iltasyazilim
FD Üye
Genç Kalemler dergisi civarda toplanarak, Yeni Lisanhareketini başlatanlar da devrin Türkçülük hareketini yürüten sanat ve zihin adamlarıdır Türkçe'nin sadeleşmesi konusunda en daimi atılımı, “Yeni Lisancılar başarmıştır 1911'de Selânik'te “Genç Kalemler dergisi etrafında toplanan Yeni Lisancılar birincil kez “Millî Edebiyat kavramını da ortaya atmışlardır
Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp, Ali Canip, Âkil Koyuncu'nun öncülüğündeki Genç Kalemler ve Yeni Lisan hareketi “Ulusal bir edebiyat ulusal bir dille yaratılabilirgörüşünü ortaya atıp, Türkçe'nin sadeleşmesi için şu ilkeleri kabul ve ilân etmişlerdir:
1 Arapça ve Farsça dilbilgisi kurallarının kullanılmarnası, bu kurallarla yapılan terkiplerin kaldırılması,
2 Arapça ve Farsça kelimelerin Türkçe'de söylendikleri gibi yazılması,
3 Diğer Türk Lehçelerinden kelimeler alınmaması,
4 İstanbul konuşması başlıca alınarak yeni bir yazı dilinin meydana getirilmesi,
5 Dil ve edebiyatın doğubatı taklitçiliğinden kurtarılması,
Türk şair, yazan ve us adamları aralarında kısa zamanda yayılan bu yeni lisan ve millî edebiyat anlayışı, bir edebiyat akımı halini almış ve devrin anında tüm şair ve yazarları bu hoşgörüyle eserler vermişlerdir Bu dönemde sade dille eser veren şair ve yazarlardan bazıları şunlardır: Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin, Faruk Nafiz, Halit Fahri, Orhan Seyfi Yusuf Ziya Enis Behiç, Halide Edip, Yakup Kadri, Refik Halid, Reşat Nuri, Yahya Kemal; Türkçü hareketin içinde bulunmamak beraber Mehmet Akif, Süleyman Nazif ve daha bir fazla isim
Günümüz Türkçesi ’nin sadeleşmesinde ve gelişmesinde Yeni Lisan Hareketi birincil devre, açılış devresi olarak düşünülürse, ikinci devresi de 1930'larda başlayan Dil İnkılâbıdevresidir Bu devrede Atatürk'ün öncülüğü ile Türkçe'ye devlet elî uzanmış, sadeleşme ve Türkçecilik bir devlet politikasıhaline getirilmiştir 1928'de Lâtin Alfabesi'nin kabulü ve 1932'de Türk Dil Kurumunun kuruluşu, Türkçe'nin sadeleştirilip zenginleştirilmesi yanına araştırılıp incelenmesini de sağlamıştır *
Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp, Ali Canip, Âkil Koyuncu'nun öncülüğündeki Genç Kalemler ve Yeni Lisan hareketi “Ulusal bir edebiyat ulusal bir dille yaratılabilirgörüşünü ortaya atıp, Türkçe'nin sadeleşmesi için şu ilkeleri kabul ve ilân etmişlerdir:
1 Arapça ve Farsça dilbilgisi kurallarının kullanılmarnası, bu kurallarla yapılan terkiplerin kaldırılması,
2 Arapça ve Farsça kelimelerin Türkçe'de söylendikleri gibi yazılması,
3 Diğer Türk Lehçelerinden kelimeler alınmaması,
4 İstanbul konuşması başlıca alınarak yeni bir yazı dilinin meydana getirilmesi,
5 Dil ve edebiyatın doğubatı taklitçiliğinden kurtarılması,
Türk şair, yazan ve us adamları aralarında kısa zamanda yayılan bu yeni lisan ve millî edebiyat anlayışı, bir edebiyat akımı halini almış ve devrin anında tüm şair ve yazarları bu hoşgörüyle eserler vermişlerdir Bu dönemde sade dille eser veren şair ve yazarlardan bazıları şunlardır: Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin, Faruk Nafiz, Halit Fahri, Orhan Seyfi Yusuf Ziya Enis Behiç, Halide Edip, Yakup Kadri, Refik Halid, Reşat Nuri, Yahya Kemal; Türkçü hareketin içinde bulunmamak beraber Mehmet Akif, Süleyman Nazif ve daha bir fazla isim
Günümüz Türkçesi ’nin sadeleşmesinde ve gelişmesinde Yeni Lisan Hareketi birincil devre, açılış devresi olarak düşünülürse, ikinci devresi de 1930'larda başlayan Dil İnkılâbıdevresidir Bu devrede Atatürk'ün öncülüğü ile Türkçe'ye devlet elî uzanmış, sadeleşme ve Türkçecilik bir devlet politikasıhaline getirilmiştir 1928'de Lâtin Alfabesi'nin kabulü ve 1932'de Türk Dil Kurumunun kuruluşu, Türkçe'nin sadeleştirilip zenginleştirilmesi yanına araştırılıp incelenmesini de sağlamıştır *