Zihinsel Öğrenme Yetersizliği Nedir?akıl engelli çocuğun doğumu ve aile Oktay TOPALOĞLUHacer KARABULUTSülbiye CEBECİ Çankaya Rehberlik Araştırma MerkeziANKARA Zihinsel öğrenme yetersizliği, zihinsel gelişim yetersizliğinden nedeniyle, bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun negatif yönde etkilenmesi durumudur Zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukların zihinsel işlevleri ve sosyal davranışları yaşıtlarına tarafından geri ve yetersizdir (Geç ve zorlama öğrenirler, derslik ya da toplum içindeki kurallara uymakta zorlanabilirler) Sosyal davranışlar dediğimizde, çocuğun yaşına ve yaşadığı çevreye uygun davranışlar göstermesini ifade etmekteyiz Bu davranışlar çocuğun içinde bulunduğu gelişimsel döneme ve içinde yaşadığı topluma yan olarak değişmektedir Zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocuklar problemlerinin ağırlığına tarafından hafif, orta ve ağır düzeyde almak üzere üç gruba ayrılır Gruplama çocuğun gereksinimlerinin belirlenmesi, bu gereksinimleri en iyi ve uygun şekilde karşılayacak eğitim programlarının hazırlanması ve çocuk için en yerinde eğitim ortamının bulunması amaçlarıyla yapılmaktadır Hafif Düzeyde Zihinsel Öğrenme Yetersizliği Bireyin, temel okumayazma ve sayma becerilerini kazanmasında ortaya meydana çıkan geç kalma durumudur Orta Düzeyde Zihinsel Öğrenme Yetersizliği Bireyin, gecikmeli bir hitabe ve dil gelişimi, sosyal, duygusal ya da tutum problemleri ile esas okumayazma ve sayma becerilerini kazanmasında ortaya çıkan gecikme durumudur Ağır Düzeyde Zihinsel Öğrenme Yetersizliği Bireyin, ciddî biçimde söylev ve dil gelişimi güçlüğü, sosyal, hissi veya davranış problemleri ile esas öz bakım becerilerini öğrenmesinde ortaya meydana çıkan gecikme durumunu ifade eder Hafif ve orta düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukların birçoğu zihinsel ve maddi gelişimleri açısından yaşıtlarından önemli bir çeşitlilik göstermediği için genelde okula başlayana dek bu çocuklardaki gelişim geriliklerinin böylece farkına varılmaz Okula başladıklarında, özellikle akademik çalışmalarda karşılaştıkları güçlükler sonucunda gerilikleri ortaya çıkar Ağır düzeyde öğrenme yetesizliği olan çocuklar ise daha önce fark edilebilirler Erken tanı ve erken eğitim ile bu çocukların bulundukları noktadan çok daha ileri bir yere gelebildikleri, başarılı olabildikleri görülebilmektedir