iltasyazilim
FD Üye
yavuz sultan selim niçin küpe taktı
yavuz sultan selim küpesi
Yavuz Sultan Selim Küpe Taktı mı
1) İslâm Hukukuna tarafından kulakların küpe takılmak üzere delinmesi ve küpe takılması, kadınlar için câiz görülmüş; ama erkekler için câiz görülmemiştir Bir Takım hukukçular, erkek çocukların da kulaklarının delinebileceğini ve bu tür bir olayın Hz Peygamber zamanında yapıldığı halde yasaklanmadığını ileri sürmektedirler Her hal ü kârda ergen erkeklerin kulaklarını deldirmeleri ve küpe takmaları, çoğu hukukçulara göre haram ve bazılarına kadar ise mekrûhdur; yani kısaca câiz değildir
İşte bu şer ’î hükmü bilen Yavuz Sultân Selim ’in kulağını deldirip küpe taktığına olanak dahi vermiyoruz Zira Yavuz, Mısır Seferi dönüşünde oğlu Süleyman ’ın süslü elbiselerini görür görmez, ‘Bre Süleyman, sen böyle giyinirsen, anan ne giysin? ’ dediğini biliyor ve onun şahsî hayatında sade ve süsten uzaktan olduğunu kaynaklardan öğreniyoruz Yavuz, süsleme ve ihtişâmdan hoşlanmayan bir Padişahtır Doğru olan resimlerindeki, pala bıyıklar vardır düşmana dahaa heybetlı gorunmek için askere caızdırancak küpe takmamıştır
2) Şu Anda Topkapı Sarayı ’nın Portreler Bölümünde 1766 numara ile 70 x 65 cm ebadında bulunan küpeli Yavuz Portresi ile Macar bir ressâma ait olduğu söylenen küpeli resme gelince; Evvela, Yavuz ’un minyatürlerde ve elimizde yer alan resimlerinde, bunun gibi küpeli olan üçüncü bir devlete ait bulunmamaktadır Kaldı ki, bu resimler aralarında resmî nakkaşlar tarafından yapılanları vardır İkincisi, Yavuz ’a isnad olunan, fakat en ince ayrıntısına kadar hayalî ve uydurma olan Avrupalı ve İranlı ressâmlara ait resimler oldukça çok bulunmaktadır Tarih kaynakları bu noktanın altını çizmektedirler Bu küpeli resmin de, uydurma resimlerden biri olması şiddetle muhtemeldir Zira Sultânın kulağında küpe , boynunda incili madalyon, sarığında tac bulunmaktadır Osmanlı Padişahlarının kıyâfetleri ile bağdaşmayan bu süsler, tablonun yakın tarihlerde yapıldığını göstermektedir Zaten 1926 yılında Dolmabahçe Sarayından getirilmiştir Dolma Bahçe Sarayına ne vakit konulduğu da bilinmemektedir Üçüncüsü, bir takım araştırmacılara tarafından, bu küpeli resim Şah İsmail ’e aittir Zira başında Şi ’î Mezhebinin alâmeti olan kızıl börk ve bunun üzerinde İran Şahlarına bilerek taç vardır Ayrıca küpe de Şi ’a mezhebinde câiz görülmektedir
3) Küpeli resmin Yavuz ’a ait olmadığı ortadadır Ait olsa bile, son zamanların bazı ahlaksız insanlarının bunu, gay ’liğe yorumlamaları, minimum bu resmin Yavuz ’a isnad edilmesi kadar yanlıştır Dürüst olsa bile böyle yorumlanmasının mantıksızlığını, iç oğlanı meselesinde ayrıntılı olarak açıklamış bulunuyoruz Kaldı ancak, bazı kölelerin, esaret alâmeti olarak kulaklarına küpe taktıkları bilinmektedir Tek kulağında olduğu hiç mevzubahis zeka edilmemiştir Bazı yazarlar, Yavuz ’un bu küpesini Allah ’a kul olma özelliği olarak taktığını ve bununla Kâinat hâkimi olmasına karşın âciz bir kul olduğunu uygulamak istediğini anlatmaya çalışmışlardır Bize göre bu yorumlar kısmen kuvvetsiz yorumlardır Zira küpeli fotoğraf hadisesi dürüst görünmemektedir Ama kölelerin küpe taktıkları doğrudur bu arada, küpenin bir Türk töresi olduğunu açıklayan yazarlar olduğu gibi, Yavuz ’un Şah İsmail ’in askerlerine sevimli gözükmek için taktığını bahis edenler de bulunmaktadır
netten seçme parça *
yavuz sultan selim küpesi
Yavuz Sultan Selim Küpe Taktı mı
1) İslâm Hukukuna tarafından kulakların küpe takılmak üzere delinmesi ve küpe takılması, kadınlar için câiz görülmüş; ama erkekler için câiz görülmemiştir Bir Takım hukukçular, erkek çocukların da kulaklarının delinebileceğini ve bu tür bir olayın Hz Peygamber zamanında yapıldığı halde yasaklanmadığını ileri sürmektedirler Her hal ü kârda ergen erkeklerin kulaklarını deldirmeleri ve küpe takmaları, çoğu hukukçulara göre haram ve bazılarına kadar ise mekrûhdur; yani kısaca câiz değildir
İşte bu şer ’î hükmü bilen Yavuz Sultân Selim ’in kulağını deldirip küpe taktığına olanak dahi vermiyoruz Zira Yavuz, Mısır Seferi dönüşünde oğlu Süleyman ’ın süslü elbiselerini görür görmez, ‘Bre Süleyman, sen böyle giyinirsen, anan ne giysin? ’ dediğini biliyor ve onun şahsî hayatında sade ve süsten uzaktan olduğunu kaynaklardan öğreniyoruz Yavuz, süsleme ve ihtişâmdan hoşlanmayan bir Padişahtır Doğru olan resimlerindeki, pala bıyıklar vardır düşmana dahaa heybetlı gorunmek için askere caızdırancak küpe takmamıştır
2) Şu Anda Topkapı Sarayı ’nın Portreler Bölümünde 1766 numara ile 70 x 65 cm ebadında bulunan küpeli Yavuz Portresi ile Macar bir ressâma ait olduğu söylenen küpeli resme gelince; Evvela, Yavuz ’un minyatürlerde ve elimizde yer alan resimlerinde, bunun gibi küpeli olan üçüncü bir devlete ait bulunmamaktadır Kaldı ki, bu resimler aralarında resmî nakkaşlar tarafından yapılanları vardır İkincisi, Yavuz ’a isnad olunan, fakat en ince ayrıntısına kadar hayalî ve uydurma olan Avrupalı ve İranlı ressâmlara ait resimler oldukça çok bulunmaktadır Tarih kaynakları bu noktanın altını çizmektedirler Bu küpeli resmin de, uydurma resimlerden biri olması şiddetle muhtemeldir Zira Sultânın kulağında küpe , boynunda incili madalyon, sarığında tac bulunmaktadır Osmanlı Padişahlarının kıyâfetleri ile bağdaşmayan bu süsler, tablonun yakın tarihlerde yapıldığını göstermektedir Zaten 1926 yılında Dolmabahçe Sarayından getirilmiştir Dolma Bahçe Sarayına ne vakit konulduğu da bilinmemektedir Üçüncüsü, bir takım araştırmacılara tarafından, bu küpeli resim Şah İsmail ’e aittir Zira başında Şi ’î Mezhebinin alâmeti olan kızıl börk ve bunun üzerinde İran Şahlarına bilerek taç vardır Ayrıca küpe de Şi ’a mezhebinde câiz görülmektedir
3) Küpeli resmin Yavuz ’a ait olmadığı ortadadır Ait olsa bile, son zamanların bazı ahlaksız insanlarının bunu, gay ’liğe yorumlamaları, minimum bu resmin Yavuz ’a isnad edilmesi kadar yanlıştır Dürüst olsa bile böyle yorumlanmasının mantıksızlığını, iç oğlanı meselesinde ayrıntılı olarak açıklamış bulunuyoruz Kaldı ancak, bazı kölelerin, esaret alâmeti olarak kulaklarına küpe taktıkları bilinmektedir Tek kulağında olduğu hiç mevzubahis zeka edilmemiştir Bazı yazarlar, Yavuz ’un bu küpesini Allah ’a kul olma özelliği olarak taktığını ve bununla Kâinat hâkimi olmasına karşın âciz bir kul olduğunu uygulamak istediğini anlatmaya çalışmışlardır Bize göre bu yorumlar kısmen kuvvetsiz yorumlardır Zira küpeli fotoğraf hadisesi dürüst görünmemektedir Ama kölelerin küpe taktıkları doğrudur bu arada, küpenin bir Türk töresi olduğunu açıklayan yazarlar olduğu gibi, Yavuz ’un Şah İsmail ’in askerlerine sevimli gözükmek için taktığını bahis edenler de bulunmaktadır
netten seçme parça *