iltasyazilim
FD Üye
Alıntı:
Toplu Halde Cehri Zikrin Delili İddiasındaki Hadisin Şerh ve Sıhhati Nedir? Ashabtan Şeddad b Evs ile Ubâde b Sâmit der ki: “Peygamber aleyhissalatü vesselamın yanında bulunuyorduk Peygamber aleyhissalatü vesselam: ‘İçinizde garîb (Ehli Kitab) var mı’ diye sordu ‘Hayır, yâ Rasûlallâh’ dedik Bunun üzerine kapıların kapatılmasını emretti ‘Ellerinizi kaldırınız ve Lâ ilâhe illallâh deyiniz’ buyurdu Ellerimizi kaldırdık ve bir saat boyunca birlikte ‘Lâ ilâhe illallâh’ dedik Rasûlullâh aleyhissalatü vesselam, elini indirdi Sonra da: ‘Allah’a hamdolsun Allah’ım! Sen, beni bu kelime ile gönderdin ve beni bununla memur kıldın Cenneti de, bana bu söz üzerine vaat ettin Şüphe yok ki sen, asla vaadinden dönmezsin’ diyerek dua etti Sonra da: ‘Sevininiz! Hiç şüphesiz Aziz ve Celil olan Allah, sizi bağışladı’ buyurdu (Ahmed b Hanbel, Müsned, IV, 124; Heysemî, Mecmau’zZevâid, I, 19; Hâkim, Müstedrek, I, 501)
Değerli kardeşimiz;
Ashabtan Şeddad b Evs ile Ubâde b Sâmit der ki:
“Peygamber aleyhissalatü vesselamın yanında bulunuyorduk Peygamber aleyhissalatü vesselam: ‘İçinizde garîb (Ehli Kitab) var mı’ diye sordu ‘Hayır, yâ Rasûlallâh’ dedik Bunun üzerine kapıların kapatılmasını emretti ‘Ellerinizi kaldırınız ve Lâ ilâhe illallâh deyiniz’ buyurdu
Ellerimizi kaldırdık ve bir saat boyunca birlikte ‘Lâ ilâhe illallâh’ dedik Rasûlullâh aleyhissalatü vesselam, elini indirdi Sonra da:
‘Allah’a hamdolsun Allah’ım! Sen, beni bu kelime ile gönderdin ve beni bununla memur kıldın Cenneti de, bana bu söz üzerine vaat ettin Şüphe yok ki sen, asla vaadinden dönmezsin’ diyerek dua etti Sonra da: ‘Sevininiz! Hiç şüphesiz Aziz ve Celil olan Allah, sizi bağışladı’ buyurdu (Ahmed b Hanbel, Müsned, IV, 124; Heysemî, Mecmau’zZevâid, I, 19; Hâkim, Müstedrek, I, 501)
Bu hadis rivayeti ve verilen kaynaklar doğrudur: (bkAhmed b Hanbel, Musned, IV, 124; Heysemî, Mecmau’zZevâid, I, 19; Hâkim, Mustedrak, I, 501)
Hakim bu hadis rivayetinde yer alan İsmail b Ayyaş’ın hıfz hafıza yönünden iyi olmadığını, fakat yine de kendi şartlarına uygun olduğunu belirtmiştir (Hakim, agy)
Zesehbi ise, bu hadis rivayetinde yer alan Raşid b Davud’un Darekutni tarafından zayıf görüldüğünü, fakat, Dahim tarafından ise sika kabul edildiğini belirtmiştir (bk Zhebi TalhisHakimMüstedrek ile birlikte agy)
Öyle anlaşılıyor ki, bu hadis rivayeti senet bakımından sahih kabul edilebilir bir konuma sahiptir
Nitekim Hafız Heysemi de, bu hadis rivayetinin Ahmed b Hanbel, Taberani ve Bezzar tarafından nakledildiğini ve rivayetin senedinde bulunan ravilerin sika olduğunu bildirerek hadisin sahih olduğuna hükmetmiştir (bk Heysemi, Mecmau’zZervaid, 119h no: 23)
Bu hadiste bir kaç nokta dikkat çekmektedir:
Birinci nokta: Hz Peygamberin “‘İçinizde garip (Ehli Kitab olan) kimse var mı? diye sorması
Burada sanki Hz Peygamber kendi öz kardeşleri gibi gördüğü ashabına hususi bir şey söylemeye çalışmış ve namahremlerinMüslüman olmayanların bunu duymalarını istememiştir Medine’de bu kutsi meclise gelen yabancılar genellikle ehli kitap olduğundan, hadisçiler efendimizin “garibten maksadının ehli kitap olduğunu belirtmişlerdir
Buna göre, Hz Peygamber halis tevhid inancının simgesi olan “Lâ ilâhe illallâhın faziletini anlatırken, ehli kitabın orada olup olmadığına dikkat etmesi, onları “‘Ellerinizi kaldırınız ve Lâ ilâhe illallâh deyiniz şeklindeki İslami tevhid akidesine zorlamak üzere bir şey söylemek istememesinden kaynaklanabilir Çünkü orada olanlar yabancı da olsa kendilerini efendimizin bu emrine uymak zorunda hissedebilirlerdi Bu ise, Kur’an’ın “Dinde zorlama yoktur (Bakara, 2256) şeklindeki prensibine aykırı düşecekti
İkinci nokta: “kapıların kapatılmasını emretmiş olması
Bu tedbir de yabancıların olup olmadığını soruşturmanın bir teyidi mahiyetindedir Bu tedbir, içeride bir yabancının olmaması yanında, dışarıdan da bir yabancının gelme ihtimalini tamamen ortadan kaldırmaya yöneliktir Peki neden?
Kuvvetli bir ihtimalle, Hz Peygamber orada bulunan sahabelerine Allah tarafından bağışlandıkları müjdesini vermek istiyordu Bunun bir hazırlık safhası olarak da onlara “Lâ ilâhe illallâh zikrini yaptırmıştı Böyle önemli bir müjdenin hususi olması, belki de müslüman da olsa dışarıdan yeni gelenleri kapsamayacağını bildiği için bu tedbiri ön görmüştür
Üçüncü nokta: “Ellerimizi kaldırdık ve bir saat boyunca birlikte ‘Lâ ilâhe illallâh’ dedik manasındaki ifadeden anlaşılıyor ki, ehli tarikın evradı arasında yer alan “Lâ ilâhe illallâh zikri sünnet ile de sabittir Ancak hadis metninde olduğu gibi tercümede aynen yer alan “bir saat ifadesi, bildiğimiz bir saatten ziyade “bir süre manasında kullanıldığını kabul etmek daha isabetli görülmektedir
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet
Toplu Halde Cehri Zikrin Delili İddiasındaki Hadisin Şerh ve Sıhhati Nedir? Ashabtan Şeddad b Evs ile Ubâde b Sâmit der ki: “Peygamber aleyhissalatü vesselamın yanında bulunuyorduk Peygamber aleyhissalatü vesselam: ‘İçinizde garîb (Ehli Kitab) var mı’ diye sordu ‘Hayır, yâ Rasûlallâh’ dedik Bunun üzerine kapıların kapatılmasını emretti ‘Ellerinizi kaldırınız ve Lâ ilâhe illallâh deyiniz’ buyurdu Ellerimizi kaldırdık ve bir saat boyunca birlikte ‘Lâ ilâhe illallâh’ dedik Rasûlullâh aleyhissalatü vesselam, elini indirdi Sonra da: ‘Allah’a hamdolsun Allah’ım! Sen, beni bu kelime ile gönderdin ve beni bununla memur kıldın Cenneti de, bana bu söz üzerine vaat ettin Şüphe yok ki sen, asla vaadinden dönmezsin’ diyerek dua etti Sonra da: ‘Sevininiz! Hiç şüphesiz Aziz ve Celil olan Allah, sizi bağışladı’ buyurdu (Ahmed b Hanbel, Müsned, IV, 124; Heysemî, Mecmau’zZevâid, I, 19; Hâkim, Müstedrek, I, 501)
Değerli kardeşimiz;
Ashabtan Şeddad b Evs ile Ubâde b Sâmit der ki:
“Peygamber aleyhissalatü vesselamın yanında bulunuyorduk Peygamber aleyhissalatü vesselam: ‘İçinizde garîb (Ehli Kitab) var mı’ diye sordu ‘Hayır, yâ Rasûlallâh’ dedik Bunun üzerine kapıların kapatılmasını emretti ‘Ellerinizi kaldırınız ve Lâ ilâhe illallâh deyiniz’ buyurdu
Ellerimizi kaldırdık ve bir saat boyunca birlikte ‘Lâ ilâhe illallâh’ dedik Rasûlullâh aleyhissalatü vesselam, elini indirdi Sonra da:
‘Allah’a hamdolsun Allah’ım! Sen, beni bu kelime ile gönderdin ve beni bununla memur kıldın Cenneti de, bana bu söz üzerine vaat ettin Şüphe yok ki sen, asla vaadinden dönmezsin’ diyerek dua etti Sonra da: ‘Sevininiz! Hiç şüphesiz Aziz ve Celil olan Allah, sizi bağışladı’ buyurdu (Ahmed b Hanbel, Müsned, IV, 124; Heysemî, Mecmau’zZevâid, I, 19; Hâkim, Müstedrek, I, 501)
Bu hadis rivayeti ve verilen kaynaklar doğrudur: (bkAhmed b Hanbel, Musned, IV, 124; Heysemî, Mecmau’zZevâid, I, 19; Hâkim, Mustedrak, I, 501)
Hakim bu hadis rivayetinde yer alan İsmail b Ayyaş’ın hıfz hafıza yönünden iyi olmadığını, fakat yine de kendi şartlarına uygun olduğunu belirtmiştir (Hakim, agy)
Zesehbi ise, bu hadis rivayetinde yer alan Raşid b Davud’un Darekutni tarafından zayıf görüldüğünü, fakat, Dahim tarafından ise sika kabul edildiğini belirtmiştir (bk Zhebi TalhisHakimMüstedrek ile birlikte agy)
Öyle anlaşılıyor ki, bu hadis rivayeti senet bakımından sahih kabul edilebilir bir konuma sahiptir
Nitekim Hafız Heysemi de, bu hadis rivayetinin Ahmed b Hanbel, Taberani ve Bezzar tarafından nakledildiğini ve rivayetin senedinde bulunan ravilerin sika olduğunu bildirerek hadisin sahih olduğuna hükmetmiştir (bk Heysemi, Mecmau’zZervaid, 119h no: 23)
Bu hadiste bir kaç nokta dikkat çekmektedir:
Birinci nokta: Hz Peygamberin “‘İçinizde garip (Ehli Kitab olan) kimse var mı? diye sorması
Burada sanki Hz Peygamber kendi öz kardeşleri gibi gördüğü ashabına hususi bir şey söylemeye çalışmış ve namahremlerinMüslüman olmayanların bunu duymalarını istememiştir Medine’de bu kutsi meclise gelen yabancılar genellikle ehli kitap olduğundan, hadisçiler efendimizin “garibten maksadının ehli kitap olduğunu belirtmişlerdir
Buna göre, Hz Peygamber halis tevhid inancının simgesi olan “Lâ ilâhe illallâhın faziletini anlatırken, ehli kitabın orada olup olmadığına dikkat etmesi, onları “‘Ellerinizi kaldırınız ve Lâ ilâhe illallâh deyiniz şeklindeki İslami tevhid akidesine zorlamak üzere bir şey söylemek istememesinden kaynaklanabilir Çünkü orada olanlar yabancı da olsa kendilerini efendimizin bu emrine uymak zorunda hissedebilirlerdi Bu ise, Kur’an’ın “Dinde zorlama yoktur (Bakara, 2256) şeklindeki prensibine aykırı düşecekti
İkinci nokta: “kapıların kapatılmasını emretmiş olması
Bu tedbir de yabancıların olup olmadığını soruşturmanın bir teyidi mahiyetindedir Bu tedbir, içeride bir yabancının olmaması yanında, dışarıdan da bir yabancının gelme ihtimalini tamamen ortadan kaldırmaya yöneliktir Peki neden?
Kuvvetli bir ihtimalle, Hz Peygamber orada bulunan sahabelerine Allah tarafından bağışlandıkları müjdesini vermek istiyordu Bunun bir hazırlık safhası olarak da onlara “Lâ ilâhe illallâh zikrini yaptırmıştı Böyle önemli bir müjdenin hususi olması, belki de müslüman da olsa dışarıdan yeni gelenleri kapsamayacağını bildiği için bu tedbiri ön görmüştür
Üçüncü nokta: “Ellerimizi kaldırdık ve bir saat boyunca birlikte ‘Lâ ilâhe illallâh’ dedik manasındaki ifadeden anlaşılıyor ki, ehli tarikın evradı arasında yer alan “Lâ ilâhe illallâh zikri sünnet ile de sabittir Ancak hadis metninde olduğu gibi tercümede aynen yer alan “bir saat ifadesi, bildiğimiz bir saatten ziyade “bir süre manasında kullanıldığını kabul etmek daha isabetli görülmektedir
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet