Ziya Gökalp Kimdir ? Ziya Gökalp kimdir, biografisi, eserleri hakkında sizlere detaylı bilgi vermek istiyoruz 1548242120 1548242120 ziyagokalpkimdir5c5a66ec8e3afziyagokalpkimdir5c5a66ec8e3afziyagokalpkimdir5c5a66ec8e3af Meşhur zihin adamı ve şairlerimizden olan Ziya Gökalp, 1876'da Diyarbakır'da doğdu II Meşrutiyet'ten başlayarak Türkçülük akımının en büyük temsilcisi sıfatıyla Türk zihin ve siyaset hayatını kuvvetle etkilemiş, Ulusal Edebiyat akımı içinde verdiği eserlerle Türk edebiyatının biçim ve dil yönünden yenileşmesini sağlamıştır Öğrenimine Diyarbakır'da başlayan Ziya Gökalp, benzer şehirde Askeri Rüştiye'yi (1890) ve Askeri İdadi'yi bitirdi (1894) Ziya Gökalp, tıbbiyelilerin istibdata bitirmek için kurdukları Ihtilal Komitesine girmiş, okuldaki faaliyetleri ve okuduğu Fransızca kitapların zararlı sayılması yüzünden hapsedilmiştir Diyarbakır Valisi Halit Bey'in yolsuzluklarına karşı mücadeleye girişen arkadaşlarıyla birlikte yasaklanmış yayın okudukları gerekçesiyle tutuklandı (1898) İstanbul'a döndükten daha sonra da okuldan uzaklaştırıldı Ziya Gökalp, hükümlülük süresi dolunca Zaptiye Nezareti aşağı bulundurulmak üzereDiyarbakır'a gönderildi Burada Siyaset, felsefe ve tarih üzerine araştırmalar yaparken, istibdat aleyhine sıcacık faaliyetlere de katıldı Bölgede güvenliği karşılamak için resmileşmiş Hamidiye alaylarının başındaki Ulusal aşiret reisi İbrahim Paşa'nın adının karıştığı soygun ve egemen olayları aleyhinde halkı direnmeğe ve eyleme yöneltti Irk 3 gün süreyle telgrafhaneyi işgal etti (1905) İbrahim Paşa ve adamlarının cezalandırılması için saraya telgraflar çekildi Bundan Başka, Avrupa ve Asya ülkeleri arasındaki haberleşmenin temas noktası olan Diyarbakır telgrafhanesinin bu bağlantıyı kesmesi olayın daha da büyümesine yol açmış ve tanıdık olmayan ülkeler saraya baskı yapmaya başlamıştı Konuyu çözümlemek üzere İstanbul'dan Diyarbakır'a gönderilen soruşturma kurulu Hamidiye alaylarının bir zaman sinmesini ve yolsuzluklara son vermesini sağladı Ancak halkın yakınmasına yol açan yeni olaylar patlak verince, Ziya Gökalp ve arkadaşlarının önderliğinde halk müziği tekrar telgrafhaneyi ele geçirdi 11 gün süren bu ikinci işgal halkın belli zaferiyle sonuçlanmış, hükümet İbrahim Paşa ve alaylarını bölgeden uzaklaştırmak zorunda kalmıştır (1907) Gökalp, ilk eseri olan Şaki İbrahim destanında bu olayı anlatır II Meşrutiyetin ilanından daha sonra, Ziya Gökalp'ın kurduğu rahat cemiyetin yerini Osmanlı İttihat ve Terakki Cemiyeti Diyarbakır Şubesi aldı Partinin Diyarbakır, Van ve Bitlis örgütlerinin denetimiyle görevlendirilen Ziya Gökalp, bu dönemde Diyarbakır ve Peyman gazetelerine yazıyordu 1909'da partinin Selanik'teki kongresine il temsilcisi olarak katıldı Bir yıl İstanbul Darülfünunda psikoloji okuttuktan ve Diyarbakır maarif müfettişliği yaptıktan daha sonra, yeniden Selanik'e gitti Katıldığı parti kongresinden sonradan genel merkez üyeliğine seçildi Burada Genç Kalemler, Yeni Felsefe, Rumeli gibi dergi ve gazetelerdeki yazılarıyla Türkçülük ve dilde sadeleşme hareketlerinin öncüleri aralarında yer alan Gökalp, milli duyguları, tarih bilincini, bilime ve tekniğe layık veren düşünceyi her şeyin üstünde tutan şiirleriyle çevresini geniş ölçüde etkiliyordu İttihat ve Terakki Genel Merkezi İstanbul'a taşınınca (1912), Gökalp da İstanbul'a yerleşti O sene Ergani madeninden Milletvekili seçildi Türk Ocağı çevresindeki çalışmaları, Türk Yurdu ve kendi çıkardığı Yeni Mecmua (1917) gibi dergilerdeki yazıları, Türkçülük akımının ilkelerini saptayan ve modern medenilik aleyhinde yerli bir senteze varılmasını koşul koşan önerileri (Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak 1918), Darülfünun'da okuttuğu toplumbilim dersleri, İttihat ve Terakki'nin yönetici kadrosu üzerindeki etkisiyle Ziya Gökalp, Mütarekeye (1919) kadar uzanan dönemin us ve siyaset hayatına yön veren etkenlerin başında yer aldı İstanbul'un işgali üstüne tutuklanarak iki yıl Malta'da sürgün kaldı (19191921) Döndükten sonra, Uelif ve Tercüme Heyeti başkanlığına getirileceği tarihe (1923) dek Diyarbakır'da kaldı ve küçük Mecmuayı yayımladı 1923'te Diyarbakır'dan milletvekili seçildi Hakimiyeti Milliye, Yeni Gün, Cumhuriyet gazetelerinde makaleleri çıkıyordu Altın ışık (1923), Türkçülüğün Esasları (1923), Türk Töresi (1923) gibi kitapları birbirini izliyordu Cumhuriyet Insanlar Partisinin programını inceleyen ve yorumunu yapan Doğru Yol (1923) adlı incelemesini de yine bu dönemde kaleme aldı O sıralar yazdığı Türk Uygarlık Tarihi ise ölümünden daha sonra yayımlandı (1926) Yeniden ölümünden daha sonra farklı alanlara yönlendirilmiş gazete ve dergilerde çıkmış yazılarıyla mektupları dağıtılmış kitaplarda derlendi Çınaraltı (1939), Fırka Nedir? (1947), Ziya Gökalp Diyor ki (1950) Ziya Gökalp'ın neşredilmemiş yedi eseri ve aile mektupları (1956), Ziya Gökalp'ın Yazarlık Hayatı (1956), Ziya Gökalp Külliyatı (1 Kitap şiirler ve irk masalları;1952, 2 kitap Limni ve Malta Mektupları;1965), Terbiyenin Sosyal ve Kültürel Temelleri (1973) 1924'te İstanbul'da öldü ESERLERİ Kızıl Elma (1914) Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak (1918) Yeni Yaşam (1918) Altın Işık (1923) Türk Töresi (1923) Içten Yol (1923) Türkçülüğün Esasları (1923) Türk Medeniyet Tarihi (1926, ölümünden daha sonra) Kürt Aşiretleri Hakkında Sosyolojik Tetkikler (ölümünden sonra)