Zikir nedir ve nasıl yapılır?
CEVAP
Seyyid Abdulhakim Arvasi hazretleri buyuruyor ki:
Zikir, hatırlamak, anmak demektir Hatırlamak da kalble olur Soylemekle olmaz Şimdi uc turlu zikir bilinmektedir:
1 Dille, soylemekle yapılan zikirdir Soylerken, kalb birlikte hatırlamaz Yalnız dille soylenen zikrin, kalbi temizlemekte faydası pek az olur İbadet sevabı hasıl olur Aşağıdaki ayeti kerime kalben zikretmeyenler icindir:
(Kalbleri Allahu tealayı zikretmeyenlere azap vardır) Zumer 21
2 Yalnız kalble yapılan zikirdir Dil soylemez Uc ayet meali şoyledir:
(Rabbinizi, yalvararak ve gizli ve sessiz cağırınız) Araf 54
(Kalbler, ancak Allahı zikretmekle itminana sukUna, rahata kavuşur) Rad 28
(Rabbini, icinden zikret!) Araf 204
Daha başka bircok ayeti kerimede ve sayısız hadisi şeriflerde ve din buyuklerinin kitaplarında bu zikir bildirilmektedir
3 Dille kalbin birlikte yaptığı zikirdir Allah adamları, Evliyai kiram, yukseklere eriştikten sonra, boyle zikri yapabilirler Kalble yapılan zikir, en once Fahri alem efendimizin hicret gecesinde, Sevr dağındaki mağarada, Hazreti Ebu Bekri Sıddıka diz ustune oturtup, gozlerini kapamasını emrederek sessiz yaptırdığı zikirdir İki ayeti kerime meali:
(Hep sadıklarla birlikte bulunun!) Tevbe 121
(Rablerini isteyenlerle beraber olmağa calış!) Enam 52
Bu iki ayeti kerime meali buyuklerle rabıtayı bildiriyor Bu rabıtayı yapmak, (Allahu tealanın sevdiklerini hatırlamak, rahmet etmesine sebep olur) hadisi şerifine uymaktır Bunlar gibi, başka ayeti kerimeler ve hadisi şerifler de vardır
Mazheri Canı Canan hazretleri buyuruyor ki:
Uc turlu zikir vardır:
1 Kalb karışmadan, yalnız dil ile soylemektir Bunun faidesi yoktur
2 Ağızla soylemeyip, yalnız kalble yapılan zikirdir Buna, tasavvufta Zikri hafi denir Bu da, yalnız Zatı ilahiyeyi zikirdir Yahut sıfatlarını duşunerek yapılır Nimetleri de duşunulurse Tefekkur denir
3 Kalble ve dille birlikte zikirdir Dille kendi işitecek kadar soylenirse, buna da Zikri hafi denir Ayeti kerimede emrolunan, bu zikri hafidir Başkası da işitirse Zikri cehri denir Ayeti kerimeler ve hadisi şerifler, zikri hafinin zikri cehriden efdal olduğunu gosteriyor Resulullahın hazreti Aliye oğrettiği zikri cehri, kendi işitecek kadar olan zikirdir ki, hakikatte zikri hafi demektir Zikirden once kapıyı kapattırması da, boyle olduğunu gosteriyor (Makamati Mazheriyye 11mektup)
Zikretmek, Allahtan başka şeylerin sevgisini, onlara duşkun olmağı kalbden cıkarmak icindir Kalbin mahlUklara bağlılığını yok etmek icin en iyi ilac zikirdir Hadisi şerifte, (Zikrederek, kalblerinin yukunu hafifletenlerin yolunda olun!) buyuruldu Bunun icin, Allaha, Allahu tealanın sevgisine kavuşmak icin, kalbin mahlUklara olan bağlantılarını kesmek, onu dunya zevklerine duşkun olmaktan kurtarmak lazımdır Kalbi kurtarmak icin de, zikirden daha faydalı bir ilac yoktur demişlerdir (Tefsiri azizi)
Allahu tealayı hatırlamak, Onun ismini soylemekle veya cok sevdiği bir Velisini gormekle olur; cunku hadisi şerifte, (Onlar gorulduğu vakit, Allah hatırlanır) buyuruldu İsmini işitirken, soylerken, başka şey duşunulebilir Onu hatırlamak şupheli olur Onu devamlı hatırlamak icin, her gun binlerce soylemek lazım olur Evliyayı severek, inanarak gorunce, muhakkak hatırlanacağı mujdelendi Gormek gozle olduğu gibi, Velinin şeklini, suretini, kalbine, hayaline getirmekle de, gormuş gibi olup, Allahu tealayı hatırlamaya sebep olur Boyle, kalble gormeye rabıta denir ki, kalbi, Allahu tealadan başka şeyleri sevmekten, onları duşunmekten kurtaran vasıta ve temiz kalbe, ihlasa kavuşturan yoldur
İmamı Rabbani hazretleri, 231 ve 266 mektuplarında, yuksek sesle zikrin bidat olduğunu bildirmektedir
CEVAP
Seyyid Abdulhakim Arvasi hazretleri buyuruyor ki:
Zikir, hatırlamak, anmak demektir Hatırlamak da kalble olur Soylemekle olmaz Şimdi uc turlu zikir bilinmektedir:
1 Dille, soylemekle yapılan zikirdir Soylerken, kalb birlikte hatırlamaz Yalnız dille soylenen zikrin, kalbi temizlemekte faydası pek az olur İbadet sevabı hasıl olur Aşağıdaki ayeti kerime kalben zikretmeyenler icindir:
(Kalbleri Allahu tealayı zikretmeyenlere azap vardır) Zumer 21
2 Yalnız kalble yapılan zikirdir Dil soylemez Uc ayet meali şoyledir:
(Rabbinizi, yalvararak ve gizli ve sessiz cağırınız) Araf 54
(Kalbler, ancak Allahı zikretmekle itminana sukUna, rahata kavuşur) Rad 28
(Rabbini, icinden zikret!) Araf 204
Daha başka bircok ayeti kerimede ve sayısız hadisi şeriflerde ve din buyuklerinin kitaplarında bu zikir bildirilmektedir
3 Dille kalbin birlikte yaptığı zikirdir Allah adamları, Evliyai kiram, yukseklere eriştikten sonra, boyle zikri yapabilirler Kalble yapılan zikir, en once Fahri alem efendimizin hicret gecesinde, Sevr dağındaki mağarada, Hazreti Ebu Bekri Sıddıka diz ustune oturtup, gozlerini kapamasını emrederek sessiz yaptırdığı zikirdir İki ayeti kerime meali:
(Hep sadıklarla birlikte bulunun!) Tevbe 121
(Rablerini isteyenlerle beraber olmağa calış!) Enam 52
Bu iki ayeti kerime meali buyuklerle rabıtayı bildiriyor Bu rabıtayı yapmak, (Allahu tealanın sevdiklerini hatırlamak, rahmet etmesine sebep olur) hadisi şerifine uymaktır Bunlar gibi, başka ayeti kerimeler ve hadisi şerifler de vardır
Mazheri Canı Canan hazretleri buyuruyor ki:
Uc turlu zikir vardır:
1 Kalb karışmadan, yalnız dil ile soylemektir Bunun faidesi yoktur
2 Ağızla soylemeyip, yalnız kalble yapılan zikirdir Buna, tasavvufta Zikri hafi denir Bu da, yalnız Zatı ilahiyeyi zikirdir Yahut sıfatlarını duşunerek yapılır Nimetleri de duşunulurse Tefekkur denir
3 Kalble ve dille birlikte zikirdir Dille kendi işitecek kadar soylenirse, buna da Zikri hafi denir Ayeti kerimede emrolunan, bu zikri hafidir Başkası da işitirse Zikri cehri denir Ayeti kerimeler ve hadisi şerifler, zikri hafinin zikri cehriden efdal olduğunu gosteriyor Resulullahın hazreti Aliye oğrettiği zikri cehri, kendi işitecek kadar olan zikirdir ki, hakikatte zikri hafi demektir Zikirden once kapıyı kapattırması da, boyle olduğunu gosteriyor (Makamati Mazheriyye 11mektup)
Zikretmek, Allahtan başka şeylerin sevgisini, onlara duşkun olmağı kalbden cıkarmak icindir Kalbin mahlUklara bağlılığını yok etmek icin en iyi ilac zikirdir Hadisi şerifte, (Zikrederek, kalblerinin yukunu hafifletenlerin yolunda olun!) buyuruldu Bunun icin, Allaha, Allahu tealanın sevgisine kavuşmak icin, kalbin mahlUklara olan bağlantılarını kesmek, onu dunya zevklerine duşkun olmaktan kurtarmak lazımdır Kalbi kurtarmak icin de, zikirden daha faydalı bir ilac yoktur demişlerdir (Tefsiri azizi)
Allahu tealayı hatırlamak, Onun ismini soylemekle veya cok sevdiği bir Velisini gormekle olur; cunku hadisi şerifte, (Onlar gorulduğu vakit, Allah hatırlanır) buyuruldu İsmini işitirken, soylerken, başka şey duşunulebilir Onu hatırlamak şupheli olur Onu devamlı hatırlamak icin, her gun binlerce soylemek lazım olur Evliyayı severek, inanarak gorunce, muhakkak hatırlanacağı mujdelendi Gormek gozle olduğu gibi, Velinin şeklini, suretini, kalbine, hayaline getirmekle de, gormuş gibi olup, Allahu tealayı hatırlamaya sebep olur Boyle, kalble gormeye rabıta denir ki, kalbi, Allahu tealadan başka şeyleri sevmekten, onları duşunmekten kurtaran vasıta ve temiz kalbe, ihlasa kavuşturan yoldur
İmamı Rabbani hazretleri, 231 ve 266 mektuplarında, yuksek sesle zikrin bidat olduğunu bildirmektedir