YouTube, dezenformasyon teknikleriyle ilgili kullanıcılarına eğitim emelli reklam görüntüleri gösterecek.
Karar, Cambridge Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmanın sonucunda verildi. Araştırmacılar, eğitici görüntülerin insanların manipülatif içeriği tespit etme maharetlerini artırdığını ortaya koydu.
İlk etapta Ukraynalı göçmenlerle ilgili palavra haberlerle gayret emeliyle Slovakya, Çek Cumhuriyeti ve Polonya’da gösterime başlayacak olan görüntüler için Google da “Sosyal medyanın yanlış bilgilerin yayılmasını önlemede tesirli bir rol oynayabileceğini kanıtlayan araştırma heyecan verici” açıklaması yaptı.
“Gerçeği evvelden gösterme” ismi verilen çalışma, insanların dezenformasyona maruz kalmadan evvel bunun nasıl üretilip yayıldığını öğrenmeleri halinde palavra haberlerin nasıl etkisiz kaldığını ortaya koydu.
Videolar 5,4 milyon şahsa izletildi. Bu şahıslardan 22 bini daha sonra bir ankete katıldı.
BBC'de yer alan habere nazaran araştırmacılar, görüntü izleyen şahısların, palavra haber yayan bir içerikteki “dezenformasyon tekniklerini çabucak tespit ettiğini, emniyetli ve sağlam olmayan bilgi kaynakları ortasında kolaylıkla ayrım yapabildiğini ve bilgiyi paylaşıp paylaşmama konusunda daha gerçek karar verebildiğini” gördü.
Araştırma, YouTube’un da sahibi olan Google’la ortak olarak yapıldı. Sonuçlar ayrıntılı olarak Science Advances isimli bilim mecmuasında yayımlanacak.