![s-f239368f86a338a316a3a07e88e3860381911a7f.jpg](https://img-s3.onedio.com/id-623077ad3bd89f2839acba35/rev-0/raw/s-f239368f86a338a316a3a07e88e3860381911a7f.jpg)
Geçen haftalarda petrol fiyatları savaşın tesiri bir yandan, Rusya ile Ukrayna'nın petrol üreticisi olması bir yandan, öteki petrol üreticilerinin gereksinimi karşılayamaması başka yandan yükseldi durdu.
Hatta bir orta o denli bir fırladı ki tarihi doruklarına koşarken hepimiz yüreği ağzına geldi.
Petrolde yükseliş!
100 dolar geçince başladı büyük büyük kurumlar 130 olur, olmadı 150, durmadı 200 diye diye.
Petrol hem dünyada enflasyonu tetikledi hem de bizde zati yüksek olan enflasyonu coşturdu. Dolar/TL'de de gerilimiler artınca vatandaş her akşam sonraki güne nazaran daha ucuz olsun diye istasyonlarda soluğu aldı. Akaryakıt kuyrukları oluştu yetmedi bir de istasyonlar kâr edemiyoruz diye isyan etti.
Oysaki petrol fiyatları 2-3 gün içinde 130 dolarlardan 100 dolar düzeylerine geri geldi. Her gün artırım gelen akaryakıt fiyatlarında dün yalnızca motorinde sessiz sedasız bir indirim yapıldı.
Önce fiyatlar yükselirken nasıl ivmelenmiş bir ona bakalım. Malum artırımlar kepçeyle, indirim bir tatlı kaşığı olunca insan merak ediyor.
Ekonomist Selçuk Geçer bu türlü bir karşılaştırma yapınca artırımların suratını hatırlayalım istedik
Benzin fiyatlarında yükseliş evvel Avrupa'da başladı
Her şey bir yılbaşı gecesi başlamıştı. Daha öncesi de vardı da petrol orada devreye girmiyordu. Her alanda gelen artırımlar vatandaşın belini şimdi bükmemişti malum maaşlar daha yeni artmıştı. Halbuki derin darbenin akaryakıt olacağını şimdi kimse öngörememişti.
Arada hakikaten bu işlerden anlayarak büyük resmi görenler söylüyordu. Fransa'da dayı oğlundan, Almanya'da teyze kızından, ABD'deki okul arkadaşından haber alan oradaki akaryakıt fiyatlarının bizden kat be kat yüksek olduğu konusunda bizi uyarıyorlar hatta İngiltere'de Brexit ve pandemi kaynaklı tedarik zahmeti olması değerli olmayıp halkın akaryakıt kuyruklarında perişan olduğuna bakıp halimize seviniyorduk.
Akaryakıt fiyatları nereden nereye?
Türkiye'de 2021 yılının son gününde akaryakıt İstanbul'da 12,31, Ankara'da 12,37 ve İzmir'de 12,39 litre/TL'den satılıyordu.
Motorin ise İstanbul'da 11,45, Ankara'da 11,51 ve İzmir'de 11,53 lira olurken, LPG de İstanbul'da 7,98, Ankara'da 8,02 ve İzmir'de 7,86 lira olarak fiyatlanıyordu.
Brent tipi ham petrol varili 31 Aralık 2021 gününe 79 dolardan başlayıp, günü 77 dolardan sonlandırmıştı.
Dolar/TL de yılın son gününde 13,25'ten 2021 yılını tamamlamıştı. 20 Aralık'taki 18,40-12,60 hareketi sonrası dengelenme düzeyleri burasıydı.
Savaş, petrole ne yaptı?
Günler birbirini kovalarken 2 ay 2 yıl üzere geldi. Petrol hafif hafif dolar/TL üzere yükselişini sürdürse de çok dikkat çekmiyordu. Ta ki 24 Şubat sabahı çağdaş dünya bir savaşa uyanana kadar!
Dünyanın en büyük petrol üreticilerinden Rusya, Ukrayna'ya saldırmıştı. O sabaha 94 dolar düzeyinden uyanan Brent kendini bir anda 100 doların üzerinde buldu lakin geçer sandı lakin geçmedi. 8. günün şafağında ise 133 dolar olmuştu.
24 Şubat'ta dolar/TL de güne 13,82'den başladı 14 Mart prestijiyle 14,80 düzeylerinde süreç görüyor.
Gelelim akaryakıt fiyatlarına! Motorin de olur!
Yılbaşından bu yana akaryakıt fiyatlarındaki değişiklikler
Sonuçta ne mi oldu?
Benzine toplamda 7,92, motorine 11,13 ve LPG'ye 1,75 lira artırım yapıldı.
Türkiye'de 10 Mart'ta akaryakıt İstanbul'da 20,23, Ankara'da 20,29 ve İzmir'de 20,31 litre/TL oldu.
Motorin ise İstanbul'da 22,58, Ankara'da 22,64 ve İzmir'de 22,66 lira olurken, LPG de İstanbul'da 9,73, Ankara'da 9,77 ve İzmir'de 9,61 lira olarak fiyatlandı.
Yılbaşında bu yana akaryakıtta artış oranı yüzde 60'ın üzerinde olurken, motorinde yüzde 100'e yaklaştı. LPG'de de yaklaşık yüzde 22 oranında artış oldu.
Petrol başa döndü! Ya depolarımız tüm bu olanları silebilecek mi?
Dün sessiz sedasız gelen indirimlere sıra geldi artık. Bugün de bekleniyor.
24 Şubat'ta 100 doları gören Brent petrol varili bugün de 100 dolar düzeylerinde.
Benzin 24 Şubat'ta 15,11, motorin 15,32 ve LPG 9,45 liraydı. Bugün ise çok diğer yerlerde...