iltasyazilim
FD Üye
BAĞLANMA NEDİR? mektep öncesi eğitim de öğretmenin önemi çocuk yuvası ilkokul çağındaki çocuğun tutumları
Bağlanma; İnsanların kendileri için kayda değer olan kişiler ile enerjik şehvetli bağlar kurma eğilimi nedenlerini ifade eden bir yaklaşımdır Hissi bono kurma eğilimi ve gereksinimi, yeni doğan bebeklerin yaşamlarını sürdürebilmeleri için gereklidir
BAĞLANMANIN GELİŞİMİ Bebekler 2 günlükken annelerinin suratlarını, birkaç gün daha sonra annelerinin seslerini ve kokularını yabancılardan ayırt edebilmektedir Çocukların yaklaşık yedi aylıkken belirli insanlara, daha fazla anneye, babaya veya birincil bakıcıya bağlandıkları görülmektedirBu sırada bölünme kaygısı adamakıllı gelişmekte ve çoğunlukla yabancı kaygısı ortaya çıkmaktadır Bunu peşine düşüp takip eden aylarda bebek, anne, baba, delege bakıcı veya büyük anne baba gibi kişilere çoklu bağlanma göstermektedir İki yaşına gelindiğinde çoğu çocuk dinç bağlanma göstermekte fakat üç yaşından sonra bu bağın ortaya konulmasında bazı değişiklikler görülmektedir Bu yaşta çocuk bakıcı birkaç saatliğine ortadan kaybolduğunda bile tekrar tekrar geri döneceğini anlamaya başlamaktadır Dört yaşındakilerin bakıcıya bedensel yakın olma sağlamaya daha da az gereksinim duymaya başladıkları ara sıra gözlenmektedir Çocuğun başkalarının manzara açılarına iç görüleri geliştikçe, geçici ayrılmaların sebeplerini daha iyi anladığı ve duygularını gözyaşı dökmek ve yapışma gibi davranışlardan diğer yollarla açıklama ettikleri gözlenmektedir
ÇOCUKLUKTA BAĞLANMA Bebeğin emme, izleme, gülme ve ağlama davranışları bağlandığı şahısların tepkilerini gözetmek, aralarında bir tahvil hazırlamak için doğuştan olan gelen davranışlardır Bağlanma davranışı bebeğe yaşamsal avantajlar sağlar ve onları anne, babaya yakınlaştırarak tehlikelere karşısında korunmasını sağlar Bağlanma davranışlarını gülme, matem, görsel peşine düşüp takip vb davranışlardan oluşan bir organize tavır sistemi biçimlendirir Bunlar tek bir amaca hizmet eder; bakıcı ile yakınlığın sürdürülmesi Bebek, bağlandığı kişiyle bir ayrılma algıladığında bunu kaygı ile karşılar ve bu kişiyle koruyucu ilişkisini sürdürmeye çalışır Bu davranışlar dinç bağlanmanın oluşmasında önkoşullar olarak kabul edilir ve çocukların çevreye uyumunu kolaylaştırırErken yaşlarda, ego, başkaları ve sosyal ilişkiler hakkındaki zihinsel modeller (veya içsel çalışan modeller) şekillenir Kişinin kendisini sevilmeye değer olarak algıladığı model
olumlu benlik modelidir Başkalarını güvenilir, tutarlı, ulaşılır ve destekleyici olarak algıladığı model ise olumlu başkaları modelidir Aynı şekilde, kişinin kendini anlamsızlık duyguları ile tanımladığı model negatif benlik modeli olarak tanımlanırken, başkalarının belirsiz, tutarsız ve soğuk olarak algılandığı model olumsuz başkaları modelidir Çocuğun bağlandığı kişi yakın, ilgili, tepkisel ve destekleyicisiyse güvenli bağlanma gerçekleşir, güven ve sevgi duygusal doğar ve çocuk oyuncu, gülümseyen, keşifçi ve sosyal olur Bağlanmada, birey yakın, ilgili, tepkisel ve destekleyici değilse iki histen biri oluşur Bunlardan biri nefret edilen şeyvesvese hissidir ancak çocukta görsel denetleme, bağı tekrar kurma çabası, ağlama, çağırma, bağı yeniden hazırlamak için sıkı sıkı sarılma gibi davranışlara yol açar Diğer bir ihtimal savunmacılık hissidir oysa bunu benimseyen çocuk yakınlığın sürdürülmesinden ve tahvil kurmaktan kaçınma davranışları sergiler Bebek davranışlarının örnekleri, annebebek bağlanmasının tipini anlatmak için kullanılabilir 3 herif bağlanma vardır Kaçınan tipGüvenli tipKaygılıkesin olmayan tip Bebeğin davranışları bu 3 müşteri bağlanmayı tanımlar Anne ve bebek arasındaki ilişkinin kalitesi, annenin bebeğin ihtiyaç ve sinyallerine duyarlılığıyla ilgilidir
Kaçınan Herif Bu bağlanma stilinde, bebekte bağlanmama ve bakıcıdan uzak durma davranışları görülür Bu tipte bakıcının davranışları reddedici, coşmuş ve temastan kaçınan olarak nitelendirilebilir Bu kategoride çocukların annelerini geri dönünce coşkulu bir şekilde selamlamadıkları, annelerinden kaçındıkları ve göz ardı ettikleri, anneleri odadayken de izole şekilde oynadıkları gözlenmiştir
Güvenli Tip Bu bağlanma stilinde bebek davranışları aktif, keşfe açık, ayrılma sırasında gözü yaşlı lakin bakıcıya karşı olumlu tepkileri içerir oysa burada bakıcının ulaşılabilir, tepki veren ve sıcak olması esastır Bu kategorideki çocukların tüm durumlarda açık bir şekilde bağlanma gerçekleştirdikleri, annelerinin varlığıyla belirgin bir şekilde rahatlık buldukları ve yokluğunda sıkıntı yaşadıkları gözlemlenmiştir Bu bağlanma stilinde sınıflandırılan çocuklar, anneleri kadar yalnız bırakıldıklarında doğal olarak kısmen huzursuz olmakta oysa panik yaşamadan anneleri ile yakınlık ve bağlantı aramakta, yeniden bir araya geldikten sonradan zahmetsizce sakinleşmekte ve çevreyi keşfetmeye devam etmektedirler
Tez Canlı Belirsiz TipBu bağlanmada ise bebek davranışlarında protesto davranışları, ayrılma sırasında stresli davranışlar, bakıcıya karşı coşmuş duygular gözlenir ve bu tipte bakıcının davranışları hassasiyetten uzakta, rahatsız edici, müdahalecidir ve davranışlarında bir tutarlılık yoktur Bu kategorideki çocukların annelerine davranışları gerginlikle karakterize edilir Anneleri odadayken ayrım edilir şekilde yakınlığı arayan davranışlar aramalarına karşın, aynı zamanda kavgalı ve ret davranışları sergiledikleri, hatta annelerine vurarak ittikleri gözlemlenmiştir Bu kategorideki bazı çocukların aşırı dingin oldukları, sınırlı keşfetme oyunu sergiledikleri gözlemlenmiştir
Alıntıdır *
Bağlanma; İnsanların kendileri için kayda değer olan kişiler ile enerjik şehvetli bağlar kurma eğilimi nedenlerini ifade eden bir yaklaşımdır Hissi bono kurma eğilimi ve gereksinimi, yeni doğan bebeklerin yaşamlarını sürdürebilmeleri için gereklidir
BAĞLANMANIN GELİŞİMİ Bebekler 2 günlükken annelerinin suratlarını, birkaç gün daha sonra annelerinin seslerini ve kokularını yabancılardan ayırt edebilmektedir Çocukların yaklaşık yedi aylıkken belirli insanlara, daha fazla anneye, babaya veya birincil bakıcıya bağlandıkları görülmektedirBu sırada bölünme kaygısı adamakıllı gelişmekte ve çoğunlukla yabancı kaygısı ortaya çıkmaktadır Bunu peşine düşüp takip eden aylarda bebek, anne, baba, delege bakıcı veya büyük anne baba gibi kişilere çoklu bağlanma göstermektedir İki yaşına gelindiğinde çoğu çocuk dinç bağlanma göstermekte fakat üç yaşından sonra bu bağın ortaya konulmasında bazı değişiklikler görülmektedir Bu yaşta çocuk bakıcı birkaç saatliğine ortadan kaybolduğunda bile tekrar tekrar geri döneceğini anlamaya başlamaktadır Dört yaşındakilerin bakıcıya bedensel yakın olma sağlamaya daha da az gereksinim duymaya başladıkları ara sıra gözlenmektedir Çocuğun başkalarının manzara açılarına iç görüleri geliştikçe, geçici ayrılmaların sebeplerini daha iyi anladığı ve duygularını gözyaşı dökmek ve yapışma gibi davranışlardan diğer yollarla açıklama ettikleri gözlenmektedir
ÇOCUKLUKTA BAĞLANMA Bebeğin emme, izleme, gülme ve ağlama davranışları bağlandığı şahısların tepkilerini gözetmek, aralarında bir tahvil hazırlamak için doğuştan olan gelen davranışlardır Bağlanma davranışı bebeğe yaşamsal avantajlar sağlar ve onları anne, babaya yakınlaştırarak tehlikelere karşısında korunmasını sağlar Bağlanma davranışlarını gülme, matem, görsel peşine düşüp takip vb davranışlardan oluşan bir organize tavır sistemi biçimlendirir Bunlar tek bir amaca hizmet eder; bakıcı ile yakınlığın sürdürülmesi Bebek, bağlandığı kişiyle bir ayrılma algıladığında bunu kaygı ile karşılar ve bu kişiyle koruyucu ilişkisini sürdürmeye çalışır Bu davranışlar dinç bağlanmanın oluşmasında önkoşullar olarak kabul edilir ve çocukların çevreye uyumunu kolaylaştırırErken yaşlarda, ego, başkaları ve sosyal ilişkiler hakkındaki zihinsel modeller (veya içsel çalışan modeller) şekillenir Kişinin kendisini sevilmeye değer olarak algıladığı model
olumlu benlik modelidir Başkalarını güvenilir, tutarlı, ulaşılır ve destekleyici olarak algıladığı model ise olumlu başkaları modelidir Aynı şekilde, kişinin kendini anlamsızlık duyguları ile tanımladığı model negatif benlik modeli olarak tanımlanırken, başkalarının belirsiz, tutarsız ve soğuk olarak algılandığı model olumsuz başkaları modelidir Çocuğun bağlandığı kişi yakın, ilgili, tepkisel ve destekleyicisiyse güvenli bağlanma gerçekleşir, güven ve sevgi duygusal doğar ve çocuk oyuncu, gülümseyen, keşifçi ve sosyal olur Bağlanmada, birey yakın, ilgili, tepkisel ve destekleyici değilse iki histen biri oluşur Bunlardan biri nefret edilen şeyvesvese hissidir ancak çocukta görsel denetleme, bağı tekrar kurma çabası, ağlama, çağırma, bağı yeniden hazırlamak için sıkı sıkı sarılma gibi davranışlara yol açar Diğer bir ihtimal savunmacılık hissidir oysa bunu benimseyen çocuk yakınlığın sürdürülmesinden ve tahvil kurmaktan kaçınma davranışları sergiler Bebek davranışlarının örnekleri, annebebek bağlanmasının tipini anlatmak için kullanılabilir 3 herif bağlanma vardır Kaçınan tipGüvenli tipKaygılıkesin olmayan tip Bebeğin davranışları bu 3 müşteri bağlanmayı tanımlar Anne ve bebek arasındaki ilişkinin kalitesi, annenin bebeğin ihtiyaç ve sinyallerine duyarlılığıyla ilgilidir
Kaçınan Herif Bu bağlanma stilinde, bebekte bağlanmama ve bakıcıdan uzak durma davranışları görülür Bu tipte bakıcının davranışları reddedici, coşmuş ve temastan kaçınan olarak nitelendirilebilir Bu kategoride çocukların annelerini geri dönünce coşkulu bir şekilde selamlamadıkları, annelerinden kaçındıkları ve göz ardı ettikleri, anneleri odadayken de izole şekilde oynadıkları gözlenmiştir
Güvenli Tip Bu bağlanma stilinde bebek davranışları aktif, keşfe açık, ayrılma sırasında gözü yaşlı lakin bakıcıya karşı olumlu tepkileri içerir oysa burada bakıcının ulaşılabilir, tepki veren ve sıcak olması esastır Bu kategorideki çocukların tüm durumlarda açık bir şekilde bağlanma gerçekleştirdikleri, annelerinin varlığıyla belirgin bir şekilde rahatlık buldukları ve yokluğunda sıkıntı yaşadıkları gözlemlenmiştir Bu bağlanma stilinde sınıflandırılan çocuklar, anneleri kadar yalnız bırakıldıklarında doğal olarak kısmen huzursuz olmakta oysa panik yaşamadan anneleri ile yakınlık ve bağlantı aramakta, yeniden bir araya geldikten sonradan zahmetsizce sakinleşmekte ve çevreyi keşfetmeye devam etmektedirler
Tez Canlı Belirsiz TipBu bağlanmada ise bebek davranışlarında protesto davranışları, ayrılma sırasında stresli davranışlar, bakıcıya karşı coşmuş duygular gözlenir ve bu tipte bakıcının davranışları hassasiyetten uzakta, rahatsız edici, müdahalecidir ve davranışlarında bir tutarlılık yoktur Bu kategorideki çocukların annelerine davranışları gerginlikle karakterize edilir Anneleri odadayken ayrım edilir şekilde yakınlığı arayan davranışlar aramalarına karşın, aynı zamanda kavgalı ve ret davranışları sergiledikleri, hatta annelerine vurarak ittikleri gözlemlenmiştir Bu kategorideki bazı çocukların aşırı dingin oldukları, sınırlı keşfetme oyunu sergiledikleri gözlemlenmiştir
Alıntıdır *