elektronikci
FD Üye
Günlük hayatımızda gördüğümüz yahut duyduğumuz şeyler, sıklıkla dikkatimizin dağılmasına ve farklı kanılara itilmemize sebep olabiliyor. Trafikte yaşanabilecek dikkat dağınıklığının sonuçları ise epeyce büyük olabilir.
Her ne kadar trafikte karşılaştığımız birtakım ihtarlar, düzgün bir maksada hizmet ediyor üzere görünse de ortaya çıkan araştırma birtakım ikazların çok da düzgün şeylere sebep olmadığını gösteriyor. Araştırmacılar, yol kenarına yerleştirilmiş olan kimi ikazların şoförlerin dikkatini dağıttığını ve daha çok kazaya sebebiyet verdiğini açıkladı.
Teksas’taki reklam panoları, şoförleri farklı kanılara iterek kaza oranını artırıyor
(Teksas yollarında bu yıl 1669 ölüm)
Teksas’ta yapılan araştırma, hayli tartışmalı bir mevzuyu ele aldı. Teksas ve ABD’nin 28 eyaletinde daha uygulanan sistemde; insanların daha dikkatli olması için yol kenarlarında yıl içerisinde kazalarda hayatını kaybeden insan sayısının yazıldığı tabelalar bulunuyor. Her ne kadar bu birinci bakışta “Bu kadar insan ölmüş, ben dikkatli olmalıyım” cümlesini düşündürtüyor ve şoförleri daha dikkatli olmaya itiyor üzere görünse de durum tam olarak bu türlü değil. Araştırmacılar, uyarı tabelalarından sonraki 10 km içerisinde kaza oranlarının yüzde 4,5 daha fazla olduğunu ortaya çıkardı. Bu da yalnızca Teksas’ta ikazların, yılda 2.600 kazaya ve 16 vefata neden olabileceği manasına geliyor. ABD’nin geneline bakıldığında ise bu oran yılda yaklaşık 17.000 kaza daha fazla olması demek.
Şimdiye kadar dikkat dağınıklığına sebep olabilecek şeylerle ilgili yüzlerce makale ve araştırma mevcut. Lakin bu dikkat dağınıklığının yollardaki ikaz yazılarından kaynaklanabileceği şimdiye kadar hiç düşünülmemişti. Araştırmacılar, ihtarların şoförlerin dikkatini dağıtmasının sebebini; bireyleri karamsarlığa düşürerek farklı kanılara itmesi ve bunun bir sonucu olarak da etrafında olup bitenlere karşı daha dikkatsiz olması olarak açıklıyor. Dikkati dağılan şoförlerin refleksleri de yavaşladığı için daha çok kaza meydana gelebiliyor. Bununla birlikte araştırmacılar, yalnızca bu vefat sayılarının yazdığı ihtarların değil; reklam panolarının da misal bir seviyede dikkat dağıtıcı olabileceğini vurguluyor. Birebir vakitte şoförlerin dikkatini dağıtabilecek ve farklı kanılara itebilecek tüm ihtar ve panoların bilhassa keskin virajlı yollarda kullanılmasıyla ilgili kaygı duyduklarını belirtiyorlar.