Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Beyin Efsaneleri

Beyin Efsaneleri

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Nöromitler, yani beynimizin işlevleri üzerine yanlış bilgiler içeren yaygın efsaneler nöropsikoloji uzmanlarını uğraştıran sorunların başında geliyor Bu efsaneler nedeniyle beyinle ilgili bilimsel bilgiyle kurguyu birbirinden ayırmak güçleşiyor, hastalarla iletişimde problemler yaşanıyor OECD’nin de doksanlı yıllardan bu yana öncülük ettiği araştırmalarda, nöromitlere olan inancın, halk arasında yaygın olmasının yanı sıra, beyinle ilgili alanlarda çalışanlar ve öğretmenlerde de yaygın olduğu bulundu
Harvard Tıp, Denver ve Houston üniversitelerinin çeşitli fakülteleri gibi farklı akademik kurumların uzmanlarından oluşan geniş bir ekibin yaptığı nöromitlerle ilgili yeni bir araştırmanın bulguları “Frontiers in Psychologyde yayınlandı Houston Üniversitesi’ndeki Gelişim Nöropsikolojisi Laboratuvarı’ndan Kelly Macdonald, bu çalışmanın öncülüğünde kilit rol oynadı Macdonald, bir öğretmenlik eğitimi sınıfında karşılaştığı yaygın beyin efsanelerinin nasıl oluştuklarını ve sürüp gittiklerini merak etti
Bu çalışma için, Macdonald ve arkadaşları çevrimiçi bir ankete verilen yanıtları ve demografik bilgileri topladı Anket, katılımcıların geçmişiyle ilgili çeşitli sorularla birlikte, 32 sorudan oluşan bir dizi beyin efsanesine ‘Doğru’ veya ‘Yanlış’ yanıtını vermelerini istiyordu İşte söz konusu beyin efsanelerine örnekler:
– Bazılarımızın “sol beyinli, bazılarımızın “sağ beyinli olması öğrenme biçimlerimizdeki farklılıkları açıklamaya yardımcı olmaktadır (Yanlış: Beynimizin sol ve sağ hemisferleri birlikte çalışır Öğrenmenin, bir yarımkürenin diğerinden daha egemen olmasına dayalı önemli farklılıklar gösterdiğine yönelik bir kanıt bulunmamaktadır)
– Çocukların ergenliğe erişmeleriyle beyin gelişimi sona erer (Yanlış: Beynin gelişimi ergenlik döneminde ve yetişkinlikte özellikle de beyin ön loblarının gelişimi devam eder)
– Öğrenme, beyne yeni hücrelerin eklenmesinden kaynaklanmaktadır (Yanlış: Öğrenme, beyin hücreleri arasındaki bağlantı değişikliklerinden kaynaklanmaktadır)
– Disleksinin en önemli belirtisi, harflerin ters görülmesidir (Yanlış: Disleksisi olan insanlar yazılı sözcüklerin şifresini çözmekte belirli bir zorluk çekerler Disleksisi olan çoğu birey için bu kod çözme zorluğu, sözcüklerin görsel görünüşünden ziyade seslerin harflerle eşleştirilmesiyle ilgilidir Disleksisi olan bazı kişiler, okuma yazma sırasında harfleri tersine çevirebilirler, ancak bu çok yaygın bir durum değildir Disleksisi olan ve böyle bir belirti göstermeyen çok sayıda vaka vardır)
– Zihinsel kapasite kalıtsaldır ve çevre etkisiyle veya tecrübe ile değişmez (Yanlış: Zihinsel yeteneklerin genetik bileşenleri elbette var, ancak bu yetenekler aynı zamanda çevresel faktörlerden ve deneyimlerden çok etkilenerek gelişiyorlar)
– Beynimizin yalnızca yüzde 10’unu kullanıyoruz (Yanlış: Sağlıklı bir insan beyninin yüzde 100’ünü kullanır)
– Uyurken beyin kapanır (Yanlış: Uykuda beynimizin çalışma kalıpları değişir, ancak beyin biz uykudayken de uyanıkken de günde 24 saat aktiftir)
– Klasik müzik dinlemek, çocukların akıl yürütme yeteneğini arttırır (Yanlış: Klasik müziğin herhangi bir yaştaki çocukların akıl yürütme yeteneğini etkilediğine (Mozart etkisi) dair tutarlı kanıtlar yoktur)
Yukarıdaki nöromitleri doğru sananlar ne yazık ki çoğunluğu oluşturdular Örneğin, disleksi konusundaki beyin efsanesi sorusunu halkın yüzde 76’sı, eğitimcilerin yüzde 59’u ve sinirbilimi alanlarıyla ilgilenenlerin yüzde 50’si “doğru şıkkını seçerek hatalı yanıtladı
Genel olarak, halkın anketteki nöromitlerin yüzde 68’ine, eğitimcilerin yüzde 56’sına, ve sinirbilimi eğitimi alanların ise yüzde 46’sına inandığı görüldü Bir faktör analizinde araştırmacılar, “klasik nöromitlerin birlikte kümelenmiş olduğunu da keşfettiler Bu küme, öğrenme biçimleri, disleksi, Mozart etkisi, sağ beyin sol beyin ve beynin yüzde 10’unu kullanma konularındaki mitleri içeriyordu
Bu bulgular, hem eğitimin hem de sinirbilim eğitiminin nöromitlerin azalmasına yardımcı olabildiğini, ancak tamamen ortadan kaldıramadığını ortaya koyuyor Araştırma ekibi için gelecek adımlar arasında, her yaş grubundan insanlar için nöromitlerin sistematik olarak silinmesi için tasarlanmış çeşitli eğitim araçlarının geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması yer alıyor Ayrıca, eğitimciler için, öğrenme hakkındaki genel yanlış anlamaları ve aynı zamanda en yaygın beyin efsanelerini ortadan kaldırmak üzere beyin konusunda kapsamlı çevrimiçi eğitim modülleri geliştirmeyi düşünüyorlar
Eğer siz de beyin efsaneleriyle ilgili doğru ve yanlışları merak ettiyseniz, anketin bütününe göz atabilirsiniz:
01 Beynimizi günde 24 saat kullanıyoruz (D)
02 Çocuklar, ikinci bir dili öğrenmeden önce ana dilini öğrenmelidir Aksi durumda, her ikisini de tam olarak öğrenemezler (Y)
03 Erkeklerin beyni kızların beyinlerinden daha büyüktür (D)
04 Öğrenciler yeterli miktarda su içmiyorsa (günde 68 bardak) beyinleri küçülür (Y)
05 Yağ asidi takviyelerinin (omega3 ve omega6) akademik başarı üzerinde olumlu bir etkisi olduğu bilimsel olarak kanıtlanmıştır (Y)
06 Bir beyin bölgesi zarar gördüğünde beynin diğer kısımları işlevini üstlenebilir (D)
07 Beynimizin sadece % 10’unu kullanırız (Y)
08 Beynin sol ve sağ yarımküresi daima birlikte çalışır (D)
09 Hemisferik hakimiyetteki farklılıklar (sol beyin, sağ beyin) öğrenciler arasındaki bireysel farklılıkları açıklar (Y)
10 Erkek ve kızların beyinleri aynı oranda gelişir (Y)
11 Çocuklar liseye başlarken beyin gelişimleri sona erer (Y)
12 Çocukluk çağında bazı şeylerin sonradan öğrenilemeyeceği kritik dönemler vardır (Y)
13 Bilgi, beyinde, beyne dağılmış hücrelerin ağında saklanır (D)
14 Öğrenme, beyne yeni hücrelerin eklenmesiyle gerçekleşmez (D)
15 Bireyler tercih ettikleri öğrenme stilinde (örneğin işitsel, görsel, kinestetik) eğitim aldıklarında daha iyi öğrenirler (Y)
16Öğrenme, beynin sinirsel bağlantılarının değişmesi yoluyla cereyan etmektedir (D)
17 Kahvaltıdan kaçmak akademik başarıyı etkiler (D)
18 İnsan beyninin normal gelişimi, beyin hücrelerinin doğumunu ve ölümünü içerir (D)
19 Zihinsel kapasite kalıtsaldır ve çevre veya tecrübe ile değişmez (Y)
20 Yoğun alıştırmalar zihni güçlendirir (D)
21 Uyarıcıdan zengin çevre okul öncesi çocukların beynini geliştirir (Y)
22 Şekerli içecekler ve veya yiyecekler tüketildikten sonra çocukların dikkati azalır (Y)
23 Vücut saati ergenlik döneminde değişir ve öğrencilerin okul gününün ilk derslerinde yorgun olmalarına neden olur (D)
24 Düzenli olarak kafeinli içeceklerin içilmesi uyanıklığı azaltır (D)
25 Motoralgılama becerilerinin koordinasyonunu geliştiren alıştırmalar okuma yazma becerilerini de geliştirir (Y)
26 Bazı zihinsel süreçlerle ilgili uzun süreli alıştırmalar beynin bazı bölümlerinin şeklini ve yapısını değiştirebilir (D)
27 Bireysel öğreniciler, tercihlerine göre çalışma eğilimi gösterirler (örn, görsel, işitsel, kinestetik) (D)
28 Beynin işlevlerindeki gelişimsel farklılıklar ile ilgili öğrenme sorunları eğitim yoluyla düzeltilemez (Y)
29 Beyinde yeni bağlantıların üretilmesi yaşlılık yıllarında da sürer (D)
30 Koordinasyon egzersizleri, sol ve sağ hemisferik beyin fonksiyonlarının bütünleşmesini geliştirebilir (Y)
31 Çocukluk çağında öğrenmenin daha kolay olduğu dönemler vardır (D)
32 Biz uyurken beynimiz kapanır (Y)
(D) doğru; (Y) yanlış
Kaynakça:
– OECDCERI Center for Educational Research and Innovation: “Understanding the Brain: The Birth of a Learning Science, ISBN: 9789264029125, 2007
– Kelly Macdonald, Laura Germine, Alida Anderson, Joanna Christodoulou, Lauren M McGrath: “Dispelling the myth: Training in education or neuroscience decreases but does not eliminate beliefs in neuromyths Frontiers in Psychology, 2019
– Pasquinelli, Elena “Neuromyths: Why do they exist and persist? Mind, Brain, and Education 6, no 2 (2019): 8996
– Dekker, Sanne, Nikki C Lee, Paul HowardJones, Jelle Jolles: “Neuromyths in education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers Frontiers in Psychology, 2019
 

Similar threads

Nöromitler, yani beynimizin işlevleri üzerine hatalı bilgiler taşıyan yaygın efsaneler nöropsikoloji uzmanlarını uğraştıran sorunların başında geliyor Bu efsaneler nedeniyle beyinle ilgili bilimsel bilgiyle kurguyu birbirinden ayırmak güçleşiyor, hastalarla iletişimde problemler yaşanıyor OECD...
Cevaplar
0
Görüntüleme
270
Beyin insanın var olması, yemek hazırlaması, sabah uyanıp işe gidebilmesi ve her gün aynı işte çalışıp benzer uğraşılarına devam ederken bir yandan da yeni hobiler edinmesine yarayan yaklaşık 1500 gram ağırlığında tuhaf, jölemsi kıvamdan ve derin yarıklarla birbirinden ayrılan şişkin kıvrımlı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
124
Us Sağlığımız ve Çalışma Evimiz yeni yapılan camiye yakındı Bir Takım tanıdıklarımız, evleri yakın olduğu hâlde camiye arabayla gelmeyi tercih ediyordu Ben ise, yürüye yürüye gidiyordum Namaz çıkışı bazen beni arabalarına ağırlama ediyorlar ve mecburen arabayla eve geri dönüyorduk Ben de...
Cevaplar
0
Görüntüleme
53
Neurofeedback, beyin dalgaları düzensizliklerinde uygulanan bir öğrenme yöntemidir Geribildirim yaparak beyin dalgalarını aranjör bir eğitimidir Neurofeedback, beyin dalgalarının bilgisayar ortamına aktarılarak baştan savma çalışan kısımlarının saptama edilmesine dayanan bir beyin eğitimi...
Cevaplar
0
Görüntüleme
108
Diyabetin, çoğumuzun aşina olduğu iki şekli vardır Tip 1, kişinin şeker hastalığı ile birlikte doğduğuna işaret eder Tip 2 diyabet ise yetişkinlerde görülür ve beslenme biçimi, fazla kilolar ve diğer çevresel faktörlerden kaynaklanmaktadır Artık üçüncü bir diyabet türünden de söz ediliyor...
Cevaplar
0
Görüntüleme
72
858,478Konular
981,314Mesajlar
29,569Kullanıcılar
allytrSon üye
Üst Alt