iltasyazilim
FD Üye
çin mitolojisi hakkında kısa veri,çin mitolojisi özet, çin mitolojisi hakkında bilgiler
Çin mitolojisi hakkında
Çin mitolojisine dair yapılan birincil incelemeler sonucu oluşan genel kanı Çin kültürünün öteki kültürlerdekinden daha bambaşka bir şekilde fazla eksik oranda ve etkin olmayan bir mitoloji barındırdığına yönelikti Buna gösterilen en büyük delil Çin mitlerine dair atıfların antik Çin metinlerinde genelde oldukça parçalanmış bir şekilde bulunmasıydı Bu yazınlarda bir mitos bütününden söz etmek pek muhtemel değilken, büyük mitik temalar da göze çarpmamaktadır Ilave olarak antik Çin yazını büyük oranda anlatılıcılıktan uzaktır ve destansı tondan kaçınır (yani destansı anlatılar epeyce zayıftır) Her ne kadar sonraki dönemlerde yapılan dağıtılmış incelemeler kozmoloji, din ve felsefesinin metinlerde mitolojiden fazla daha fazla bir yer tuttuğu ve önem taşıdığı sonucu çıkarılmış olsa ve dinî bir kültürün mitoloji olmaksızın ortaya çıkabileceği de mümkün olsa da bu Çin dinî düşüncesinin bir mitoloji barındırmadığı ve Çin mitolojisinin var olmadığı ya da güçsüz olduğu anlamını taşımaz Bilhassa yakın zamanda çoğu uzman Çin mitolojisinin olmadığı ya da Çin kültürünün mitik öğeler barındırmadığı yönündeki kanıları eleştirmiş ve bunların hakiki olmadığını, değişik araştırmalarla, izah etmişlerdir Çin edebiyatı ve dili uzmanı Anne Birrell, bir Çin mitolojisi eksikliği ya da yokluğu fikrinin yaygın olmasının temel sebebinin geleneksel Çin'in 'Konfüçyüscü emperyal ideolojisinin' popüler dinî ifadeler ve mitlere öyle değerinde vermemesi ve bu önyargının da Aydınlanma esnasında Avrupalılarca kabul edilmesi ve bunun bugüne değin sürmesiolduğunu iddia etmiştir Ayrıca Birrell, Çin mitolojisinin özgün kaynaklarda parçalanmış bir şekilde bulunmasının bir sorun teşkil etmediği, bütün tersine mitograflar ve öteki uzmanlar için olumlu bir şey olabileceğini öne sürmüş ve özellikle Çin mitolojisi uzmanlarından Norman J Girardot'un yakındığı parçalanmış mit özelliğinin, Çin mitolojisinin Yunan ve Roma mitolojilerinden öbür ve olumlu, yapıcı bir yanı olduğunu ileri sürmüştür
Çin mitolojisinde açılış ve sonlar çok büyük bir tartma taşır Bu fazla çeşitli yaratılış mitlerinden (kozmogonilerden) ve olayların, icatların, canlıların başlangıcına dair anlatılmış çoğu mitten aşikârdır Çin mitolojisindeki manâlı öteki öğeler de evrensel felâketler ve bunların sonucu oluşabilecek yeni yaratılış durumlarıdır Hem sonraki dönemlere içten tartma kazanan bir diğer husus da ideal idareci fikridir ve Çin mitinde ideal idareci, imparator fikri ve ilgili mitler çok büyük tartı taşımaktadır Antik zamanlarda hayvansoy fikri, kabile vurgusu yaygınken daha sonraki dönemlerde tanrılar, halk müziği ve hayvanlar belirli bir armoni içerisine oturtulmuş ve birbirlerine eski dönemlere oranla daha tanıdık olmayan ve muhalif birer konuma getirilmiştirler Sonradan dönemlerdeki felsefî yükselişle birlikte bu mitlerin karakteri egemen felsefî fikre göre uyarlanmış olsa da eski dönemlerde çeşitli facia mitleri ile kabilelere ilişkin yaratılış ve köken mitlerinin varlığı bilinmektedir Sonraki dönemin bir farklılığı da kaostan düzene geçiş motifinin karışıklık ile ilişkilendirilmiş motiflerle uyum ve uyum ile ilişkilendirilmiş motiflerin arasındaki kavgaya yapılan vurgular, Tanrı'ya inanç içermeyen farklı alanlara yönlendirilmiş inançlar ve kozmogonik yaklaşımlar içermesidir Yeniden bu dönemde daha da sonraları birer ideal yönetici örneği ve tasviri olacak değişik mitik ve tarihî öğeleri birarada barındıran imparatorlar ortaya çıkacaktır Tüm bu geçişlerin sebebinin gerek siyasî, gerek toplumsal, gerekse felsefî değişimlerin sonucu olduğu kabul edilmektedir
Çin mitolojisi, Budizmin Çin'de yayılmasıyla birlikte farklılaşmıştır Bu sebeple Budizm öncesi Çin mitolojisi ile Budizm sonrası Çin mitolojisi, birbirine fazla benzemekle birlikte, farklılıklar içerirler ve Budizm sonrası Çin mitolojisinde senkterizm yoğun biçimde görülmektedir Mitlerde Budist kökenli öğeler, kahramanlar ile Daoist kökenli öğeler ve kahramanlar karışık biçimde yer aldıkları gibi ara sıra benzer kahraman ayrıca Budist hem de Daoist özellikler sergileyebilir Budizm öncesindeki Çin mitolojisine dair kaynaklar azdır ve bugün bu alandaki çalışmaların birçok, görece konu aldığı zamandan daha yeni sayılabilecek, Konfüçyüsçü metinlerdendir Çin mitolojisinin fazla yoğun bir siyasî karakteri vardır; sonradan gelen Konfüçyüsçü alimler ve yazarlar mitleri genelde siyasî ve tarihî gerçeklikler olarak yorumlamış; bunlara siyasî ve tarihi anlamlar yüklemişlerdir Örneğin iyi imparatorile kötü imparatorgibi siyasî ve toplumsal fikirlerini bu mitlerde tarihî birer ibret ve nasihat kıssası olarak kaydetmişlerdir
Kaynak:wikipediaorg *
Çin mitolojisi hakkında
Çin mitolojisine dair yapılan birincil incelemeler sonucu oluşan genel kanı Çin kültürünün öteki kültürlerdekinden daha bambaşka bir şekilde fazla eksik oranda ve etkin olmayan bir mitoloji barındırdığına yönelikti Buna gösterilen en büyük delil Çin mitlerine dair atıfların antik Çin metinlerinde genelde oldukça parçalanmış bir şekilde bulunmasıydı Bu yazınlarda bir mitos bütününden söz etmek pek muhtemel değilken, büyük mitik temalar da göze çarpmamaktadır Ilave olarak antik Çin yazını büyük oranda anlatılıcılıktan uzaktır ve destansı tondan kaçınır (yani destansı anlatılar epeyce zayıftır) Her ne kadar sonraki dönemlerde yapılan dağıtılmış incelemeler kozmoloji, din ve felsefesinin metinlerde mitolojiden fazla daha fazla bir yer tuttuğu ve önem taşıdığı sonucu çıkarılmış olsa ve dinî bir kültürün mitoloji olmaksızın ortaya çıkabileceği de mümkün olsa da bu Çin dinî düşüncesinin bir mitoloji barındırmadığı ve Çin mitolojisinin var olmadığı ya da güçsüz olduğu anlamını taşımaz Bilhassa yakın zamanda çoğu uzman Çin mitolojisinin olmadığı ya da Çin kültürünün mitik öğeler barındırmadığı yönündeki kanıları eleştirmiş ve bunların hakiki olmadığını, değişik araştırmalarla, izah etmişlerdir Çin edebiyatı ve dili uzmanı Anne Birrell, bir Çin mitolojisi eksikliği ya da yokluğu fikrinin yaygın olmasının temel sebebinin geleneksel Çin'in 'Konfüçyüscü emperyal ideolojisinin' popüler dinî ifadeler ve mitlere öyle değerinde vermemesi ve bu önyargının da Aydınlanma esnasında Avrupalılarca kabul edilmesi ve bunun bugüne değin sürmesiolduğunu iddia etmiştir Ayrıca Birrell, Çin mitolojisinin özgün kaynaklarda parçalanmış bir şekilde bulunmasının bir sorun teşkil etmediği, bütün tersine mitograflar ve öteki uzmanlar için olumlu bir şey olabileceğini öne sürmüş ve özellikle Çin mitolojisi uzmanlarından Norman J Girardot'un yakındığı parçalanmış mit özelliğinin, Çin mitolojisinin Yunan ve Roma mitolojilerinden öbür ve olumlu, yapıcı bir yanı olduğunu ileri sürmüştür
Çin mitolojisinde açılış ve sonlar çok büyük bir tartma taşır Bu fazla çeşitli yaratılış mitlerinden (kozmogonilerden) ve olayların, icatların, canlıların başlangıcına dair anlatılmış çoğu mitten aşikârdır Çin mitolojisindeki manâlı öteki öğeler de evrensel felâketler ve bunların sonucu oluşabilecek yeni yaratılış durumlarıdır Hem sonraki dönemlere içten tartma kazanan bir diğer husus da ideal idareci fikridir ve Çin mitinde ideal idareci, imparator fikri ve ilgili mitler çok büyük tartı taşımaktadır Antik zamanlarda hayvansoy fikri, kabile vurgusu yaygınken daha sonraki dönemlerde tanrılar, halk müziği ve hayvanlar belirli bir armoni içerisine oturtulmuş ve birbirlerine eski dönemlere oranla daha tanıdık olmayan ve muhalif birer konuma getirilmiştirler Sonradan dönemlerdeki felsefî yükselişle birlikte bu mitlerin karakteri egemen felsefî fikre göre uyarlanmış olsa da eski dönemlerde çeşitli facia mitleri ile kabilelere ilişkin yaratılış ve köken mitlerinin varlığı bilinmektedir Sonraki dönemin bir farklılığı da kaostan düzene geçiş motifinin karışıklık ile ilişkilendirilmiş motiflerle uyum ve uyum ile ilişkilendirilmiş motiflerin arasındaki kavgaya yapılan vurgular, Tanrı'ya inanç içermeyen farklı alanlara yönlendirilmiş inançlar ve kozmogonik yaklaşımlar içermesidir Yeniden bu dönemde daha da sonraları birer ideal yönetici örneği ve tasviri olacak değişik mitik ve tarihî öğeleri birarada barındıran imparatorlar ortaya çıkacaktır Tüm bu geçişlerin sebebinin gerek siyasî, gerek toplumsal, gerekse felsefî değişimlerin sonucu olduğu kabul edilmektedir
Çin mitolojisi, Budizmin Çin'de yayılmasıyla birlikte farklılaşmıştır Bu sebeple Budizm öncesi Çin mitolojisi ile Budizm sonrası Çin mitolojisi, birbirine fazla benzemekle birlikte, farklılıklar içerirler ve Budizm sonrası Çin mitolojisinde senkterizm yoğun biçimde görülmektedir Mitlerde Budist kökenli öğeler, kahramanlar ile Daoist kökenli öğeler ve kahramanlar karışık biçimde yer aldıkları gibi ara sıra benzer kahraman ayrıca Budist hem de Daoist özellikler sergileyebilir Budizm öncesindeki Çin mitolojisine dair kaynaklar azdır ve bugün bu alandaki çalışmaların birçok, görece konu aldığı zamandan daha yeni sayılabilecek, Konfüçyüsçü metinlerdendir Çin mitolojisinin fazla yoğun bir siyasî karakteri vardır; sonradan gelen Konfüçyüsçü alimler ve yazarlar mitleri genelde siyasî ve tarihî gerçeklikler olarak yorumlamış; bunlara siyasî ve tarihi anlamlar yüklemişlerdir Örneğin iyi imparatorile kötü imparatorgibi siyasî ve toplumsal fikirlerini bu mitlerde tarihî birer ibret ve nasihat kıssası olarak kaydetmişlerdir
Kaynak:wikipediaorg *