Zuhri ahir namazı nedir? Bu namazı kılmak gerekir mi?
Zuhri ahir, son oğle namazı demektir Bazı İslam bilginleri, bir yerleşim biriminde birden fazla yerde cuma namazı kılınmasının sahih olmayacağı ihtimaline binaen, o gunku oğle namazının ihtiyaten kılınmasını onermişlerdir Zuhri ahir adıyla dort rekat olarak kılınan bu namaz, cuma namazına dahil değildir Hz Peygamber (sas)’den ve ilk donemlerden gelen rivayetler arasında bu isimle kılınmış bir namaz yoktur Zuhri ahir, İslam coğrafyasının genişlemesi ve şehirlerde nufusun kalabalıklaşması sonucu, cuma namazının, Hz Peygamber (sas) doneminde olduğu gibi, bir şehirde bir tek camide kılınmasının mumkun olmaması, birden fazla camide cuma namazının kılınması zorunluluğunun ortaya cıkması ile gundeme gelmiş bir namazdır Gerekcesi de, birden fazla camide kılınan cuma namazlarından ilk once kılınanın gecerli olacağı, diğer camilerde kılınan namazın ise gecersiz olabileceği varsayımıdır İşte bu şupheli durumdan kurtulmak icin, icinde bulunulan cuma vakti kastedilerek ihtiyaten, zuhri ahir yani “vaktine ulaşılıp da eda edilemeyen son oğle namazı niyeti ile dort rekatlık bir namaz kılınması bazı alimlerce uygun gorulmuştur (İbn Abidin, Reddu’lmuhtar, III, 1618; Karafi, ezZehira, II, 354355; İbn Kudame, elMuğni, III, 212; Şirbini, Muğni’lmuhtac, I, 420422) Fakat boyle bir varsayıma mahal yoktur Cunku cuma namazının tek camide kılınması, cumanın anlamına uygun olmakla birlikte, nufusu milyonlara ulaşan buyuk şehirlerin ortaya cıktığı gunumuzde bunun yerine getirilmesi mumkun değildir Zaten Hanefi mezhebinde fetvaya asıl olan goruşe gore, herhangi bir kayıt olmaksızın bir şehirde birden cok camide cuma namazı kılınabilir (İbn Abidin, Reddu’lmuhtar, III, 1516) İmam Şafii de Bağdat’a gittiğinde cuma namazının birden fazla yerde kılındığını gormuş ve buna karşı cıkmamıştır (Nevevi, elMecmU’, IV, 585; Şirbini, Muğni’lmuhtac, I, 420422) Boyle olunca, her bir camide kılınan cuma namazının ayrı ayrı gecerli olması, bu yonden aralarında bir fark gozetilmemesi esas olup cuma namazı kılanların ayrıca zuhri ahir (son oğle namazı) kılmaları gerekmez Ancak cuma namazına dahil olmadığını bilerek, bu namazı kılmak isteyenler icin de bir sakınca soz konusu değildir
Zuhri ahir, son oğle namazı demektir Bazı İslam bilginleri, bir yerleşim biriminde birden fazla yerde cuma namazı kılınmasının sahih olmayacağı ihtimaline binaen, o gunku oğle namazının ihtiyaten kılınmasını onermişlerdir Zuhri ahir adıyla dort rekat olarak kılınan bu namaz, cuma namazına dahil değildir Hz Peygamber (sas)’den ve ilk donemlerden gelen rivayetler arasında bu isimle kılınmış bir namaz yoktur Zuhri ahir, İslam coğrafyasının genişlemesi ve şehirlerde nufusun kalabalıklaşması sonucu, cuma namazının, Hz Peygamber (sas) doneminde olduğu gibi, bir şehirde bir tek camide kılınmasının mumkun olmaması, birden fazla camide cuma namazının kılınması zorunluluğunun ortaya cıkması ile gundeme gelmiş bir namazdır Gerekcesi de, birden fazla camide kılınan cuma namazlarından ilk once kılınanın gecerli olacağı, diğer camilerde kılınan namazın ise gecersiz olabileceği varsayımıdır İşte bu şupheli durumdan kurtulmak icin, icinde bulunulan cuma vakti kastedilerek ihtiyaten, zuhri ahir yani “vaktine ulaşılıp da eda edilemeyen son oğle namazı niyeti ile dort rekatlık bir namaz kılınması bazı alimlerce uygun gorulmuştur (İbn Abidin, Reddu’lmuhtar, III, 1618; Karafi, ezZehira, II, 354355; İbn Kudame, elMuğni, III, 212; Şirbini, Muğni’lmuhtac, I, 420422) Fakat boyle bir varsayıma mahal yoktur Cunku cuma namazının tek camide kılınması, cumanın anlamına uygun olmakla birlikte, nufusu milyonlara ulaşan buyuk şehirlerin ortaya cıktığı gunumuzde bunun yerine getirilmesi mumkun değildir Zaten Hanefi mezhebinde fetvaya asıl olan goruşe gore, herhangi bir kayıt olmaksızın bir şehirde birden cok camide cuma namazı kılınabilir (İbn Abidin, Reddu’lmuhtar, III, 1516) İmam Şafii de Bağdat’a gittiğinde cuma namazının birden fazla yerde kılındığını gormuş ve buna karşı cıkmamıştır (Nevevi, elMecmU’, IV, 585; Şirbini, Muğni’lmuhtac, I, 420422) Boyle olunca, her bir camide kılınan cuma namazının ayrı ayrı gecerli olması, bu yonden aralarında bir fark gozetilmemesi esas olup cuma namazı kılanların ayrıca zuhri ahir (son oğle namazı) kılmaları gerekmez Ancak cuma namazına dahil olmadığını bilerek, bu namazı kılmak isteyenler icin de bir sakınca soz konusu değildir