Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Allah’ın varlığının sonsuz olması diğer varlıkların varlığıyla çelişmez mi?

Allah’ın varlığının sonsuz olması diğer varlıkların varlığıyla çelişmez mi?
0
138

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Soru:Allah eğer sonsuz ve varlığı her yeri kaplamışsa, o zaman diğer varlıkların yeri nedir?

Kısa Cevap:Allah’ın sonsuz olması demek, zatının her yönden sınırsız ve bütün kemallere sahip olması demek olup hangi yönden bakılırsa bakılsın herhangi bir sınırının olmaması manasına gelmektedir Bir yer yok ki O, olmasın, bir zaman yok ki bulunmasın, bir kemal yok ki ona sahip olmasın Bu yüzden Allah’ın zatının haddi ve sınırı yoktur
Ama Allah’ın sonsuz olması demek, O’nun cisimler gibi her yeri doldurduğu manasına gelmez Aksine Allah aslında hiçbir yeri kaplamamıştır, zira cisim denen şey (yani uzunluğu, genişliği, derinliği olan üç boyutlu varlık) yer kaplamaktadır Allah cisim değil ki bir yeri kaplasın Kaldı ki mekana sahip olmanın gereği, mekana ihtiyaç duyduğundan dolayı Allah’ın eksik olması, bir şeyin o belli mekanda sınırlanması ve Allah’ın hadis olmasıdır Bu mahzurlar Allah’tan uzaktır ve Allahu Teala onlardan beridir


Ayrıntılı Cevap:Bu soruya cevap verebilmek için Allah’ın sonsuz olmasının ve alemdeki varlıkların Allah’la olan ilişkisinin ne manaya geldiğini anlamak gerekir
Allah’ın sonsuz olması demek, zatının her yönden sınırsız ve bütün kemallere sahip olması demektir1 Hangi yönden bakılırsa bakılsın O’nun varlığında herhangi bir sınır olmadığı görülecektir Bir yer yok ki O olmasın, bir zaman yok ki bulunmasın, bir kemal yok ki sahip olmasın2 Bu yüzden Allah’ın zatının hiçbir haddi ve sınırı yoktur Nitekim Kur’an: ‘Göklerde de, yeryüzünde de Allah O dur’3 Ve ‘Artık nereye dönerseniz dönün, orada Allah'a dönmüş olursunuz’4 diye buyurmaktadır Allah her yerdedir, haddi ve sınırı yoktur, bununla birlikte zaman ve mekanın üstündedir Ancak Allah’ın sonsuz olması, O’nun her yeri kapladığı manasına gelmez Hatta hiç bir yeri kaplamadığını da söyleyebiliriz Zira cisim denen şey (yani uzunluğu, genişliği, derinliği olan üç boyutlu varlık) yer kaplamaktadır Oysa Allah cisim değil ki bir yeri kaplasın Üstad Mekarim Şirazi şöyle buyuruyor: ‘Allah cisim değildir demenin nedeni cismin zaman, mekan, nitelik, özellik ve etkiler yönünden sınırlı olmasından dolayıdır ve cismin boyutları vardır Halbuki Allah’ın zatı, her yönden sonsuz ve sınırsızdır İşte böyle bir varlık cismin boyutlarında, zaman ve mekanın zindanında hapsedilemez’5
Öte yandan bir şeyin mekanının olması demek, o şeyi belli mekanda sınırlamayı gerektirmektedir Allah’ın bir mekanı olsa, yani belli bir mekanla sınırlı olsa bu, Allah’ın zatının sınırsız olmasıyla terstir6 İmam Kazım (as) şöyle buyuruyor: ‘Şüphe yok ki Allahu Teala, zaman ve mekan olmadan her zaman vardı ve şimdide aynı şekildedir O’nun olmadığı hiçbir yer yoktur, aynı zamanda hiçbir yeri kaplamamış ve hiçbir mekanda hulul etmemiştir’7 Adamın biri İmam Ali’den (as): ‘Rabbimiz yeri ve göğü yaratmadan önce neredeydi?’ diye sorduğunda şöyle buyurdu: ‘Nerede sorusu, mekandan sormaktır Allah vardı ve hiçbir mekan yoktu’8
Kaldı ki Allah’ın, başkalarına ihtiyacı yoktur, her şey ona muhtaçtır Varlığı için bir mekana sahip olmak istese o mekana ihtiyacı var demektir Bu durumda da Allah vacibul vücud ve ihtiyaçsız olmayacak ve varlığı için bir mekana ihtiyaç duyan biz insanlar gibi mekana ihtiyaç duyacaktır Emirul Müminin (as) Yahudi alimlerinden birine şöyle buyurdu: ‘Allahu Teala’nın kendisi mekanı yaratmıştır, öyleyse O’nun bir mekanının olması imkansızdır Ve kendisine bir mekanda yer vermekten daha üstündür Kendi kitaplarınızdan birinde şöyle bir şey gördün mü: ‘Birgün Musa b İmran (as) oturmuştu, doğudan bir melek geldi Hz Musa ‘Nereden geldin?’ diye sordu Dedi ki: ‘Allah’ın yanından’ Sonra batıdan bir melek geldi Ondan da nereden geldiğini sordu Allah’ın yanından geldiğini söyledi Bir başka melek geldi ve ondanda nereden geldiğini sorduğunda ‘Yedinci gökten, Allah’ın yanından geliyorum’ dedi Bir melek daha geldi Ona da nereden geldiğini sordu o da: ‘Yedinci yerden Allah’ın yanından geliyorum’ diye cevap verdi İşte burada şöyle buyurdu: ‘Hiçbir mekanın kendisinden boş olmayan kimse ne münezzehtir Hiçbir mekan O’na başka bir mekandan yakın değildir’’9 Halbu ki, Allah’ın bir mekanı olsa, 1) O mekanla sınırlanacak ve başka mekanlarda olmayacaktır 2) Mekanın kendisine muhtaç olduğu mekanın yaratıcısı değil, mekana ihtiyacı olan bir yaratıcı olacaktır
Başka bir delil de şudur: Mekan hadis’tir (yani önce yoktu, sonradan varoldu), ezeli ve kadim değildir Oysa Allah hem ezelidir (kadim), hem de ebedi10 Allahu Teala mekan sahibi olmak isterse mekan gibi kendiside hadis olacaktır Dolayısıyla zati olarak kadim ve ezeli olmayacaktır Halbu ki Allah zati olarak kadim ve ezelidir Bu yüzden bir mekanı olamaz11
‘Allah her yerdedir’ demek Allah’ın mekan üstü olduğu demektir Dolayısıyla bütün mekanlar O’na göre birdir, her yeri doldurmuş ve varlığı her yerdedir12 İmam Sadık (as) Ebu Şakir’in sorduğu ‘Bir olan ve görünmeyen Allah taşın içinde midir?’ soruya şöyle cevap verdi: ‘Her şeyin içinde ve her yerdedir Görülmeyen hava nasıl ki her yerde ise Allahu Teala’da her yerdedir’13
Kur’anı Kerim bu konuda şöyle buyuruyor: ‘Doğu da Allah'ındır, batı da Artık nereye dönerseniz dönün, orada Allah'a dönmüş olursunuz Şüphe yok ki Allah'ın rahmeti boldur, o her şeyi bilir’14
Varlıkların Allah’la olan ilişkileri nasıldır?
Alemdeki varlıkların çok, çeşitli ve farklı olmalarında kimsenin şüphesi yoktur Ama bütün bunlar Allahu Teala’nın sıfatlarının tecellisi ve O’nun sonsuz feyizlerinden bir feyizdir Cabir, İmam Sadık’tan (as) ‘Siz Allah’ın her yerde olduğunu kabul ediyorsunuz değil mi?’ diye sorduğunda İmam (as) ‘Evet’ diye buyurdu Cabir dedi ki: ‘Öyleyse Allah’ın her şeyde olduğunu da kabul ediyorsunuz’ İmam: ‘Evet’ dedi Bunun üzerine Cabir dedi ki: ‘O zaman ‘Yaratan ve yaratılan birdir’ diyenlerin görüşü doğrudur, çünkü Allah’ın her şeyde olduğunu kabul edersek her şeyin hatta taş, su, bitkilerinde Allah olduğunu kabul etmemiz gerekecektir’ İmam (as) buyurdu ki: ‘Hayır öyle değil Allah taşta, suda ve bitkide vardır ama taş, su ve bitki Allah değildir Tıpkı yağın kandilde olması ama kandilin yağ olmadığı gibi’15
İmran Sabi, İmam Rıza’dan (as): ‘Allah mı yaratılmıştadır yoksa yaratılmış mı Allah’tadır?’ diye sorduğunda İmam (as) şöyle buyurdu: ‘İmran, Allah böyle şeylerden münezzehtir Şimdi Allah’ın lütfuyla sana bir örnek vereceğim ki meseleyi anlayabilesin Söyle bakalım, aynaya baktığında kendini aynada gördüğün zaman sen mi aynadısın yoksa ayna mı sendedir? Eğer hiç biriniz birinizde değilseniz o zaman onda neyle kendini görüyorsun?’ İmran ‘Benimle ayna arasında olan ışığın vesilesiyle’ diye cevap verdi İmam Rıza (as) ‘Acaba aynadaki ışık gözündeki ışıktan fazla mıdır?’ diye sorduğunda İmran ‘Evet’ dedi İmam ‘Göster o zaman’ dedi İmran bir cevap veremedi İmam Rıza (as) şöyle buyurdu: ‘Demek ki ışık, ikinizden birinizde olmadan kendini ve aynayı görmene vasıta olmuştur (öyleyse Allah yarattıklarında, yarattıklarıda Allah’ta olmadan hilkatte tesir eder)’16
Hz Ali (as) bu konuda şöyle buyuruyor: ‘O bir şeyle beraber değildir, ama onlardan ayrı da değildir’17
Son olarak diyoruz ki: Hakiki varlık Allah’ındır, diğer varlıklar O’nun aynasıdır ki, yarin resmini göstermektedir Onlar rububi zatın göstergesi ve tecellisidirler Bu, Emirul Müminin’in (as) şu sözünün manasıdır: ‘Ben Allah’ı her varlıktan önce, sonra ve onunla beraber gördüm’18 Çünkü Allah olmazsa hiçbir varlık olmayacaktır

Kaynaklar:

1 Nasır Mekarim Şirazi, Akidei Yek Müselman, s38, Matbuatii Hedef, 1 Baskı
2 Nasır Mekarim Şirazi, Huda Ra Çegune Beşinasim, s42, İntişaratı Muhammedi, 1343
3 En’am3
4 Bakara115
5 Nasır Mekarim Şirazi, Akidei Yek Müselman, s43
6 Nasır Mekarim Şirazi, age s47
7 Saduk, Tevhid, 28Bab, Hadis:12
8 Asğar Kaimi, Usulu İtikadat, s61, Müdüriyeti Havzai İlmiyyeyi Kum, hş1378
9 İctimai Tabersi (ra), c2, s313
10 ‘Ve odur her şeyden önce var olan ve her şeyden sonra kalan ve O,
ahirdir, batındır ve her şeyi bilendir’ (Hadid3)
11 Şeyh Tusi (ra), Keşful Murad Fi Şerhi Tecridil İtikad, s318, İntişaratı Şekuri, Kış, 1373
12 Nasır Mekarim Şirazi, Huda Ra Çegune Beşinasim, s81
13 Muhamedii Rey Şehri, Bahsi Azad Der İslam, s58, Merkezi İntişaratı Defteri Tebligatı İslamii Havzai İlmiyyeyi Kum, Tir ayı hş1372
14 Bakara115
15 Muhamedii Rey Şehri, age s90
16 İhticacat (Biharul Envar’ın 4 Cildinin Farsça Çevirisi), c2, s307
17 Nehcul Belağa, 186 Hutbe
18 Vahdeti Vücud ve Beda, s1317; Muhammed Taki Caferi, Tercüme ve Tefsiri Nehcül Belağa, c14, s290

islamquest

 

Similar threads

ALLAH’IN, EL, YÜZ, NEFS, ULUVV, İSTİVÂ GİBİ SIFATLARINA İMAN MESELESİ: Allah'a hamd ve Rasûlullah aleyhisselâm'a salât ve selâm ederek başlıyoruz Sözlerin en güzeli Allah'ın Kitâbı, yolların en güzeli de Peygamberimizin yoludur Rabbim, hakkı hakk bilip hakka ittibâ, bâtılı bâtıl bilip bâtıldan...
Cevaplar
0
Görüntüleme
99
Kur'anı Kerim Allah’ın kelamıdır Kur’ânı Kerim vayh ile peygamberimize (asv) inzal edilmiş, peygamberimizin mübarek lisanından öğrenilmiş, mushaflara yazılmış ve kitap haline getirilmiştir, ezberlenerek kalplerde hıfzedilmiş ve lisanlarda okunmaktadır Kur'anı Kerimden maksat Allahu Tealânın...
Cevaplar
0
Görüntüleme
84
Allah Korkusu Aklın, Dürüstlüğün ve Sevginin Temel Nedenidir Allah korkusu, bir insan için hem imanının çok keskin bir göstergesi hem de onun ebedi hayatını belirleyecek çok önemli bir özelliktir İnsan, ancak ve ancak Allah’tan korkup sakınırsa ahiretteki sonsuz cennet hayatına kavuşmayı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
160
Büyük İslam alimleri Kuran'da Hz Mehdi (as)'a ve İslam ahlakının dünya hakimiyetine işaret eden bazı ayetleri şöyle şerh etmişlerdir • HUD SURESİ’NİN, 86 AYETİ Ebu Cafer (ra), bu alametleri şöyle saymıştır: “ O (Hz Mehdi (as)) çıkınca sırtını Kabe’ye yaslar Ona (Hz Mehdi (as)) tabilerinden...
Cevaplar
0
Görüntüleme
105
Kıyamet gününde vuku bulacak ilginç sahnelerden biri cennet ehli ile cehennem ehli arasında cereyan edecek karşılıklı konuşmalardır; ki Allahu Teala sonsuz lütfundan dolayı daha şimdiden o konuşmaları Kur’anı Kerim’de bizlere naklediyor ki ibret alalım ve şimdiden başımızın çaresine bakıp vakit...
Cevaplar
0
Görüntüleme
89
858,474Konular
981,218Mesajlar
29,547Kullanıcılar
sonertSon üye
Üst Alt