Araç muayenesinde nelere bakılıyor bilirseniz muayene dönemini daha kolay atlatabilirsiniz Muayene istasyonuna gittiğinizde evvela aracın kendine bakılır Sizin götürdüğünüz araç ile tescil bilgilerindeki veriler karşılaştırılır Şasi numarası, yakıt tipi, koltuk sayısı gibi veriler karşılaştırılır Elektronik ortamda tüm bu bilgiler mevcuttur
Motor kaputunun kilit mekanizmaları sağlam mı diye bakılır, ayrıca kaputun altına da bakılır
Frenler kontrol edilir Ana fren merkez silindiri, fren kuvvetlendiricisi ve fren hidroliği seviyesi kontrol edilir
Motor havuzu içerisinde bulunan hortumlara bakılır
Akü ve akü bağlantıları kontrol edilir
Aracın elektrik tesisatına bakılır, yalıtım sıvılarının seviyelerine bakılır, sızdırmazlığına bakılır
Yağ ve yakıt kaçağı var mı kontrol edilir
Amortisör bağlantı kulelerine bakılır
Lastiklere bakılır Diş derinliği binek araçlarda en az 16 mm olmalıdır, buna bakılır Ayrıca lastikler aracın tipine uygun olmalı, fazla yıpranmış olmamalı, genel görünümü kötü olmamalıdır
Araçta bulundurulması gereken bazı malzemeler vardır Bu malzemelerin son kullanma tarihleri dolmamış ve kullanılabilir durumda olmalıdır Bu malzemeler, stepne, ilk yardım çantası, üçgen reflektörleri ve yangın tüpüdür
Camlar kontrol edilir Çatlak durumuna ve sağlamlığına bakılır Film var mı kontrol edilir Aracın içine geçilirken kapılar ve kilitlerin durumu kontrol edilir
Fren test cihazı ile fren sisteminin kontrolünde ön aks fren sistemi sol ve sağ tekerleklerin fren kuvvet değerleri kontrol edilir Servis freni için iki tekerlek arasındaki fren kuvveti farkı en fazla % 30 olabilir Aynı anda ön aks fren kuvvet değerleri kontrol edilir Ön aksta yapılan tüm kontroller arka aksta da yapılır Fren verimi de en az % 50 olmalıdır El freni kontrolü de yapılır Ayrıca fren disklerinde eğiklik veya salgı da olmamalıdır
Araç içinde şoför koltuğunun sabitliği ve emniyet kemerlerinin durumu kontrol edilir Araç görüşü ile ilgili kontroller yapılır Camlar, silecekler, silecek suyu, kalorifer, korna, yan ve dikiz aynaları kontrol edilir
Aydınlatma sisteminin ve kontrol göstergelerinin çalışır durumunda olduğuna dikkat edilir Kilometre göstergesi kontrol edilir ve kilometre bilgisi kaydedilir Son olarak direksiyon kilidi, debriyaj ve fren pedal lastikleri kontrol edilir
Aracın alt kısmında sıvı, yağ ve yakıt kaçakları, egzoz, ön ve arka aksların süspansiyon sistemi, fren sistemi, hortumlar, rekorlar, kablolar kontrol edilir Paslanma, sızıntı ve hasar olup olmadığına bakılır
Karoseri ve taşıyıcı parçalarının durumuna da bakılır Aracın ön aksı kriko ile kaldırılır Tekerlek rulman boşlukları, rot başı ve rotil bağlantıları kontrol edilir Aynı anda lastiklerin ve jantların sağlamlığı ve hasar durumlarının kontrolü yapılır
Süspansiyon sisteminin parçaları olan amortisörler ve yaylar kontrol edilir Fren sisteminde de fren hortumları, fren pabuçları ve fren diskleri kontrol edilir Egzoz sistemi ve katalitik konvertör kontrol edilir Bağlantıları, egzoz boruları ve susturucuları kontrol edilir Herhangi bir gaz kaçırma olup olmadığı kontrol edilir
Arka aksta da ön akstaki gibi tekerlek boşlukları, lastik ve jant, süspansiyon sistemi, fren hortumları ve parçaları kontrol edilir Ayrıca transmisyon ve diferansiyalde de sıvı kaçağı olup olmadığına bakılır Araçta varsa fren limitörü de kontrol edilir Aydınlatmalar trafikte güvenle seyahat etmek için görme ve görülme açısından çok önemlidir Bu sebeple kısa, uzun ve varsa sis farlarının ayarları kontrol edilir
Araç muayenesi sonrasında aracınızın durumunu gösteren bir rapor araç sahiplerine sunulur Hafif kusurlu ya da kusursuzsa muayene tamamlanır Ağır kusurlu ya da emniyetsiz olarak rapor edilmişse en geç 1 ay içinde aynı istasyonda ücretsiz muayene tekrarına gelinmesi gerekir
Yukarıda teferruatlı şekilde anlatıldığı üzere muayenede neredeyse aracın her parçasına bakılır Ancak bunlar hepsi tamam olsa bile muayeneye gelmeden önce yapmanız gereken bazı şeyler vardır Bunu aşağıdaki yazımızdan öğrenebilirsiniz
Motor kaputunun kilit mekanizmaları sağlam mı diye bakılır, ayrıca kaputun altına da bakılır
Frenler kontrol edilir Ana fren merkez silindiri, fren kuvvetlendiricisi ve fren hidroliği seviyesi kontrol edilir
Motor havuzu içerisinde bulunan hortumlara bakılır
Akü ve akü bağlantıları kontrol edilir
Aracın elektrik tesisatına bakılır, yalıtım sıvılarının seviyelerine bakılır, sızdırmazlığına bakılır
Yağ ve yakıt kaçağı var mı kontrol edilir
Amortisör bağlantı kulelerine bakılır
Lastiklere bakılır Diş derinliği binek araçlarda en az 16 mm olmalıdır, buna bakılır Ayrıca lastikler aracın tipine uygun olmalı, fazla yıpranmış olmamalı, genel görünümü kötü olmamalıdır
Araçta bulundurulması gereken bazı malzemeler vardır Bu malzemelerin son kullanma tarihleri dolmamış ve kullanılabilir durumda olmalıdır Bu malzemeler, stepne, ilk yardım çantası, üçgen reflektörleri ve yangın tüpüdür
Camlar kontrol edilir Çatlak durumuna ve sağlamlığına bakılır Film var mı kontrol edilir Aracın içine geçilirken kapılar ve kilitlerin durumu kontrol edilir
Fren test cihazı ile fren sisteminin kontrolünde ön aks fren sistemi sol ve sağ tekerleklerin fren kuvvet değerleri kontrol edilir Servis freni için iki tekerlek arasındaki fren kuvveti farkı en fazla % 30 olabilir Aynı anda ön aks fren kuvvet değerleri kontrol edilir Ön aksta yapılan tüm kontroller arka aksta da yapılır Fren verimi de en az % 50 olmalıdır El freni kontrolü de yapılır Ayrıca fren disklerinde eğiklik veya salgı da olmamalıdır
Araç içinde şoför koltuğunun sabitliği ve emniyet kemerlerinin durumu kontrol edilir Araç görüşü ile ilgili kontroller yapılır Camlar, silecekler, silecek suyu, kalorifer, korna, yan ve dikiz aynaları kontrol edilir
Aydınlatma sisteminin ve kontrol göstergelerinin çalışır durumunda olduğuna dikkat edilir Kilometre göstergesi kontrol edilir ve kilometre bilgisi kaydedilir Son olarak direksiyon kilidi, debriyaj ve fren pedal lastikleri kontrol edilir
Aracın alt kısmında sıvı, yağ ve yakıt kaçakları, egzoz, ön ve arka aksların süspansiyon sistemi, fren sistemi, hortumlar, rekorlar, kablolar kontrol edilir Paslanma, sızıntı ve hasar olup olmadığına bakılır
Karoseri ve taşıyıcı parçalarının durumuna da bakılır Aracın ön aksı kriko ile kaldırılır Tekerlek rulman boşlukları, rot başı ve rotil bağlantıları kontrol edilir Aynı anda lastiklerin ve jantların sağlamlığı ve hasar durumlarının kontrolü yapılır
Süspansiyon sisteminin parçaları olan amortisörler ve yaylar kontrol edilir Fren sisteminde de fren hortumları, fren pabuçları ve fren diskleri kontrol edilir Egzoz sistemi ve katalitik konvertör kontrol edilir Bağlantıları, egzoz boruları ve susturucuları kontrol edilir Herhangi bir gaz kaçırma olup olmadığı kontrol edilir
Arka aksta da ön akstaki gibi tekerlek boşlukları, lastik ve jant, süspansiyon sistemi, fren hortumları ve parçaları kontrol edilir Ayrıca transmisyon ve diferansiyalde de sıvı kaçağı olup olmadığına bakılır Araçta varsa fren limitörü de kontrol edilir Aydınlatmalar trafikte güvenle seyahat etmek için görme ve görülme açısından çok önemlidir Bu sebeple kısa, uzun ve varsa sis farlarının ayarları kontrol edilir
Araç muayenesi sonrasında aracınızın durumunu gösteren bir rapor araç sahiplerine sunulur Hafif kusurlu ya da kusursuzsa muayene tamamlanır Ağır kusurlu ya da emniyetsiz olarak rapor edilmişse en geç 1 ay içinde aynı istasyonda ücretsiz muayene tekrarına gelinmesi gerekir
Yukarıda teferruatlı şekilde anlatıldığı üzere muayenede neredeyse aracın her parçasına bakılır Ancak bunlar hepsi tamam olsa bile muayeneye gelmeden önce yapmanız gereken bazı şeyler vardır Bunu aşağıdaki yazımızdan öğrenebilirsiniz