iltasyazilim
FD Üye
M E T İ N
Sahih olan görüşe göre yaslanarak yemek caizdir Çünkü Rasulüllah (sav)'in yaslanarak yemek yediği rivayet edilmiştir Mecmâu'lFetâva
İ Z A H
«Sahih olan görüşe göre, yaslanarak yemek caizdir»
Hazr bahsinde; muhtar olanın bunda mahzur olmadığını, fakat terkedilmesinin daha iyi olacağını söylemiştik
Bu hüküm tekebbür için olmadığı takdirdedir Şayet tekebbür için olursa horamdır
«Çünkü Hz Peygamber'in yaslanarak yediği rivayet edilmiştir»
Sahihi Buharî ve diğer hadis kitaplarında Rasûlüllah (sav)'in «ben yaslanarak yemem» buyurduğu yer olmaktadır
İbn Hacer, Şemail Şerhi'nde Nesâî'den rivâyetle «Hz Peygamber'in yaslanarak yemek yediği hiç görülmemiştir» der
İbn Ehî Şeybe ise Mücahidden, Rasûlüllah'ın bir defa yaslanarak yediğini tahricetmiştir
Bu sahihtir ve makbul bir ziyadedir
Yine İbn Ebi Şeybe'nin ibn Şahin vasıtasıyla Atâ b Yesârdan tahric ettiği şu hadisede bunu teyid etmektedir:
«Cebrail aleyhisselâm bir defa Hz Peygamber (sav)'i yaslanarak yerken görmüş ve onu nehyetmiştir
Alimlerin çoğu (yaslanma diye terceme ettiğimiz) «İttika»ı iki takından birisi üzerine eğilmek diye tefsir etmişlerdir
Çünkü bu yemek yiyene zarar verir Zayıf bir isnadla, RasuIuIIah (sav)'in insanı yemek yerken sol eli üzerine dayanmayı menettiği rivayet edilmiştir
İmam Malik (rahımehullah) : »
Bu, yaslanma çeşitlerinden biridir Bu ifadede, yaslanmanın muayyen bir şekle mahsus olmadığına işaret vardır» demektedir
Böylece anlaşılmış oluyor ki:
Hz Peygamber'in yaslanarak yediği sabittir Bundan nehyolununca terketmiştir
Bu, bu şekilde yemenin cevazına delili değildir
Evet, bazı Şâfiî'ler, bunun Hz Peygamber (sa)'e mahsus olduğunu söylüyorlar Ama onlara göre esah olan, hükmün umumu oluşudur
Alkame Camiu'sSağîr Şerhi'nde şöyle demektedir:
«Yaslanmanın şekIinde ihtilaf edilmiştir O yemek için oturulduğunda her hangi bir şekilde yerleşmektir Saklardan birisi üzerine oturmaktır, sol el iIe yere dayanmaktır gibi görüşler sarfedilmiştir ilk görüş mütemeddir Zaten bu diğer ikisini de Şâmildir
Yemekte yaslanmayı terk etmenin hikmeti; bunun Acem melikleri ve kibirlilerin işi oluşudur
Ayrıca bu çok yemeye vesiledir Yemek içi en iyi oturuş şekli kalçalar üzerine oturup dizleri dikmek, sonra diz çökmek daha sonra da sağ dizi dikip sol ayak üzerine oturmaktır»
Konunun tamamı Câmiu'sSağîr Şerhi'ndedir
REDDÜL MUHTAR ÇEŞİTLİ MESELELER BABI
Sahih olan görüşe göre yaslanarak yemek caizdir Çünkü Rasulüllah (sav)'in yaslanarak yemek yediği rivayet edilmiştir Mecmâu'lFetâva
İ Z A H
«Sahih olan görüşe göre, yaslanarak yemek caizdir»
Hazr bahsinde; muhtar olanın bunda mahzur olmadığını, fakat terkedilmesinin daha iyi olacağını söylemiştik
Bu hüküm tekebbür için olmadığı takdirdedir Şayet tekebbür için olursa horamdır
«Çünkü Hz Peygamber'in yaslanarak yediği rivayet edilmiştir»
Sahihi Buharî ve diğer hadis kitaplarında Rasûlüllah (sav)'in «ben yaslanarak yemem» buyurduğu yer olmaktadır
İbn Hacer, Şemail Şerhi'nde Nesâî'den rivâyetle «Hz Peygamber'in yaslanarak yemek yediği hiç görülmemiştir» der
İbn Ehî Şeybe ise Mücahidden, Rasûlüllah'ın bir defa yaslanarak yediğini tahricetmiştir
Bu sahihtir ve makbul bir ziyadedir
Yine İbn Ebi Şeybe'nin ibn Şahin vasıtasıyla Atâ b Yesârdan tahric ettiği şu hadisede bunu teyid etmektedir:
«Cebrail aleyhisselâm bir defa Hz Peygamber (sav)'i yaslanarak yerken görmüş ve onu nehyetmiştir
Alimlerin çoğu (yaslanma diye terceme ettiğimiz) «İttika»ı iki takından birisi üzerine eğilmek diye tefsir etmişlerdir
Çünkü bu yemek yiyene zarar verir Zayıf bir isnadla, RasuIuIIah (sav)'in insanı yemek yerken sol eli üzerine dayanmayı menettiği rivayet edilmiştir
İmam Malik (rahımehullah) : »
Bu, yaslanma çeşitlerinden biridir Bu ifadede, yaslanmanın muayyen bir şekle mahsus olmadığına işaret vardır» demektedir
Böylece anlaşılmış oluyor ki:
Hz Peygamber'in yaslanarak yediği sabittir Bundan nehyolununca terketmiştir
Bu, bu şekilde yemenin cevazına delili değildir
Evet, bazı Şâfiî'ler, bunun Hz Peygamber (sa)'e mahsus olduğunu söylüyorlar Ama onlara göre esah olan, hükmün umumu oluşudur
Alkame Camiu'sSağîr Şerhi'nde şöyle demektedir:
«Yaslanmanın şekIinde ihtilaf edilmiştir O yemek için oturulduğunda her hangi bir şekilde yerleşmektir Saklardan birisi üzerine oturmaktır, sol el iIe yere dayanmaktır gibi görüşler sarfedilmiştir ilk görüş mütemeddir Zaten bu diğer ikisini de Şâmildir
Yemekte yaslanmayı terk etmenin hikmeti; bunun Acem melikleri ve kibirlilerin işi oluşudur
Ayrıca bu çok yemeye vesiledir Yemek içi en iyi oturuş şekli kalçalar üzerine oturup dizleri dikmek, sonra diz çökmek daha sonra da sağ dizi dikip sol ayak üzerine oturmaktır»
Konunun tamamı Câmiu'sSağîr Şerhi'ndedir
REDDÜL MUHTAR ÇEŞİTLİ MESELELER BABI
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.