iltasyazilim
FD Üye
Affluenza kelimesi, İngilizce rahatlık(affluence) ve grip (influenza) kelimelerinin birleşimiyle oluşturulmuş bir kelimedir Kelime ilk kez 1954 yılında kullanılmış olmasına rağmen, yaygınlığını 1997 yılında ABD ’de yayınlanmaya başlayan benzer isme sahip bir belgeli ile kazanmıştır Affluenza; bireye acı veren, aralıksız daha pozitif tüketmesine yol açan ve bunun sonucunda savurganlık, borç ve anksiyeteye yol açan sosyal olarak bulaşıcı bir psikolojik hastalık olarak tanımlanmaktadır Dövüş Kulübü filminde de geçen bir ifadeyle, affluenza hastaları, gerçekten hiç sevmedikleri işlerinde daha çok para kazanmak ve aslında ihtiyaçları olmayan şeyleri alabilmek için uzun saatler çalışırlar
Affluenza kavramı ABD kaynaklı bir kavramdır ABD ’de 1986 yılında alışveriş merkezinden daha fazla sayıda okul bulunurken, 2005 yılına gelindiğinde ülkede toplam 46000 civarında alışveriş merkezine karşılık yalnızca 22000 değin mektep bulunuyordu Gene ABD ’de yapılan araştırmalara tarafından, insanların %70 ’i her hafta minimum bir defa alışveriş merkezine gidiyordu Bütün bu rakamlar, ABD özelinde tüketim çılgınlığının yükseldiğini göstermektedir 20 Yüzyıla kadar tüketmek fena bir şey olarak görülürken, 20 yüzyıldan itibaren tüketim iyi bir şey olarak görülmeye başlanmıştır
İngiliz psikolog Oliver James ’in ortaya koyduğu teoriye tarafından, bir toplumdaki hesaplı eşitsizlikler ile affluenza görülme sıklığı arasında pozitif ilişki bulunmaktadır Hem tüketim odaklı toplumlarda, kişiler daha pozitif tüketebilmek için daha fazla kazanmaya uğraşmakta, bunun sonucunda da yaygın olarak psikolojik rahatsızlıklar görülmektedir Affluenza sonucu ahali paraya, dış görünüşe ve şöhrete daha pozitif yük vermektedirler
Affluenza ’nın kendi kendini besleyen bir döngüsü mevcuttur Irk yıllar geçtikçe, geçimlerini sağlayabilmek namına, kendi ebeveynlerine kadar çok daha artı saati işyerinde çalışarak dinmek zorunda kalmaktadırlar Bu durum, çocukları ile yeterince vakit geçirememelerine yol açmakta ve çocukların da daha pozitif zamanı televizyon karşı geçirmelerine sebep olmaktadır Televizyonlar ise, reklamlar aracılığıyla çocuklara nasıl iyi birer tüketici olacaklarını öğretmektedir Çocuklar televizyonda gördükleri oyuncaklar kendilerine alınmayınca, kendilerini değersiz hissetmektedirler Halbuki Affluenza Çağı ’ndan önce, çocuklar kendilerine kayıtlı periyotlarda (mesela doğum günleri gibi) alınan eksik sayıda oyuncakla bile mutlu olabiliyorlardı Günümüzde ise reklamlar yoluyla çocuklara nasıl giyineceklerinden ne stil müzik dinlemeleri gerektiğine dek çoğu şey adeta emir edilmektedir Dolayısıyla, affluenza olup, düşüncesiz tüketimlerini yerine getirmek için çok çalışan ebeveynlerin çocukları da potansiyel birer affluenza hastalığı adayı olmaktadır
Affluenza hastalığı, fiilen tüketim bağımlılığı olarak da sınıflandırılabilir Kumar bağımlıları nasıl daha fazla kumar oynayabilmek için borçlanıyorsa, affluenza hastaları da daha artı alışveriş yapabilmek namına borçlanırlar Psikologlar, bu tarz tüketim bağımlılıklarının aşağıda yatan sebebin toplumda daha fazla kabul görme ve diğer şeylerden kaynaklı öfkeyi yenme olduğunu ileri sürmektedirler Mesela, kesintisiz yeni televizyon ve müzik seti alan bir hastanın durumu incelendiğinde, doğrusu hastanın film izlemeye ya da müzik dinlemeye meraklı olmadığı ortaya çıkmıştır Kesintisiz yeni televizyon ve müzik seti almasının sebebi ise, komşuları tarafından elektronik eşyadan anlayan bir birey olarak görülmenin hoşuna gidiyor olması olduğu anlaşılmıştır Yine kişiler, eşlerine veya annebabalarına öfkelenip, onlardan intikam almak adına da çılgınca alışveriş yapabilmektedirler
Affluenza ’yı alt etmek için yapılması gerekenler şunlardır:
1 Bir şey almadan önce kendimize mutlaka “bu alacağım şeye gerçekten ihtiyacım var mı? sorusunu sormalıyız
2 Vaktimizi alışveriş merkezlerinde gezinerek geçirmektense, yürüyüş gerçekleştirmek veya çocuklarımızla oyun oynamak gibi şeylere ayırmalıyız
3 Özel arabamızla bir yerlere gitmektense, eğer mümkünse toplu taşımayı tercih etmeliyiz
4 İzlediğimiz her türlü reklama eleştirel gözle bakabilmeli ve reklamlarda söylenen her şeyi içten olarak kabul etmemeliyiz
5 Evimiz için bir bütçe oluşturmalı ve giderlerle gelirleri dengelemeye çalışmalıyız
Bu yazıda çağımızın hastalıklarından olan affluenzadan bahsetmeye çalıştık Hepimiz, daha kolay bir yaşam sürerek ve ihtiyacımız dek tüketerek, keza dünyadaki kaynakların daha verimli kullanılmasını sağlayabilir keza de psikolojik açıdan daha sağlıklı bireyler olabiliriz zaman zaman sınırsız olarak tanımlanan ihtiyaçları, gerçekten sahiden ihtiyacımız olan şeyler mertebesine indirerek, sınırlandırabilir ve bütün insanlık için dürüst bir adım atabiliriz
Kaynakça:
John de Graaf, David Wann, ve Thomas Naylor, “Affluenza, 3rd Edition, BerrettKoehler Publishers, 2019
enwikipediaorgwikiAffluenza
kemalsayarcomKatagoriDetayCaginhastaligiAFFLUENZAyadaPARAYLASAADETOLMAZ76html
Affluenza kavramı ABD kaynaklı bir kavramdır ABD ’de 1986 yılında alışveriş merkezinden daha fazla sayıda okul bulunurken, 2005 yılına gelindiğinde ülkede toplam 46000 civarında alışveriş merkezine karşılık yalnızca 22000 değin mektep bulunuyordu Gene ABD ’de yapılan araştırmalara tarafından, insanların %70 ’i her hafta minimum bir defa alışveriş merkezine gidiyordu Bütün bu rakamlar, ABD özelinde tüketim çılgınlığının yükseldiğini göstermektedir 20 Yüzyıla kadar tüketmek fena bir şey olarak görülürken, 20 yüzyıldan itibaren tüketim iyi bir şey olarak görülmeye başlanmıştır
İngiliz psikolog Oliver James ’in ortaya koyduğu teoriye tarafından, bir toplumdaki hesaplı eşitsizlikler ile affluenza görülme sıklığı arasında pozitif ilişki bulunmaktadır Hem tüketim odaklı toplumlarda, kişiler daha pozitif tüketebilmek için daha fazla kazanmaya uğraşmakta, bunun sonucunda da yaygın olarak psikolojik rahatsızlıklar görülmektedir Affluenza sonucu ahali paraya, dış görünüşe ve şöhrete daha pozitif yük vermektedirler
Affluenza ’nın kendi kendini besleyen bir döngüsü mevcuttur Irk yıllar geçtikçe, geçimlerini sağlayabilmek namına, kendi ebeveynlerine kadar çok daha artı saati işyerinde çalışarak dinmek zorunda kalmaktadırlar Bu durum, çocukları ile yeterince vakit geçirememelerine yol açmakta ve çocukların da daha pozitif zamanı televizyon karşı geçirmelerine sebep olmaktadır Televizyonlar ise, reklamlar aracılığıyla çocuklara nasıl iyi birer tüketici olacaklarını öğretmektedir Çocuklar televizyonda gördükleri oyuncaklar kendilerine alınmayınca, kendilerini değersiz hissetmektedirler Halbuki Affluenza Çağı ’ndan önce, çocuklar kendilerine kayıtlı periyotlarda (mesela doğum günleri gibi) alınan eksik sayıda oyuncakla bile mutlu olabiliyorlardı Günümüzde ise reklamlar yoluyla çocuklara nasıl giyineceklerinden ne stil müzik dinlemeleri gerektiğine dek çoğu şey adeta emir edilmektedir Dolayısıyla, affluenza olup, düşüncesiz tüketimlerini yerine getirmek için çok çalışan ebeveynlerin çocukları da potansiyel birer affluenza hastalığı adayı olmaktadır
Affluenza hastalığı, fiilen tüketim bağımlılığı olarak da sınıflandırılabilir Kumar bağımlıları nasıl daha fazla kumar oynayabilmek için borçlanıyorsa, affluenza hastaları da daha artı alışveriş yapabilmek namına borçlanırlar Psikologlar, bu tarz tüketim bağımlılıklarının aşağıda yatan sebebin toplumda daha fazla kabul görme ve diğer şeylerden kaynaklı öfkeyi yenme olduğunu ileri sürmektedirler Mesela, kesintisiz yeni televizyon ve müzik seti alan bir hastanın durumu incelendiğinde, doğrusu hastanın film izlemeye ya da müzik dinlemeye meraklı olmadığı ortaya çıkmıştır Kesintisiz yeni televizyon ve müzik seti almasının sebebi ise, komşuları tarafından elektronik eşyadan anlayan bir birey olarak görülmenin hoşuna gidiyor olması olduğu anlaşılmıştır Yine kişiler, eşlerine veya annebabalarına öfkelenip, onlardan intikam almak adına da çılgınca alışveriş yapabilmektedirler
Affluenza ’yı alt etmek için yapılması gerekenler şunlardır:
1 Bir şey almadan önce kendimize mutlaka “bu alacağım şeye gerçekten ihtiyacım var mı? sorusunu sormalıyız
2 Vaktimizi alışveriş merkezlerinde gezinerek geçirmektense, yürüyüş gerçekleştirmek veya çocuklarımızla oyun oynamak gibi şeylere ayırmalıyız
3 Özel arabamızla bir yerlere gitmektense, eğer mümkünse toplu taşımayı tercih etmeliyiz
4 İzlediğimiz her türlü reklama eleştirel gözle bakabilmeli ve reklamlarda söylenen her şeyi içten olarak kabul etmemeliyiz
5 Evimiz için bir bütçe oluşturmalı ve giderlerle gelirleri dengelemeye çalışmalıyız
Bu yazıda çağımızın hastalıklarından olan affluenzadan bahsetmeye çalıştık Hepimiz, daha kolay bir yaşam sürerek ve ihtiyacımız dek tüketerek, keza dünyadaki kaynakların daha verimli kullanılmasını sağlayabilir keza de psikolojik açıdan daha sağlıklı bireyler olabiliriz zaman zaman sınırsız olarak tanımlanan ihtiyaçları, gerçekten sahiden ihtiyacımız olan şeyler mertebesine indirerek, sınırlandırabilir ve bütün insanlık için dürüst bir adım atabiliriz
Kaynakça:
John de Graaf, David Wann, ve Thomas Naylor, “Affluenza, 3rd Edition, BerrettKoehler Publishers, 2019
enwikipediaorgwikiAffluenza
kemalsayarcomKatagoriDetayCaginhastaligiAFFLUENZAyadaPARAYLASAADETOLMAZ76html