iltasyazilim
FD Üye
Ve gündüzün iki tarafında ve gecenin yakın saatlerinde namaz kıl; çünkü iyilikler kötülükleri giderir Bu, ibret alanlara bir öğüttür
Ve gündüzün iki tarafında ve gecenin yakın saatlerinde namaz kıl; çünkü iyilikler kötülükleri giderir Bu, ibret alanlara bir öğüttür Enfal, 824 Genelde namazın, özelde yatsı namazının emredildiği bu ayeti kerimeyle müminler, gündelik hayatın gece bölümünde de ibadetle mükellef kılınmış olmaktadırlar Gündüzlerini hayatın çeşitli meşguliyetleriyle geçiren müminler aynı zamanda ibadetlerini de yerine getirmek durumundadırlar Gündelik meşgalelerin arasına sıkıştırdığımız gündüz namazlarımıza kendimizi tam manasıyla vermemiz, namazlarımızdaki huşû’yu yakalamamız pek mümkün olmamaktadır
Adeta namazlarımız maişet gailesinin arasında kaybolup gitmektedir Böyle kılınan namazlar, ‘Namazı yük görüp kurtulmak için kılınan namaz’lardır Hâlbuki ‘Namazla kurtulmak için namaz kılmalıyız’ Bunun için yatsı namazı, gündüzümüzü her türlü olumsuzluklardan kurtaracak bilincin kazanıldığı, gönlün huzurla dolduğu bir namazdır Geceden bu bilinç ve gönül huzuruyla sabaha ulaşan bir müminin gündüzü, gece kazanımlarının kontrolü altındadır Yatsı namazımızla, gündüzümüzü planlamış oluyoruz
Bunun hikmetini yüce Rabbimiz haber vermektedir: “Ey örtüsüne bürünen! Geceleyin kalk! Kısa bir süre hariç, gecenin yarısını ayakta geçir veya bundan biraz eksilt Ya da buna biraz ekle: Ve Kur’an’ı ağır ağır, düşüne düşüne oku Doğrusu, Biz senin üzerine ağır bir söz bırakacağız Şu bir gerçek ki, yeni bir oluşa koyulmak üzere geceleyin kalkan, yer tutma bakımından daha güçlüdür (söz bakımından daha etkilidir) Kuşkusuz gündüz boyu senin için uzun bir dolaşmauzun bir uğraşı vardır Müzzemmil, 737
Gündüzleri yüce Rabbimizin razı olacağı hoşnutlukları kazanmak için geceden hazırlık yapmalıyız Bu hazırlığı yerine getireceğimiz yegâne ibadet ise, yatsı namazıdır Hayata dair muhasebenin yapılacağı yatsı namazı hazırlıklarımızın ana merkezine şu ilahi bilgiyi yerleştirdiğimiz takdirde, hem gönlümüz hem de namazımız çok farklı olacaktır: “…Bilin ki Allah, kişi ile kalbi arasına girer (sözünüzle niyetinizin aynı olup olmadığını bilir) ve siz, elbette yalnız O’nun huzurunda toplanacaksınız Enfal, 824
Böyle bir ilahi bilgi ile donatılmış bir kalp ile hazırlanılan yatsı namazı, elbette ki bizlere aynı zamanda derin bir muhasebe bilincinin de kazandırıldığı bir namaz olmaktadır Yatsı namazımız, kalbimizin ve bedenimizin uyumlu olmaya en müsait olduğu bir namazdır Gündüzün maişet gailesinden karmakarışık olan kalbimizgönlümüz yatsı namazıyla birlikte yerini mutmain bir kalbegönle bırakmaktadır Bizim gündüz namazlarımız da bu şekilde olmalıdır
Yatsı namazı, geceyi ve uykuyu kontrol altına alabilme eğitiminin veya tatbikatının yapılması anlamına da gelmektedir Gecesini kontrol altına almayanlarınalamayanların gündüz üzerinde bir iddiaları olamaz Bu manayla yatsı namazı, aynı zamanda samimiyetimizin de test edildiği bir namaz olmaktadır Şöyle ki, Peygamber Efendimiz, bugün bizlerin yaptığı gibi yatsı namazının hemen ardından vitir namazını kılmıyordu O, gecenin bir bölümünü uykuyla geçirdikten sonra, ilerleyen vakitte uykusunu bölerek kalkıp vitir namazını kılıyordu İşte yatsı namazı uykunun ve gecenin kontrol altına alındığı bir namazdı Vahyin öğretmeni bu şekilde öğretmişti bizlere Peki, bugün bizler nasıl yapıyor, yatsı namazlarımızı nasıl kılıyoruz?
Gelin bu sorunun çilesini çekelim Çekelim ki, cevabın kıymetini bilelim Cevabın kıymetini bilirsek, yatsı namazımızı Sevgili Peygamberimiz gibi kılarız, onun kıldığı gibi kılabilirsek, gündüzlerimiz bereketlenecektir Oysa bizim yaptığımız, peygamberimizin yaptığıyla hiç de örtüşmemektedir Yatsı namazının hemen ardından kıldığımız vitir namazıyla biz aslında şunu söylemiş oluyoruz: ‘Rabbimiz! Kusura bakma, biz uykumuzu bölüp de gecenin ilerleyen vaktinde kalkıp namaz kılamayız, bu nedenle erken kılıyoruz’ Belki kalben böyle demiyoruz ama fiilen uygulamamızla böyle demiş oluyoruz Bizler bundan ve bu tür algılardan aziz ve hamid olan Allah’a sığınmalıyız
Yatsı namazı aynı zamanda bir muhasebe namazı niteliğindedir Çünkü günün her türlü fiziksel ve zihinsel yorgunlukları ve meşgaleleri bitmiştir Belli bir dinlenmenin ardından bedenen ve kalben namaza hazırlanırken ister istemez günün muhasebesini de yapmak durumundayız Muhtemeldir ki o gün yapılan işlerden doğru ve güzel olanlar olabileceği gibi, yanlış ve kötü olanların da yapılmış olması ihtimal dâhilindedir İşte yatsı namazına kalbimizi hazırlarken bu tür muhasebeleri de yapmak durumundayız Bu muhasebe ile kötü olarak nitelendireceğimiz davranış ve sözleri terk etmemiz gerektiği dersini çıkaracağız Bu muhasebeyi yaparken şu ilahi hakikat rehberimiz olacaktır: “Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl Muhakkak ki iyilikler kötülükleri ve günahları giderir Hud, 11114
Bizler yatsı namazımızla birlikte genelde hayatımızın, özelde gündüzümüzün muhasebesini yapıp, ardından bu muhasebenin gerektirdiği davranış değişikliklerini yapabildiğimiz takdirde ne ile karşılaşacağımızı yüce Rabbimiz haber vermektedir: ‘Ancak Tevbe edip inanan ve iyi bir iş yapanlar hariçtir İşte Allah, onların kötülüklerini iyiliklere çevirir Allah çok bağışlayan, çok merhamet edendir Furkan, 2570
Yatsı namazlarımızgece hayatımız mübarek olsun
Ve gündüzün iki tarafında ve gecenin yakın saatlerinde namaz kıl; çünkü iyilikler kötülükleri giderir Bu, ibret alanlara bir öğüttür Enfal, 824 Genelde namazın, özelde yatsı namazının emredildiği bu ayeti kerimeyle müminler, gündelik hayatın gece bölümünde de ibadetle mükellef kılınmış olmaktadırlar Gündüzlerini hayatın çeşitli meşguliyetleriyle geçiren müminler aynı zamanda ibadetlerini de yerine getirmek durumundadırlar Gündelik meşgalelerin arasına sıkıştırdığımız gündüz namazlarımıza kendimizi tam manasıyla vermemiz, namazlarımızdaki huşû’yu yakalamamız pek mümkün olmamaktadır
Adeta namazlarımız maişet gailesinin arasında kaybolup gitmektedir Böyle kılınan namazlar, ‘Namazı yük görüp kurtulmak için kılınan namaz’lardır Hâlbuki ‘Namazla kurtulmak için namaz kılmalıyız’ Bunun için yatsı namazı, gündüzümüzü her türlü olumsuzluklardan kurtaracak bilincin kazanıldığı, gönlün huzurla dolduğu bir namazdır Geceden bu bilinç ve gönül huzuruyla sabaha ulaşan bir müminin gündüzü, gece kazanımlarının kontrolü altındadır Yatsı namazımızla, gündüzümüzü planlamış oluyoruz
Bunun hikmetini yüce Rabbimiz haber vermektedir: “Ey örtüsüne bürünen! Geceleyin kalk! Kısa bir süre hariç, gecenin yarısını ayakta geçir veya bundan biraz eksilt Ya da buna biraz ekle: Ve Kur’an’ı ağır ağır, düşüne düşüne oku Doğrusu, Biz senin üzerine ağır bir söz bırakacağız Şu bir gerçek ki, yeni bir oluşa koyulmak üzere geceleyin kalkan, yer tutma bakımından daha güçlüdür (söz bakımından daha etkilidir) Kuşkusuz gündüz boyu senin için uzun bir dolaşmauzun bir uğraşı vardır Müzzemmil, 737
Gündüzleri yüce Rabbimizin razı olacağı hoşnutlukları kazanmak için geceden hazırlık yapmalıyız Bu hazırlığı yerine getireceğimiz yegâne ibadet ise, yatsı namazıdır Hayata dair muhasebenin yapılacağı yatsı namazı hazırlıklarımızın ana merkezine şu ilahi bilgiyi yerleştirdiğimiz takdirde, hem gönlümüz hem de namazımız çok farklı olacaktır: “…Bilin ki Allah, kişi ile kalbi arasına girer (sözünüzle niyetinizin aynı olup olmadığını bilir) ve siz, elbette yalnız O’nun huzurunda toplanacaksınız Enfal, 824
Böyle bir ilahi bilgi ile donatılmış bir kalp ile hazırlanılan yatsı namazı, elbette ki bizlere aynı zamanda derin bir muhasebe bilincinin de kazandırıldığı bir namaz olmaktadır Yatsı namazımız, kalbimizin ve bedenimizin uyumlu olmaya en müsait olduğu bir namazdır Gündüzün maişet gailesinden karmakarışık olan kalbimizgönlümüz yatsı namazıyla birlikte yerini mutmain bir kalbegönle bırakmaktadır Bizim gündüz namazlarımız da bu şekilde olmalıdır
Yatsı namazı, geceyi ve uykuyu kontrol altına alabilme eğitiminin veya tatbikatının yapılması anlamına da gelmektedir Gecesini kontrol altına almayanlarınalamayanların gündüz üzerinde bir iddiaları olamaz Bu manayla yatsı namazı, aynı zamanda samimiyetimizin de test edildiği bir namaz olmaktadır Şöyle ki, Peygamber Efendimiz, bugün bizlerin yaptığı gibi yatsı namazının hemen ardından vitir namazını kılmıyordu O, gecenin bir bölümünü uykuyla geçirdikten sonra, ilerleyen vakitte uykusunu bölerek kalkıp vitir namazını kılıyordu İşte yatsı namazı uykunun ve gecenin kontrol altına alındığı bir namazdı Vahyin öğretmeni bu şekilde öğretmişti bizlere Peki, bugün bizler nasıl yapıyor, yatsı namazlarımızı nasıl kılıyoruz?
Gelin bu sorunun çilesini çekelim Çekelim ki, cevabın kıymetini bilelim Cevabın kıymetini bilirsek, yatsı namazımızı Sevgili Peygamberimiz gibi kılarız, onun kıldığı gibi kılabilirsek, gündüzlerimiz bereketlenecektir Oysa bizim yaptığımız, peygamberimizin yaptığıyla hiç de örtüşmemektedir Yatsı namazının hemen ardından kıldığımız vitir namazıyla biz aslında şunu söylemiş oluyoruz: ‘Rabbimiz! Kusura bakma, biz uykumuzu bölüp de gecenin ilerleyen vaktinde kalkıp namaz kılamayız, bu nedenle erken kılıyoruz’ Belki kalben böyle demiyoruz ama fiilen uygulamamızla böyle demiş oluyoruz Bizler bundan ve bu tür algılardan aziz ve hamid olan Allah’a sığınmalıyız
Yatsı namazı aynı zamanda bir muhasebe namazı niteliğindedir Çünkü günün her türlü fiziksel ve zihinsel yorgunlukları ve meşgaleleri bitmiştir Belli bir dinlenmenin ardından bedenen ve kalben namaza hazırlanırken ister istemez günün muhasebesini de yapmak durumundayız Muhtemeldir ki o gün yapılan işlerden doğru ve güzel olanlar olabileceği gibi, yanlış ve kötü olanların da yapılmış olması ihtimal dâhilindedir İşte yatsı namazına kalbimizi hazırlarken bu tür muhasebeleri de yapmak durumundayız Bu muhasebe ile kötü olarak nitelendireceğimiz davranış ve sözleri terk etmemiz gerektiği dersini çıkaracağız Bu muhasebeyi yaparken şu ilahi hakikat rehberimiz olacaktır: “Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl Muhakkak ki iyilikler kötülükleri ve günahları giderir Hud, 11114
Bizler yatsı namazımızla birlikte genelde hayatımızın, özelde gündüzümüzün muhasebesini yapıp, ardından bu muhasebenin gerektirdiği davranış değişikliklerini yapabildiğimiz takdirde ne ile karşılaşacağımızı yüce Rabbimiz haber vermektedir: ‘Ancak Tevbe edip inanan ve iyi bir iş yapanlar hariçtir İşte Allah, onların kötülüklerini iyiliklere çevirir Allah çok bağışlayan, çok merhamet edendir Furkan, 2570
Yatsı namazlarımızgece hayatımız mübarek olsun