Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Artikülasyon ve fonolojik bozukluklar nelerdir?

Artikülasyon ve fonolojik bozukluklar nelerdir?

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Artikülasyon ve fonolojik bozukluklar



ditepe Üniversitesi Hastanesi Uzman Dil ve Hitabe Terapisti Elçin Tadıhan Özkan'a kadar artikülasyon ve fonolojik bozukluklar okulöncesi dönemde çocuklarda sık sık karşılaşılmaktadır
Artikülasyon (sesletim) bozukluğu, tavır seslerinden bir yada birkaçının yanlış üretilmesidir Mesela çocuğun kapı yerine tapı, mor yerine moy demesi gibi Fonolojik (sesbilgisel) bozukluk ise dile ait sesbilgisinde bir farklılığın yada bir sorun olduğuna işaret etmektedir Artikülasyon bozukluğunda çocuğun üretemediği yada hatalı ürettiği ses, ses dağarcığında yer almaz Bir konuşma sesinin dürüst üretilmesi için o ses üretiminde gerekli olan motor hareketin yapılması gerekir

Fonolojik bozukluk ise daha bilişsel düzeydedir Bu bozuklukta çocuğun yanlış ürettiği ses, ses dağarcığında yer alır; ancak çocuk birtakım işlemler yaparak maksat ses yerine diğer ses kullanır Mesela bir çocuğun ses dağarcığında ayrıca s ayrıca de t sesleri olsun Bu çocuk t ve s seslerini birbiri yerine kullanıyorsa; yani top yerine sop ve sarı yerine tarı diyorsa burada çocuğun sesi yanlış üretiyor olmasından yok, çocuğun dilin sesbilgisi sistemine ait farklı bir yapılanması olduğu düşünülür Bu koşul çocukta fonolojik bozukluğa sinyâl ediyor olabilir

Sesbilgisi bir dildeki ses sistemine ait bilgidir Bir dile ait tavır seslerinin nasıl sıralanacağının ve anlam değiştirebileceğinin bilgisidir Çocuklar 04 yaş aralarında bu sistemi öğrenmektedir Dolayısıyla 4 yaşına değin yapılan o kadar fazla sesbilgisel işlem adi kabul edilir Mesela çocuğun s sesi yerine t demesi sıradan olarak Ama çocuktan s sesini edindikten sonra tavır diline genellemiş ve kullanıyor olması beklenirDolayısıyla sesbilgisel gelişim iki boyutlu olarak düşünülmelidir: oralmotor becerilerde olgunlaşma ve ustalaşma; ve anadilin ses sistemine ilişkin bilişsel bilginin örgütlenmesi

Artikülasyon Fonolojik Bozukluğun Nedenleri?

* İşitme engeli
* Ağızyüz anomalileri (dudak tat alma yarığı, diş anomalileri gibi)
* Düşünce engeli
* Motor bozukluklar (işlev yitimi dizartri)
* Özgül öğrenme güçlüğü
* Çelimsiz taklit yeteneği
* Çevrenin pekiştirmesi

Anne ve Babalara Öneriler

* Çocuğunuzdan hatalı ürettiği yada üretemediği sesi üretmesini istemeyin, bu konuda ısrar etmeyin Örneğin tarı yok sarıdemeyin
* Yanlış imal gerçekleştiğinde dürüst işitsel girdi sağlayın
* tekrar tekrar içten model olun
* Yarım konuşması hoşunuza gittiği için pekiştirmeyin
* Konuşmasını taklit etmeyin
* Diğer çocuklarla kıyaslamayın
* r sesinin üretiminin öğrenilmesi 6 yaşına değin sürebilmektedir Örneğin çocuğunuz 4 yaşında ve r sesini doğru üretemiyorsa endişelenmeyin
* Çocuğunuzun artikülasyon bozukluğu veya da fonolojik bozukluğu olduğunu düşünüyorsanız bilirkişi dil ve söylev terapistine danışmak için ilkokula başlamasını beklemeyin Unutmayın güçlü dil becerileri zinde akademik beceriler demektir Dil becerileri eksik olan çocukların okuma yazma becerilerinde de sorunlar yaşayabileceği unutulmamalıdır *
 

Similar threads

Sesletim (Artikülasyon) Bozuklukları Sesletim demek konuşma sesi nasıl yapılır sorusunun cevabıdır. Bu da dil, çene, dişler, dudaklar, damak ve vokal kıvrımlar yardımı ile gelen hava akımı kullanılarak oluşturulmaktadır. Sesletim bozukluğu  sesleri üretmedeki sorunları içerir. Sesletim...
Cevaplar
0
Görüntüleme
112
Çocuklarda Konuşma Bozukluğu Konuşma probleminin nedenleri Çocuğun hitabe problemlerinin görülmesinde birçok etken rol oynayabilir Doğumla birlikte gelen veya doğum sırasında oluşan sorunlar, kromozom anomalileri, motor gelişim geriliği, işitme kaybı ve görme özrü gibi bazı duyusal...
Cevaplar
0
Görüntüleme
88
Hitabe ve Dil Bozuklukları, Söylev bozuklukları nedenleri, Dil bozuklukları tavır Romatem Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Samsun Hastanesi Bilirkişi Dil ve Hitabe Terapisti Aslı Altınsoy; Hitabe bozukluğu nörolojik hastalıklara bağlı olarak sonra geliştiği gibi, çocuklarda doğuştan olan...
Cevaplar
0
Görüntüleme
79
Dil semboller üzerinde uzlaşma sağlanarak oluşturulan karmaşık ve dinamik bir sistem olup amacı insanların düşüncelerini iletmek ve birbirleriyle iletişim kurmasını sağlamaktır. Bu açıdan bakıldığında dilin temel işlevi iletişimdir ve bu nedenle iletişim kurmayı öğrenme dil gelişiminin en üst...
Cevaplar
0
Görüntüleme
311
Mektep öncesi ve mektep çağı evlatların %10’unda artikülasyon bozukluğu vardır. Artikülasyon derdine yol açan yapısal bir sorun varsa giderilir sonra terapiye başlanır. Evlat meselesinin farkında olmalı ve terapiye istekli olmalıdır (ya da ikna edilmelidir). Klasik Yaklaşım: Gaye ses seçimi...
Cevaplar
0
Görüntüleme
131
858,496Konular
981,849Mesajlar
29,894Kullanıcılar
Üst Alt