Hammadde ve nakliyecilik maliyetindeki artışlarından kaynaklı otomotiv yedek modüllerine önümüzdeki 3 ayda yüzde 50’ye varan artırım yapılacağını açıklayan OSS Başkanı Ziya Özalp, "Lastiğinden aküsüne, camından işçiliğine tüm yedek modüllerde bu yansımayı göreceğiz" dedi.
Dünya gazetesinin haberine göre; Otomotiv Satış Sonrası Eser ve Hizmetleri Derneği (OSS) Lideri Ziya Özalp, hammadde ve navlundaki fiyat artışlarından ötürü otomotiv yedek kesimlerine önümüzdeki üç ay içerisinde kademeli olarak yüzde 50 artırım yapılacağını açıkladı.
Yedek kesimlerin yüklü olarak Asya pazarlarından geldiğini hatırlatan Özalp, son bir buçuk yılda konteyner navlunundaki artışın 4 kata ulaşarak 13 bin dolarlara kadar çıktığını söyledi.
Birtakım kesimlerde navlunun eser fiyatına yaklaştığını, bu nedenle ithalatı durduran firmalar olduğunu aktaran Özalp, "Örneğin bir firma filtre getirecek diyelim. Bir konteynerin navlun maliyeti zati 12-13 bin dolarken, o ekipmanın içerisinde getirdiğiniz filtrenin pahası ise 10-15 bin dolar. Kimi firmalar, Uzakdoğu’daki üreticilere ‘ben sana eserin ödemesini yapayım lakin nakliyeyi sonra navlun düşüşe geçtiğinde yapayım’ diyor. Yalnızca navlun değil, çelik ve plastik üzere hammaddelerdeki yüzde 100'ü aşan fiyat artışları da katlanılamaz boyuta geldi" dedi.
Maliyetlere bir de elektrik artırımı eklendi
Ziya Özalp, son yapılan yüzde 15 elektrik artırımının da endüstricinin maliyetlerini değerli oranda artıracağına işaret etti. Tüm bunların tüketiciye artırım olarak yansımasının kaçınılmaz olduğunu söz eden Özalp, “Bizim eserlerimizde birebir çarşıda, pazarda gördüğümüz üzere bir enflasyon kelam konusu. Yani toplumsal hayata girdiğinizde birçok artırımla müsabakaya başladınız, buna ister bir besin eseri ister dokumacılık eseri olarak bakın, temel bir gereksiniminizi almaya gittiğinizde karşılaştığınız fiyat artışı maalesef yedek kesimde başladı. Yedek kesim fiyatları; yüklü ithal eserler olduğu için önemli bir halde artıyor. Buradaki en büyük avantajımız şu; biz dernek ve kesim olarak alternatif modüllere ulaşabiliyoruz. Yani alternatif kesimlerle bu enflasyonu aşağıda tutmaya çalışıyoruz, aslında yaşanan artırımlar çok daha yüksek. Esasen yılın başından bu yana artan yüze 25 civarında kurdan başlayıp, onun üzerine de navlun maliyetlerini koyduğunuzda önemli bir halde yüzde 50’ye yakın bir fiyat görüyor olmanız lazım. Biz bunu alternatif modüller koyarak, farklı markalar oluşturarak, stok düzeylerimizi yanlışsız yönetmeye çalışarak, sahiden de daha az hissettirmeye çalışıyoruz. Ancak inanın bizlerin de bu bahiste bir şey yapacak fazla gücü kalmıyor. Temmuzda yüzde 15 artırım yapıldı, eylül sonuna kadar bu oran yüzde 50’ye çıkacak. Lastiğinden aküsüne, yedek kesiminden camına, işçiliğine kadar biz bu yansımayı göreceğiz” dedi. Özalp, gelecek artırımlar öncesi tüketicilerin bu devri fırsat olarak değerlendirebileceğini, alternatif modül bulunabilirliği ile araçlarının tamir ve bakımlarını çok daha az bütçeyle yaptırabileceğini tabir etti.