Şirket geçen ay yaptığı açıklamada birden fazla markası için araç üretecek fabrikanın nereye kurulacağı konusunda sonuncu bir karar almadığını belirtmiş olsa da, husus hakkında bilgisi bulunan iki kaynak, Volkswagen’in Türkiye’de yatırım yapmaya yakın olduğunu ve yakında adım atacağını belirttiler.
İsimlerinin açıklanmasını istemeyen kaynaklar Volkswagen’in taşıt vergi sisteminde ne üzere taahhütler istediğini söylemedi. Lakin Türkiye’de yapılan tüm yeni araç alımlarına hem özel tüketim vergisi (ÖTV) hem de KDV uygulanıyor. ÖTV motor hacmi 1.6 litreye kadar olan araçlar için yüzde 45- yüzde 60 aralığında değişirken, 2 litreye kadar hacimli araçlarda yüzde 100-110’a çıkıyor.
KİMİ TALEPLERİ VAR
“Volkswagen Türkiye’ye 1 milyar euro yatırıma büyük oranda hazır… Yalnızca vergi konusunda Türkiye’den birtakım düzenleme talepleri var” diyen birinci kaynak, Türkiye’nin mevcut üreticilere ziyan vermeyecek lakin Volkswagen’in telaşlarını giderecek bir formül bulmaya çalıştığını tabir etti. Ortalarında Fiat, Renault, Ford, Hyundai ve Toyota’nın bulunduğu esas milletlerarası üreticiler Türkiye’de hali hazırda büyük ölçekli üretim yapıyorlar. Bu üreticiler geçen yıl 1.3 milyon adet araba ve hafif ticari araç ihracatı yaparken, üretimleri bu sayısı aştı.
TÜRKİYE DAHA YAKIN
Araba satışlarından alınan yüksek vergiler tüketicileri ve yurtiçi pazar için de üretim yapma mecburiliği olan üreticileri 1.6 litrenin altındaki motor hacimlerine sıkıştırıyor. Türkiye’de geçen yıl satılan arabaların yüzde 96’sı 1.6 litreden küçük motorlara sahipti. Volkswagen yeni fabrika yatırımı için Bulgaristan’ı da inceliyordu. Lakin kaynaklar şirketin Türkiye’de kesin yatırım kararı almaya yaklaştığını belirttiler.
İkinci kaynak, “Sadece şu anda vergi sistemine dair bir bahis kaldı” diyerek görüş ayrılıklarının giderilebileceğini belirtti ve ekledi:
“Hemen olmasa da belirli devir için uygulama taahhüdü kâfi olabilir. Bu talebin son olarak Cumhurbaşkanı Erdoğan’a iletilmesi gündemde. Kısa müddette son karar çıkacaktır.”