Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Abdülhalık Gucdüvani Hazretleri

Abdülhalık Gucdüvani Hazretleri
0
230

Alimetim

Yönetici
Co Admin
Katılım
Nis 6, 2023
Mesajlar
142
Etkileşim
2,768
Puan
93
Yaş
45
Konum
Türkiye
Web sitesi
forumdas.com.tr
F-D Coin
107,574













). Gucdüvânî’nin asıl önemi, Hâcegân silsilesini kurmanın da ötesinde ruhaniyet âleminde Hâce Bahâeddin Nakşibend’e zikr-i hafîyi telkin etmiş olmasıdır.

Eserleri. 1. Risâle-i Ṣâḥibiyye. Yûsuf el-Hemedânî’nin menkıbelerini anlatan ve kendi hayatına dair bilgiler veren eser Saîd-i Nefîsî tarafından yayımlanmıştır (Ferheng-i Îrân-zemîn, I/1 içinde, s. 70-101). Harîrîzâde’nin Tibyân’ında da (I, vr. 379a-389b) yer alan eserin bir özetini Îrec Efşâr neşretmiştir (Ḳandiyye, s. 6-16).

2. Veṣâyâ (Süleymaniye Ktp., Esad Efendi, nr. 3702/5). Gucdüvânî, kısa bir âdâb risâlesi mahiyetindeki bu eserini halifelerinden Hâce Evliyâ-yı Kebîr için kaleme almıştır. Risâlede cahil sûfîlerden kaçınmak, şeriat ve sünnetten ayrılmamak, hâkimlerden uzak kalmak, mümkün mertebe evlilikten kaçınmak, hankahta oturmamak, semâ ile fazla meşgul olmamak gibi öğütler verilmektedir. Buhara’ya iltica eden İranlı Şâfiî âlimi Fazlullah b. Rûzbihân, Gucdüvân şehrinin 918’de (1512) bir Safevî muhasarasından Gucdüvânî’nin ruhaniyeti sayesinde kurtulduğu inancıyla Veṣâyâ’sına bir şerh yazmıştır (Süleymaniye Ktp., Yahyâ Tevfik, nr. 1500, vr. 83a-102b).


BİBLİYOGRAFYA
Abdülhâliḳ-ı Gucdüvânî, Veṣâyâ, Süleymaniye Ktp., Esad Efendi, nr. 3702/5.

a.mlf., Risâle-i Ṣâḥibiyye (nşr. Saîd-i Nefîsî, Ferheng-i Îrân-zemîn, I/1 içinde), Tahran 1332 hş./1953, s. 71-101.

Maḳāmât-ı ʿAbdülḫâliḳ Ġucdüvânî ve ʿÂrif Rîvgerî (a.e. içinde), s. 1-18 (daha sağlam bir metni için bk. British Museum, Add, nr. 26294, vr. 1b-19b).

Buhârî, “Aḥkâm”, 21.

Muhammed Pârsâ, Faṣlü’l-ḫiṭâb, Taşkent 1331/1913, s. 518-520; a.e. (trc. Ali Hüsrevoğlu), İstanbul 1989, s. 598-600.

Câmî, Nefeḥât (nşr. Mahmûd-ı Âbidî), Tahran 1370 hş./1991, s. 383-384.

Lâmiî, Nefehât Tercümesi, s. 411-413.

Fahreddin Safî, Reşeḥât-ı ʿAynü’l-ḥayât (nşr. Ali Asgar Muîniyân), Tahran 2536 şş./1977, I, 34-53.

Reşehât Tercümesi, s. 30, 78-83.

Fazlullah b. Rûzbihân, Şerḥ-i Veṣâyâ, Süleymaniye Ktp., Yahyâ Tevfik, nr. 1500, vr. 83a-102b.

Muînülfukarâ, Târîḫ-i Mollazâde (nşr. Ahmed Gülçîn-i Meânî), Tahran 1339 hş./1960, s. 46-47.

Muhammed-i Kazvînî, Silsilenâme-i Ḫâcegân-ı Naḳşbend, Bibliothèque Nationale, Supplément Persan, nr. 1418, vr. 8a-9a.

Gulâm Server Lâhûrî, Ḫazînetü’l-aṣfiyâʾ, Leknev 1868, I, 530-534.

Harîrîzâde, Tibyân, I, vr. 378b-389b.

Ḳandiyye (nşr. Îrec Efşâr), Tahran 1367 hş./1968, s. 6-16.

W. Madelung, Religious Trends in Early Islamic Iran, New York 1988, s. 49-51.

a.mlf., “Yūsuf al-Hamadānī and the Naqšbandiyya”, Quaderni di Studi Arabi, sy. 5-6, Venezia 1988, s. 499-509.

F. Meier, Zwei Abhandlungen über die Naqšbandiyya, Stuttgart 1994, s. 25.

Kasım Kufralı, “Gucduvânî”, İA, IV, 820-821.

S. Naficy, “G̲h̲ud̲j̲duwānī”, EI2 (İng.), II, 1077-1078.

K. A. Nizami, “ʿAbd-al-Ḳāleq Ḡoǰdovānī”, EIr., I, 120-121.
 

Similar threads

MEHMET EMİN TOKADİ HAZRETLERİ 1075’te (1664) Tokat’ta doğdu. Hayatı hakkındaki bilgilerin önemli bir kısmı, mensuplarından Seyyid Yahyâ’nın yazmaya başlayıp Hasib Üsküdârî’nin tamamladığı Menâkıbnâme’sine dayanmaktadır. Babası terzi Hasan Efendi, Nakşibendiyye tarikatının Urmeviyye kolunun...
Cevaplar
0
Görüntüleme
358
İmam-ı Rabbani Hazretleri 14 Şevval 971’de (26 Mayıs 1564) Doğu Pencap’taki Sirhind’de (Serhind) doğdu. Nakşibendiyye tarikatı mensupları arasında İmâm-ı Rabbânî (ilâhî bilgilere sahip âlim) ve “müceddid-i elf-i sânî” (hicrî II. binyılın müceddidi) unvanlarıyla tanınır. Soyunun ikinci halifeye...
Cevaplar
0
Görüntüleme
223
İSTANBUL’DAKİ SAHABE EFENDİLERİMİZ İSTANBUL’DAKİ SAHABİLER İstanbul, Hz. Muhammed (s.a.v.)’in şehrin fethini müjdeleyen hadislerinin de etkisiyle, sahabe neslinin (Hz. Peygamber’in yakın arkadaşları) ilgisini çekmiştir. Abdullah b. Ömer, Abdullah b. Abbas, Abdullah b. Zübeyr gibi pek çok...
Cevaplar
0
Görüntüleme
207
Hacı Bektaş-ı Veli Asıl adı Bektaş olup muhtemelen ölümünden sonra Hacı Bektâş-ı Velî diye şöhret bulmuştur. XIII. yüzyıl Selçuklu Anadolusu’nda Babaî hareketinin lideri Baba İlyâs-ı Horasânî’nin çevresine, XIV. yüzyılda Yeniçeri Ocağı’nın kuruluşuna, XVI. yüzyılda kendi adını alacak olan...
Cevaplar
0
Görüntüleme
515
Evliyânın önderlerindendir Babası Abdülcemîl Malatyalı idi İmâmı Mâlik hazretlerinin neslinden olup âlim ve ârif idi Zâhirî ve bâtınî ilimlerde çok yüksekti Hızır aleyhisselâm ile görüşüp sohbet ederlerdi Bir gün Hızır aleyhisselâm kendisine: Ey Abdülcemîl! Senin sâlih bir erkek evlâdın olacak...
Cevaplar
0
Görüntüleme
74
858,523Konular
981,267Mesajlar
31,118Kullanıcılar
humeyracskSon üye
Üst Alt