iltasyazilim
FD Üye
Yaz geldi
Ruhlar âleminde yaratıcımız tarafından sorulan ilk soru: “Ben sizin Rabbiniz değil miyim? Ruhlarımız tarafından verilen cevap: “Bela (evet) sen bizim Rabbimizsin
Sonra insan yeryüzüne getirilir Takdir edilen ömrü yaşar ve tekrar âlemi ervâha döner Ruhlar dünyasının girişinde yine soru sorulur ve bu ilk sorudur “Rabbin kimdir? İlk soruya verilen “evetin kontrolüdür bu soru
Hep dikkatimi çekmiştir Her iki soruda da “Rab kelimesi geçmektedir Allah’ın has ismi “Allah veya diğer isimlerinden birisi değil de niçin “Rab? Anlaşılan o ki, bu kelimenin bu ismin ifade ettiği anlamında çok önemli unsurlar var Arayınca bulunan bir çok anlamı var “Rabb’ın Bunlardan birisi de “terbiyedir Yani eğitim Yani yaratıcı kulunun eğitiminde kendisine birinci derecede etkili, güç sahibi
Nitekim, dualarımızda hep “Ya Rabbi (ey Rabbim) derken de onun bizim üzerimizdeki eğitici, yönlendirici etkisini inkâr edemiyorum
Öyleyse, insanın eğitimine yaratıcımız çok önem vermiştir ki, bu ismini belirttiğimiz yerlerde ön plana çıkartıyor
Nitekim, ilk insan Hz Adem’le de eğitim başlamıştır Ona Halıkı zü’lCelâl şunu yap, şunu yapma, şu meyveden yeme derken eğitimin yönlendiricilik, özelliğini göstermiştir Buna karşılık “müşterek düşman şeytan da “ye diyerek, olumlu eğitim yönlendirmesine, olumsuz yönlendirmeyle karşılık vermiştir İşte insanın yeryüzündeki serüveni bu zıt eğitimin devamının bir ifadesidir
Yine Allah’ımız bizim eğitimimiz için, sahifeler, kitaplar ve o kitaplardan tam olanı, Kur’an’ı, bizden, içimizden birileri olarak da, peygamberleri ve son peygamber olarak “Efendimiz’i göndermiştir Yani, elimizde eğitim aracı kitap, önümüzde de öğretmen (muallim, mürebbiye) olarak peygamberimiz ve onun “varisleri vardır Buna karşılık da şeytan ve onun insanlardan askerleri, olumsuz eğitimin baş aktörü olarak hep insanın yanında olmuştur
Buraya kadar şu ortaya çıkmıştır: Müslüman için bir “ilahî, Kur’anî, Peygamberî eğitim, bir de “şeytanî eğitim vardır Müslüman bu iki eğitimden hangisinin talebesi olursa, sonu da ona göre olur “Rabbin kimdir? sorusuna ona göre cevap verir
Öyleyse, eğitim önemli Günümüzde öğretimin yapıldığı bir çok kurumlar var Her ne kadar bunlara eğitim kurumları deniliyorsa da, bunlar öğretim kurumlarıdır Ancak, her öğretim kurumunun, bir eğitim çevresi vardır Öğretmen, arkadaş ve aile çevresi Her zihniyetin hedeflediği insan kitlesi, çocuklardır, gençlerdir Onları, kendi amaçları doğrultusunda da yetiştirmek için tedbirler alır Düzenlemeler yapar
Şimdi dikkatimizi günümüze çevirelim Bulunduğumuz ülkede eğitim kurumlarına başlama yaşı altı Bu yaştan başlayarak üniversite hariç, onyedi yaşına kadar bu eğitim kurumlarında kalıyor Bu eğitim kurumlarının yetersizliği, konuyla ilgiliilgisiz her kesim tarafından ifade ediliyor Dahası verilen, eğitimden ziyade öğretim Dolayısıyla, çocuklarımızın eğitim konusunda sadece bu kurumlarda aldığını yeterli görürsek eksik yetişecekleri de kesin
Bu sebeple, ev ve aile eğitimini ihmal etmemeliyiz Eğer amacına ulaşabilirse, devletin eğitim kurumları “iyi vatandaş yetiştirmek arzusundadır Ailenin ve aile çevresinin de amacı “iyi insan, iyi müslüman yetiştirmek olmalıdır Ailenin amacının mevcut eğitim kurumlarının amacı olmadığına göre, “iyi insanı, iyi müslümanı yetiştirmek için aile içi güçleri ve ailenin inisiyatifinde dışardaki güçleri harekete geçirmek gerekir
Evlerin okul yapılması ilerden beri söylenen bir gerçek, bir ideal Çocuklarımızın davranışlarından şikayetçi olan bizler, çocuklarımızın öğütten çok örnek “izlediğini bilmek zorundayız “Bir kulaktan girip, bir kulaktan çıkma ihtimali fazla olan öğütlerin yerini “örnek davranışlar alırsa, fotoğraf makinası gibi çalışan çocuk beyninde kalıcı fotoğraflar oluşur Bu durumda eğitimin en önemli maddesi, “evlerde örnek davranışlar oluşturmaktadır Bilhassa “sözün yalama olduğu zamanımızda, bu durum ehemmiyet arzeder
Diğer bir husus, öğretim kurumlarında verilmeyen veya yeterli verilmeyen “dini bilgi ve kültürün, Kur’an okumanın evlerde verilmesidir Kur’an ve din konusunda kendisini çocuğuna vermede yeterli görenler, yaz dönemini iyi değerlendirmelidir Bu konudaki ihmalimizin, telafisinin zor olduğunu görüyoruz İmamHatiplerin getirildikleri konum gereği cazibesini yitirmesi (dolaylı kapatma) Kur’an Kurslarına ilk öğretim sonrası öğrenci alınması, cami kurslarının (yaz) yeterli olmaması (rakam kalabalık, gün sınırlı, öğrenci sınırlı) sebebiyle, anne babalara daha fazla iş düşmektedir Çünkü daha önce, çocuklarını bu kurumlara gönderenler sorumluluğu üstlerinden atıyorlardı
“Mum dibine ışık vermez Sözün doğruluk yanı oldukça fazla Ben öğretmen olarak, çocuklarıma yeterince kendi branşımda faydalı olduğumu söylemem Benim gibi olanların az olduğunu da zannetmiyorum Ama zaruret hasıl olunca işin değişmesi gerektiğine inanıyoruz
Nefsimize ağır gelse de, çocuklarımızı önemseyerek, onlarla gerek dini, gerek başka konularda sohbet etmekten, tartışmaktan çekinmemeliyiz Baskının en son kullanılması gerektiğini bilerek yapılan bir tartışma
En az haftada bir kere, ailenin çocukların seviyesine göre bir kitabın yarım saati geçmeyecek şekilde okunması (ilmihal, İslam tarihi, tefsir, hadis, evliya, peygamber hikayeleri, dini bilgiler gibi) Çocuklara sesli okutturulup dinlenmesi
Kur’an bilenlerin her gün birkaç sayfa Kur’an’ı sesli okumaları veya okutmaları, çocukların kulağını Kur’an’a alıştırır
Aile ilişkisi kurduğumuz insanların da, çocuklarımıza etkisi olacağını unutmadan nasıl olduklarına dikkat etmek
Çevremizdeki, insanlardan bu konularda çocuklarımızı yetiştirmek için faydalanmak Çocuklarımızı yetişkin insanların terbiyesine vermek
Çocuklarımızın maddi geleceklerini düşünmek zorundayız Ancak manevi eğitimlerini de ihmal etmemek, bu konuda kafa yormalıyız
Çocuklarımızı “dışarı canavarına kaptırmamak için elimizden geleni yapmalıyız
Ruhlar âleminde yaratıcımız tarafından sorulan ilk soru: “Ben sizin Rabbiniz değil miyim? Ruhlarımız tarafından verilen cevap: “Bela (evet) sen bizim Rabbimizsin
Sonra insan yeryüzüne getirilir Takdir edilen ömrü yaşar ve tekrar âlemi ervâha döner Ruhlar dünyasının girişinde yine soru sorulur ve bu ilk sorudur “Rabbin kimdir? İlk soruya verilen “evetin kontrolüdür bu soru
Hep dikkatimi çekmiştir Her iki soruda da “Rab kelimesi geçmektedir Allah’ın has ismi “Allah veya diğer isimlerinden birisi değil de niçin “Rab? Anlaşılan o ki, bu kelimenin bu ismin ifade ettiği anlamında çok önemli unsurlar var Arayınca bulunan bir çok anlamı var “Rabb’ın Bunlardan birisi de “terbiyedir Yani eğitim Yani yaratıcı kulunun eğitiminde kendisine birinci derecede etkili, güç sahibi
Nitekim, dualarımızda hep “Ya Rabbi (ey Rabbim) derken de onun bizim üzerimizdeki eğitici, yönlendirici etkisini inkâr edemiyorum
Öyleyse, insanın eğitimine yaratıcımız çok önem vermiştir ki, bu ismini belirttiğimiz yerlerde ön plana çıkartıyor
Nitekim, ilk insan Hz Adem’le de eğitim başlamıştır Ona Halıkı zü’lCelâl şunu yap, şunu yapma, şu meyveden yeme derken eğitimin yönlendiricilik, özelliğini göstermiştir Buna karşılık “müşterek düşman şeytan da “ye diyerek, olumlu eğitim yönlendirmesine, olumsuz yönlendirmeyle karşılık vermiştir İşte insanın yeryüzündeki serüveni bu zıt eğitimin devamının bir ifadesidir
Yine Allah’ımız bizim eğitimimiz için, sahifeler, kitaplar ve o kitaplardan tam olanı, Kur’an’ı, bizden, içimizden birileri olarak da, peygamberleri ve son peygamber olarak “Efendimiz’i göndermiştir Yani, elimizde eğitim aracı kitap, önümüzde de öğretmen (muallim, mürebbiye) olarak peygamberimiz ve onun “varisleri vardır Buna karşılık da şeytan ve onun insanlardan askerleri, olumsuz eğitimin baş aktörü olarak hep insanın yanında olmuştur
Buraya kadar şu ortaya çıkmıştır: Müslüman için bir “ilahî, Kur’anî, Peygamberî eğitim, bir de “şeytanî eğitim vardır Müslüman bu iki eğitimden hangisinin talebesi olursa, sonu da ona göre olur “Rabbin kimdir? sorusuna ona göre cevap verir
Öyleyse, eğitim önemli Günümüzde öğretimin yapıldığı bir çok kurumlar var Her ne kadar bunlara eğitim kurumları deniliyorsa da, bunlar öğretim kurumlarıdır Ancak, her öğretim kurumunun, bir eğitim çevresi vardır Öğretmen, arkadaş ve aile çevresi Her zihniyetin hedeflediği insan kitlesi, çocuklardır, gençlerdir Onları, kendi amaçları doğrultusunda da yetiştirmek için tedbirler alır Düzenlemeler yapar
Şimdi dikkatimizi günümüze çevirelim Bulunduğumuz ülkede eğitim kurumlarına başlama yaşı altı Bu yaştan başlayarak üniversite hariç, onyedi yaşına kadar bu eğitim kurumlarında kalıyor Bu eğitim kurumlarının yetersizliği, konuyla ilgiliilgisiz her kesim tarafından ifade ediliyor Dahası verilen, eğitimden ziyade öğretim Dolayısıyla, çocuklarımızın eğitim konusunda sadece bu kurumlarda aldığını yeterli görürsek eksik yetişecekleri de kesin
Bu sebeple, ev ve aile eğitimini ihmal etmemeliyiz Eğer amacına ulaşabilirse, devletin eğitim kurumları “iyi vatandaş yetiştirmek arzusundadır Ailenin ve aile çevresinin de amacı “iyi insan, iyi müslüman yetiştirmek olmalıdır Ailenin amacının mevcut eğitim kurumlarının amacı olmadığına göre, “iyi insanı, iyi müslümanı yetiştirmek için aile içi güçleri ve ailenin inisiyatifinde dışardaki güçleri harekete geçirmek gerekir
Evlerin okul yapılması ilerden beri söylenen bir gerçek, bir ideal Çocuklarımızın davranışlarından şikayetçi olan bizler, çocuklarımızın öğütten çok örnek “izlediğini bilmek zorundayız “Bir kulaktan girip, bir kulaktan çıkma ihtimali fazla olan öğütlerin yerini “örnek davranışlar alırsa, fotoğraf makinası gibi çalışan çocuk beyninde kalıcı fotoğraflar oluşur Bu durumda eğitimin en önemli maddesi, “evlerde örnek davranışlar oluşturmaktadır Bilhassa “sözün yalama olduğu zamanımızda, bu durum ehemmiyet arzeder
Diğer bir husus, öğretim kurumlarında verilmeyen veya yeterli verilmeyen “dini bilgi ve kültürün, Kur’an okumanın evlerde verilmesidir Kur’an ve din konusunda kendisini çocuğuna vermede yeterli görenler, yaz dönemini iyi değerlendirmelidir Bu konudaki ihmalimizin, telafisinin zor olduğunu görüyoruz İmamHatiplerin getirildikleri konum gereği cazibesini yitirmesi (dolaylı kapatma) Kur’an Kurslarına ilk öğretim sonrası öğrenci alınması, cami kurslarının (yaz) yeterli olmaması (rakam kalabalık, gün sınırlı, öğrenci sınırlı) sebebiyle, anne babalara daha fazla iş düşmektedir Çünkü daha önce, çocuklarını bu kurumlara gönderenler sorumluluğu üstlerinden atıyorlardı
“Mum dibine ışık vermez Sözün doğruluk yanı oldukça fazla Ben öğretmen olarak, çocuklarıma yeterince kendi branşımda faydalı olduğumu söylemem Benim gibi olanların az olduğunu da zannetmiyorum Ama zaruret hasıl olunca işin değişmesi gerektiğine inanıyoruz
Nefsimize ağır gelse de, çocuklarımızı önemseyerek, onlarla gerek dini, gerek başka konularda sohbet etmekten, tartışmaktan çekinmemeliyiz Baskının en son kullanılması gerektiğini bilerek yapılan bir tartışma
En az haftada bir kere, ailenin çocukların seviyesine göre bir kitabın yarım saati geçmeyecek şekilde okunması (ilmihal, İslam tarihi, tefsir, hadis, evliya, peygamber hikayeleri, dini bilgiler gibi) Çocuklara sesli okutturulup dinlenmesi
Kur’an bilenlerin her gün birkaç sayfa Kur’an’ı sesli okumaları veya okutmaları, çocukların kulağını Kur’an’a alıştırır
Aile ilişkisi kurduğumuz insanların da, çocuklarımıza etkisi olacağını unutmadan nasıl olduklarına dikkat etmek
Çevremizdeki, insanlardan bu konularda çocuklarımızı yetiştirmek için faydalanmak Çocuklarımızı yetişkin insanların terbiyesine vermek
Çocuklarımızın maddi geleceklerini düşünmek zorundayız Ancak manevi eğitimlerini de ihmal etmemek, bu konuda kafa yormalıyız
Çocuklarımızı “dışarı canavarına kaptırmamak için elimizden geleni yapmalıyız