nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
YAVUZ SULTAN SELİM KÜPE TAKTI MI?
Bir çok birey merak etmiştir bana kalırsa ben küpeli resmi gördüğümde bu resmin dürüst olduğunu böylece inanmamıştım ve bu konuda yaptığım araştırma beni rahatlattı
ALT :wwwlarcomupluploadsyavuzselim78209yavuzselimküpelimiALT
1) İslâm Hukukuna tarafından kulakların küpe takılmak üzere delinmesi ve küpe takılması, kadınlar için caiz görülmüş; lakin erkekler için caiz görülmemiştir Bazı hukukçular, erkek çocukların da kulaklarının delinebileceğini ve bu tür bir olayın Hz Peygamber vaktinde yapıldığı halde yasaklanmadığını ileri sürmektedirler Her hal ü kârda ergen erkeklerin kulaklarını deldirmeleri ve küpe takmaları, birçok hukukçulara kadar haram ve bazılarına tarafından ise mekrûhdur; yani kısaca caiz değildir İşte bu şeri hükmü haberdar olan Yavuz Sultân Selimin kulağını deldirip küpe taktığına olasılık deha vermiyoruz Zira Yavuz, Mısır Seferi dönüşünde oğlu Süleymanın süslü elbiselerini görünce, Bre Süleyman, sen böyle giyinirsen, anan ne giysin? dediğini biliyor ve onun şahsî hayatında sade ve süsten uzaktan olduğunu kaynaklardan öğreniyoruz Yavuz, süsleme ve ihtişamdan hoşlanmayan bir Padişahtır Içten olan resimlerinde, pala bıyıklar vardır; fakat küpe yoktur
2) Derhal Topkapı Sarayının Portreler Bölümünde 1766 numara ile 70 x 65 cm ebadında yer alan küpeli Yavuz Portresi ile Macar bir ressama ait olduğu söylenen küpeli resme gelince; Evvela, Yavuzun minyatürlerde ve elimizde yer alan resimlerinde, bunun gibi küpeli olan üçüncü bir devlete ait bulunmamaktadır Kaldı ki, bu resimler aralarında resmî nakkaşlar kadar yapılanları vardır İkincisi, Yavuza isnad olunan, lakin iyice hayalî ve uydurma olan Avrupalı ve İranlı ressamlara ait resimler bolca bulunmaktadır Tarih kaynakları bu noktanın altını çizmektedirler Bu küpeli resmin de, uydurma resimlerden biri olması şiddetle muhtemeldir Zira Sultânın kulağında küpe, boynunda incili madalyon, sarığında tac bulunmaktadır Osmanlı Padişahlarının kıyafetleri ile bağdaşmayan bu süsler, tablonun yakın tarihlerde yapıldığını göstermektedir Zaten 1926 yılında Dolma Bahçe Sarayından getirilmiştir Dolma Bahçe Sarayına ne zaman konulduğu da bilinmemektedir Üçüncüsü, bazı araştırmacılara kadar, bu küpeli resim Şah İsmaile aittir Zira başında Şii Mezhebinin alâmeti olan kızıl börk ve bunun üzerinde İran Şahlarına bile bile taç vardır Hem küpe de Şia mezhebinde caiz görülmektedir
3) Küpeli resmin Yavuza ait olmadığı ortadadır Ait olsa bile, son zamanların bir takım ahlaksız insanlarının bunu, gayliğe yorumlamaları, en düşük bu resmin Yavuza isnad edilmesi dek yanlıştır Dürüst olsa bile böyle yorumlanmasının mantıksızlığını, iç oğlanı meselesinde enine boyuna açıklamış bulunuyoruz Kaldı ama, bir takım kölelerin, kölelik alâmeti olarak kulaklarına küpe taktıkları bilinmektedir Tek kulağında olduğu hiç mevzubahis dahi edilmemiştir Bazı yazarlar, Yavuzun bu küpesini Allaha kul olma özelliği olarak taktığını ve bununla Âlem hâkimi olmasına rağmen âciz bir kul olduğunu uygulamak istediğini anlatmaya çalışmışlardır Bize göre bu yorumlar kısmen güçsüz yorumlardır Zira küpeli resim hadisesi içten görünmemektedir Fakat kölelerin küpe taktıkları doğrudur
Prof Dr Ahmed Akgündüz, Doç Dr Said Öztürk
Meçhul Osmanlı shf 147 *
Bir çok birey merak etmiştir bana kalırsa ben küpeli resmi gördüğümde bu resmin dürüst olduğunu böylece inanmamıştım ve bu konuda yaptığım araştırma beni rahatlattı
ALT :wwwlarcomupluploadsyavuzselim78209yavuzselimküpelimiALT
1) İslâm Hukukuna tarafından kulakların küpe takılmak üzere delinmesi ve küpe takılması, kadınlar için caiz görülmüş; lakin erkekler için caiz görülmemiştir Bazı hukukçular, erkek çocukların da kulaklarının delinebileceğini ve bu tür bir olayın Hz Peygamber vaktinde yapıldığı halde yasaklanmadığını ileri sürmektedirler Her hal ü kârda ergen erkeklerin kulaklarını deldirmeleri ve küpe takmaları, birçok hukukçulara kadar haram ve bazılarına tarafından ise mekrûhdur; yani kısaca caiz değildir İşte bu şeri hükmü haberdar olan Yavuz Sultân Selimin kulağını deldirip küpe taktığına olasılık deha vermiyoruz Zira Yavuz, Mısır Seferi dönüşünde oğlu Süleymanın süslü elbiselerini görünce, Bre Süleyman, sen böyle giyinirsen, anan ne giysin? dediğini biliyor ve onun şahsî hayatında sade ve süsten uzaktan olduğunu kaynaklardan öğreniyoruz Yavuz, süsleme ve ihtişamdan hoşlanmayan bir Padişahtır Içten olan resimlerinde, pala bıyıklar vardır; fakat küpe yoktur
2) Derhal Topkapı Sarayının Portreler Bölümünde 1766 numara ile 70 x 65 cm ebadında yer alan küpeli Yavuz Portresi ile Macar bir ressama ait olduğu söylenen küpeli resme gelince; Evvela, Yavuzun minyatürlerde ve elimizde yer alan resimlerinde, bunun gibi küpeli olan üçüncü bir devlete ait bulunmamaktadır Kaldı ki, bu resimler aralarında resmî nakkaşlar kadar yapılanları vardır İkincisi, Yavuza isnad olunan, lakin iyice hayalî ve uydurma olan Avrupalı ve İranlı ressamlara ait resimler bolca bulunmaktadır Tarih kaynakları bu noktanın altını çizmektedirler Bu küpeli resmin de, uydurma resimlerden biri olması şiddetle muhtemeldir Zira Sultânın kulağında küpe, boynunda incili madalyon, sarığında tac bulunmaktadır Osmanlı Padişahlarının kıyafetleri ile bağdaşmayan bu süsler, tablonun yakın tarihlerde yapıldığını göstermektedir Zaten 1926 yılında Dolma Bahçe Sarayından getirilmiştir Dolma Bahçe Sarayına ne zaman konulduğu da bilinmemektedir Üçüncüsü, bazı araştırmacılara kadar, bu küpeli resim Şah İsmaile aittir Zira başında Şii Mezhebinin alâmeti olan kızıl börk ve bunun üzerinde İran Şahlarına bile bile taç vardır Hem küpe de Şia mezhebinde caiz görülmektedir
3) Küpeli resmin Yavuza ait olmadığı ortadadır Ait olsa bile, son zamanların bir takım ahlaksız insanlarının bunu, gayliğe yorumlamaları, en düşük bu resmin Yavuza isnad edilmesi dek yanlıştır Dürüst olsa bile böyle yorumlanmasının mantıksızlığını, iç oğlanı meselesinde enine boyuna açıklamış bulunuyoruz Kaldı ama, bir takım kölelerin, kölelik alâmeti olarak kulaklarına küpe taktıkları bilinmektedir Tek kulağında olduğu hiç mevzubahis dahi edilmemiştir Bazı yazarlar, Yavuzun bu küpesini Allaha kul olma özelliği olarak taktığını ve bununla Âlem hâkimi olmasına rağmen âciz bir kul olduğunu uygulamak istediğini anlatmaya çalışmışlardır Bize göre bu yorumlar kısmen güçsüz yorumlardır Zira küpeli resim hadisesi içten görünmemektedir Fakat kölelerin küpe taktıkları doğrudur
Prof Dr Ahmed Akgündüz, Doç Dr Said Öztürk
Meçhul Osmanlı shf 147 *