Yerebatan Sarnıcı için zor seçim İstanbul halkını kuvvet bir tercih bekliyor Ya Yerebatan Sarnıcı’ndan olacaklar veya tramvaydan! Ya binlerce yıllık birçok tarihi eser büyük zarar görecek ya da ‘Tarihi Yarımada’da tramvay işlemeyecek Sahiden halkın bir tercih yapması da gerekmiyor Çünkü bu konuda tek karar mercii Koruma Kurulu; zaten kurul da kararını verdi: Ağır araçların yaydığı titreşimin Yerebatan Sarnıcı’na hasar verdiğini saptayan kurul, derhal sarnıcın bulunduğu yolun vasıta trafiğine kapatılmasını istedi Kurul, 28 Temmuz 2010 tarihinde ayrıca de ‘çabuk’ notuyla aldığı bu kararı, İstanbul Valiliği ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne gönderdi 1549044759 1549044759 yerebatansarniciicinzortercih5c548c1c28432yerebatansarniciicinzortercih5c548c1c28432 yerebatansarniciicinzortercih5c548c1c28432 1 Ocak’tan bu yana kapalı Koruma Kurulu’nun “…eserin gelecek kuşaklara korunarak aktarılmasını temin etmek ve geri dönüşü olmayacak zararların önlemek… cümleleriyle başlayan gerekçeli kararı üzerine belediye, 1 Ocak 2011 tarihi itibariyle Yerebatan Caddesi ilk olarak elde etmek üzere, bu caddeye meydana çıkan birçok cadde ve sokağı vasıta trafiğine kapattı Bu tarihten itibaren sarnıç ile Ayasofya Müzesi arasındaki yoldan otomobil dahil motorlu araçların geçişine izin verilmiyor Ama kurulun ‘ağır araç trafiğine kapatılmalı’ kararına karşın bu güzergâhta tramvay halen işliyor Araba geçişi yasaklanırken tramvayın geçişine müsade verilmesi şaşırtıyor Sahiden tramvay da yasaklanmış dahilinde; oysa komite kararında ‘tramvay’ kelimesi geçmediği için belediye, şimdilik bu kararı uygulamıyor Lakin bir taraftan da yetkililer zorlama bir tercihle aleyhinde karşıya… Çünkü 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 61 maddesine kadar ‘kurum, kuruluşlar, belediyeler ile gerçek ve tüzelkişiler’ koruma kurulunun kararlarına alıntı yapmak zorunda Eğer belediye yetkilileri kurul kararı uygulanmazsa keza suç işlemiş olacaklar hem de tarihi esere hasar vermekle itham edilecekler Karar uygulandığında ise Beyazıt Eminönü yönünde çok ciddi ulaşım problemi ortaya çıkacak bu vesileyle Koruma Kurulu’nun yakın bir zamanda yeni bir karar alması ve bu kararda ‘tramvay’ adını da açık olarak zikretmesi bekleniyor Çünkü kurulun kararında ‘bütün uyarılara rağmen korunması gereken kültür varlığına hasar verildiğinin tespit edildiği ve esere ağır fiziki müdahaleler olduğu’ belirtiliyor Eğer belediye, kurul kararını uygulamamakta direnirse komite savcılığa suç duyurusunda bulunabilecek Tarihi Yarımada, Şehirsel ve Arkolojik SİT alanı Yerebatan Sarnıcı da bir numaralı korunması gereken tarihi eser statüsünde Gerçekte Koruma Kurulu’nun Yerebatan Sarnıcı ile ilgili hassasiyeti yeni değil; 1997’den bu yandan sarnıcın bulunduğu yoldan geçen araçların yaydığı titreşimlerin tarihi eserlere hasar verdiğini vurgulayan üç kararı var Bu kararların üçünde de ağır taşıtların metronun adı da yazılarak sarnıca verdiği zararlardan açıkça bahsediliyor Komite, daha önce de bu zararların önlenmesi için derhal tedbir alınmasını, analitik rölöve çalışmasının yapılmasını, sabit raporun hazırlanmasını ve koruma raporuyla birlikte kendilerine sunulmasını istemişti İstanbul Büyükşehir Belediyesi ise konuyla ilgili yorumlama yapmadı Yeraltında 336 sütunlu dev sarnıç 542 yılında Bizans İmparatoru I Justinianus tarafından Büyük Saray’ın su ihtiyacını yerine getirmek üzere yaptırılan Yerebatan Sarnıcı, 9 bin 800 metrekarelik bir alanı kapsayan dev bir inşa Burada herkes 9 metre yüksekliğinde 336 kolon bulunuyor Sarnıç, İstanbul’un en fazla ziyaret edilen mekânlarından biri Özel Yöneticilik de yıkılacak İstanbul 1 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu, 1999 yılında da Yerebatan’ın üzerinde bulunan ve sarnıca zarar veren Özel Yöneticilik Müdürlüğü Hizmet Binaları ile İl Genel Meclis Salonu’nun yıkılması kararını almıştı Ancak bu karar da uygulanmadı Yakında binaların boşaltılıp yıkılması bekleniyor