Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Yeni Tomacılık Ne Demektir?

Yeni Tomacılık Ne Demektir?

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Yeni Tomacılık Ne Demektir?

Yeni Tomacılık Katolik kilisesinin çağdaşlaştırılmaya çalışılan resmi öğretisi Yeniskolastik de denir Aquino'lu ermiş Thomas'nın öğretisini sözde çağdaş bilimsel verilerle uzlaştırır 1879 yılında Papa XIII, Leon kadar Hıristiyanlığa uygun tek felsefe olarak ilan edilen ve Jaques Maritain (1882) ve Etienne Henri Gilson (1884) gibi düşünürleri de peşine takan Yenitomacılık, metafizik yapısı içinde, nesnel gerçekliği müdafaa etmek iddiasındadır

Yenitomacılara tarafından nesnel hakikat vardır, çünkü insanın bilincinin dışındaki tüm nesneler de Tanrı göre yaratılmıştır Tanrı, insana bu objektif gerçekliği bilsin ve tanısın diye bir düşünce (hafıza) vermiştir İnsan şüphesiz, bilincinin dışındaki bu objektif gerçekliği, usunun yardımıyla bilecek ve tanıyacaktır Yenitomacılar, bu konuda, varoluşçuların (egzistansiyalizm) usaaykırıcılıklarını suçlarlar ve varoluşçulara aleyhinde insan usunu savunurlar

Bu bakımdan, örneğin bir Tanrısız varoluşçuyla bir Tanrıcı Yenitomacının tartışması o kadar eğlendiricidir Oysa Yenitomacıların bu usçulukları, metafizik anlamda bir usçuluktur; çünkü dinsel dogmalara aykırı bulunan bilimsel gelişmeyi usaaykırı bulmaktadırlar Yenitomacılığa göre doğa, tanrısal düşüncenin ve tarih kutsal amacın gerçekleştirilmesinden ibarettir

Mesela, Yenitomacı İngiliz tarihçisi A Toynbee: Tarihin, Tanrı'nın esrarlı eliyle yönetilmekte olduğunuve yalnız din kurumunun hakiki kurtuluşu ve mutluluğusağlayabileceğini savunmaktadır Toynbee'ye göre, tarih, Tanrı kadar evvelden belirlenmiştirve mucizevi bir niteliktedir Yenitomacılara göre gerçeğe üç yoldan erişilir: Bilim, felsefe ve din Lakin bunun bir koşulu vardır: Bilim, metafizik felsefeye; metafizik felsefe de dine aykırı olamaz

Yenitomacılara tarafından bilim, ama günlük gerçekleri çözümleyebilir, mutlak ve ulu gerçeğe yalnız inan yoluyla ulaşılabilir Bilimin amacı, inanı güçlendirecek kanıtlar bulmak olmalıdır Yenitomacılık, töresinde de, yapısı gereği ve zorunlu olarak her türlü adaletsizliğe karşı protestonun yerine duayı koyar Yenitomacılığa tarafından insan bu dünyayı yok, öbür dünyayı düşünmeli, şu gelip geçici konukluğunda başına ne gelirse boyun eğip sonsuz hayatı düşlemelidir 1889 yılında Belçika'nın Louvain Üniversitesinde kurulan Felsefe Enstitüsü ve D Mercier, De Wulf gibi profesörlerinin yönettiği Revue NeoScolastique, Yenitomacılığın idare merkezidir Seçmeci bir anlayışla Aquino'lu Thomas'nın öğretisini Kant, Schelling ve Hegel idealizmleriyle kaynaştırmıştır

Toplumculuğu olduğu değin anamalcılığı da eleştirir görünerek dinsel bir toplum örneği ileri sürer ve gizli gizli anamalcılığı destekler Felsefeyle tanrıbilimi aynılaştıran Yenitomacılık, dağıtılmış vesilelerle papalar tarafından yayımlanan dinselsosyohesaplı genelgelerle sürdürülmeye çalışılmaktadır Anamalcılığın ve emperyalizmin dinsel savunuculuğunu yapan Yenitomacılık, imal araçları üstündeki özel mülkiyeti bir doğal adalet sayar ve tanrının buyurduğu bu hakkın dokunulmazlığını ileri sürer bununla birlikte, savunusunu gizli tutmak için, toplumbilime de el atar ve anamalcılıkla toplumculuktan çok daha tüzel olduğunu söylediği kilise egemenliğine dayanan üçüncü bir toplum düzeni ütopyası önerir, arasıra anamalcılığa sudan eleştiriler de yöneltir

Örneğin hesaplı ve siyasal gücün tekeller elinde toplanmasının içten olmadığını ileri sürer, para kazanma hırsının törebilimsel çöküntülere yolaçtığını söyler, yoksullara karşısında daha şefkatli ve eli açık davranılmasını öğütler Ne var ki bizzat İsa'nın ileri sürdüğü insan kardeşliği ve eşitliğinin sözünü etmez, yoksulluğun erdemi dogmasını görmezlikten kazanç Ünlü bir diyalektikçinin dediği gibi, İsa dirilmiş olsa onu bu saçmasapan düşüncelerinden ötürü mahkûm etmekten katiyen çekinmez Çağdaş bilimsel kuramları ayırmak (tahrif etmek), saptırmak ve kendine uydurmaya hedeflemek Yenitomacılığın temel ırasıdır

Başlıca temsilcileri Gilson, Maritain, Raekmeker, Lotze de Fries, G Wetter, Boçenski, Catherin, Brugger, Dampf, ConradMartius, Geyser, Manser, NellBreuning, Sertillanges, J de Vries, MarĞchal, Meyer, Welty vb'larıdır *
 
858,498Konular
982,028Mesajlar
30,009Kullanıcılar
hshahzjxhstzSon üye
Üst Alt