nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Yunus Emre Allah Ve İnsan Sevgisi,
1 ALLAH SEVGİSİ :
Bütün tasavvuf ehlinde olduğu gibi , Yunus Emre ’de de Allah sevgisi en üst düzeydedir Ve şiirlerinin başlica temasidir az daha tüm şiirlerinde Allah sevgisi işler, aşik olanin sevgilisine duydugu hislerin daha fazlasini duyarak şiirlerinde bunu dile getirir:
“Aşkin aldi benden beni , bana seni gerek seni,Ben yanarim dünü günü bana seni lüzum seniYunustur benim adim, gün geldikçe artar oldumIki cihanda maksudum bana seni gerek seni
diyerek Allah ’a karşi olan sevgisini iki cihanda bile tek istediginin Allah sevgisi oldugunu belirtir Yunus Emre ’de Allah sevgisi diğer şairlere benzemez O söylemek istediği duyguların sade bir Türkçe ile söyler az çok aynı zamanda yaşayan mevlana ; benzer duyguları eserlerle çevresine tavsiye ederken o sade bir anlatımla insanlara anlatmış duygularını Allah aşkını her şeyin üstünde tutar Hatta kendinin yerine içinde sadece Allah aşkının olmasını ister:
“İlahi bir aşk ver bana, kandalığımı (nerede olduğumu) bilmeyeyimYavu kılayım (kaybolayım) ben beni isteyüben bulmayayım
diyerek, Allah aşkini tamamen benligini sarmasini ister Bu bakimdan az daha Allah sevgisini kendi benligiyle bütünleşip insanliktan siyrilmak ister Ve bu bütünleşmeyi
“Aşktir bu derdin dermani, aşk yolunda verem cani,Yunus Emre eydür bunu, bir dem aşksiz olmayayim
diyerek ebedi sürmesini ister Bunun da gerçekleştigini yani Allah sevgisi ile bütünleştigini söyler bize Yunus Emre
Beni bende demen bende degilim, Bir ben vardi bende benden içeri
derken öte taraftan;
“Yürür isem gönlümde söyler isem dilimde, Çalab (Allah) kendi nurunu gözüme tuş eyledi
diyerek bu isteğini gerçekleştiğini belirtiyor Allah sevgisine ve Allah ’a ulaşmada hiç bir engel tanimaz ve Allah katinda kiymetinin fazla olduguna inandigi Hz Muhammed ’den tutunda Gözü yaşli Yakub (as) ’a kadar herkesle birlikte Allah ’ı ve Allah sevgisini çağırır Burada Yunusun büyüklüğü bir daha ortaya çıkıyor O Kadar fakat insanların dini kayda değer değildir Ve bütün dinlerin semavi dinlerin iki taraflı noktası Ulu Allah ’tır İşte yine Yunus Emre tüm dinlerle çağırıyor Allah ’ı, aşkını ve sevgisini Şu dizeler sanırım bunu fazla hoş ifade ediyor:
“Gökyüzünde İsa ile, tur dağında Musa ile,Elindeki asa ile çağırayım Mevlam seniDerdi ökküş Eyyub ile, ağlamaklı Yakup ile Ol Muhammed mahbub ile çağırayım Mevlam seni
2 İNSAN SEVGİSİ :
Yunus Emre her şeyden önce gönül insanıdır Sevgi aşığıdır Onun tek istediği sevgiye balı olan her şeydir İnsanın ilk önce gönlüne yük verir Bir gönül yıkmayı büyük günah sayar Yukarıda da belirttiğimiz gibi Yunus Emre genel felsefesi insan ve aşk özellikle ilahi aşk üzerinedir Günümüzde herkes bir demokrasi havarisi kesiliyor Özgürlükler deniliyor, esas adalet ve hukuk deniliyor Yunus Emre bunu asır öncesinden halletmiştir Çünkü “Yaratılanı sev yaratandan ötürü diyerek bütün insanlığı bütün mahlukatı bütünü mevcudatı özet olarak yaratılmış olan her şeyi sevmemiz gerektiğini söylüyor İnsanların kimlikleri ve milliyetleri manâlı değildir, hatta ve hatta dinleri de önemli değildir Yunus Emre için Önemli olan yaratılmış olması ve onu da bir yaratanının bulunması yani Ulu Allah kadar yaratılmış olmasıdır İnsan bedel verilmiş yaratılmıştır İnsan ne değin kötü olsa da ne kadar istemediğimiz düşmanımız olsa da Hakkın hatırı için Yaratanının hatırı için hoşlanmak zorundayız, ve biz de bir yaratılmış olduğum z için sevilmek zorundayız Zaten tekrar Yunus Emre “Sevelim sevilelim bu dünya kimseye kalamaz diyerek insanın dünyada ama amacının ne olması gerektiğin açıklıyor Hoşlanmak Yüce Allah göre bize verilmesi en büyük nimettir Ulu Allah ’ı sevmekle kalmayıp ona aşık olmamız gerektiğini de söylüyor Zaten şiirlerinde başlıca tema bu yöndedir Aşksız insanın odundan farkı olmayacağın da söylüyor
Yunus Emre ’de insanın dili dini manâlı değildirYunus Emre için tüm insanlar birdir Aynı gözle insan gözüyle bakılmasını ister Bu bakımdan halk müziği eşittir ona tarafından
Yetmiş iki millete bir göz ile bakamayan,Şer ’in evliyasıyla hakikatte asidir
der Yeniden burada Kur'anı Kerim ’in kardeşlik formülünü uyguladigini şu dizelerinden anlıyoruz:
“Hakkı hakiki sevenlere, cümle alem kardeş kazanç
Kur'anı Kerim de “inanalar kardeştir (Hucurat 10) diyordu Yunus Emre asıl hedefini ve dünyada ama amacını şöyle açıklar:
“Ben gelmedim dava için, Benim işim sevi (sevgi) için
İçinde bulunduğumuz şu müsamaha ve barışma ortamına çok yoksul olduğumuz bu ortamda bu satırlar sanırım insanımızı kendisine gelir Ortadan kin ve nefret duyguları kalkar da özlediğimiz aydınlık yarınlara bir lahza önce kavuşuruz *
1 ALLAH SEVGİSİ :
Bütün tasavvuf ehlinde olduğu gibi , Yunus Emre ’de de Allah sevgisi en üst düzeydedir Ve şiirlerinin başlica temasidir az daha tüm şiirlerinde Allah sevgisi işler, aşik olanin sevgilisine duydugu hislerin daha fazlasini duyarak şiirlerinde bunu dile getirir:
“Aşkin aldi benden beni , bana seni gerek seni,Ben yanarim dünü günü bana seni lüzum seniYunustur benim adim, gün geldikçe artar oldumIki cihanda maksudum bana seni gerek seni
diyerek Allah ’a karşi olan sevgisini iki cihanda bile tek istediginin Allah sevgisi oldugunu belirtir Yunus Emre ’de Allah sevgisi diğer şairlere benzemez O söylemek istediği duyguların sade bir Türkçe ile söyler az çok aynı zamanda yaşayan mevlana ; benzer duyguları eserlerle çevresine tavsiye ederken o sade bir anlatımla insanlara anlatmış duygularını Allah aşkını her şeyin üstünde tutar Hatta kendinin yerine içinde sadece Allah aşkının olmasını ister:
“İlahi bir aşk ver bana, kandalığımı (nerede olduğumu) bilmeyeyimYavu kılayım (kaybolayım) ben beni isteyüben bulmayayım
diyerek, Allah aşkini tamamen benligini sarmasini ister Bu bakimdan az daha Allah sevgisini kendi benligiyle bütünleşip insanliktan siyrilmak ister Ve bu bütünleşmeyi
“Aşktir bu derdin dermani, aşk yolunda verem cani,Yunus Emre eydür bunu, bir dem aşksiz olmayayim
diyerek ebedi sürmesini ister Bunun da gerçekleştigini yani Allah sevgisi ile bütünleştigini söyler bize Yunus Emre
Beni bende demen bende degilim, Bir ben vardi bende benden içeri
derken öte taraftan;
“Yürür isem gönlümde söyler isem dilimde, Çalab (Allah) kendi nurunu gözüme tuş eyledi
diyerek bu isteğini gerçekleştiğini belirtiyor Allah sevgisine ve Allah ’a ulaşmada hiç bir engel tanimaz ve Allah katinda kiymetinin fazla olduguna inandigi Hz Muhammed ’den tutunda Gözü yaşli Yakub (as) ’a kadar herkesle birlikte Allah ’ı ve Allah sevgisini çağırır Burada Yunusun büyüklüğü bir daha ortaya çıkıyor O Kadar fakat insanların dini kayda değer değildir Ve bütün dinlerin semavi dinlerin iki taraflı noktası Ulu Allah ’tır İşte yine Yunus Emre tüm dinlerle çağırıyor Allah ’ı, aşkını ve sevgisini Şu dizeler sanırım bunu fazla hoş ifade ediyor:
“Gökyüzünde İsa ile, tur dağında Musa ile,Elindeki asa ile çağırayım Mevlam seniDerdi ökküş Eyyub ile, ağlamaklı Yakup ile Ol Muhammed mahbub ile çağırayım Mevlam seni
2 İNSAN SEVGİSİ :
Yunus Emre her şeyden önce gönül insanıdır Sevgi aşığıdır Onun tek istediği sevgiye balı olan her şeydir İnsanın ilk önce gönlüne yük verir Bir gönül yıkmayı büyük günah sayar Yukarıda da belirttiğimiz gibi Yunus Emre genel felsefesi insan ve aşk özellikle ilahi aşk üzerinedir Günümüzde herkes bir demokrasi havarisi kesiliyor Özgürlükler deniliyor, esas adalet ve hukuk deniliyor Yunus Emre bunu asır öncesinden halletmiştir Çünkü “Yaratılanı sev yaratandan ötürü diyerek bütün insanlığı bütün mahlukatı bütünü mevcudatı özet olarak yaratılmış olan her şeyi sevmemiz gerektiğini söylüyor İnsanların kimlikleri ve milliyetleri manâlı değildir, hatta ve hatta dinleri de önemli değildir Yunus Emre için Önemli olan yaratılmış olması ve onu da bir yaratanının bulunması yani Ulu Allah kadar yaratılmış olmasıdır İnsan bedel verilmiş yaratılmıştır İnsan ne değin kötü olsa da ne kadar istemediğimiz düşmanımız olsa da Hakkın hatırı için Yaratanının hatırı için hoşlanmak zorundayız, ve biz de bir yaratılmış olduğum z için sevilmek zorundayız Zaten tekrar Yunus Emre “Sevelim sevilelim bu dünya kimseye kalamaz diyerek insanın dünyada ama amacının ne olması gerektiğin açıklıyor Hoşlanmak Yüce Allah göre bize verilmesi en büyük nimettir Ulu Allah ’ı sevmekle kalmayıp ona aşık olmamız gerektiğini de söylüyor Zaten şiirlerinde başlıca tema bu yöndedir Aşksız insanın odundan farkı olmayacağın da söylüyor
Yunus Emre ’de insanın dili dini manâlı değildirYunus Emre için tüm insanlar birdir Aynı gözle insan gözüyle bakılmasını ister Bu bakımdan halk müziği eşittir ona tarafından
Yetmiş iki millete bir göz ile bakamayan,Şer ’in evliyasıyla hakikatte asidir
der Yeniden burada Kur'anı Kerim ’in kardeşlik formülünü uyguladigini şu dizelerinden anlıyoruz:
“Hakkı hakiki sevenlere, cümle alem kardeş kazanç
Kur'anı Kerim de “inanalar kardeştir (Hucurat 10) diyordu Yunus Emre asıl hedefini ve dünyada ama amacını şöyle açıklar:
“Ben gelmedim dava için, Benim işim sevi (sevgi) için
İçinde bulunduğumuz şu müsamaha ve barışma ortamına çok yoksul olduğumuz bu ortamda bu satırlar sanırım insanımızı kendisine gelir Ortadan kin ve nefret duyguları kalkar da özlediğimiz aydınlık yarınlara bir lahza önce kavuşuruz *