zihinsel çocuk aileleriyle psikolojik test engelli çocuk ailelerinin gereksinimleri Özürlü çocuğun doğumuyla birçok yeni durumla karşılaşan anne babaların, ailenin öteki bireylerinin, özürlü çocuğa karşı duygu ve tutumlarını, toplumun özürlü çocuk ve ailesine karşı tutumlarını, özürlü olmayan kardeşlerin gereksinimleri ve tutumları, özürlü bireyin kendisi ile ilgili tutumlarını paylaşabilmeleri ve yerinde çözümler geliştirebilmeleri amacıyla psikolojik danışma çalışmaları yapılmaktadır Psikolojik danışma çalışmaları, aile bireylerinin duyguları ve tutumları üstünde, dolayısıyla anne babaların duyguları ve rolleri üstünde yoğunlaşmaktadır Genel Olarak psikodinamikpsikoanalitik yaklaşımlar esas alınarak yapılan psikolojik danışma çalışmaları, anne babaların kendi davranışlarıyla ilgili dinamikler ya da içsel faktörleri ele alan çalışmalardır (Sucuoğlu,1997) Bu incelemeler, özürlü bebeğin doğumu ile anında başlayabilmekte, aralıklarla, aile içi kriz dönemlerinde de (çocuğun okula başlaması, ergenliğe girişi gibi) sürdürebilmektedir Minik gruplar halinde yürütülen oturumlarda, aynı özellikte çocuğu olan anne babaların kendilerinin ve çocuğun duygu, hafıza ve tepkilerini anlayabilmeleri, kendi duygularıyla yüzyüze gelmeleri, çocuklarıyla ilgili beklenti ve duygularını paylaşarak problemlerine realist çözümler üretebilmeleri hedeflenmektedir 1980’li yıllarda bağlılık () kavramının gündeme gelmesiyle psikolojik danışma çalışmaları anne çocuk etkileşimine odaklaşmış, anne baba özellikle anne özürlü çocuk ilişkisini ilerletmek, anne babanın bu yöndeki gereksinimlerini yerine getirmek, psikodinamik yaklaşımlı çalışmaların amacını oluşturmuştur (Sucuoğlu,1997) Patterson, Littman ve Hinsey (1964), çocuğun uyumunda, sosyal çevresinin, bu çevredeki uyarıcıların rolüne değinmişler ve ailenin de bu süreçte zorunlu bir unsur olduğunu vurgulamışlardır Bu süreçte psikolojik danışmanın, uzmanın özel eğitime muhtaç bir çocuğa sahip aileye yardımcı olabilecekleri karşılıklı problemler şunlardır: Özürlü bir çocuğa sahip oldukları gerçeğini kabul etmelerinde onlara yardımcı olmak, Başkalarıyla paylaşamadıkları şehvetli problemlerini paylaşmak, Özürlü bir çocuğa sahip oldukları için kendilerini suçlu hissetmeleri ve bunun kendi günahları sonucu olduğu karmaşasının çözümüne yardımcı olmak, Çocuklarına zorunlu eğitim programlarında yardım etmek, Başkalarından gelecek yanlış, yetersiz ve öbür değer yargılarına dayalı fikirlere aleyhinde onları aydınlatmak Psikolojik danışma sürecinde, ailenin özürlü bir çocuğun doğumuyla yaşadığı duyguların, aşamaların bayağı olduğu, beklentilerin sarsılmasıyla tüm bu duyguların ortaya çıkmasının doğal olduğunu anlamasına yardımcı olunmaya çalışılır, yaşanması gerektiği vurgulanır (Akkök,1982) Bu esas yaklaşım ve amaçların bulunduğu psikolojik danışma çalışmaları ailelerin gereksinimleri doğrultusunda da planlanabilmektedir Grup çalışmasının işleyişi genellikle aşağıdaki gibi olmaktadır (Eracar ve ark): Grup çalışması, 810 kişinin katılımıyla haftada ya da ayda bir ya da ikişer saatlik oturumlar halinde gerçekleştirilir Birinci saatte dışa vurum, paylaşım, şehvetli etkileşim amaçlanır Grup, süreci ilk saatte problem alanlarını atamak, bu alanda yaşanan güçlükleri “duygu bazında tarif etmek, başkalarının aynı güçlüklerini kulak vermek yönünde yönetilir “Şehvetli paylaşım aşaması denilen bu aşamada sorunlar ağırlıklı olarak şöyle belirlenir: 1 Çocuğunuzun özürlü olduğunu anladığınızda neler hissettiniz? 2 Bu nesil bir çocukla yaşarken ne gibi güçlükler çıkıyor? 3 Eğitim veya da sağaltım yönünde güçlükler neler? 4 Gelecekle ilgili kaygılar neler? 5 Çocuğunuzla ilişkinizde ona karşısında negatif duygularınız neler? 6 Özürlü çocuk yüzünde aile içinde yaşanan problemler neler? 7 Kardeşler nasıl etkileniyor? Bazı çalışmalarda dış grubu oluşturan öğretmen ve danışmanlar iç gruba katılırlar Bu aşamada dış grup elemanları önce kendi duygularını ve gruba ilişkin gözlemlerini aktarırlar Gerekirse yaşanmakta olan –daha çok başetme yetersizlikleri yönünde önerilerde bulunurlar Bu öneriler grupça tartışılır