Kur`an`a el basarak yemin etmek, sonra da bozmak gunah mı
yemin edip yemin bozmak
yemin bozma kefareti
yemin bozmanın kefareti
En iyisi, dilimizi yemine alıştırmamaktır Fakat her hal ve şartta yeminle ilgili dini hukumleri bilmemizde yarar vardır Bilmeden yanlış yere yaptığımız yeminleri, sonradan doğrusunu oğrendiğimizde bozarak kefaretini odemek daha doğrudur Mesela falanca kişiyle hic konuşmayacağım diye yemin eden birisi, ofkenin gayzı ve garazı dindikten sonra mutlaka barıştırılmalı, yaptığı yemin icin ise kefaret yolu gosterilmelidir Cunku Musluman`ın Musluman`a dargın durması gibi bir gunaha, yemin yuzunden olunceye kadar değil, bir gun bile katlanılmaz Katlanılırsa daha buyuk bir gunah işlenmiş olur
Gerek gecmişe donuk haberlerle ilgili yalan yere bilerek yapılan yeminler icin, gerekse geleceğe donuk akit ve sozleşmelerle ilgili yalan yere bilerek yapılan yeminler icin kefaret odemek Allah`ın emridir, yani farzdır Bu tur yeminlerle eğer birisine zarar vermişsek ve bir kul hakkını ihlal etmişsek, yapmamız gereken işler daha da girift haline gelir Bu durumda:
a) Once, zararı telafi etmeli ve kul hakkını ortadan kaldırmalıyız
b) Sonra, hakkını ihlal ettiğimiz kişiden helallik istemeliyiz
c) Daha sonra yalan yere yemin ettiğimiz icin Cenabı Allah`a tovbe ve istiğfar etmeliyiz
d) Son olarak da, yaptığımız yeminle ilgili soz konusu kefareti odemeliyiz
Kefaretleri hukme bağlayan ayet şoyledir: `Allah, kasıtsız olarak ağzınızdan cıkıveren yeminlerinizden dolayı sizi sorumlu tutmaz, fakat bilerek yaptığınız yeminlerden dolayı sizi sorumlu tutar Bunun da kefareti, ailenize yedirdiğiniz yemeğin orta hallisinden on fakire yedirmek yahut onları giydirmek yahut da bir kole azat etmektir Bunları bulamayan uc gun oruc tutmalıdır Yemin ettiğiniz takdirde yeminlerinizin kefareti işte budur Yeminlerinizi koruyun (onlara riayet edin) Allah size ayetlerini acıklıyor; umulur ki şukredersiniz!`
Ayetin acık ifadesinden de anlaşılacağı uzere; yalan yere yapılan her bir yemin icin oncelikle:
1 On fakiri yedirmek,
2 On fakiri giydirmek,
3 Mu`min bir kole azad etmek şıklarından herhangi birisi tercih edilir
Eğer bunları yapmaya imkan bulunamaz veya bunlara guc yetirilemezse, yalan yere yapılan her bir yemin icin uc gun oruc tutulur
Bilerek yalan yere yapılan her bir yemin icin ayrı ayrı olmak uzere aynı işlemler tekrar edilir ve her birinin kefareti ayrıca verilir Cunku her bir yalan yemin ayrı bir suc unsuru taşır ve ayrı bir gunah konusunu teşkil eder Yaptığı yeminin sayısını hatırlayamazsa, galip tahminine gore hareket eder
Her bir yemini icin on fakiri doyuran veya giydiren veya kole azad eden kimsenin, bundan başka oruc tutmak gibi bir yukumluluğu yoktur On fakiri doyurmaya, giydirmeye veya kole azad etmeye guc yetiremediği icin zorunlu olarak oruc tutmayı tercih eden kimsenin de, `fakir doyurmak veya giydirmek` yukumluluğu yoktur Cunku zaten kendisi de fakirdir
Yukarıda ifade ettiğimiz gibi, yemin eğer bir farzı terk etmeye, Muslumanlar arası barışı bozmaya, Muslumanların zararına, bir musibetin gelmesine veya bir menfaatin engellenmesine sebep olacak şekilde yapılmışsa; yemin bozulur, yani yemine uyulmaz ve yapılan yemin icin kefaret verilir
Mesela, `Seni Pazartesi gunu işe almayacağım` diye yemin eden birisi, arkadaşı eğer bu yeminin sonucundan zarar gorecekse yeminini bozar, arkadaşının iş duzenini bozmaz, arkadaşını işe alır Kendisi de yaptığı yeminin kefaretini oder Boylece hem arkadaşına zarar vermekten kurtulmuş olur, hem de işi ibadete bağlamış olur, ibadet sevabı almış olur
Cunku yeminin kefaretini odemek bir tur ibadettir Nitekim Cenabı Hak: `Allah adına yaptığınız yeminleri iyilik etmenize, gunahtan sakınmanıza ve insanların arasını duzeltmenize engel kılmayın Allah işitir ve bilir`2 buyurmuştur
yemin edip yemin bozmak
yemin bozma kefareti
yemin bozmanın kefareti
En iyisi, dilimizi yemine alıştırmamaktır Fakat her hal ve şartta yeminle ilgili dini hukumleri bilmemizde yarar vardır Bilmeden yanlış yere yaptığımız yeminleri, sonradan doğrusunu oğrendiğimizde bozarak kefaretini odemek daha doğrudur Mesela falanca kişiyle hic konuşmayacağım diye yemin eden birisi, ofkenin gayzı ve garazı dindikten sonra mutlaka barıştırılmalı, yaptığı yemin icin ise kefaret yolu gosterilmelidir Cunku Musluman`ın Musluman`a dargın durması gibi bir gunaha, yemin yuzunden olunceye kadar değil, bir gun bile katlanılmaz Katlanılırsa daha buyuk bir gunah işlenmiş olur
Gerek gecmişe donuk haberlerle ilgili yalan yere bilerek yapılan yeminler icin, gerekse geleceğe donuk akit ve sozleşmelerle ilgili yalan yere bilerek yapılan yeminler icin kefaret odemek Allah`ın emridir, yani farzdır Bu tur yeminlerle eğer birisine zarar vermişsek ve bir kul hakkını ihlal etmişsek, yapmamız gereken işler daha da girift haline gelir Bu durumda:
a) Once, zararı telafi etmeli ve kul hakkını ortadan kaldırmalıyız
b) Sonra, hakkını ihlal ettiğimiz kişiden helallik istemeliyiz
c) Daha sonra yalan yere yemin ettiğimiz icin Cenabı Allah`a tovbe ve istiğfar etmeliyiz
d) Son olarak da, yaptığımız yeminle ilgili soz konusu kefareti odemeliyiz
Kefaretleri hukme bağlayan ayet şoyledir: `Allah, kasıtsız olarak ağzınızdan cıkıveren yeminlerinizden dolayı sizi sorumlu tutmaz, fakat bilerek yaptığınız yeminlerden dolayı sizi sorumlu tutar Bunun da kefareti, ailenize yedirdiğiniz yemeğin orta hallisinden on fakire yedirmek yahut onları giydirmek yahut da bir kole azat etmektir Bunları bulamayan uc gun oruc tutmalıdır Yemin ettiğiniz takdirde yeminlerinizin kefareti işte budur Yeminlerinizi koruyun (onlara riayet edin) Allah size ayetlerini acıklıyor; umulur ki şukredersiniz!`
Ayetin acık ifadesinden de anlaşılacağı uzere; yalan yere yapılan her bir yemin icin oncelikle:
1 On fakiri yedirmek,
2 On fakiri giydirmek,
3 Mu`min bir kole azad etmek şıklarından herhangi birisi tercih edilir
Eğer bunları yapmaya imkan bulunamaz veya bunlara guc yetirilemezse, yalan yere yapılan her bir yemin icin uc gun oruc tutulur
Bilerek yalan yere yapılan her bir yemin icin ayrı ayrı olmak uzere aynı işlemler tekrar edilir ve her birinin kefareti ayrıca verilir Cunku her bir yalan yemin ayrı bir suc unsuru taşır ve ayrı bir gunah konusunu teşkil eder Yaptığı yeminin sayısını hatırlayamazsa, galip tahminine gore hareket eder
Her bir yemini icin on fakiri doyuran veya giydiren veya kole azad eden kimsenin, bundan başka oruc tutmak gibi bir yukumluluğu yoktur On fakiri doyurmaya, giydirmeye veya kole azad etmeye guc yetiremediği icin zorunlu olarak oruc tutmayı tercih eden kimsenin de, `fakir doyurmak veya giydirmek` yukumluluğu yoktur Cunku zaten kendisi de fakirdir
Yukarıda ifade ettiğimiz gibi, yemin eğer bir farzı terk etmeye, Muslumanlar arası barışı bozmaya, Muslumanların zararına, bir musibetin gelmesine veya bir menfaatin engellenmesine sebep olacak şekilde yapılmışsa; yemin bozulur, yani yemine uyulmaz ve yapılan yemin icin kefaret verilir
Mesela, `Seni Pazartesi gunu işe almayacağım` diye yemin eden birisi, arkadaşı eğer bu yeminin sonucundan zarar gorecekse yeminini bozar, arkadaşının iş duzenini bozmaz, arkadaşını işe alır Kendisi de yaptığı yeminin kefaretini oder Boylece hem arkadaşına zarar vermekten kurtulmuş olur, hem de işi ibadete bağlamış olur, ibadet sevabı almış olur
Cunku yeminin kefaretini odemek bir tur ibadettir Nitekim Cenabı Hak: `Allah adına yaptığınız yeminleri iyilik etmenize, gunahtan sakınmanıza ve insanların arasını duzeltmenize engel kılmayın Allah işitir ve bilir`2 buyurmuştur