararlarıyla saptanmış olan bu ilkeler, 23 Temmuz 1995 tarihinde yapılan son değişiklikle Tüzük'ya girmiştir Milletvekilleri bütün milleti temsil ederler ve göreve başlarken, metni Anayasa'da bulunan andı içerler Milletvekillerinin Meclis çalışmalarındaki oy ve sözleri ile açıkladıkları düşüncelerinden nedeniyle yasama dokunulmazlıkları vardır Suçüstü durumları dışında haklarında soruşturma ve kovuşturma yapılması Meclis Genel Kurulu göre dokunulmazlıklarının kaldırılmasına bağlıdır Verilen cezalar milletvekillikleri sona erdikten sonradan uygulanabilir Milletvekilliğinin düşmesine Meclis karar verir Anayasa Mahkemesi kararıyla yorumlama ve eylemleri ile bağlı bulun duğu partinin kapatılmasına neden olduğu saptanmış kişilerin milletvekilliği de düşer Milletvekilliğinden bölünme, istemin Meclis Genel Kurulu'nda kabulüne bağlıdır Parti sinden ayrılan milletvekillerinin milletvekilliği bağımsız olarak sürer Yasama dokunulmazlığının kaldırılmasına ve milletvekilliğinin düşmesine ilişkin kararların iptali için Tüzük Mahkemesi'ne başvurulabilir TBMM çalışmalarını kendi yaptığı içtüzüğe tarafından yürütür Tüzük ve ıçtüzük, Meclis'in komisyonlar biçiminde çalışmasını öngörmüştür Çeşitli uzmanlık konularına göre oluşturulan komisyonlar hazırlık çalışmalarını yaparlar; son söz Genel Kurulundur Dilekçe Komisyonu'na her yurttaş başvuruda ve şikayette bulunabilir TBMM'nin, Tüzük ile bahşedilen özel devir ve yetkileri yanına, yasa düzenlemek, başkalaşmak, uyandırmak, Bakanlar Kurulu'nu ve bakanları kontrol etmek, belirli konularda Bakanlar Kurulu'na yasa gücünde kararname tümdengelim yetkisi devretmek, bütçe ve kesinhesap yasa tasarılarını kabul etmek gibi görev ve yetkileri bulunmaktadır Keza para basılmasına, savaş, sıkıyönetim ve olağanüstü durum ilanına karar belirlemek, milletlerarası anlaşmaların imzalanmasını uygun bulmak, genel ve özel bağışlama ilanına ve mahkemelerce verilip kesinleşen ölüm cezalarının yerine getirilmesine karar belirlemek de TBMM'nin tahsis ve yetkileri arasındadır
TBMM, kuruluşundan (23 Nisan 1920) 1961 Anayasası dönemine değin 7478, 1961 Anayasası geçici döneminde 351, 1961 ve 1982 anayasaları döneminden Temmuz 1999 tarihine değin 4393 yasa kabul etmiştir Meclis, 28 yasayla Bakanlar Kurulu'na yetki vermiş; bu yetkiye dayanılarak Bakanlar Kurulu tarafından yasa gücünde kararname çıkarılmıştır *
Devletin Temel Organları
Güçler ayrılığı ilkesine alt olarak Tüzük'da yasama, yürütme ve adalet organları ile kimi ulus kurum ve kuruluşlarının devir ve yetkileri düzenlenmiştir
Yasama Organı
Türkiye Büyük Halk Müziği Meclisi (TBMM) 550 milletvekilinden oluşur Milletvekili seçimleri beş yılda bir yapılır Meclis, süre dolmadan seçimlerin yenilenmesine karar verebileceği gibi, Cumhurbaşkanı da Tüzük'dan kaynaklanan yetkisi çerçevesinde seçimlerin yenilenmesine karar verebilir Meclis, savaş nedeniyle seçimlerin bir sene ertelenmesini kararlaştırabilir TBMM üyeliklerinde boşalma olması durumunda, her tercih döneminde bir kez ara tercih yapılır Seçimler, özgürlük, eşdeğer, sıcacık, tek dereceli, genel oy, açık sayım ve döküm esaslarına kadar, adalet organlarının genel idare ve denetimi aşağı yapılır Seçimlerle ilgili konularda son laf Yüksek Tercih Kurulu'nundur Yüksek Seçim Kurulu, Yargıtay ve Danıştay üyelerinden oluşur Onsekiz yaşını dolduran her Türk vatandaşı seçme, otuz yaşını dolduran ve ilköğretimi tamamlayan her Türk yurttaşı da seçilme hakkına sahiptir Seçim yöntemi yasayla belirlenir Yasa, temsilde yargı ve yönetimde kararlılıkilkelerini korumak zorundadır Önce Anayasa Mahkemesi kararlarıyla saptanmış olan bu ilkeler, 23 Temmuz 1995 tarihinde yapılan son değişiklikle Tüzük'ya girmiştir Milletvekilleri bütün milleti temsil ederler ve göreve başlarken, metni Anayasa'da bulunan andı içerler Milletvekillerinin Meclis çalışmalarındaki oy ve sözleri ile açıkladıkları düşüncelerinden nedeniyle yasama dokunulmazlıkları vardır Suçüstü durumları dışında haklarında soruşturma ve kovuşturma yapılması Meclis Genel Kurulu göre dokunulmazlıklarının kaldırılmasına bağlıdır Verilen cezalar milletvekillikleri sona erdikten sonradan uygulanabilir Milletvekilliğinin düşmesine Meclis karar verir Anayasa Mahkemesi kararıyla yorumlama ve eylemleri ile bağlı bulun duğu partinin kapatılmasına neden olduğu saptanmış kişilerin milletvekilliği de düşer Milletvekilliğinden bölünme, istemin Meclis Genel Kurulu'nda kabulüne bağlıdır Parti sinden ayrılan milletvekillerinin milletvekilliği bağımsız olarak sürer Yasama dokunulmazlığının kaldırılmasına ve milletvekilliğinin düşmesine ilişkin kararların iptali için Tüzük Mahkemesi'ne başvurulabilir TBMM çalışmalarını kendi yaptığı içtüzüğe tarafından yürütür Tüzük ve ıçtüzük, Meclis'in komisyonlar biçiminde çalışmasını öngörmüştür Çeşitli uzmanlık konularına göre oluşturulan komisyonlar hazırlık çalışmalarını yaparlar; son söz Genel Kurulundur Dilekçe Komisyonu'na her yurttaş başvuruda ve şikayette bulunabilir TBMM'nin, Tüzük ile bahşedilen özel devir ve yetkileri yanına, yasa düzenlemek, başkalaşmak, uyandırmak, Bakanlar Kurulu'nu ve bakanları kontrol etmek, belirli konularda Bakanlar Kurulu'na yasa gücünde kararname tümdengelim yetkisi devretmek, bütçe ve kesinhesap yasa tasarılarını kabul etmek gibi görev ve yetkileri bulunmaktadır Keza para basılmasına, savaş, sıkıyönetim ve olağanüstü durum ilanına karar belirlemek, milletlerarası anlaşmaların imzalanmasını uygun bulmak, genel ve özel bağışlama ilanına ve mahkemelerce verilip kesinleşen ölüm cezalarının yerine getirilmesine karar belirlemek de TBMM'nin tahsis ve yetkileri arasındadır
TBMM, kuruluşundan (23 Nisan 1920) 1961 Anayasası dönemine değin 7478, 1961 Anayasası geçici döneminde 351, 1961 ve 1982 anayasaları döneminden Temmuz 1999 tarihine değin 4393 yasa kabul etmiştir Meclis, 28 yasayla Bakanlar Kurulu'na yetki vermiş; bu yetkiye dayanılarak Bakanlar Kurulu tarafından yasa gücünde kararname çıkarılmıştır *