iltasyazilim
FD Üye
Borçlu zekat verir mi?
Bir kimsenin nisabdan fazla malı olduğu halde, bir tedarik da borcu bulunsa bakılır: Eğer bu mevcut malından borcu çıktıktan daha sonra nisabdan noksan olmamak üzere bir malı kalırsa, yalnız bu malın zekatı gerekir Lakin nisab mikdarından (iki yüz dirhem gümüş kıymetinden) az bir şey kalırsa, bundan zekat gerekmez
Bir kimsenin yüz bin lira artı parası olduğu halde, geçmiş yıllardan üstünde kalmış zekattan yüz bin lira borcu bulunsa, kendisine bu yüz bin lira için zekat gerekmez; çünkü bunun karşılığı kadar borç vardır Fakat zekattan kırk bin lira borcu olursa, geri kalan altmış bin liranın zekatını atamak gerekir
Zekat, Allah'ın hakkı olmakla beraber, verilmediği takdirde, en büyük idareci tarafindan istenilip verilmesi gereken yerlere harcanabilir Bu bakımdan da zekat, ırk tarafindan istenecek borçlardan sayılır
(İmam Şafiîye göre, nisab miktarı artıcı (nami) bir mala sahib olan, bunun karşılığında borcu olsa da, tekrar zekatla sorumlu olur Çünkü zekatın vacib olması, nisab miktarı olan artıcı (nami) mal sebebiyledir Bu borçlu ise, buna sahiptir Hür bir insanın borcu, onun kişiliği üzerine yüklenir Hemencecik onun elindeki mala yüklenmez Bunun içindir fakat, bu malını istediği gibi kullanım hakkına sahiptir Borç ile zekat ayrı ayrı haklardır Birinin bulunması, diğerinin zorunlu olmasına engel değildir)
Bizce, borçlu fakirdir Nisab miktarı pozitif malı yahut, kendisine zekat verilmesi bile caizdir Zekat atamak ise, varlıklı olana farzdır *
Bir kimsenin nisabdan fazla malı olduğu halde, bir tedarik da borcu bulunsa bakılır: Eğer bu mevcut malından borcu çıktıktan daha sonra nisabdan noksan olmamak üzere bir malı kalırsa, yalnız bu malın zekatı gerekir Lakin nisab mikdarından (iki yüz dirhem gümüş kıymetinden) az bir şey kalırsa, bundan zekat gerekmez
Bir kimsenin yüz bin lira artı parası olduğu halde, geçmiş yıllardan üstünde kalmış zekattan yüz bin lira borcu bulunsa, kendisine bu yüz bin lira için zekat gerekmez; çünkü bunun karşılığı kadar borç vardır Fakat zekattan kırk bin lira borcu olursa, geri kalan altmış bin liranın zekatını atamak gerekir
Zekat, Allah'ın hakkı olmakla beraber, verilmediği takdirde, en büyük idareci tarafindan istenilip verilmesi gereken yerlere harcanabilir Bu bakımdan da zekat, ırk tarafindan istenecek borçlardan sayılır
(İmam Şafiîye göre, nisab miktarı artıcı (nami) bir mala sahib olan, bunun karşılığında borcu olsa da, tekrar zekatla sorumlu olur Çünkü zekatın vacib olması, nisab miktarı olan artıcı (nami) mal sebebiyledir Bu borçlu ise, buna sahiptir Hür bir insanın borcu, onun kişiliği üzerine yüklenir Hemencecik onun elindeki mala yüklenmez Bunun içindir fakat, bu malını istediği gibi kullanım hakkına sahiptir Borç ile zekat ayrı ayrı haklardır Birinin bulunması, diğerinin zorunlu olmasına engel değildir)
Bizce, borçlu fakirdir Nisab miktarı pozitif malı yahut, kendisine zekat verilmesi bile caizdir Zekat atamak ise, varlıklı olana farzdır *