Us Engelli Çocukların Özbakım Becerileri özbakım becerileri ile ilgili faaliyetler öz bakım becerileri ile ilgili etkinlikler zihinsel engellilerde özbakım zihinsel engellilere yerinde engellilerde öz bakım Verdana, Arial, Helvetica, sansserifNormal çocuğun yaşamında erken yaşta başlayan özbakım becerilerinin gelişimi annebabalardan bağımsızlığın başlangıcını gösterir Yetersizliği olan çocuklar için bu serbest, çevresel beklentiler kadar zihinsel, maddi ve davranışsal yetersizliklerin bu esas becerilerini yavaşlatma, sınırlama veya belirsiz olarak ertelenmesine rağmen eşdeğer önemdedir Tuvalet eğitimi, yemek yeme ve giyinme becerileri en esas özbakım becerileridir Bu becerileri elyüz yıkama, diş fırçalama, burun temizliği ve banyo yapma becerileri izler Bu sürekliliğin sonunda çivi bakımı, deri bakımı, kozmetik ürünlerin kullanımı, saç bakımı ve cinsel organların temizliği gelir Hem günlük hayat işlerini yerine getirme yeteneği özbakımın niteliğini etkiler Elbise satın alma ve bakımı (basit tamir, seçim, renk ve biçim eş güdümü,ütüleme,temizlik ve koruma) yaşa ve havaya uygun giyinme,ilaçların kullanımı,dinç yemek yeme alışkanlıkları ve cinsel davranış (cinsel farklılıkların farkına varma,gizliliğe saygı ve bayanerkek sosyal ilişkileri)ileri düzeydeki özbakım becerileridir Verdana, Arial, Helvetica, sansserif Zihinsel yetersizliğin dışarıda pek fazla niçin, engelli çocuğun öz bakım becerilerini kazanmalarını geciktirebilir Bunlardan bazıları büyük adale becerilerindeki yetersizlikler (kol ve ayak kaslarındaki), görme yetersizliği, elgöz eş güdümündeki yetersizlik, manipülatif becerilerdeki yeteneksizlik, yemek yeme becerileri ile ilgili olarak ağız ve ağız içindeki bölümlerde şekil bozukluğu veya tam gelişmemiş olmasıdır Eğer bir çocuğun ufak kas gelişimleri iyice gelişmemişse düğmelerini iliklemede, sert yiyecekleri ısırmada, fermuarını ve kemerini sımsıkı kapamada güçlük çekebilir Düşünce engelli bir çocuk görsel uyarı, hareketleri taklit, kolay emir ve cümleleri kavrama gibi temel bilişsel becerilerin bazılarını öğrenememişse, bu durumda, öz bakım becerilerinin kazanılmasını geciktirir Verdana, Arial, Helvetica, sansserif Küçük kas becerilerinin gelişimindeki yetersizlikler, sinir sistemiyle ilgili yetersizlikler, ağız boşluğu ve adale yapısındaki bozukluklar (tavşan dudak, yarık damak zevki, vb) ve perhiz yapmayı gerektiren durumlar, yemek yeme becerilerinin kazanılmamasına ya da geç kazanılmasına yol açabilmektedir Görme ya da işitmedeki yetersizlikler ve uygunsuz öğrenme çevreleri de (fazla koruyucu ebeveynler, niteliksiz öğretmenler vb) yemek yemek yeme becerilerinin kazanılmasını negatif etkileyebilir Verdana, Arial, Helvetica, sansserif Giyinme becerileri, engelli ya da olağan olsun bütün çocuklar için soyunmayla ilgili becerilerden daha zordur böylece, çocuk giysileri çıkarmayı beceremiyorsa, ilk önce bu becerilerin öğretilmesi gerekir Giyinme ile ilgili öğretim ise, sonradan yer alır Düğme açma, kapama, çıt çıt takma, fermuar açmaçekme, düğüm ve fiyonk yapma elgöz benzeşen güdümü ve parmakla ilgili tam bir gelişme gerektirir Temel giyinme becerileri kazanıldıktan daha sonra, yerinde giysi seçimi ve kıyafet bakımı ile ilgili becerilerin fikir engelli çocuklara kazandırılması gerekir Engelli birey rengi ve biçimi ahenkli olan ve bununla beraber oluşturacağı etkinliğe ve hava şartlarına uygun olan giysiyi seçebilmelidir Engelli olan bireyin yaşına yerinde etkinliklere katılması ne kadar önemli ise, yaşına uygun giysiler giymesi de pek önemlidir Hafıza engelli olan bazı bireylerde yükselme gecikebilmektedir Böyle bir durumdaki engelli bireyin çocuk giysileri ile dolaştığı görülebilmektedir Ama, bu bireyin yaşına uygun giyinmesi onun toplumda yaşıtlarının arasına katılmasını kolaylaştıracaktır Verdana, Arial, Helvetica, sansserif Çocuk gelişiminin en önemli parçalarından olan tuvalet becerisi, sinirsel ve psikolojik olgunlaşma sonucu çoğunlukla yaşamın ilk beş yılında öğrenilmektedir Tuvalet becerisinin öğrenilmesinden önce bağırsak ve mesane kontrolü için olgunlaşmanın gerçekleşmiş olması gerekir Olağan gelişim bildiren çocuklar ilk önce mesane, sonra bağırsak kontrolü ve son olarak gece kontrolünü kazanırlar Akıl engelli çocuk ve ailesi için ise tuvalet becerisinin öğrenilmesi başlıca sorunlar içerir Düşünce engelli çocuğun, bağırsak ve mesane kontrolünün oluşması bayağı gelişim gösteren bir çocuktan oldukça yavaş ve geçtir böylece orta ve ağır derecede zihin engelli çocukların erginlikreşitlik çağına kadar tuvalet becerilerini öğrenemedikleri görülmektedir Hem pek çok engel türünde duyusal bozukluklar, dikkat, kas kontrolü, algıkavrama sorunları tuvalet becerilerinin öğretimini aksatan etkenlerdir Us engelli çocuklar, bu etmen ve özelliklerinden nedeniyle özel eğitim yöntemleri olmadan tuvalet becerisini kazanamamaktadır Verdana, Arial, Helvetica, sansserif Özbakım becerileri (tuvalet eğitimi, temizleme ve yeme alışkanlığı vb)allah vergisi getirilmeyen sonradan öğrenilerek kazanılan davranışlardır Özbakım becerileri , zihin engelli çocukların toplum içinde bağımsız bireykişilik kazanabilmeleri nedeniyle kazandırılan becerilerdir Zira kendi özel ihtiyaçlarını karşılayamayan bireylerin bağımsızlıklarından söz etmek muhtemel değildir Alışılagelmiş çocuklar, annebaba gibi modeller ya da onlara belli fırsatlar aracılıyla gelişim evreleri içinde özbakım becerilerini kazanabilmektedir Buna karşın zihin engelli çocuklar, genellikle sıradan çocuklara belli fırsatlara sahip bulunamamaktadır Çünkü aileler düşünce engelli çocuğun özbakım becerilerini nasıl kazanacağına ilişkin yeterli bilgiye sahip değildirler Aileler fikir engelli çocukların bu tür becerileri yapmaları yerine bu cins becerileri genelde onlar için kendileri yapmaktadırlar Zihinsel yetersizlik değin annebaba ve çevrenin negatif tutumları ve sistematik yaşantıların sağlanamaması, fikir engelli çocukların özbakım becerilerini kazanabilmelerini etkileyebilmekte ve geciktirebilmektedir Bu yüzden düşünce engelli çocuğun özbakım becerilerini kazanabilmeleri özel birtakım düzenlemeleri gerektirmektedir