EĞİTİM MODELİ MESLEK SEÇİMİNİ DE ETKİLİYOR!
Öğrenciler meslek seçimlerini birden fazla vakit maharet ve ilgi alanlarını değil, ekonomik telaşlarını gözeterek yapıyor. Yaklaşık 100 bin öğrencinin 1 net bile yapamadığı 2022 YKS imtihan sonuçlarının tercih sürecinde de beğenilen mesleklerin bir evvelki jenerasyona nazaran değişmeye başladığı görülüyor. Çağın getirileriyle birlikte eğitimde başlayan dönüşümün göz arkası edilemeyeceğini savunan Life School eğitim modeli, öğrencilerin öz farkındalığını yükseltecek ve hayat tercihlerinde takviye niteliği sağlayacak bir eğitim anlayışının mümkün olduğunu aktarıyor.
Kendini tanıyan, ilgi alanlarını ve yeteneklerini bilen öğrenciler meslek seçimlerinde daha başarılı olabiliyor. Kişinin beklentileri, maharetleri ve ilgi alanlarının birbiriyle uyuşması başarılı bir meslek hayatının birinci adımı olarak kabul edilse de kar seviyesi gözeterek beğenilen mesleklere yönelim olabiliyor. O denli ki bir evvelki jenerasyonda doktorluk ve avukatlık mesleklerinin tanınan olması sonucu birçok hukuk fakültesi ve tıp fakültesi açıldığı gözlemleniyor. Ayrıyeten 2022 YKS sonuçları ve tercihlerinde de elde edilen farklı çıktılar dikkat çekiyor. İmtihana giren 3.008.287 adaydan 96.776’sı 1 net dahi yapamamış olmasıyla ön plana çıkıyorken sonuçlara nazaran fen liselerinden 55.476 adayın sadece 28.467’si 4 yıllık bir öğretim programına yerleşmeye hak kazanıyor. Bilhassa vakıf üniversitelerindeki hukuk ve tıp fakültelerinin kontenjanlarında da gözle görülür boşluklar oluştuğu görülüyor. İmtihan sonuçlarına ve talep gören “ideal” mesleklerin değişimine dikkat çeken Life School eğitim anlayışı, öz farkındalığı artıran ve çağa entegre bir eğitim ile meslek seçimi ortasındaki bağlantının altını çiziyor.
Bilinçsiz Seçimler Mutsuz Çalışanlar
İlk 12 yıllık eğitim devri, öğrencilerin kendini tanıması, farkındalığının artması ve kendini geliştirmesi için epeyce değerli konumlanıyor. Lisede yapılan alan tercihleri ise mesleklerin belirlenmesinde kritik bir rol üstleniyor. Değişen müfredat ve çağa entegre olmayan eğitim sistemi, öğrencileri meslek seçimlerinde daha kısıtlı bir alana itebiliyor. Öğrenciler daima değişen eğitim müfredatının içinde öz farkındalığı olmadan yaptıkları ve kendilerine uymayan meslek seçimleri yüzünden mutsuz çalışanlara dönüşebiliyor. Genel ekonomik kaideler, mesleklerin ekonomik getirisinin yıllara nazaran farklılaşması ve salgının sıhhat dalında yarattığı tesirle kontenjanların boş kaldığı gözlemleniyor. 2022 YKS sonrası yapılan tercihlere dikkat çeken Life School eğitim modeli, vakıf üniversitelerinde 500’ün üzerinde tıp fakültesi kontenjanı ve 578 hukuk fakültesi kontenjanının boş kalmasının değerli bir çıktı olduğunu vurguluyor.
Eğitimdeki Eksiklik Hayat Uzunluğu Bir Tesir Oluşturabiliyor
Eğitim sisteminin çağa uyumlu olmaması sistemde bütünsel bir eksikliğe neden olabiliyor. 2022 YKS sonuçlarındaki muvaffakiyet oranı da göz gerisi edilemeyen bir gerçeği yansıtıyor. Eğitim sisteminin öğrencilere yeni ve hayatın içinden tahsil imkanı sunmaması ve çağın gözdesi mesleklere yönelik de bir kurgu oluşturmaması meslek hayatını etkileyen ögeler ortasında yer alıyor. Ezberin değil daima öğrenmenin ön plana çıktığı Life School eğitim modeli de öğrenci gereksinimlerine yönelik geliştiriliyor. Odaklanma mühletleri kısalan ve soruna direkt giren içerikleri tercih eden Z neslinin eğitim hayatına, “yapmak” “bilmek” ve “olmak” niteliklerinden oluşan dünya kapasitelerini katmayı hedefleyen Life School eğitim anlayışı, yanlışsız bir eğitim modeliyle daha hakikat bir meslek seçimi yapılabileceğini savunuyor.
Kaynak: (BYZHA) - Beyaz Haber Ajansı