Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Âmentü Billahi - Nedir İman Ettiğimiz,Nasıl, ?

Âmentü Billahi - Nedir İman Ettiğimiz,Nasıl, ?
0
126

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Şimdi biz başlayalım âmentü Billahden

Âmentü; iman ettim

Neye? Billah!

Burada dikkat edersek ALLAHkelimesinin başına gelen bir Bharfi var

Billahdiyoruz Bu Billahı, baştaki Bharfinin anlamını göz önüne almadan sadece, ALLAHa iman ettim, diye anlamak ve öylece kabullenmek son derece yetersizdir

Bu İslamiyeti ve Hz Rasûlullah efendimizin getirdiklerini, gök tanrıya tapanların anlayışı seviyesine düşürmeğe yol açar!

Hz Muhammed Mustafa'nın getirdiği vahdetanlayışı, TEKlik kavramı; Billahın başındaki Bharfinin anlamı dikkate alınmazsa, tamamiyle örtülür; ve neticede İslam’ın, Kur`ân ‘ın vurgulamak istediği ALLAHkavramı, ilkel insanların gök tanrıanlayışına dönüştürülmüş olur!

Buradaki Bharfinin sırrı nedir; ve başına geldiği kelimenin anlamını ne şekle sokar?

Bu konuda, Türkiye Cumhuriyetinin en değerli ve bilgili yorumcusu olan Elmalılı Hamdi Yazır'ın Hak dini Kur’ân diliisimli tefsirinin 1cildinin 42 sayfasında bir izah var

Diyor ki :

Bu sayededir ki, biz ismullah ile visal peydah ediyoruz Yani Bharfi ile Bütün vücudun ve terakkiyatı vücud'un mebdei evveli ve matlubu mutlakı olan ALLAHı Rahmanı Rahim'in ismini kalbimizde niyet ettiğimiz ve henüz vücudunu görmediğimiz iradi fiilimize rapt ederek lafzı veciz, manası cihan şümul bir kelâmı beliğ söyleyebilmemize vesile olan ancak bu Bharfidir

Bizim işmizde ne kadar faili mutlak olursak olalım, ef`alimizin illeti taammesi olmadığımız muhakkaktır Çünkü bizim iradelerimiz, vücut silsilesinin kat'i bir haddi evveli değil, onun cereyanı içinde bir lahzai tahavvüldür

Bundan sonra devam ediyor ve diyor ki:

Eazımı müfessirin (Yorumcuların en büyük ve bilgilileri) diyorlar ki:

Banın buradaki mânâyı ilsakı ya mülabest ve musahabet veya istianedir Yani şuurumuzda hasıl olacak olan nisbet; ALLAH, rahmanı rahimismine bir mülabest ve maiyyet hissi veyahut ALLAHisminin veya rahman, rahim sıfatlarının müsemma ve medlullerine nazaran rahmeti ilahiyyeden istimdat ve istiane hissidir

Bu tevile göre Bharfini mülabese anlamına alarak açıklanırsa besmelenin meali :

ALLAH'ı rahmanı rahim namına demek olur

Yani Bharfi mülabese anlamına alındığı zaman,

ben bunu onun namına, ona hilâfeten, onu temsilen, onun bir aleti olarak yapıyorum Bu iş, hakikatta benim veya başkasının değil, ancak Onundur!

demek olur

Bu da vahdeti vücut mülahazasına raci bir fenafillah halidir ki ancak risalet, vilayet, hakimiyet, tasarruf gibi makamatı mahsusada cari olur

Şimdi bunu özetlemek ve günümüz diliyle açıklamak gerekirse

Âmentü billahdendiği zaman, Bnin buradaki işaretinin ALLAHisminin anlamını gerçek ve mutlak mânâsıyla anladıktan sonra; kendinin, bendediğin şeyin, Onun dışında, ayrı bir varlık olarak var olmayıp; ALLAHvarlığı ile kaim ve var olan bir yapı olduğuna İMANetmek anlamında olduğu anlaşılır

Yani, Âmentü, iman ettim;

B`illah, mutlak ve gerçek anlamda ALLAHın varlığına; benim kendi varlığımın da, Onun varlığı, vücudu ile kaim olduğuna; tüm varlığımın, tüm boyutlarıyla, sadece Onun esmasıyla mevcut olduğuna; Onun varlığı dışında hiç bir varlık ve özelliğimin olmadığına iman ediyorum, demektir bu

İşte burada önemli olan husus, Kur`ân dilinde ve Hz Muhammed Aleyhisselâm’ın açıklamasında ötenizdeki bir TANRIya iman değil; varlığınızın her zerresindeki; tüm boyutlarınızı meydana getiren ALLAH'a iman üzerinde durulmasıdır

Nitekim Hz Ali`ye atfedilen, Kur`ân’ın sırrı Fâtiha`da; Fâtiha`nın sırrı Besmele`de; Besmelenin sırrı da B harfindedirşeklindeki uyarı da bu yukarıda açıklamaya çalıştığımız hakikata dayanmaktadır!

İşte gene bu yüzdendir ki, MÜMİNLEREhitabedilerek İMAN EDİNdenmektedir Nisa Sûresi 136 âyetinde

YA EYYÜHELLEZİYNE AMENU, ÂMİNU BİLLAHİ

EYiMAN ETMİŞLER, İMAN EDİNİZ B NİN işaret ettiği ANLAM KAPSAMIYLA ALLAH`A

Öte yandan İMAN ETTİMdedikleri halde İMAN ETMEMİŞ OLANLARda vurgulanmaktadır Bakara sûresinin 8 âyetinde

Şimdi bu anlayışla aşağıda nakledeceğim âyeti anlamaya çalışalım:

Ve minen nasi men yekulu ÂMENNA BİLLAHİ ve BİLYEVM`İL ÂHIRİ; Ve mahüm BİMÜ`MİNİN(28)

İNSANLARDAN BİR KISMI, #B#NİN SIR ANLAMIYLA ALLAH`A VE GELECEĞİMİZE İMAN ETTİK, DERLER; AMA bunun bilincinde olarak iMAN ETMEMİŞLERDİR!

Bharfini mânâsının bilincinde olmadan kullanarak; ALLAHkavramının mânâsını hakkıyla idrak etmeden İMAN ETTİKdiyenlerin, gerçekte İMAN ETMEMİŞ OLDUKLARINIgördüğünüz gibi bu âyet çok açık bir tarzda vurgulamaktadır!

Bilyevm`il âhıride ise ALLAH`A RÜCUsırrına işaret vardır; ki bu dahi anlaşılamadığı için, elbette ki buna da hakkıyla İMAN EDİLMEMİŞTİR!

Evet, Bsırrına iman etmiyenler böyle! Ya İMAN EDENLERE ne var?

Feemmelleziyne âmenu BİLLAHİ va`tesamu Bihi feseyudhıluhum fiy rahmetin minhü ve fadlin ve yehdiyehim ileyhi sıratan mustakıyma(4175)

# B #nin sır anlamıyla ALLAHA İMAN EDENLERE VE BU İMAN GEREĞİNİ YAŞAYANLARI ALLAH ZÂTİ RAHMET VE FAZİLETİNE ERDİRİR; VE SIRATI MUSTAKIYME HİDÂYET EDER

Evet, ilk aşamada insanlar, putlardan, yıldızlardan yani belli bir kapasite ya da kapsamı olan ötedeki tanrıkavramından kurtarılıp, tek müessir güç olarak ALLAHa yöneltilirken

Daha sonraki aşamada, tüm varlığı ve dolayısıyla da İNSANı kendi varlığından meydana getiren; bununla beraber de, o birimlerdeki mânâlarla kayıtlanmaktan münezzeh yani beri olan ALLAHkavramı insanlara idrak ettirilmek isteniyordu!

Birinci basamak ÖTEDEKİ TANRI

İkinci basamak ÖTE*N*DEKİ TANRI

Son idrak SADECE, ALLAH!

İşte akıl, anlayış sahibi istidatlı müminlere, Kur`ân ‘ı Kerim’de yapılan bu hitap, aynı zamanda tasavvufun yani VAHDETanlayış ve yaşamının tavsiyesi mâhiyetindeydi

Ancak bu sahada yapılan çalışmalar sonucudur ki, insan, vehmi benlikten yani nefisten kurtulup; ÖTEDEKİ TEK TANRIanlayışından terakki edip, her şeyin aslı, hakikatı, ZATI olan ALLAHidrakına erişebilir!

Ve takdirinde varsa, bunun doğal sonuçlarını da yaşar!

Buna erene diyebileceğimiz, ALLAH hazmını versinolacaktır!

Ahmed Hulûsi
 

Similar threads

İman, bildirilen altı esasa inanmak ve Allahü teâlâ tarafından bildirilen, Muhammed aleyhisselamın Allahü teâlâ tarafından getirdiği emir ve yasakların hepsine inanmak ve inandığını dil ile söylemek demektir Amentü şöyledir: Âmentü billahi ve melaiketihi ve kütübihi ve rüsülihi vel yevmil...
Cevaplar
0
Görüntüleme
117
Kur’anı Kerim’de İman ve İslâm kelimeleri bazen birlikte kullanılmış, bazen de ayrı ayrı kullanılmıştır Eğer bir ayette yalnız iman kelimesi kullanılmış ise Mesela “Ey iman edenler diye başlayan ayetlerde olduğu gibi İslâm manasını da içine alır Ancak “Şüphesiz Müslüman erkekler ile Müslüman...
Cevaplar
0
Görüntüleme
74
İslami ıstılah olarak iman, Peygamberimiz Hz Muhammed (sas)'in Allah (cc) tarafından getirdiği kesin olarak bilinen haber, dini esas ve hükümlerin doğru ve gerçek olduğuna tereddütsüz inanmak, bunların tamamını iz'an ve kabul ile tasdik ve itiraf etmektir Yani Allah'a, Hz Muhammed (sas)''in son...
Cevaplar
0
Görüntüleme
92
Aklın ameli düşünce, Kalbin ameli duygu, bedenin ameli ise mücadeledir İmanı Ruh, Ameli ise beden olarak tasavvur edelim Bu durumda şu iki seçeneği inceleyelim Kişi iman ettiği hakikatin öğretisine göre amel etmiyorsa veya ancak iman sahibi bir kişiden beklenecek olgunlukta bir amel ortaya...
Cevaplar
0
Görüntüleme
94
Sual: Tam İlmihal’in iman bahsinde, Seyyid Abdülhakim efendi imanı şöyle tarif ediyor: “Serveri âlem olan Muhammed aleyhisselamın, Peygamber olarak bildirdiği şeyleri, akla, tecrübeye ve felsefeye danışmaksızın, tasdik ve itikat etmektir, inanmaktır Akla uygun olduğu için tasdik ederse, aklı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
74
858,496Konular
982,170Mesajlar
30,111Kullanıcılar
skkskSon üye
Üst Alt